Vydřená ložiska

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Salaman
Příspěvky: 64
Registrován: 6. 1. 2014, 6:15

20. 7. 2015, 12:50

Ahoj, koupil jsem starý předválečný soustruh, pravděpodobně Volman (výrobní štítek se nedochoval). Mezi hroty 700mm, točný průměr 300mm, vrtání vřetene 22mm.
Bohužel nelze docílit hladký povrch, Házení bez zátěže do stovky, ale když zaberu tak tam natlačim desetinu. Kluzná ložiska na vřetenu jsou už na doraz dál dotahovat nejdou. Po rozebrání jsem zjistil že jsou úplně vydřená. Takže budu muset nechat přebrousit hřídel, to znamená i vysoustružit do vrtání hřídele kužel pro hrot na brusku, tak aby neházel vůči závitu pro univerzálu.
Otázka zní jestli nechat vyrobit nová ložiska a z jakého bronzu? Nebo renovovat stará nějakým epoxidem pro tento účel (Garex)? U tohoto řešení se mi moc nezamlouvá tepelná odolnost do 80C a neznám technologii. Do ložiska se nanese hmota nechá vytvrdnout a následně se protočí v soustruhu na požadovaný půměr nebo je lepší hřídel natřít separačním roztokem a celé to rychle smontovat ještě za tekutého epoxidu?
Přílohy
DSCN7634.JPG
DSCN7633.JPG
DSCN7631.JPG
echt
Příspěvky: 748
Registrován: 21. 5. 2013, 8:58
Bydliště: vysočina

20. 7. 2015, 7:04

začal bych přebroušením vnějších ložiskových ploch hřídele na co nejlepší povrch, případně by šel udělat kvalitní povrch i na slušným soustruhu s patřičným nástrojem - keramika, CBN ...
Salaman
Příspěvky: 64
Registrován: 6. 1. 2014, 6:15

20. 7. 2015, 7:29

Dám to na brusku - jistota úspěchu. Bude to asi docela tvrdý matroš.
Jaký bronz na ty futra? Je jich docela hodně. Dočetl jsem se že se na to používá fosforový nebo olověný bronz jinak se to zadře.
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1286
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

20. 7. 2015, 7:34

Futra budou pracná na výrobu. Raději bych je zreguloval a vyrobil nové vřeteno. Vytočit takhle jednoduché vřeteno s přídavkem na brus cca 2 hodiny práce. Pokud jsou možnosti, tak cementovat a kalit, nutné to ale není tahle stará vřetena bere pilník.
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
kovoel
Příspěvky: 504
Registrován: 12. 2. 2014, 9:04
Bydliště: Kousek od Prahy

20. 7. 2015, 8:06

:roll:
Naposledy upravil(a) kovoel dne 22. 7. 2018, 8:45, celkem upraveno 2 x.
V20
Salaman
Příspěvky: 64
Registrován: 6. 1. 2014, 6:15

20. 7. 2015, 8:18

jj, to je asi lepší možnost na vřeteno bude i levnější materiál, ale není lepší to nechat nitridovat než kalení? A jak upnout ty vyběhaná futra na protočení, našroubovat matici a za ní? Do spáry vlepit plech aby se to nesvíralo?
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2015, 8:54

co zas blbnete :roll: přebrousit povrch vřetene tam kde běhaj ložiska a potom poslat do Jihlavy na tvrdochrom za pár stovek . :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Salaman
Příspěvky: 64
Registrován: 6. 1. 2014, 6:15

20. 7. 2015, 9:10

jj, vyrábět nové vřeteno by zase znamenalo buď vrtat půlmetrovou díru, což je docela problém a nebo sehnat silnostěnou trubku a z ní.
Když teda obrousím a pochromuji původní hřídel, tak to znamená vyrábět nová futra, nebo mi tam nanesou nějaké 4 desetiny chromu a můžu použít původní protočená?
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2015, 9:14

použiješ stará ložiska ,o to přeci jde ,ale budeš je muset zaškrabat a kdyby to bylo hodně špatný tak protočit a pak zaškrabat ,o zaškrabávání ložisek je tu dost psáno tak hledej. :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1286
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

20. 7. 2015, 11:04

vrtat půlmetrovou díru, což je docela problém
Jakej problém, můžeš vrtat ze dvou stran. :D
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2015, 11:26

a když se netrefíš budeš mít díry dvě ,jako když se kopou tunely proti sobě :lol: :lol:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1286
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

20. 7. 2015, 12:23

Jj, když dá Bůh, tak se sejdeme. A co když nedá?
Tak budeme mít dva tunely. :D
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7402
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 7. 2015, 2:33

A nešlo by to rovnou už předělat na valivý ložiska?
dalo by to sice víc práce, musel by se nějak upravit vřeteník, byl by ale klid od ložisek jednou provždy....
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3744
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2015, 2:38

Salaman píše:Dám to na brusku - jistota úspěchu. Bude to asi docela tvrdý matroš.
Jaký bronz na ty futra? Je jich docela hodně. Dočetl jsem se že se na to používá fosforový nebo olověný bronz jinak se to zadře.
Není jich zas tak moc, respektive zas tak moc sehnatelných :wink: Na ty pouzdra se používají olověné bronzy, ideálně by tam muselo být jen cu a pb, ale aby to bylo dokonale rozmístěné to olovo v celém litém kusu přidává se do toho cín (Sn). Obecně čím víc olova oproti cínu tím větší rychlosti ale menší tlaky a obráceně pak menší rychlosti ale větší tlaky. :wink:
Seženeš nejspíš zlatou střední kdy je tam obsah půl na půl. Bronz je ale pekelně drahý na pokusy stylu "nějak to vytočím"
To přední ložisko má vnitřní kužel, nebo to jen zkresluje fotka?
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Salaman
Příspěvky: 64
Registrován: 6. 1. 2014, 6:15

20. 7. 2015, 3:02

testone píše:A nešlo by to rovnou už předělat na valivý ložiska?
dalo by to sice víc práce, musel by se nějak upravit vřeteník, byl by ale klid od ložisek jednou provždy....
Nešlo, valivá zabíraj moc místa, i kdybych převrtal vnitřní kužely ve vřeteníku na válcový otvor, tak hned vedle jsou štefty pro vrchní polovinu. Jestli tam byli bezmála 100 let, tak zrepasovaná mě přežijí. :)
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“