FA3AV - 1975
jelikož jsem si pořídil novou hračku - frézku FA3AV (s novější hlavou) r.v.1975, tak jsem se hned pustil do výměny ložisek na vřetenu (na kontrolním trnu to mělo na hodinkách při zatížení šílený hodnoty)
přikládám pár fotek z rozborky :
ps. na konec jsem zjistil, že kdybych nechtěl měnit prostřední ložisko, tak stačilo jen sundat přední přírubu a šlo by vytáhnout samotné vřeteno(hřídel) s válečkovým + axiálním ložiskem
přikládám pár fotek z rozborky :
ps. na konec jsem zjistil, že kdybych nechtěl měnit prostřední ložisko, tak stačilo jen sundat přední přírubu a šlo by vytáhnout samotné vřeteno(hřídel) s válečkovým + axiálním ložiskem
... zatím jsem s tím moc nepohnul
- mám přebroušeny všechny vymezovací ... kroužky, KM matice, a přední víko vřeteníku (které přijde ještě dopasovat)
- opravený je závit u ručního "posuvu" vřeteníku ( poškozený závit jsem zavařil a vysoustružil nový M15x1 + nová KM matice )
- přední vymezovací kroužek, který určuje koncovou polohu a *předepnutí předního dvouřadého ložiska s kuželem, budu muset udělat nový, nebo starý zakrátit a udělat dělený vyndavací mezi-kus o tloušťce +0,3mm
*původní ložisko bylo v provedení P52 a nové je P41 je tedy přesnější a má menší vůli - proto ta změna polohy na kuželu
- čekám ještě na axiální ložiska a plastické mazivo ...
- zvažuju že vnější kroužek předního dvouřadého ložiska zalepím Loctitem 641 se střední pevností, aby to šlo případně rozumě rozebrat ( po starém kroužku vnikla jakási vibrační koroze nebo jak se tomu říká )
- mám přebroušeny všechny vymezovací ... kroužky, KM matice, a přední víko vřeteníku (které přijde ještě dopasovat)
- opravený je závit u ručního "posuvu" vřeteníku ( poškozený závit jsem zavařil a vysoustružil nový M15x1 + nová KM matice )
- přední vymezovací kroužek, který určuje koncovou polohu a *předepnutí předního dvouřadého ložiska s kuželem, budu muset udělat nový, nebo starý zakrátit a udělat dělený vyndavací mezi-kus o tloušťce +0,3mm
*původní ložisko bylo v provedení P52 a nové je P41 je tedy přesnější a má menší vůli - proto ta změna polohy na kuželu
- čekám ještě na axiální ložiska a plastické mazivo ...
- zvažuju že vnější kroužek předního dvouřadého ložiska zalepím Loctitem 641 se střední pevností, aby to šlo případně rozumě rozebrat ( po starém kroužku vnikla jakási vibrační koroze nebo jak se tomu říká )
no ono je to taky o člověku - např. tomu, co jí obsluhoval přede mnou, bych pro výstrahu zlámal obě ruce
týpkovi nic neříkalo slovo základní údržba - to jest mazání, doplňování oleje, čistota ...
( zničené stěrky na vedení plné bordelu ) vše se podepsalo na příčných vodících plochách, které jsou zralé na GO - nicméně geometrie je i tak v pořádku
ps. při prvním frézování koukám že se mi kouří z krabičky, kde je start stop vřetene, central stop a centrální koncák pro podélný pohyb stolu ... pod krabičkou jsou ještě teleskopické (zdeformované) krycí plechy ... sundám čelní panel krabičky a nestačím se divit ... kromě uvedených spínačů byl celý obsah vyplněn šponami - sem na to zůstal koukat a nechápal jsem co je možné ... ) po vyčištění začal spolehlivě fungovat posuv stolu vlevo, který občas nešel spustit ...
jinak je to opravdu stará poctivá tuhá mašina, zbývá doplnit pravítka s inteligentním odměřováním
... příčné vodící plochy jsem chtěl opravit vyplněním vydřených míst tekutým kovem - kluznou hmotou , ale jelikož to pořád běhá v tisícině, tak mám strach abych neudělal víc škody než užitku - nicméně na to, v jakém jsou ty vodící plochy stavu, je zázrak že to ještě dobře funguje
... máte s takovou opravou vodících ploch někdo nějaké zkušenosti ?
vím že normální postup by byl rozebrat přebrousit/zašrabat , ale to je trochu mimo mé možnosti
týpkovi nic neříkalo slovo základní údržba - to jest mazání, doplňování oleje, čistota ...
