
Betonovy Frezovaci Pionier - BFP
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Asi všetci vieme, že boj s časom je nerovný. Preto na vytrvalosť kladiem väščí dôraz, ako na rýchlosť. Dúfam, že tvoj odhad sa nenaplníshaggy píše:fakt jen tiše přihlížím na tvoje dílo.. ale vidím to tak na další 3 roky než zajedeš první šponu ne

Verím, že do konca roka bude mašinka v takom stave, že začne na seba robiť, to je teraz taká moja méta.
nic ve zlem, ale ty penize a cas, ktery si do toho investoval a jeste investujes, sis mohl koupit stroj, ktery by si uz na sebe vydelal a ted by ti vydelal na hracky a experimentyOliver Rovný píše:Verím, že do konca roka bude mašinka v takom stave, že začne na seba robiť, to je teraz taká moja méta.
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
pouze pravdive, kamarad neco podobneho chtel stavet, kdyz jsem videl rozpocet, tak jsem mu rek, ze kdyz koupu FGU32 a udela prestavbu, bude to stat o tretinu mene, s tuhosti o ktere si muze s lineary nechat zdat a za tyden muze zacit vydelavat, a take za tyden vydelaval, ono je rozdil, chtit stroj pro byznis, nebo pro hoby, protoze v hoby muzu delat postupne a ani neocekavam, ze se mi investice vrati, vyjimku tvori pouze stroje, kde chci frezovat drevo a potrebuji plochu 2x1m, tam uz se to vyplatiThomeeque píše:Toto univerzální moudro tu hrozně chybělo..
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Tak je pravda, že to stojí dosť peňazí a hlavne času oproti variantu s prestavbou konvenčnej frézky. Ale tiež si myslím, že ak by sme všetko zvažovali čisto pragmaticky, tak polovica zaujímavých výtvorov na tomto fóre by asi ani nevznikla a nebolo by to také poučné a zábavné.filla píše:nic ve zlem, ale ty penize a cas, ktery si do toho investoval a jeste investujes, sis mohl koupit stroj, ktery by si uz na sebe vydelal a ted by ti vydelal na hracky a experimentyOliver Rovný píše:Verím, že do konca roka bude mašinka v takom stave, že začne na seba robiť, to je teraz taká moja méta.
Je to vec pohľadu, čo sa oplatí a čo nie, mne sa to oplatí, lebo ma táto aktivita baví a všeličo sa aj naučím. Ale nechcem vyvolať pocit, že to je len nejaká kratochvíľa, to určite nie, mám s mašinkou bohaté a konkrétne plány, takže sa už neviem dočkať prvej špony. Je v nej amortizovaný kapitál, takže čím skôr treba dotiahnuť do práceschopného stavu.
Lineáry sú síce na tom horšie s tuhosťou, ale zasa pracujú bez vôle a s minimálnym trením a opotrebením. Veď práve kvôli týmto vlastnostiam sa na cnc strojoch spravidla nepoužívajú vedenia typu liatina na liatinu. Proste sa to neosvedčilo. Takže opäť vec požiadaviek na prácu stroja. Robiť napr. 3D tvary na prerobenej FGU nebude, myslím si, najšťastnejšie riešenie z hľadiska efektivity.filla píše:pouze pravdive, kamarad neco podobneho chtel stavet, kdyz jsem videl rozpocet, tak jsem mu rek, ze kdyz koupu FGU32 a udela prestavbu, bude to stat o tretinu mene, s tuhosti o ktere si muze s lineary nechat zdat a za tyden muze zacit vydelavat, a take za tyden vydelaval, ono je rozdil, chtit stroj pro byznis, nebo pro hoby, protoze v hoby muzu delat postupne a ani neocekavam, ze se mi investice vrati, vyjimku tvori pouze stroje, kde chci frezovat drevo a potrebuji plochu 2x1m, tam uz se to vyplatiThomeeque píše:Toto univerzální moudro tu hrozně chybělo..
