VOLMAN S-35

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
castentroy
Příspěvky: 10
Registrován: 16. 10. 2012, 5:23

5. 1. 2015, 8:53

Zdravím všechny vespolek.

s velkou slávou jsem od kámoše získal Volmana S-35. Je to prakticky to samé jako S-28, ale o cca půl metru delší a půl tuny težší. Samotná cena naznačovala, že to nebude dvakrát velká sláva. Soustruh ležel cca 5let venku za dílnou pod plachtou a poslední rok již pod roztrhanou plachtou :) . Dle základního ohledání bylo jasné, že nebyl někde na údržbě, ale poctivě makal na tři směny. Ale i přes to jsem se rozhodl ho koupit(do šrotu může jít kdykoliv:). Po dosednutí na místě očisty jsem neděla nic jiného než, že jsem 14 dní držel brusku s drátěným kotoučem v ruce a sundával zažranou špínu a rez. Jelikož toto místečko sousedí s naší ulicí, brzo jsem se stal místní atrakcí a na sklonku září jsem v předstihu vyhrál soutěž o nejlepšího mikulášského čerta.
Jako zlatý hřeb této očisty bylo vybrání cca 5 litrů hustého hnusu z převodové skříně holýma rukama. Ale znáte to, když to člověka baví tak to tak neřeší. Po převozu do mé dílny začala fáze dvě a to bylo uvedení do chodu. Před spuštěním jsem sundal výměnná kola náhonu aby běžel jen motor a základní kola náhonu. No randál veliký. A se spojkou ještě větší. Ale co už, seřídil jsem jsem spojku, vyčístil a dodělal chybějící trubičky mazání, zadekloval skříň a manželka mě koupila sluchátka. Až na hrozný randál náhonu všechno běží dobře. Spojka zabírá dobře, brzda brzdí, olejoznaky jsou plné. Vyčistil jsem nortonku, opravil její mazání a vymezil hnací tyč a trapéz.
Takže další fáze byl suport. Ani ten není silná stránka tohoto soustruhu. Vymačkané pastorky, ucpané mazaní a kilo staré černé vazelíny a hnusu. Takže klasika - rozdělat, vyčistit, složit, seřídit. Matice trapézu je těsně před smrtí, ale na domácí žvýkání postačí. Ještě před vrácením na lože jsem lože zlehka proměřil. Lože je v horším stavu. Pod skličidlem je vybrané o cca 0,25mm. Klíny suportů jsem ještě na barvu nezkoušel, ale asi nebudou úplně ideál.
Ovšem nejhůř je na tom kůň. Ten kdo měl tu mašinu přede mnou by zasloužil pracky zlámat. Základna koně je vydřená od lože do kolébky jak ho někdo při vrtání tahal suportem. O pinole radši nemluvit.Ta má vůli tak půl milimetru v půlce vysunutí. Tady vidím, že se asi vyplatí koupit koně z něčeho jiného a dopasovat základnu. No uvidím ještě.

Ale k pointě a hlavně žádosti o radu zkušených. Všechno co na tom soustruhu je se dá zkousnout, všechno je otázka přizpůsobení práce stavu mašiny, ale kde je opravdu problém, že soustruh bez koně točí kužel. Cirka 0,03mm na každých 100mm. Zkoušel jsem tam kulatinu cca 200mm dlouhou o průměru 50mm, jenom sem ji hladil nožem takže nepočítám z nějakým prohnutím od nože.
Čím to může být?
Mám tři verze
A/ špatné sklíčidlo - čelisti už jsou relativně volné a také při upínání první zabírají vzadu. Ale spíš problém bude někde jinde.
B/ opotřebené lože - zde pomůže jen Go - v mém případě pod frézu a na barvu doškrábat suporty. Otázka je cena?

Jsem motoveteránista, takže soustruh pojede cca pár hodin měsíčně, ale přesto potřebuji aspoň relativně přesný stroj na součástky do cca 250mm délky. Ten kužel mě děsí, protože tím pádem je soustruh k nepoužítí na výrobu např. bronzových futer. Na 50mm dlouhém by byla kuželová úchylka cca 1,5setiny.
Zajímal by mě Váš názor jestli má cenu do tohoto stroje investovat nebo radši pořídit něco v dobrém stavu. Líbila by se mě S28, ale je hodně v kurzu a tomu odpovídá i cena. Na pár inzerátů na S28 jsem volal a je to pořád stejné cena 40-50t(jsou i střelci za 120t), když se zeptám jak suport chodí na krájích lože je mi řečeno, že ztuha, ale stačí zaškrábat:). Takže to je to podobné co mám doma.

