napětí diody
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
Nazdar kluci, mám tyto diody
L5RED4200 červená, 625, čirá, svítivost 3000,typ 4200,vyzařovací úhel 60. Koupeno u EZK. Diody chci použít jako brzdová světla u RC modelu náklaďáku. Bohužel není u ní uvedeno na jaké napětí pracuje je tam pouze nějaký vlnový rozsah, to je těch 625 a tak nemohu vypočítat předřadný odpor. Budou napájeny 6V a budou tam dvě paraelně zapojené. Prosím, neznáte někdo tyto diody?
60
L5RED4200 červená, 625, čirá, svítivost 3000,typ 4200,vyzařovací úhel 60. Koupeno u EZK. Diody chci použít jako brzdová světla u RC modelu náklaďáku. Bohužel není u ní uvedeno na jaké napětí pracuje je tam pouze nějaký vlnový rozsah, to je těch 625 a tak nemohu vypočítat předřadný odpor. Budou napájeny 6V a budou tam dvě paraelně zapojené. Prosím, neznáte někdo tyto diody?
60
Vypocet odpou je :
R = ( napeti zdroje - napeti diody ) / proud diodou
Napeti zdroje je dane 6V, dioda je cervena, tak cca 1.8V a proud je dle pozadavku na svitivost. V datasheetu je proud 20mA,
max. 30mA.
R = ( 6 - 1.8 ) / 0.02 tj. 210 Ohmu vrade je 220 Ohmu.
PS: na strankach EZK je napeti LEDky 2,4V ????
R = ( napeti zdroje - napeti diody ) / proud diodou
Napeti zdroje je dane 6V, dioda je cervena, tak cca 1.8V a proud je dle pozadavku na svitivost. V datasheetu je proud 20mA,
max. 30mA.
R = ( 6 - 1.8 ) / 0.02 tj. 210 Ohmu vrade je 220 Ohmu.
PS: na strankach EZK je napeti LEDky 2,4V ????
Pavel Urban
Někdy je lepší měřit, než shánět dokumentaci a počítat. Tohle bude asi ten případ.
Klasické červené LED mívají Uf kolem 1.6-2.0V. Ale u různých nových supersítívých LED už se na to nedá spolehnout, používají se nové materiály a často je Uf vyšší.
Takže vezmi multimetr, pár odporů, nějaký vhodný zdroj a změř si to. Orientační hodnotu (pro malý proud) ti dá už i diodový test (pípák neboli šlusmetr) na multimetru. Je to práce na pár minut.
A pak zvaž to zapojení na modelu. Pokud budeš mít napájení relativně stabilních 6V, tak by se daly dát ty LED i sériově a budeš mít poloviční spotřebu. Pokud ale bude napětí hodně kolísat (vybité/nabité aku), tak je to paralelní řazení vhodnější.
Klasické červené LED mívají Uf kolem 1.6-2.0V. Ale u různých nových supersítívých LED už se na to nedá spolehnout, používají se nové materiály a často je Uf vyšší.
Takže vezmi multimetr, pár odporů, nějaký vhodný zdroj a změř si to. Orientační hodnotu (pro malý proud) ti dá už i diodový test (pípák neboli šlusmetr) na multimetru. Je to práce na pár minut.
A pak zvaž to zapojení na modelu. Pokud budeš mít napájení relativně stabilních 6V, tak by se daly dát ty LED i sériově a budeš mít poloviční spotřebu. Pokud ale bude napětí hodně kolísat (vybité/nabité aku), tak je to paralelní řazení vhodnější.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
purs píše:Vypocet odpou je :
R = ( napeti zdroje - napeti diody ) / proud diodou
Napeti zdroje je dane 6V, dioda je cervena, tak cca 1.8V a proud je dle pozadavku na svitivost. V datasheetu je proud 20mA,
max. 30mA.
R = ( 6 - 1.8 ) / 0.02 tj. 210 Ohmu vrade je 220 Ohmu.
PS: na strankach EZK je napeti LEDky 2,4V ????
