model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Ahoj,
to jsem měl asi napsat rovnou. Jsou to křídla pro stavbu hydrofoilu, i když spíš pokusné verze, na které budu zkoušet, upravovat, hledat cesty, čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho. Rozměrů je několik, např. cca 900x100, 400*200, 100*200, vše v mm... Ale jelikož jsem panelákovej, bez přístupu k potřebnému hardware, musím výrobu vždy řešit z kapacit někoho jiného
Díky, s pozdravem...
to jsem měl asi napsat rovnou. Jsou to křídla pro stavbu hydrofoilu, i když spíš pokusné verze, na které budu zkoušet, upravovat, hledat cesty, čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho. Rozměrů je několik, např. cca 900x100, 400*200, 100*200, vše v mm... Ale jelikož jsem panelákovej, bez přístupu k potřebnému hardware, musím výrobu vždy řešit z kapacit někoho jiného

Díky, s pozdravem...
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
3D tiskárna je na tohle nesmysl. Buď vyfrézovat z umělého dřeva a pak povrchově upravit (plnič atd...) - to pokud se tento model bude formovat pro získání negativní formy. To ale žádná láce rozhodně nebude.... Pokud se jedná o jednorázovku, tak vyříznout jádro z polystyrenu olepit dýhou+jemná tkanina+plnič.... Bude to pracný, ale za pár korun
no buď musíš sehnat hodně peněz nebo víc vědomostí
rozumná verze jsou výřezy z extrudovaného polystyrénu a ty olaminovat tak jako to dělaj modeláři (nějaký moje letadla občas vyhrála MS a ME).

http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ahoj,
tak já si samozřejmě uvědomuji, že to nebude za pár stokorun. Počítal jsem s náklady 5-10t, pokud bych se přiblížil té spodní hranici, byla by to paráda, ale uvědomuji si, jak to při těchto projektech chodí. Pak to naskakuje ve vysokém tempu
kor, když nemám možnost vlastní výroby, ale jsem odkázaný na strojní vybavení jiných, něco stojí čas, něco kolem toho člověk projezdí, ale to tu asi všichni znají...
Návrh dělám v solidworks. První byl extrémní, designově krásný, ale nevyrobitelný. Nebo spíš nevyrobitelný s mými možnostmi, schopnostmi a hlavně zkušenostmi(ty nezkušenosti mě asi budou stát nejvíc peněz
), takže se teď snažím dát dohromady realističtější model, u kterého se snažím zohlednit co nejsnazší postup výroby. Ale nikdy jsem nic takového nedělal, takže vždy někde něco načtu, podívám se na nějaká videa, zvážím možnosti a schopnosti a podle toho to pak zas celé předělávám...
Je to taková zábava na večery a zaměstnání pro mozek ve volných chvílích...
tak já si samozřejmě uvědomuji, že to nebude za pár stokorun. Počítal jsem s náklady 5-10t, pokud bych se přiblížil té spodní hranici, byla by to paráda, ale uvědomuji si, jak to při těchto projektech chodí. Pak to naskakuje ve vysokém tempu

Návrh dělám v solidworks. První byl extrémní, designově krásný, ale nevyrobitelný. Nebo spíš nevyrobitelný s mými možnostmi, schopnostmi a hlavně zkušenostmi(ty nezkušenosti mě asi budou stát nejvíc peněz

Je to taková zábava na večery a zaměstnání pro mozek ve volných chvílích...
Představu mám takovou, že bych jádro (dřevo, plast, xps, nebo něco podobného) vyrobené na CNC(pak mi napadla i ta 3d tiskárna), zalaminoval. Jenže mi s tím chybí zkušenosti, takže nevím, co je ještě možné laminovat, co už ne, nebo co to komplikuje, kolik dávat vrstev, jaké použít tkaniny a podobně... prostě to bude docela laborování...
voda je dost tvrdá - napřed mluvíš o "modelu", pak dáš nějaké neurčité rozměry - docílit požadovaný tvar lze mnoha způsoby. Tipl bych, že limitující pro zvolený postup výroby ale bude pevnost toho křídla. A tento dost podstatný údaj zatím tajíš.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
pevnost křídla - mám určitou představu, co tím myslíš, ale nevím jak odpovědět přímo, tak to zkusím takhle - plocha nosného křídla kolem 650cm2, hmotnost, kterou má nést je cca 70 - 100kg a rychlost ve vodě cca 3- 10m/s.
Pojem model křídla jsem použil, protože to byla nejsnazší a nejkratší cesta, jak to popsat.
Každopádně, zvládli to vyrobit jiní, tak proč bych to nezvládl já?(řečnická otázka
) Jiným to funguje i se zalaminovaným křídlem z překližky, což je ale cesta, kterou se úplně dát nechci, líbilo by se mi čistější, promyšlenější řešení...
Pojem model křídla jsem použil, protože to byla nejsnazší a nejkratší cesta, jak to popsat.
Každopádně, zvládli to vyrobit jiní, tak proč bych to nezvládl já?(řečnická otázka

