echt píše:milan584 píše: ... ale hlavně by se vlivem rychlostního skluzu okamžitě zadřelo
* ps. podle té tvé teorie, by se např.
válečková axiální ložiska musela okamžitě zadřít - proč je tedy vyrábějí ?
(používají se třeba na zachytávání axiálních sil u kuličkových šroubů - tam je taky rychlostní skluz a přesto to funguje )
Opravdu si tady připadám jako v JÚ (Jedličkův ústav

) - vidím to přesně jako Tumlík - ztráta času vysvětlovat naprosté základy.
Takže naposled - kuličkové šrouby u přesných obráběcích strojů (nemyslím všelijaké čínské bastly) jsou zásadně na předepnutých ložiskách s kosoúhlým stykem, P4, ale i P2 - to v PRVÉ řadě.
V druhé řadě neznám mašinu, kde by se točily pohybové šrouby jako vřeteno (třeba půl hodiny nebo taky celý den) vkuse - to by musela být fakt dlouhá

mašina.
Takže problémy s ohřevem jsou z samé podstaty podstatně menší a režim je podstatně měkčí (při reverzacích se to snáz namaže) - i tak ovšem mají ty axiální ložiska pečlivě vybrané poměry délka jehel (válečků) oproti poloměru dráhy - aby se problém skluzu minimalizoval. Pořádné válečky (jehly) jsou navíc nabroušené vždy s nepatrným soudkem - aby se minimalizovaly hranové tlaky a omezilo šroubování jehel.
Navíc, kdyby mě někdo (nějaký wobchodník) nabídl mašinu s šrouby na axiálních válečkových ložiskách, mělo by to rychlý průběh - nestačil by utíkat
Takže toť vše - víc nemám co dodat, těhle plků o tom, že v uložení vřetene frézky jsou dobrým

řešením axiální ložiska se účastnít nebudu - každý svého štěstí strůjcem.