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22902
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
domnivam se ze lineary jsou spis otazkou ekonomiky
holt se nemusi platit fachmani kteri udelaji presne rybiny a jini fachmani kteri je zaskrabou
co se zivotnosti tyce tak lineary proste vymenis a to i mnohokrat za zivotnost stroje
jeden klient u sahosu snad kazde dva roky
to preskrabani je taky operace
az na tu tuhost a zivotnost jinak same vyhody
existuje i reseni na pul cesty mezi linearem a kluznou litinou
vedeni na jehlach
vlozene pasky kalene oceli a jehlove klece
sdruzuje to vsechny vyhody vyse uvedeneho
holt se nemusi platit fachmani kteri udelaji presne rybiny a jini fachmani kteri je zaskrabou
co se zivotnosti tyce tak lineary proste vymenis a to i mnohokrat za zivotnost stroje
jeden klient u sahosu snad kazde dva roky
to preskrabani je taky operace
az na tu tuhost a zivotnost jinak same vyhody
existuje i reseni na pul cesty mezi linearem a kluznou litinou
vedeni na jehlach
vlozene pasky kalene oceli a jehlove klece
sdruzuje to vsechny vyhody vyse uvedeneho
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
robokop: Volba druhu vedení není jenom otázka ekonomická. Třeba AXA (nebo jak se to jmenovalo) dělala (dělá?) stejnou mašinu v obou provedeních ........ protože pro různé použití je vhodnější jedno nebo druhé řešení.
SAHOS ........ já jsem jim to říkal už před lety, že to jejich nezakrytované vedení je slabé místo. Dostl jsem odpověď, že je to naprosto bez problémů ....... samozřejmě není. Můžu to už potvrdit z vlastní zkušenosti.
SAHOS ........ já jsem jim to říkal už před lety, že to jejich nezakrytované vedení je slabé místo. Dostl jsem odpověď, že je to naprosto bez problémů ....... samozřejmě není. Můžu to už potvrdit z vlastní zkušenosti.
sakra, nechtel jsem vyvolat flame, je pravda, ze lineary jsou vec financi, ale to ze se pouzivaji neni dano tim, ze jsou tuzsi nez kluzne vedeni, je to dano tim, ze to pak takove stroje muzou vyrabet i mene vzdelane opice (toto neplati pro mistni stavitele!) za mensi mzdu, a to i vcetne servisu, je tam vule>vymenime misto serizeni u ktereho musi byt znalosti a premyslet a takoveho cloveka je potreba vice zaplatit, ale pokud nebudem zaskrabavat, ztrati se dalsi cast remesla a navic nebude vznikat odpad z osoupanych liearu
neverim, ze s linearem vezmu frezou 50mm sponu 20mm polovinou prumeru do ocele aniz by se to roztrepalo, v podstate jsem jen reagoval na to, ze pokud to ma vydelavat (jak bylo psano) tak si nemohu dovolit experimentovat a resit problemy (pnuti svaru, rovinost, geometrii, vliv tepelne roztaznosti na geometrii, atd.), to je veci hoby, ja touhy o vlastni stavbu chapu, sam jsem si nekolik stroju postavil, prodal, postavil,.., ale vzdycky tak, abych v tom nemel pul auta, kdyz to budu poustet jednou tydne na par hodin
P.S. to FGU 3D masti vyborne, protoze zbyly penize na horni Z, nasazuje se misto naklapeci hlavy s vretenem (pri 3D se nezveda stul, ale je udelana hlava s hybacim vretenem) az tam budu mit cestu, udelam nejake fotky a videa

P.S. to FGU 3D masti vyborne, protoze zbyly penize na horni Z, nasazuje se misto naklapeci hlavy s vretenem (pri 3D se nezveda stul, ale je udelana hlava s hybacim vretenem) az tam budu mit cestu, udelam nejake fotky a videa
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Zase musíš zaplatit fachmany, ktreří udělají přesné plochy pro osazení kolejnic a vozíků (pro které se mimochodem taky velmi často škrabe), výměna je celkem jednoduchá.robokop píše:domnivam se ze lineary jsou spis otazkou ekonomiky
holt se nemusi platit fachmani kteri udelaji presne rybiny a jini fachmani kteri je zaskrabou
co se zivotnosti tyce tak lineary proste vymenis a to i mnohokrat za zivotnost stroje
jeden klient u sahosu snad kazde dva roky
to preskrabani je taky operace
az na tu tuhost a zivotnost jinak same vyhody
existuje i reseni na pul cesty mezi linearem a kluznou litinou
vedeni na jehlach
vlozene pasky kalene oceli a jehlove klece
sdruzuje to vsechny vyhody vyse uvedeneho
Tuhost je taky dosti dobrá, pokud tam osadíš takové lineáry, které tam mají být. Častěji způsobují vibrace jiné části konstrukce, než právě lineáry. Dobří výrobci si nechají nové konstrukce měřit a tam se odhalí zdroj vibrací. Je obrovský rozdíl v tuhosti mezi např. 20kou lineárem a pětačtyřicítkou. O třiašedesátce ani nemluvím.