Děkuji za radu, samozřejmě vím, jak vypočítat předřadný odpor, ale na EZK právě není to napětí ledky a tak se nemám z čeho odpíchnout.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
Pro paraelní zapojení jsem se musel rozhodnout, protože jako couvačky mám bílé super svítivé a mají napětí 3,5V jedna, čili tady by to v sérii už nesvítilo. Celé to ovládá takový modul, ze kterého vychází brzdovky a couvačky.Mex píše:Někdy je lepší měřit, než shánět dokumentaci a počítat. Tohle bude asi ten případ.
Klasické červené LED mívají Uf kolem 1.6-2.0V. Ale u různých nových supersítívých LED už se na to nedá spolehnout, používají se nové materiály a často je Uf vyšší.
Takže vezmi multimetr, pár odporů, nějaký vhodný zdroj a změř si to. Orientační hodnotu (pro malý proud) ti dá už i diodový test (pípák neboli šlusmetr) na multimetru. Je to práce na pár minut.
A pak zvaž to zapojení na modelu. Pokud budeš mít napájení relativně stabilních 6V, tak by se daly dát ty LED i sériově a budeš mít poloviční spotřebu. Pokud ale bude napětí hodně kolísat (vybité/nabité aku), tak je to paralelní řazení vhodnější.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
Výborně, to je ono, moc děkuji. Můžeš sdělit kde jsi to našel? Já to hledal na Google a nic co se týče napětí o těchto diodách tam nebylo, jen ta vlnová délka. Díky Karelwolf píše:Já sem našel toto:
L5RED4200 KINGBRIGHT
LED kulatá 5mm, červená, 625nm, pouzdro čiré, až 4200mcd/20mA, 60°, max. 30mA, úbytek max. 2.4V
No a co? Proč by nemohly byt couvačky paralelně a brzdovky sériově?griessl píše:Pro paraelní zapojení jsem se musel rozhodnout, protože jako couvačky mám bílé super svítivé a mají napětí 3,5V jedna, čili tady by to v sérii už nesvítilo. Celé to ovládá takový modul, ze kterého vychází brzdovky a couvačky.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
Čéče, máš pravdu, jsem to ale blbec, tohle mě nenapadlo. To víš, člověk si něco zafixuje a pak už nemyslí.Mex píše:No a co? Proč by nemohly byt couvačky paralelně a brzdovky sériově?griessl píše:Pro paraelní zapojení jsem se musel rozhodnout, protože jako couvačky mám bílé super svítivé a mají napětí 3,5V jedna, čili tady by to v sérii už nesvítilo. Celé to ovládá takový modul, ze kterého vychází brzdovky a couvačky.
Předpokládám, že to budeš napájet 5xNiMH, takže pozor na ten výpočet. Čerstvě nabité mají přes 1,4V, takže pětičlánek bude mít přes 7 voltů.
SABLE-2015
Stejně bych tam radši dal zdroj proudu. Nějak těm 2,4V pro červenou diodu nevěřím a ta LM317 navíc to nijak výrazněji nekomplikuje.
SABLE-2015
To by jeden nečekal, do jaké šíře se rozvine problém rozsvícení 2 červených LED. 
Sakra chlapi to fakt nemáte ani nejlevnější multimetr za 200 Kč z nějakého hypermarketu?
Změřit úbytek na diodě je práce na 30 minut a 30 sekund. Napřed se za 30 sekund změří ten úbytek, pak se 30 minut kouří vítězný doutník.

Sakra chlapi to fakt nemáte ani nejlevnější multimetr za 200 Kč z nějakého hypermarketu?
Změřit úbytek na diodě je práce na 30 minut a 30 sekund. Napřed se za 30 sekund změří ten úbytek, pak se 30 minut kouří vítězný doutník.
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 30. 10. 2011, 8:51
- Bydliště: Praha 10 Vršovice
- Kontaktovat uživatele:
Multimetr, samozřejmě mám, ale moje znalosti v el. jsou základní.