Jde mi hlavně o to se rozhodnout zdali má smysl do toho investovat mraky peněz a času. :?:

Mnohokrát děkuji za reakci
Naposledy upravil(a) castentroy dne 15. 1. 2015, 6:57, celkem upraveno 2 x.
soustružník
Příspěvky: 813
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

5. 1. 2015, 11:17

Pokud už je sklíčidlo hodně špatné tak při větším vyložení už může obrobek uhnout i v něm, to by ale mělo být znát i na povrchu a válcovitosti. Vliv vydřeného lože bývá menší než se soudívá, protože nůž je ustaven ve výšce osy. Leda snad, že by u tohohle tvaru ploch suport utíkal do stran. Pěkně se to měřilo na dlouhém trnu upnutém mezi hroty a přejetím hodinkama na suportu, ale to chce slušný koník a hlavně ten trn. Co se vřetena týče, tak nejdříve vyloučit nadměrnou vůli (klasicky něčím zapáčit za vřeteno a změřit hodinkama) a potom samozřejmě nejlépe kontrolní trn do kuželu vřetena a zase hodinky. Ovšem zase, kde vzít ten trn? :? Nic lidovějšího mě zrovna nenapadá, ale určitě bych ten soustruh zatím nezatracoval, nějak poladit to půjde.
P.S. Bylo mi divné, že by S-35 měla spojené nohy a skutečně na jiných to není, nějaká raritka.
castentroy
Příspěvky: 10
Registrován: 16. 10. 2012, 5:23

6. 1. 2015, 8:50

Tato S35 je z roku 1947, aspoň dle výrobního čísla. Po republice jsem byl v kontaktu s pár majiteli a všichni mají variantu bez spojených noh. Origo je to určitě, protože na všech dílech je párové číslo. Ale taky mě to zaskočilo.

Vůle vřetena je to 0,03mm a vřeteno při otáčení chodí v nule(cca 0,005). Lože jsou vydřené už fest, takže teoreticky by mohlo být vydřené i to vodící čelo na předním loži. Poznat by to šlo, když upnu metr dlouhou broušenou kontrolní tyč do koníka a přejedu úchylkoměrem upnutý na suportu. Jestli to bude skákat je jasné, že problém je v loži. Pokud to bude dobré je jasné, že je problém v mimoběžném padlém vřetenu. U mě je problém s měřením o to větší, že chladící emulze za roky vytvořila silnou korozi na vnitřním kuželu vřetena.

Jinak sehnal jsem pána co dělal půl života generálky soustruhů v ZPS a do důchodu servisáka mašin v jedné velké fabrice. Takže budu informovat jak to pokračuje a na co jsme přišly.
castentroy
Příspěvky: 10
Registrován: 16. 10. 2012, 5:23

13. 1. 2015, 10:39

Zdravím všechny. Takže jsme se pustili do snížení hlučnosti náhonu až po spojku. I přesto, že ložiska už byla projetá hlučnost se výrazně nezmenšila. Je to takový kvičavý zvuk jako když máte sevřené hřídele. Po všech možných pokusech to vypadá na lamely spojky, které při volnoběhu šoupou v koších. Ale lamely jsou naprosto zdravé, lamely pravého chodu jsou možná trošku po okrajích modré, ale nejsou vydřené a ani ozuby nejsou otlačené. Koše chodí na hřídeli volně celkově nic nedře. Opotřebení jde vidět pouze na bronzových pouzdrech košů, ty chodí s vůlí a na koších jsou otlaky od ozubů lamel.
Měl někdo podobný problém. Jde to nějak řešit? Znám i jiné majitele S35 a ty mají spojku daleko tišší. Napadlo mě přebrousit na kaménku lamely a obrousit otlaky ozubu na koši, ale bude to k něčemu? Mockrát děkuji za jakoukoliv radu a pomoc. :(

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“