( zničené stěrky na vedení plné bordelu ) vše se podepsalo na příčných vodících plochách, které jsou zralé na GO - nicméně geometrie je i tak v pořádku
ps. při prvním frézování koukám že se mi kouří z krabičky, kde je start stop vřetene, central stop a centrální koncák pro podélný pohyb stolu ... pod krabičkou jsou ještě teleskopické (zdeformované) krycí plechy ... sundám čelní panel krabičky a nestačím se divit ... kromě uvedených spínačů byl celý obsah vyplněn šponami - sem na to zůstal koukat a nechápal jsem co je možné ... ) po vyčištění začal spolehlivě fungovat posuv stolu vlevo, který občas nešel spustit ...
jinak je to opravdu stará poctivá tuhá mašina, zbývá doplnit pravítka s inteligentním odměřováním
... příčné vodící plochy jsem chtěl opravit vyplněním vydřených míst tekutým kovem - kluznou hmotou , ale jelikož to pořád běhá v tisícině, tak mám strach abych neudělal víc škody než užitku - nicméně na to, v jakém jsou ty vodící plochy stavu, je zázrak že to ještě dobře funguje
... máte s takovou opravou vodících ploch někdo nějaké zkušenosti ?
vím že normální postup by byl rozebrat přebrousit/zašrabat , ale to je trochu mimo mé možnosti
super - přesně to jsem potřeboval Dík
ps. můžeš mě ještě trochu nasměrovat ... abych k tomu získal přístup takhle ze shora, tak to musím odstrojit celou pravou část stolu, nebo stačí shodit kličku a opatrně jed stolem dál doleva ... či jak se to dělá ?
ps. můžeš mě ještě trochu nasměrovat ... abych k tomu získal přístup takhle ze shora, tak to musím odstrojit celou pravou část stolu, nebo stačí shodit kličku a opatrně jed stolem dál doleva ... či jak se to dělá ?
... tak u mě to stačilo seřídit jen tím šroubem M8, je k tomu přístup otvorem z boku, je na to třeba jen extra dlouhý šroubovák a baterka - ( povolí se ten horní M6 a následným otáčením M/8 doprava spojka víc zabírá ) - momentálně funguje rychloposuv na všech osách i se 100Kg zátěží na stole
nicméně by mě zajímal postup jak u FA3*... sundat stůl a příčné saně ( pro případný repas vodících ploch na konzole)... lze ten postup někde nastudovat *rozborka/zborka ?
nicméně by mě zajímal postup jak u FA3*... sundat stůl a příčné saně ( pro případný repas vodících ploch na konzole)... lze ten postup někde nastudovat *rozborka/zborka ?
Stoly som nezhadzoval, no pozdĺžny by nemal byť problem- z koncov sa odšrobujú tie čelá čo držia skrutku a vodiacu tyč, vyberie sa lišta, a stôl sa vysunie. Priečny podobne, no treba toho viac odstrojiť. Ja som trochu zaškrabával priečne vodiace plochy, lebo keď som pritiahol lištu, v krajných polohách išiel stôl ztuha, tak som tie konce zaškrabal, a zafliačkoval na berlínsku modrú. Vychádzal som zo spodnej plochy, na mikrometer. No bral som na konci vzadu pri zvislej rybine asi 13 stoviek- škrabákom robota na dva dni. S výsledkom som celkom spokojný, je to podstatne lepšie ako bolo.