Ahojky všichni. Potřebuji poradit.
Na soustruhu EMU 200 mám místo převodovky frekvenční měnič OMRON 1000 VZA42P2BAA 2,2-3 kw. Koupil jsem takto upravené.
Byl tam motor 2,2 kw a já ho vyměnil za 1,5kw/1470 ot. Takový tam byl původně. Převod motor-vřeteno je 1:1. Mohu dát na motor řemenici v podstatě třeba pro převod 2:1 na zvýšení otáček vřetene. Max. otáčky vřetena dle dokumentace 3100. Nepředpokládám z mé strany potřebu takto vysokých otáček. Ale potřebuji pro úpravu velikosti řemenice na motoru znát jaké jsou možnosti regulace otáček výše uvedeným měničem.
Děkuji moc za poradu.
Regulace otáček na EMU 200
Clovece delas to vsechno nejak opacne. Nejdriv udelas nesmyslnou vymenu motoru, potom tomu chudakovi jeste seber silu na zvyseni otacek. Ve finale ho uzenes frek. menicem, pripadne zadres vreteno. Nevim zda je rozumne tyto stare stroje ne vzdy idealne mazane takto prohanet. Snad uz jen schazi nastetkovat na cerveno 

Měničem můžeš jít s otáčkama hodně dolů a trochu nahoru. Takže směrem dolů ve vektorovém režimu (dobře nastaveném) i třeba na 10 Hz (tedy nějakých 300 RPM). Nahoru ale moc ne, protože přes indukčnost vinutí už pak neprotlačíš moc velký proud a výkon motoru klesá. Takže možná tak 70 Hz, případně trochu víc když to pojede s malou zátěží (tedy nějakých 2100 RPM).
Pokud jsi ochotný laborovat, tak můžeš motor přetížit tím, že ho místo na Y 400V přepojíš na D 400V. Teda za předpokladu, že je to klasický motor D/Y 230/400V. Pak (opět při správném nastavení) z toho můžeš dostat skoro 2x vyšší výkon (nezapomeň na dobré chlazení a na poznámku o správném nastavení).
Napěťové namáhaní cívek je pak sice vyšší, ale napětí 400V je pořád docela srandovní. Proudově motor přetížený nebude.
Vzhledem k tomu, že je to 4-pólový motor, tak otáčky i po případném zvýšení na dvojnásobek budou pořád docela rozumné, takže mechanicky by to motor měl dát.
Celou dobu ale píšu jenom o motoru. Jestli to dá tvé vřeteno samozřejmě naprosto netuším.
Pokud jsi ochotný laborovat, tak můžeš motor přetížit tím, že ho místo na Y 400V přepojíš na D 400V. Teda za předpokladu, že je to klasický motor D/Y 230/400V. Pak (opět při správném nastavení) z toho můžeš dostat skoro 2x vyšší výkon (nezapomeň na dobré chlazení a na poznámku o správném nastavení).
Napěťové namáhaní cívek je pak sice vyšší, ale napětí 400V je pořád docela srandovní. Proudově motor přetížený nebude.
Vzhledem k tomu, že je to 4-pólový motor, tak otáčky i po případném zvýšení na dvojnásobek budou pořád docela rozumné, takže mechanicky by to motor měl dát.
Celou dobu ale píšu jenom o motoru. Jestli to dá tvé vřeteno samozřejmě naprosto netuším.
Jak jsem uvedl výše, soustruh jsem již koupil takto předělaný. Nechci jít zase cestou pokusů a předělávek. Zadření vřetena se nebojím-je osazeno ložisky NN 3009 KP51 a 7206 P4 které dovolují mnohem, mnohem vyšší frekvenci otáček než byla původně na stroji jako maximum provozních 3100. I ten motor byl od výrobce původní 1,5 kw. Na tu elektroinstalaci mi koukal jeden týpek, co dělá s drátkama. Řekl, že je to provedeno celkem na profi úrovni. Ale na můj dotaz ohledně otáček si nebyl jistý, že to chce vyzkoušet. Tak se to snažím zjistit zde, kdo s tím má zkušenosti. Vrátit tam ten motor 2,2 kw není problém. Ale jsem jenom domácí šťoura a nepředpokládám záběr třísku 2-3mm. Mám již takto zatížené jističe na doraz. Můj koníček chov KOI kaprů je náročný na provoz, čerpadla berou elektřiny tolik, že by jsem uživil malou elektrárnu. Nechci to přetěžovat, tak mám připravený motor původního výkonu.
Tedy: Pokud zachovám poměr otáček 1:1 (1470 : 1470) neměl by být problém měničem se dostat na cca 600 - 3000 ot. A není tedy
důvod zvyšovat otáčky motoru průměrem řemenice a tím mu snižovat sílu na výkonu. Nebo ne?
Jo, vřeteno je mazané olejem, trubkový rozvod na hlavní ložiska. Zde bych se asi ničeho nebál. Vše jsem vyčistil, ložiska vyměnil atd.
Tedy: Pokud zachovám poměr otáček 1:1 (1470 : 1470) neměl by být problém měničem se dostat na cca 600 - 3000 ot. A není tedy
důvod zvyšovat otáčky motoru průměrem řemenice a tím mu snižovat sílu na výkonu. Nebo ne?
Jo, vřeteno je mazané olejem, trubkový rozvod na hlavní ložiska. Zde bych se asi ničeho nebál. Vše jsem vyčistil, ložiska vyměnil atd.
Děkuji moc. Toto bude asi vyčerpávající odpověď. Jenom ještě, co myslíš, nebude ten motor 1,5 kw moc slabý ?Mex píše:Měničem můžeš jít s otáčkama hodně dolů a trochu nahoru. Takže směrem dolů ve vektorovém režimu (dobře nastaveném) i třeba na 10 Hz (tedy nějakých 300 RPM). Nahoru ale moc ne, protože přes indukčnost vinutí už pak neprotlačíš moc velký proud a výkon motoru klesá. Takže možná tak 70 Hz, případně trochu víc když to pojede s malou zátěží (tedy nějakých 2100 RPM).
Pokud jsi ochotný laborovat, tak můžeš motor přetížit tím, že ho místo na Y 400V přepojíš na D 400V. Teda za předpokladu, že je to klasický motor D/Y 230/400V. Pak (opět při správném nastavení) z toho můžeš dostat skoro 2x vyšší výkon (nezapomeň na dobré chlazení a na poznámku o správném nastavení).
Napěťové namáhaní cívek je pak sice vyšší, ale napětí 400V je pořád docela srandovní. Proudově motor přetížený nebude.
Vzhledem k tomu, že je to 4-pólový motor, tak otáčky i po případném zvýšení na dvojnásobek budou pořád docela rozumné, takže mechanicky by to motor měl dát.
Celou dobu ale píšu jenom o motoru. Jestli to dá tvé vřeteno samozřejmě naprosto netuším.
Pokud ti to s nožem typu A v materiálu B při řezné rychlosti C, posuvu D, na průměru E a hloubce řezu 2 mm pojede, tak slabý není.milan.a píše: Děkuji moc. Toto bude asi vyčerpávající odpověď. Jenom ještě, co myslíš, nebude ten motor 1,5 kw moc slabý ?
Pokud budeš chtít za stejných podmínek brát 4 mm a zastaví se to, tak slabý je.
Tak prosté to je, milý Watsone.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;