Pokusím se zde navázat na debatu z vlákna -NÁSTROJE PRO FRÉZKU, kde jsme se bavili o modulových frézách a následně o tom, proč chci dělat ozubená kola z 11600 (protože to je napsáno ve výkresu), Filla dopuručoval 12060, Tumlík a Pepa z depa 12050, zde citace :[quote="Pepa z depa"]...
opět jen podotknu: 12.050 bez zušlechtění je blato, je určená právě na prokalení na vyšší tvrdosti, takže se lehce zakalí, jen když projede kolem kalírny
dělali jsme z toho v bývalé práci jeřábové kola na mostové jeřáby (pro zajímavost http://www.iteco.cz" onclick="window.open(this.href);return false; ), obvod se zakalí a jádro je krásně houževnaté a hlavně to není náchylné na vznik trhlin od působících rázů, takže klidně na ozubené kolečka s prokalenou vnější slupkou proti otěru bomba na velké prodloužení životnosti
...a já navazuji, kola bych nejraději nezušlechťoval, nepočítám s nějakým velkým nasazením tohoto soustruhu, koukám do příručních tabulek a vidím:
11600-Konstrukční ( max.0,65 procent C), svařitelnost obtížná
12050-K zušlechťování, zušlechťují se jen součásti malých rozměrů, nejčastěji se používá ve stavu normalizačně žíhaném, vhodná pro indukční kalení. Tavná svařitelnost obtížná.
12060-K zušlechťování, na méně namáhané součásti a pružiny, na součásti vzdorující opotřebení, vhodná na povrchové kalení, svařitelnost obtížná až nesvařitelná.
Moje požadavky jsou: Vyzkoušet si v praxi výrobu ozubených kol dělícím způsobem, co nejméně opotřebovat frézy z HSS, vyhnout se kalení, přiměřená životnost kol při použití v hobby soustruhu. Frézovat budu na frézce s ručními posuvy a vydatně chladit emulzí.