Moje nova F3
Tak jsem postoupil od navrhu kousek dale a uz se blizim do finale.
Prvni testy vychazeji slibne,tuhost stroje je dokonala.Jeste dodelat kabat,natery a koncaky a bude vymalovano.
Prvni testy vychazeji slibne,tuhost stroje je dokonala.Jeste dodelat kabat,natery a koncaky a bude vymalovano.
Naposledy upravil(a) Pupak dne 3. 1. 2010, 7:56, celkem upraveno 1 x.
Jeste jeno foto
Naposledy upravil(a) Pupak dne 3. 1. 2010, 7:57, celkem upraveno 1 x.
Zajímavá koncepce, která vzbuzuje otázky. Jak se na tom dá udělat geometrie a hlavně jak ji udržet. Co když jeden motor na "Z" ztratí nedejbože kroky, tak se to bude křížit. To ale neznamená, že to chci pohanět za každou cenu. Ta mašinka může šlapat, záleží na tom, co se po ní bude chtít.
Tve otazce "jak se na tom da delat geometrie ..." ,nerozumim. Tahle koncepce z hlediska geometrie nepredstavuje zadny problem. Dvoumotorovy pohon jedne osy / obvykle X / se u portalovek s pojizdnym portalem pouziva bezne.Ztrata kroku jednoho motoru je pochopitelne fatalni zalezitost. Diky vysoke tuhosti vedeni Z-tka / 4 lin vedeni / lze pouzit i jeden sroub,ale myslim,ze problemy snad nebudou.
Pochopitelne je to zatim ve stadiu testu,a tak se uvidi...
Pochopitelne je to zatim ve stadiu testu,a tak se uvidi...
Tahle koncepce z hlediska geometrie představuje vážný problém. Geometrií se rozumí "šlezinger", neboli ustavení stroje do "mír". To znamená roviny, kolmosti os vůči sobě atd. Pokus se to nějak podaří, tak je dost velká pravděpodobnost, že se to časem rozhasí, protože lineáry nemají žádné opěry, není vidět, jak je fixovaný portál.
V případě že použijete dva motory pro jednu osu, je dobré udělat aspoň na jednom konci osy přesné mechanické dorazy pro oba motory, ty se pak můžou zajetím do obou dorazů malou silou automaticky srovnat.
Omlouvam se za nepochopeni geometrie.Ohledne kolmosti jsem vychazel z toho,ze kolmosti rovin zajisti dokonale zpracovani jednotlivych dilu.Vsechny dily jsou zafrezovany a zabrouseny tak,aby byly kolme a rovnobezne,kde je treba.Jedine,kde se nastavuje kolmost,jsou stojny v jedne ose,ve druhe je kolmost dana jekly,ktere je svazuji. Konstukce byla sesroubovana k refencnimu ramu a svrtana a zakolikovana.Zkousel jsem to jiz nekolikrat rozebrat a sestavit a ochylky od kolmosti nejsou zjistitelne. Trochu je to citlive na rovinnost podlozky,kde se pri extremni nerovnosti objevi ochylky v radu 2-3 setin.Kazde vedeni je proti posunu zajisteno 4 koliky,coz by u strojecku tohoto vykonu melo stacit.Mam sice uhelniky jen s presnosti 0.1 st.,ale na serizeni by to melo stacit. Kdyz projedu obe osy hodinkama vejdu se do 3 stovek a to je pred zaverecnym zafrezovanim desky vyhovujici.Prac posuny jsou 380x220x180 coz sice neni nic moc,ale na vetsinu veci mi to staci.Zkousel jsem posun Z-tka jen jednim sroubem,ale vznikla mi tam mrtvola 2-3 setiny dana nedokonalou tuhosti ulozeni.Takze se vratim ke 2 motorum.
Zkusil jsem je dat do serie,aby pripadny vypadek jednoho motoru neznamenal brutalni crash osy a chodi to skvele.Vykonove maji motory 500% rezervu,takze ztrata kroku snad nehrozi. 0,5Nm motrek s tim jezdil 40 mm/sec naprosto hrave sam. Kdyz tam budou 2 2Nm motory,tak to bude s velkou rezervou.
Jinak jsem dnes delal prvni ostre testy a 10mm freza jede v duralu 0.5mm
hluboko jak po masle.Zkousel jsem vsechny bezne operace pri kterych to nejvic kmita a je to opravdu dobre.Rozhodne je tuhost lepsi nez u BF-20, ktera vazi 2x tolik. Ja vim,ze BF-20 je hracka,ale pro me je to urcitej etalon frezky pro domaci pouziti a ja od te moji nic vic nechci. X z Y jezdi 80mm / sec a cely strojek se zatim chova moc hezky.Uvidime,co prinese realny provoz,ale to bude az po finalnim dokonceni.
