Oprava ozubeného kola FN22
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Ahoj,
potřeboval bych opravit uštípnutý kus zubu na ozubeném kole. Přemýšlím, jestli by to šlo opravit svářením. Materiál kola je ocel tř. 14, kolo je tepelně zpracované (kalené + cementované nebo nitridované), možná i broušení (to ale není jisté - viz debata http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=66& ... 79#p155279" onclick="window.open(this.href);return false; kde se řeší stržený ozubený hřídel jakožto pastorek co do tohoto kola zapadá). Je to uštípnutý kraj na straně, kterou kolo při zařazení najíždí do pastorku.
Kolo má modul 2 a má 48 zubů. Je z rychlostní skříně vřetene FN22
Přemýšlel jsem i jen to zapilovat a nechat být, ale když už je celá převodovka rozebraná a prakticky dělám její generálku (výměna ložisek, výměna těsných per, hlavně výroba nového strženého ozubeného hřídele - kvůli tomu jsem to celé rozebral), tak by bylo rozumné to dát do pořádku. Nehledě na to, že pak to bude zapadat do úplně nového pastorku, takže aby se pak ozubení pastorku nerovnoměrným zatížením nepoškozovalo, nebo se toto poškození vůbec postupně nezhoršovalo, až se to jednou strhne taky.
Další věc by byla udělat kolo nové celé (což by bylo vhodné v souvislosti se správnou volbou korekce pastorku - je zde obava aby se korekce určila správně), ale to by bylo asi zbytečně nákladné, jestli se to dá opravit.
Co myslíte? Uměl byste to někdo?
Díky
potřeboval bych opravit uštípnutý kus zubu na ozubeném kole. Přemýšlím, jestli by to šlo opravit svářením. Materiál kola je ocel tř. 14, kolo je tepelně zpracované (kalené + cementované nebo nitridované), možná i broušení (to ale není jisté - viz debata http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=66& ... 79#p155279" onclick="window.open(this.href);return false; kde se řeší stržený ozubený hřídel jakožto pastorek co do tohoto kola zapadá). Je to uštípnutý kraj na straně, kterou kolo při zařazení najíždí do pastorku.
Kolo má modul 2 a má 48 zubů. Je z rychlostní skříně vřetene FN22
Přemýšlel jsem i jen to zapilovat a nechat být, ale když už je celá převodovka rozebraná a prakticky dělám její generálku (výměna ložisek, výměna těsných per, hlavně výroba nového strženého ozubeného hřídele - kvůli tomu jsem to celé rozebral), tak by bylo rozumné to dát do pořádku. Nehledě na to, že pak to bude zapadat do úplně nového pastorku, takže aby se pak ozubení pastorku nerovnoměrným zatížením nepoškozovalo, nebo se toto poškození vůbec postupně nezhoršovalo, až se to jednou strhne taky.
Další věc by byla udělat kolo nové celé (což by bylo vhodné v souvislosti se správnou volbou korekce pastorku - je zde obava aby se korekce určila správně), ale to by bylo asi zbytečně nákladné, jestli se to dá opravit.
Co myslíte? Uměl byste to někdo?
Díky
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
je nesmysl to opravovat
navařením jakoukoli technologií mimo laseru ti v přechodovém pásmu mezi návarem a materiálem vzniknou nedefinované ztvrdliny a měkké oblasti
Co s tím chceš udělat dál?
Obrousit to flexou?
Dát to na odvalovačku, trefovat se do už hotových zubů a frézou za X tisíc chroupat ten cementit pod svarem?
O kolik to bude lacinější a jednodušší než vyrobit nové kolo?
laser stojí 3000,-/hod a výš a obrobit to musíš stejně
Na pastorku řešíš tisíciny, a tady necháš zuby klidně o pár setin (možná desetin) ohnuté a ojeté, s neznámou korekcí?
Nebo poznáš o 5 stovek ohnutý zub od oka?
vymýšlíš p.......y
udělej to nový
navařením jakoukoli technologií mimo laseru ti v přechodovém pásmu mezi návarem a materiálem vzniknou nedefinované ztvrdliny a měkké oblasti
Co s tím chceš udělat dál?
Obrousit to flexou?
Dát to na odvalovačku, trefovat se do už hotových zubů a frézou za X tisíc chroupat ten cementit pod svarem?