Kalené pásky vlepené do litiny taky není žádná hitparáda. To už jsou lepší kalené lišty (bohužel jen na malé a střední stroje). To, v čem jsou ty jehly se neříká jehlové klece, ale valivá hnízda. Dokážou taky vymačkat i ty kalené lišty, někdy jsou použity i na kalené litinové ploše a tam už je to častější a rychlejší.
Další variantou jsou kalené plochy na litině (dnes už ne plamenem, ale indukčně a nejnověji laserem) a proti nim TURCITE, či něco podobného (BIPLAST, polévací kluzné hmoty), které jdou použít i na obyč. litinu či kalené lišty. Pokud se pod to dostane bordel, životnost nic moc. I toho kaleného.
2 fila:Další výhoda lineárů je, že to může lítat, kolik tomu pohony dovolí. Na zaškrabaných plochách z litiny to přes 20 metrů za minutu už asi ani nejde.
O těch cvičených opicích to taky není až tak pravda. Na pořádných strojích se to musí opravdu přesně sestavit a pořádný výrobce to měří na přímosti laserem a řeší se tam tisíciny milimetru na několikametrové délky! A ta mzda těch lidí je v relaci s tušírákama. Ono to o moc levněji ani nepřijde, pracuje na tom více lidí, každý kratší dobu a celkově to vyjde možná dříve, nežli škrabání. Ale následný servis je pak rychlovka. Rohodit vymenit kolejnice a vozíky, změřit a složit. Nemusí se to celé komplet rozebírat na nové boušení a následné škrabání, což je pak cenová darda. A to nepočítám následnou montáž.
Takže si člověk vlastně ani nemá z čeho vybrat...
Jen jsem se tak rozepsal...
2fila:Ještě k tomu záběru půlkou padesátky frézy na hloubku 20 mm. Pokud to pojedeš HSS, tak to bude šepot květin. Pokud by jsi to chtěl brát SK kukuřicí, tak je to zhovadilost. Pravidla rychlostního frézování velí menší špona vyšší rychlostí a je to ve finále rychleji. Takovou šponou by jsi zastavil i velmi silné elektrovřeteno při katalogovém posuvu na zub. Tady už zpravidle nejde o tuhost stroje, ale o výkon vřetena. U pořádných strojů, ovšem. Pak je jedno, na čem jsou vedeny osy.
2fila:Ještě k tomu záběru půlkou padesátky frézy na hloubku 20 mm. Pokud to pojedeš HSS, tak to bude šepot květin. Pokud by jsi to chtěl brát SK kukuřicí, tak je to zhovadilost. Pravidla rychlostního frézování velí menší špona vyšší rychlostí a je to ve finále rychleji. Takovou šponou by jsi zastavil i velmi silné elektrovřeteno při katalogovém posuvu na zub. Tady už zpravidle nejde o tuhost stroje, ale o výkon vřetena. U pořádných strojů, ovšem. Pak je jedno, na čem jsou vedeny osy.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22902
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jo vodstate jsem jen chtel poukazat ze jsou i dalsi pohledy na vec
osobne jsem vyzkousel masinu na rybinach, s lineary na rybinach s turcitem i s temy valivymi hnizdy
ty valivy hnizda mi prisli jako zajimavej kompromis s vyhodami obou a to z duvodu demontaze z masiny a renovace list nahrada jehel coz muze byt obdoba vymeny linearu
ovsem tuhost je nesrovnatelne vyssi pri porovnani s masinami na linearech ktere jsem zkusil (a to nebude opravdu kolikrat ani typem vedeni jako spis tim ze to treba byli svarence coz jde mnohdy ruku v ruce takze to kmitalo vlastne jinde jak tu tusim psal josef)
ta masina s temy valivymi hnizdy je jedna z posledni doby co jsem delal a byl jsem uplne nadseny pac je tusim z 81 nebo 82 podle dokumentace
a absolutne bez znamky opotrebeni vedeni
freza 20mm hloubka 20 plny prumer sepot kvetin, uvidime 316 nerez jak pujde
osobne jsem vyzkousel masinu na rybinach, s lineary na rybinach s turcitem i s temy valivymi hnizdy
ty valivy hnizda mi prisli jako zajimavej kompromis s vyhodami obou a to z duvodu demontaze z masiny a renovace list nahrada jehel coz muze byt obdoba vymeny linearu
