CNC Miruška

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
ZDENEK1.DOLEZAL
Příspěvky: 243
Registrován: 16. 12. 2013, 9:09

20. 11. 2015, 8:02

PAVLA napsala přesně to co mě taky napadlo, když jsem tu vaši mašinku prohlížel.
Určitě bude sloužit k to mu na co je určená jen, na bočnice osa X-Y -dejte do ven žebro stačí 60mm vysoké a na celou délku.
to Z - OSA určitě jezdí celá osa Z - na vaší mašince to tak máte tak to dejte i sem.
lineáry z boku se dávaj jenže jsou na ležato ne na stojato jak je máte tady - to mě řekni k čemu slouží ta referenční vyfrézovaná hrana a co k čemu dotlacuješ - to jako kvůli výšce nad stolem.Chlape dejte do plochy stolu zavětrování - kříže z rohu do rohu - otočte si někdy nějakej rýsovací stůl naši dědové věděli proč to dělají.

jinak rendr pěknej -
lubik
Příspěvky: 63
Registrován: 16. 11. 2014, 4:33

20. 11. 2015, 8:07

Referenčná hrana zrejme slúži k rovnému uloženiu koľajníc, ktoré samy o sebe nemusia byť úplne rovné, ale zrovnajú sa práve o tú hranu, navyše bráni posunutiu koľajníc pod záťažou ktorá na podiv pôsobí práve na tú hranu. Ja som tiež zástancom pevných vozíkov a pohyblivých koľajníc, v podstate je to asi jedno, len v zaparkovanom stave zaberá mašinka na výšku menej miesta. S opačným prevedením (pohyblivé vozíky) je často vidieť neduh v podobe predĺženia úchytu vretena smerom nadol 10-12mm AL doskou, čím sa v podstatne zabije tuhosť stroja, pri "opačnom" prevedení toto nehrozí, koľajnice bývajú osadené v masívnejšom profile aby sa medzi ne vošiel šroub. K tým motorom asi toľko, vyber motor s prúdom ktorý ešte budič spoľahlivo zvládne a čo najnižšou indukčnosťou, aby driver pretlačil plný prúd aj pri vyšších otáčkach, na 15s prejazd Y by bolo potrebných 600n*min-1, čo pri veľkej indukčosti a malom napätí už býva problémom, s rozumými motormi a M542 na 36V - 48V by to nemalo byť utópiou. V podstate aj zbytočne predimenzovaný nebude mať problém, keď bude dosť napätia na pretlačenie prúdu, X a Z síce budú mať trochu nadváhu, bude tiež trochu problém s momentom vlastnej zotrvačnosti, čo môže obmedziť max. zrýchlenie bez straty kroku.
Naposledy upravil(a) lubik dne 20. 11. 2015, 8:22, celkem upraveno 2 x.
ZDENEK1.DOLEZAL
Příspěvky: 243
Registrován: 16. 12. 2013, 9:09

20. 11. 2015, 8:11

ještě drobnost mezi stolem a bočnicí OSY Y je v tom rendru hrozně málo místa spadne ti tam špona a bude se to dřít.
ZDENEK1.DOLEZAL
Příspěvky: 243
Registrován: 16. 12. 2013, 9:09

20. 11. 2015, 8:27

ach jo zase téma jak uložit lineár - to je pořád dokola
lubik
Příspěvky: 63
Registrován: 16. 11. 2014, 4:33

20. 11. 2015, 8:39

Netvrdil by som, len Ty hanobíš referenčnú hranu u takto uložených, keď to už tak chce mať, je to vždy lepšie, ako celé iba na skrutkách. Podľa Teba a Pavlaxy by to musel clelé prekopať a pridať tak 10-20kg materiálu, čo tiež niečo stojí a obrábanie tak veľkého obrobku v prijateľnej presnosti podstatne zúži okruh možných "dodávateľov" a ďalej predaží výrobu.

mirdin: Tie plexi? bočnice sú takto len dizajnérskym doplnkom, daj ich až tesne pod portál, niečo už zachytia, ale špóny aj tak budú lietať aj ponad.
Naposledy upravil(a) lubik dne 20. 11. 2015, 9:26, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10217
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

20. 11. 2015, 8:43

ZDENEK1.DOLEZAL píše:ach jo zase téma jak uložit lineár
co třeba do hrobu :lol:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Suri
Příspěvky: 202
Registrován: 14. 3. 2008, 2:59
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

20. 11. 2015, 9:14

Tak já tomu nerozumím skoro vůbec, ale co jsem se snažil načerpat moudra tady i jinde, tak spousta mašinek má lineáry po bocích na výšku a nevypadalo, že by si na to majitelé stěžovaly. Neříkám, že to musí být správně, ikdyž je to časté. A s tou hranou už to tady taky bylo někde řešené a přijde mi to i logické. Ale možná je všechno jinak, jak už je to dnes běžné.
Ohledně plexiskla, je to takový pokus minimalizovat dopad pilin, není nikde řečeno, že to zcela zabrání znečištění.
Co se zavětrování týče, možná to není dostatečné, ale stůl je zafrézovaný o 5 mm a drží vlastně tvar šasi a je po celém obvodu přišroubován. Nemám praktické zkušenosti a možná je tento předpoklad dostatečnosti mylný.
Výztuhou na bočnice jsi myslel výztuhy na nohy portálu?
Bohužel k Ztku se vyjádří spíš Mirdin.
Díky za připomínky a rady
čím dál tím víc neumím :)
lubik
Příspěvky: 63
Registrován: 16. 11. 2014, 4:33