O kolik to bude lacinější a jednodušší než vyrobit nové kolo?
laser stojí 3000,-/hod a výš a obrobit to musíš stejně
Na pastorku řešíš tisíciny, a tady necháš zuby klidně o pár setin (možná desetin) ohnuté a ojeté, s neznámou korekcí?
Nebo poznáš o 5 stovek ohnutý zub od oka?
vymýšlíš p.......y
udělej to nový
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Da se origo kolo koupit?Pokud ano vic bych to neresil.Pokud ne a nebude to na produkcni praci jen bych to lehce přelestil a nechal to byt(stav bych hlidal) treti reseni je nechat to udelat nove nebo koupit polotovar(pokud se da) a upravit a provest cementovani a TU (pokud se to da)
Navareni je take mozne ale pak se dostavame na tenky led což se týka změn v materiálu.
Navareni je take mozne ale pak se dostavame na tenky led což se týka změn v materiálu.
Tak vycházel jsem z toho, že se navařováním ozubení spravují. Akorát že to má právě různý úskalí, které je třeba uvážit.testone píše:je nesmysl to opravovat
navařením jakoukoli technologií mimo laseru ti v přechodovém pásmu mezi návarem a materiálem vzniknou nedefinované ztvrdliny a měkké oblasti
Co s tím chceš udělat dál?
Obrousit to flexou?
Dát to na odvalovačku, trefovat se do už hotových zubů a frézou za X tisíc chroupat ten cementit pod svarem?
O kolik to bude lacinější a jednodušší než vyrobit nové kolo?
laser stojí 3000,-/hod a výš a obrobit to musíš stejně
Na pastorku řešíš tisíciny, a tady necháš zuby klidně o pár setin (možná desetin) ohnuté a ojeté, s neznámou korekcí?
Nebo poznáš o 5 stovek ohnutý zub od oka?
vymýšlíš p.......y
udělej to nový
No to je pak otázka, jestli to spíš nenechat být. Výroba nového kola bez broušení bude stát odhadem kolem 2 500,- a s případným broušením k 5 000,-
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
Taky je otázka korekce. Navíc kolo z frézky má náboj s drážkou pro řadicí vidlici. Ten není vidět, protože je z druhé strany.qwer píše:Podobné kolo by som mal, ale asi nebude tepelne spracované
Každopádně díky.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
Koupit nové 100% ne - frézka se dělala v 50. letech. Leda že bych někde narazil na nějaké náhradní díly, ale ty budou použité z nějaké zrušené frézky.exot007 píše:Da se origo kolo koupit?Pokud ano vic bych to neresil.Pokud ne a nebude to na produkcni praci jen bych to lehce přelestil a nechal to byt(stav bych hlidal) treti reseni je nechat to udelat nove nebo koupit polotovar(pokud se da) a upravit a provest cementovani a TU (pokud se to da)
Navareni je take mozne ale pak se dostavame na tenky led což se týka změn v materiálu.
Originál kolo je z oceli tř. 14. To co jsem našel u T.E.A. a jednoho podobného prodejce jsou kola z oceli tř. 12. Navíc kolo bude možná korigované - to ještě zjistím měřením. Kdyby nebylo korigované a někdo prodával kola z oceli tř. 14, tak by se o tom dalo uvažovat. Musel by tam ale být náboj s dostatečným průměrem, aby se do něj dala vysoustružit drážka pro řadicí vidlici. Pak by se musel převrtat otvor a udělat drážka + na konec tepelné zpracování. Nicméně to by bylo za předpokladu, že by se ukázalo, že stačí nebroušené ozubení.
Frézku mam na neprodukční práci a jedu tak odhadem na 10 – 15 % výkonu motoru. Beru tenké třísky, aby se neztrácela přesnost vlivem vůle ve vřetenu. S průběžnou kontrolou je trochu problém – kolo je součást převodovky, která je ve sloupu nasazena z boku a dekl (který jí zároveň nese) je samozřejmě utěsněn. Dali jsme tam tmel na převodové skříně, a stejně to šlo dost blbě odtrhnout. Na vyndání sice stačí vypustit olej, sundat kliku příčného posuvu (ta tam při vyndávání překáží), povolit 7 šroubů, a vytáhnout jí, ale v samém důsledku je to dost opruz (jednak kvůli tmelu, pak to má odhadem tak 30 – 40 kg a blbě se s tím manévruje, při vyndávání tečou zbytky oleje dolů na ovládací panel, přepínač motoru a celkově na skříň rozvaděče).