Měřím s tím pouze napětí, ampéry, průchodnost, odpory, toť vše. Když budeš tak laskav a přesně mi popíšeš, jak měřit diodu, budu jen rád a zase o něco chytřejší. Klidně i S.Z. ať to tady neplevelíme. Dík Karel. Rád si pak ten doutník vykouřím. 


Snad každý multimetr má tzv. diodový test, kombinovaný se šlusmetrem. Takže přepni multimetr do polohy pro měření zkratů a připoj mezi vývody diodu.
V jednom směru to musí ukázat nekonečno, ve druhém směru to pravděpodobně ukáže nějaké číslo. To číslo bude právě úbytek na diodě v milivoltech v propustném směru pro malý proud. Takže pro tu tvoji LED by to mělo ukázat něco třeba jako 2350 (je-li pravda, že má napětí Uf cca 2.4V).
Nebo pokud máš nějaký vhodný odpor, např. 1K, tak to můžeš zkusit připojit na 12V (nemáš-li jiný zdroj, tak třeba z diskového konektoru v PC). Připoj do série tu LED a odpor a zapoj to na těch 12V, tím pádem tam poteče proud kolem 10mA. No a když v té chvíli změříš napětí na nohách té LED, tak máš naprosto přesnou hodnotu, dokonce přesnější než z datasheetu, protože bude odpovídat přímo tomu tvému kusu diody.
Ale při pokusech na těch 12V pozor na polaritu diody. Pokud bys tu diodu zapojil naopak, tak bys jí mohl prorazit, protože max. závěrné napětí u LED bývá dost nízké, kolem 5V.
Můžeš to změřit i zdrojem 5V, pak při přepólování nemůžeš nic pokazit. Pak budeš potřebovat odpor třeba 330R nebo 470R, a měření nebude tak přesné, případně bude pracnější, protože bys měl podle toho Uf vyzkoušet víc předřadných odporů, aby ses dostal na požadovaný proud tou LED.
Nebo se na šaškování s měřením úplně vyprdni, připoj na těch svých 6V do série obě LED a nějaký přiměřený odpor, pro začátek třeba 220R. Pokud to bude svítit tak akorát, tak to tak nechej. Pokud to bude svítit na tvé gusto málo, tak prostě odpor vyměň za menší, nebo k němu paralelně připoj nějaký jiný odpor, třeba 470R.
V jednom směru to musí ukázat nekonečno, ve druhém směru to pravděpodobně ukáže nějaké číslo. To číslo bude právě úbytek na diodě v milivoltech v propustném směru pro malý proud. Takže pro tu tvoji LED by to mělo ukázat něco třeba jako 2350 (je-li pravda, že má napětí Uf cca 2.4V).
Nebo pokud máš nějaký vhodný odpor, např. 1K, tak to můžeš zkusit připojit na 12V (nemáš-li jiný zdroj, tak třeba z diskového konektoru v PC). Připoj do série tu LED a odpor a zapoj to na těch 12V, tím pádem tam poteče proud kolem 10mA. No a když v té chvíli změříš napětí na nohách té LED, tak máš naprosto přesnou hodnotu, dokonce přesnější než z datasheetu, protože bude odpovídat přímo tomu tvému kusu diody.
Ale při pokusech na těch 12V pozor na polaritu diody. Pokud bys tu diodu zapojil naopak, tak bys jí mohl prorazit, protože max. závěrné napětí u LED bývá dost nízké, kolem 5V.
Můžeš to změřit i zdrojem 5V, pak při přepólování nemůžeš nic pokazit. Pak budeš potřebovat odpor třeba 330R nebo 470R, a měření nebude tak přesné, případně bude pracnější, protože bys měl podle toho Uf vyzkoušet víc předřadných odporů, aby ses dostal na požadovaný proud tou LED.
Nebo se na šaškování s měřením úplně vyprdni, připoj na těch svých 6V do série obě LED a nějaký přiměřený odpor, pro začátek třeba 220R. Pokud to bude svítit tak akorát, tak to tak nechej. Pokud to bude svítit na tvé gusto málo, tak prostě odpor vyměň za menší, nebo k němu paralelně připoj nějaký jiný odpor, třeba 470R.