20. 11. 2015, 9:19

Áno, presne to ZDENEK1.DOLEZAL myslel, v podstate vytvoriť z "nôh" portálu profil T priskrutkovaním výstuhy z vonkajšej strany z hora až dole, čím sa podstatne zvýši tuhosť, z jednej stany aj tak trčí motor, takže to na šírke pridá len na strane bez motora tých 60mm. To plexi máš do polovice možnej výšky, ak bude do plnej možnej výšky, zachytí to podstatne viac špón, mám to tak z AL plechu, ale niečo aj tak lieta ponad, a predstav s terajšou výškou "krytia" frézovať obrobok vo výške 100mm....
ZDENEK1.DOLEZAL
Příspěvky: 243
Registrován: 16. 12. 2013, 9:09

20. 11. 2015, 9:58

Hele jde mi jen o to jak buseš seřizovat stejnou vzdálenost a rovnoběžnost lineárů na OSE X.ono to jezdit bude někde to povolí - většinou v nosné konstrukci .
to že to mají někde z boku neznamená, že je to dobře.
Kde bude nárůst hmotnosti - udělej jen tu spodní nosnou desku na každou stranu o 30mm širší a přišroubuj kolejnice zespoda stolu a je to
místo toho plexi dej hliníkovou - ocelovou desku, úhelník a ta ti to vyztuží jako nic co máš v té konstrukci , pořád se tu řeší všechno hrozně složitě.
spodní deska na kreré je uložen domeček kul.šroubu prosím nedělat jako desku udělej to jako U profil - pásníce třeba 40mm.
jakákoliv deska není tuhá
příklad z plechu tl 0.88mm se dělá trapézový plech vlna 80mm co ti na podporách 4m od sebe unese 270kg na m2 při průhybu 1/300 délky
Uživatelský avatar
Suri
Příspěvky: 202
Registrován: 14. 3. 2008, 2:59
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

21. 11. 2015, 6:55

O zesílení noh portálu timto způsobem jsem uvažoval, když jsem je chtěl ještě trošku protáhnout, ale určitě to je dobrý nápad i v tomto případě.
Zvýšení bočních zábran je taky smysluplné.
U spodní desky portálu jsem myslel, že je namáhaná ve směru šířky a tedy dostatečně dimenzovaná. Máte na mysli to, že se bude prohýbat vlastní vahou a vahou přidaných komponent? Je mi jasné že správně zvolený profil ušetří hmotnost a hybnost a může zvýšit tuhost, že jen masa materiálu tuhost nevyřeší.
Usazení lineáru na šasi v tomto případě může být asi pracnější, ale nemyslím, že by bylo nemožné, ale jak říkám jsem jen teoretik :-)
čím dál tím víc neumím :)
mirdin
Příspěvky: 298
Registrován: 13. 11. 2014, 12:40
Bydliště: Frýdek - Místek

21. 11. 2015, 8:08

Tak tedy. Moc se omlouvám protože jsem se nemohl zapojit do včerejší debaty. Ohledně Suriho mašinky.

Ohledně toho plexi. Dal jsem ho tam spíš jen pro zajimavost. Jasně že čím bude výše tim líp. A ani tak co se týka bordelu při frézovaní to nebude stačit. Dal jsem ho tam jako jednu z více možností. Spíš pro Suriho představu.

Co se týka osy Z tak tu bohužel nemám v plánu měnit. Kvůli pár milimetrů to nemá cenu. To ohledně te osy Z tady řešilo více hobiku. Prostě osa Z se menit nebude.
:D :D Jsme s bratrem spokojení tak jak to funguje. Možná u jiné mašinky. Nechce se nám experimentovat a zkoušet nové věci. Když s tim nebyl opravdu žádný problem.

Co se týká noh frézky připouštím že v mé hlavě to bylo. Jen jsem to tam nedal. Tak trochu jsem tušil že to bude někdo připomínkovat. Joooo to beru.

Stůl je ze spodní strany zafrézovany do hloubky 5 mm a celkově ma 20 mm. Asi by to nebyl problém udělat z 25 mm. V každé nosne části je dotáhnouty šrouby M8. Po celém obvodu a to i v těch příčkách u prostřed stolu. Tak tam se to nemá kam hnout. Zafrézovany myslim tim to že je po obvodu a tam kde jsou ty příčky sňíženy o těch 5 mm

Co se týká usazeni kolejnic osy Y. No řeknu to takhle. Nejsem jediný a to si dovolim tvrdit že tady na foru jsou i zkušenější cncčkáři a udělali to napristo stejným způsobem.