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa
Ono je ošisné psát tř oceli 12 14 protože mezi nimi jsou rozdíly a to dost postatné i mezi ocelemi jedne třídy na kola se dost pouzivala 14220 "cementačka" dobře se obrabi je svařitelná takže by se dala drážka na řazení navařit! A nakonec se da i cementovat.
Ovšem nedokážu posoudit jak hodně je duležite nebo potřebné zuby brousit.Ovšem tipuji že by kola bez tepelne a povrchove upravy nemuseli vydržet.
Ovšem nedokážu posoudit jak hodně je duležite nebo potřebné zuby brousit.Ovšem tipuji že by kola bez tepelne a povrchove upravy nemuseli vydržet.
Napřed udělej pastorek a zkus to! Jestli chybí 1/5 zubu, tak to může chodit ještě 50 let. Pochybuju, že z mašiny budeš tahat plný výkon. Pokud by to bylo hlučné, tak potom bych nechal udělat i to velké kolo. Zuby asi ohnuté nebudou, protože jsou tvrdé (podle toho, jak se kus uštípnul) a protože to se hned láme. Nikdy není v záběru jenom jeden zub.
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
jo, dobrej nápad, souhlasorigosch píše:Napřed udělej pastorek a zkus to! Jestli chybí 1/5 zubu, tak to může chodit ještě 50 let. Pochybuju, že z mašiny budeš tahat plný výkon. Pokud by to bylo hlučné, tak potom bych nechal udělat i to velké kolo. Zuby asi ohnuté nebudou, protože jsou tvrdé (podle toho, jak se kus uštípnul) a protože to se hned láme. Nikdy není v záběru jenom jeden zub.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22955
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
u jednoho klienta jsem z orloje v nastrojove hlave soustruhu s pohaneckama vyndal kousky zubu ktery byl vylamany z 2/3 tedy zustala tretina
sousedni zuby taky pomordovany
venec s temi zuby neoddelitelnou soucasti dilu ktery nesl hithovo ozubeni k zamykani hlavy takze objednatelne pouze s protikusem a vse za nesmysl
opatrne jsem to tam po vycisteni dal aby nestala vyroba s tim ze maximalne zarve kjeste pastorek kterej nebude tak drahej
a rekl majiteli aby uz psal objednavku novych dilu protoze to umre driv nez prijdou
je to tam uspesne rok objednavka se nekonala a to z toho zubu zbyla slaba tretina
sousedni zuby taky pomordovany
venec s temi zuby neoddelitelnou soucasti dilu ktery nesl hithovo ozubeni k zamykani hlavy takze objednatelne pouze s protikusem a vse za nesmysl
opatrne jsem to tam po vycisteni dal aby nestala vyroba s tim ze maximalne zarve kjeste pastorek kterej nebude tak drahej
a rekl majiteli aby uz psal objednavku novych dilu protoze to umre driv nez prijdou
je to tam uspesne rok objednavka se nekonala a to z toho zubu zbyla slaba tretina
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Ahoj,
díky všem za odpovědi.
Původně jsem uvažoval, že tam kolo nechám. Jen jsme to trochu zapilovali. Nakonec jsem to ale vyřešil velmi elegantně - podařilo se mi to sehnat jako použitý náhradní díl. Dokonce je to kolo lepší, protože je širší. Pastorek, do kterého kolo zapadalo a který se mi strhl, byl zřejmě slabé místo rychlostní skříně FN22, takže TOS začal u novější verze dělat kola širší.
díky všem za odpovědi.
Původně jsem uvažoval, že tam kolo nechám. Jen jsme to trochu zapilovali. Nakonec jsem to ale vyřešil velmi elegantně - podařilo se mi to sehnat jako použitý náhradní díl. Dokonce je to kolo lepší, protože je širší. Pastorek, do kterého kolo zapadalo a který se mi strhl, byl zřejmě slabé místo rychlostní skříně FN22, takže TOS začal u novější verze dělat kola širší.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Ing. Aleš Honsa