Naposledy upravil(a) SafrdA dne 20. 4. 2015, 1:33, celkem upraveno 1 x.
no tak to ti fandím
,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat

Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat

http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
kladie sa doraz aj na hmotnost? Som tento tyzden kreslil konstrukciu, kde dizajn tvorili vypalky zo zliatiny hlinika a kostra bola vsadena presne do otvorov a drazok vypalku.
v podstate teraz pozeram na google a vypadalo to nejak takto
Plast tvoril tiez nejaky hlinik. Ked je jednoduchy tvar tak sa to da ohnut a zavarit aj bez draheho vybavenia.
v podstate teraz pozeram na google a vypadalo to nejak takto

Plast tvoril tiez nejaky hlinik. Ked je jednoduchy tvar tak sa to da ohnut a zavarit aj bez draheho vybavenia.
Rad kreslim v 3D. Ked je to zaujimave a nieco nove sa naucim, tak aj zadarmo.
důležitá bude pevnost protože to má plošné zatížení 12 kg na dm2
a hlavně odpor ve vodě odhadem tak 5ti procentní profil ,ale to je jen nástřel musel bych se tomu víc věnovat.

http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
to nieje tak vela. kapota auta ma plech 0.6mm resp 0.8mm v AL prevedeni. takze 1mm plech to musi zniest bez problemov.
najviac namahane miesta sa daju pre istotu vyztuzit zdvojenym plechom
najviac namahane miesta sa daju pre istotu vyztuzit zdvojenym plechom
Rad kreslim v 3D. Ked je to zaujimave a nieco nove sa naucim, tak aj zadarmo.
No, nemůžu říct, že bych neměl snahu - pročetl jsem nějaké materiály o konstrukci křídla, profilech a podobně. Jenže to jsou všechno materiály, které předpokládají nějaké základní penzum znalostí, ty nemám a bez toho do problému neproniknu. Mám sice VŠ vzdělání, ale v úplně jiném oboru a tohle nedávám, prostě se k tomu stavím nějakým vnitřním citem. Ideální by samozřejmě bylo si to nechat od někoho vysvětlit, ale nikoho takového neznám. Ale jestli se hlásíš dobrovolně, rád se sejdu a doplním si znalosti, to se mi určitě neztratí a posune mě to!fmodel píše:no tak to ti fandím,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat
Navíc, to co píšeš, takový přístup by byl správný v momentě, kdy bych chtěl stavět nějakou závodní potvoru, nebo si na tom založit podnikání. Já ale hledám cestu, jak se k takové technice dostat levně. Neříkám, že řešení bude z fyzikálního a výkonostního hlediska ideální, ale to neznamená, že nemůže fungovat. Sám to musíš znát z modelařiny - některá řešení jsou levná a dostačující, ale pokud chceš lítat na závodní úrovni, pak už k tomu musíš přistoupit tak, jak Ty naznačuješ.
A i kdyby to nevyšlo, může to být mezikrok k nějakému povedenějšímu řešení. A navíc mě to už teď obohatilo - donutilo mě to naučit se alespoň základy SolidWorks, nastudoval jsem (zatím pouze teoreticky) techniky laminování, zpracování karbonových a skelných kompozitů a podobně.
Navíc, jak už jsem psal výš, někteří borci lehce naprofilovali a zalaminovali překližku a taky jim to frčelo.
Takže po prostudování fór mám obecnou představu o řešení, mám i představu o profilu křídla(asi ClarkY), ale z roviny teoretizování bych se rád přesunul k nějaké produkci a tak dál zjišťuji možnosti, než se rozhodnu pro nějakou očividnou hloupost. Udělal jsem i nějaké testy v SolidWorks flow simulation, ale padají z toho někdy tak zvláštní a občas i protichůdné výsledky, že třeba dopravní letadlo bych jen na základě takových informací nestavěl. Ale pro nějaký parkflyer by to určitě stačilo. Zkoušel jsem i program Xflr5, podle tutoriálů z toho nějaké výsledky vypadnou, ale abych z toho něco vyčetl, to už se mi moc nedaří.
Prostě jsem se rozhodl pro lehce empirickou cestu, ale kdyby mě chtěl někdo dovzdělat, budu moc rád!