Hrana je na boční liště která tvoří s vrchní lištou profil T. Po celé délce jesou zhora tak též M8 šrouby které ty dvě lišty stahují. V té vrchni navíc je zafrézována drážka v které je ta boční lišta s kolejnici usazena. Kolejnice se opíra o spodní hranu v bočni liště.obě tyto lišty jsou o síle 20 mm horní části T je 80 mm široká a dolni lišta je tak též 20 mm silná a 60 mm vysoká. Vesměs všecny příčky jso 20 mm silné. Přední i zadni čelo taky. Nohy jsou silné 18 mm. Chtěl bych ještě dodat že ty T profily jsou do těch čel zafrézováne. A stahle 5ti šrouby M8. Na každé straně.

Usazováni kolejnic. No já stim problem nikdy neměl. Jasně že to neni na první šup. Je třeba to poladit poměřit ale to u každého usazování. Tak pokud jde o tohle tak bych to neviděl jako něhaký velký problém. Ja si za tou konstrukci stojím. A pokud to má slabé mista tak na rady vás ostatních to poupravím. Ale žádné brutalni změny už neplánuji.

Pokud má někdo něco odzkoušené tak těžko bude experimentovat a zkoušet něco nového. Navíc pokud to je pro někoho jiného. Děkuji za Vaše komentáře a připomínky. Ať už dobré či ty míň populární ty zlé. Je fajn že máte zájem říct co si o tom myslíte a ja s bratrem a Surim se budem snažit to do jisté miry využit.

Víc už bych to rozebírat nechtěl :D . Ale jooo klibně.

Jen vám položím jednu otázku ohledně těch KM. A to sice driwery tam teda nakonec budou ty M542. A já chtěl po užít motory SX24 2341 který má 4.1.Nebebo SX24 1427 ten má 2.7 Nm hodnoty indukce téměř totožné a otáčky stejne. Pak jsem si všiml SX23 2727 ten má sice taky jen 2.7 Nm ale poloviční indukčnist. Všechny maji 1200 ot/min. Nebo pokud jste tak ochotní dopuručit tady Surimu který teda bude vhodnější? Třeba i od jiné firmy?

Ještě jednou díky. Mirdin a Standa
Naposledy upravil(a) mirdin dne 21. 11. 2015, 9:52, celkem upraveno 2 x.
mirdin
Příspěvky: 298
Registrován: 13. 11. 2014, 12:40
Bydliště: Frýdek - Místek

21. 11. 2015, 8:52

Jen vám položím jednu otázku ohledně těch KM. A to sice driwery tam teda nakonec budou ty M542. A já chtěl po užít motory SX24 2341 který má 4.1.Nebebo SX24 1427 ten má 2.7 Nm hodnoty indukce téměř totožné a otáčky stejne. Pak jsem si všiml SX23 2727 ten má sice taky jen 2.7 Nm ale poloviční indukčnist. Všechny maji 1200 ot/min. Nebo pokud jste tak ochotní dopuručit tady Surimu který teda bude vhodnější? Třeba i od jiné firmy?
lubik
Příspěvky: 63
Registrován: 16. 11. 2014, 4:33

21. 11. 2015, 11:01

nutná požiadavka bola NEMA 24, teda musíš vyberať podľa toho, SX23 2727 je NEMA23, v NEMA24 je k dispozícii minimálna ponuka, tak je možné použiť len to čo sa dá zohnať. Spomínané motory sú to všetko s nevhodne usporiadaným vinutím, majú 8 vývodov, v paralelnom zapojení to bežné drivery neutiahnu (6-8A) a v sériovom to stojí za prd pre 4 x väčšiu indukčnosť. Odporučil by som poohliadnuť sa po 4 vývodových motoroch s cca 3A (cca 4,2A peak) a na M542 nastaviť max. prúd 4,2A a znižovanie prúdu na 50% v kľude.
Naposledy upravil(a) lubik dne 21. 11. 2015, 11:25, celkem upraveno 3 x.
mirdin
Příspěvky: 298
Registrován: 13. 11. 2014, 12:40
Bydliště: Frýdek - Místek

21. 11. 2015, 11:07

No ja teda bych ty domky předělal na ty nemy 23. :D ta Sx24 ma přírubu 23. Tak v tom problem je jen větší na těle ma 60 x 60 ale rozteč dir stejna jak u nemy 23. Alespoň pofle katalogu poku 23 tak jaka značka.
mirdin
Příspěvky: 298
Registrován: 13. 11. 2014, 12:40
Bydliště: Frýdek - Místek

21. 11. 2015, 11:14

Lubik. Ještě mě napalo. Od leadshine

Požadavek na 24 byl pro že se mi nechtělo ty domky měnit. Ale klidně pokud budeš mìt dobry typ na tu 23 tak proč né.
Na cncshopu.cz je 24 ale 60sth88 už jsem ji používal. Ale vadilo mi že k ní neni podrobný popis jsko u těch leadshine.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“