Zkusil jsem je dat do serie,aby pripadny vypadek jednoho motoru neznamenal brutalni crash osy a chodi to skvele.Vykonove maji motory 500% rezervu,takze ztrata kroku snad nehrozi. 0,5Nm motrek s tim jezdil 40 mm/sec naprosto hrave sam. Kdyz tam budou 2 2Nm motory,tak to bude s velkou rezervou.
Jinak jsem dnes delal prvni ostre testy a 10mm freza jede v duralu 0.5mm
hluboko jak po masle.Zkousel jsem vsechny bezne operace pri kterych to nejvic kmita a je to opravdu dobre.Rozhodne je tuhost lepsi nez u BF-20, ktera vazi 2x tolik. Ja vim,ze BF-20 je hracka,ale pro me je to urcitej etalon frezky pro domaci pouziti a ja od te moji nic vic nechci. X z Y jezdi 80mm / sec a cely strojek se zatim chova moc hezky.Uvidime,co prinese realny provoz,ale to bude az po finalnim dokonceni.
Ted to vazi zhruba 50 kg.Motor je tam zatim 550W,ale uz mam pripravenou 850W z BF-20.Presnost sestavy me taky prekvapila.
Osa Y bezi dokonce ve stovce.Daleko vetsi odchylky maji samotne duralove profily.Z opracovanim profilu jsem si hodne vyhral a opravdu se to vyplatilo.Zatim nejvic bojuju s kolmosti spindlu.Jedna osa mi uhyba skoro o pul stupne a to me zere. Budu to muset jeste upravit. To vyliti betonem planuju az na konec. Taky jeste nevim,jakou smesi to vylit.
Jeden odbornik mi doporucuje vylit to olovem.Pry ma jeste lepsi tlumici ucinky nez beton.
Osa Y bezi dokonce ve stovce.Daleko vetsi odchylky maji samotne duralove profily.Z opracovanim profilu jsem si hodne vyhral a opravdu se to vyplatilo.Zatim nejvic bojuju s kolmosti spindlu.Jedna osa mi uhyba skoro o pul stupne a to me zere. Budu to muset jeste upravit. To vyliti betonem planuju az na konec. Taky jeste nevim,jakou smesi to vylit.
Jeden odbornik mi doporucuje vylit to olovem.Pry ma jeste lepsi tlumici ucinky nez beton.
Někde se tu psalo o SUPERFIXu, znám jinou směs - MAPEFILL od firmy MAPEI. Dá se sehnat a cena je přibližně stejná. Je určena, mimo jiné, taky na kotevní šrouby a má držet i na železe. Jinak u této směsi pozor na míchání s vodou. Zdá se to husté a najednou je to řídké. Nesmí se to přehnat s vodou, jinak je po odpaření vody rozpínavost v tahu. Jen tak mimochodem, díly se napřed vybetonují, nechá se to uzrát, opracuje, montuje. Při betonáži nakonec se to může hnout.
Mam z toho betonovani docela bobky.Nikdy jsem to nedelal a musim si to na necem vyzkouset.Nerad bych to zmrsil. Nevim,jak bych mel do vybetonovanych dilu vrtat diry a rezat zavity. To uz s tim olovem mi to pripada pouzitelnejsi.Proste mam se jeste mooooc co ucit.
Vylití olovem nevidím jako dobrej nápad. Olovo se taví při 320 st. C ( neníliž pravda ). To znamená ohřát ho před litím na 370 -390. A to se geometrie určitě hne. Profily se nejdříve ohřátím zvětší zevní okraje zatuhnou a pak se tekuté jádro začne neřízeně zmenšovat. Ohřejí se úchyty a změní se postavení profilů klidně i o mm. Dobré by bylo, pokud by se olovo přiletovalo k profilu. Zaručilo by se tím předepnutí profilů.
Když jsem na internetu hledal beton na lití do strojů našel jsem firmu nabízející takový beton. Napsal jsem si o více informací - Je to docela dlouho a dosud mi neodpověděli. Časem tam zavolám a dám vědět.
Když jsem na internetu hledal beton na lití do strojů našel jsem firmu nabízející takový beton. Napsal jsem si o více informací - Je to docela dlouho a dosud mi neodpověděli. Časem tam zavolám a dám vědět.
Tak to vylití bych taky nedělal. Pokud vím, roztažnost železa je 11 mikronů na metr a 1 °C. Při roztaveném olovu to bude tak 0,4 mm na 100 mm. Do betonu se vrtá blbě a ještě hůř se řežou závity. Pokud máš závit jen ve stěnách profilu, tak to je dot málo! Tam se navařují kusy oceli, aby tam bylo více "masa". Potom se může vrtat, řezat, frézovat, brousit a nevím co ještě bez problémů i po zabetonování.
Kurňa chlapi jste strojaři nebo zedníci, ve strojírenství se sice používá beton, ale ne z cementu a písku, jedná se většinou o polymerbeton, což je směs organické matrice a anorganického plniva. Je to naprosto geniální záležitost, vrtat i řezat závity v tom jdou neomezeně, polymerbeton používám už hodně dlouho a není s tím jediný problém.