ovsem tuhost je nesrovnatelne vyssi pri porovnani s masinami na linearech ktere jsem zkusil (a to nebude opravdu kolikrat ani typem vedeni jako spis tim ze to treba byli svarence coz jde mnohdy ruku v ruce takze to kmitalo vlastne jinde jak tu tusim psal josef)
ta masina s temy valivymi hnizdy je jedna z posledni doby co jsem delal a byl jsem uplne nadseny pac je tusim z 81 nebo 82 podle dokumentace
a absolutne bez znamky opotrebeni vedeni
freza 20mm hloubka 20 plny prumer sepot kvetin, uvidime 316 nerez jak pujde
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
- Oliver Rovný
- Příspěvky: 283
- Registrován: 23. 11. 2010, 2:55
- Bydliště: Okres Malacky, SK
Josef to tu už pekne zhrnul, ale aj tak ešte zareagujem na tú ekonómiu.robokop píše:domnivam se ze lineary jsou spis otazkou ekonomiky
holt se nemusi platit fachmani kteri udelaji presne rybiny a jini fachmani kteri je zaskrabou
co se zivotnosti tyce tak lineary proste vymenis a to i mnohokrat za zivotnost stroje
jeden klient u sahosu snad kazde dva roky
to preskrabani je taky operace
az na tu tuhost a zivotnost jinak same vyhody
existuje i reseni na pul cesty mezi linearem a kluznou litinou
vedeni na jehlach
vlozene pasky kalene oceli a jehlove klece
sdruzuje to vsechny vyhody vyse uvedeneho
Súhlasím s Robokopom, že lineáry sú výborné z hľadiska ekonómie výroby, ak hovoríme o profilových vedeniach, tak ako ich poznáme z našich mašiniek. Profilové vedenia, teda lineáry však boli vyvinuté neskôr, ako sa začali rozmáhať NC stroje a tie už predtým jazdili na valivýc hniezdach, ako opisuje Josef. Pritom riešenie vedení s hniezdami bolo zrejme nákladnejšie, ako výroba klasických klzných vedení (logicky sa domnievam).
Čiže požiadavka výmeny klasického vedenia za valivé uloženie osí bola na svete skôr – hneď ako sa objavili NC stroje (nerátam brúsky, niektoré hoblovky apod., ktoré už predtým fungovali na valivých vedeniach) a až potom sa „ekonomizovali“ a výsledkom sú lineáry.
Jeden citát zo starej, ale poctivej knižky (J. Houša: Konstrukce číslicově řízených obráběcích strojú. str. 38):
„Po náhradě lidské obsluhy u stroje číslicovým řídícím systémem dochádzí nejen k výraznému zvýšení požadavkú na přesnost funkce jednotlivých uzlú i celého sestaveného stroje, na jeho tuhost, tepelnou stálost a životnost, ale také se u těchto strojú otevírají nové možnosti pro automatizaci některých dalších funkcí...“
a ďalej:
„U číslicově řízených obráběcích strojú je třeba velkou pozornost věnovat otázkám opotřebení všech o přesnosti rozhodujících ploch a elementú. Vysoké odolnosti vúči opotřebení se dosáhne zejména použitím valivých a hydrostatických prvkú nebo prvkú kluzných s obložením všech pohyblivých uložení (ať již rotačních nebo přímočarých) speciální hmotou. U rotačních uložení se využívá valivých ložisek s vyšší dynamickou únosností, u posuvových mechanismú se téměř výhradne pro pohybové šrouby volí kuličkové (častěji) nebo hydrostatické matice. Přímočará vedení se také převážne konstruují valivá s valivými hnízdy, kluzná s obložením, nebo hydrostatická. Vodicí plochy se téměř vždy užívají ocelové, kalené a broušené. Vlastnosti valivých a hydrostatických uložení (zejména jejich nízké pasivní odpory ve směru pohybu) příznivě ovlivňují přesnost nastavení takto uložených uzlú nebo částí do určité požadované polohy a jejich uspořádání dovoluje provést uložení bez vúlí. Pro dosažení vysoké životnosti jak kluzných, tak i valivých prvkú se používá automatické mazání.“
co jsem ja videl, tak to bylo na brousenych plochac a nerovnosti byly vyrovnany softwaroveJosef píše: Na pořádných strojích se to musí opravdu přesně sestavit a pořádný výrobce to měří na přímosti laserem a řeší se tam tisíciny milimetru na několikametrové délky!
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."