identifikace soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
FildaS
Příspěvky: 13
Registrován: 30. 3. 2016, 9:17

4. 4. 2016, 8:01

Ahojte všichni,

Dneska jsem koupil svůj první soustruh. Je stařičký a bude na něm trošku práce, ale jede. Na štítku je jen číslo. Nevíte co by to mohlo být? Bude to chtít novou trapézovou hřídel. Ta současná je trochu jetá. Případně kde ji sehnat? Váha cca 300kg. Cca130cm délka 110 výška. Sem na dvou ozubených kolech jsou vylomené jeden či dva zoubky ake ne u sebe.
IMG_20160404_185733.jpg
IMG_20160404_185756.jpg
IMG_20160404_185743.jpg
vruboun
Příspěvky: 375
Registrován: 25. 3. 2010, 7:11

5. 4. 2016, 7:37

Krásná mašinka. S tím šroubem máš asi tak tři možnosti:
1. vyčistit ho, promazat a nechat ho jak je
2. nechat ho zregulovat u někoho, kdo ví jak se to dělá a možná dát novou matku podle toho šroubu udělanou
3. nechat si vyrobit novej a počítat s tím, že jeho cena bude možná vyšší než stálo pořízení soustruhu
sehnat nový pasující - to by bylo jako vyhrát v loterii
chb
Příspěvky: 3861
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

5. 4. 2016, 11:43

začni ložisky vřetene - rozebrat, vyčistit, zjistit jak na tom jsou, seřídit ... to může být první větší pálka při opravě - a bez toho to nemá cenu ani zapínat
pak plochy ostatních posuvů - vyčistit, zjistit stav, seřídit
hřídel posuvu v této fázi není tak důležitá

až v tomto stavu začni rozhodovat, co se strojem bude, do čeho se vyplatí investovat
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
FildaS
Příspěvky: 13
Registrován: 30. 3. 2016, 9:17

6. 4. 2016, 6:32

Ahoj,
Díky za rady. Tak jsem vyčistil, promazal, seřídil a pohrál si se supportem a jede perfektně. Bez vůlí a jiných špatností. Chystám se n ty ložiska, ake vypadá to, že ty už někdo čistil hrál si s nimi. V maznicích je nová vazelína. Vše jede bez klepání. Vůlí. Jinak zatím sem nenašel co by to mohlo být. Jediný podobný co sem našel byl od firmy Ernst Krause. Uvidíme jak s tou trapézovou tyčí tu jsem vyčistil a namazal. Zredukovat nevím jestli někoho takového seženu. Matka toho posuvu je v dobrém stavu. Našel jsem že u nás ve feroně mají tu stejnou trapézovou tyč. Musel bych však vymyslet to uchycení. Není to jako hřídel, ale celá závitovka. Kdybyste kdokoliv měl nějaké rady budu z ně rád.
almac
Příspěvky: 734
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

6. 4. 2016, 6:50

ty závitové tyče z obchodu se dělají z měkkých materiálů, C15 nebo podobných (odpovídá to 12 010), to znamená, že je to svařitelné. Uříznout původní trapéz a pomocí souosé díry/výstupku to dát do sebe a svařit to, samozřejmě s co nejmenším házením. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7398
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

6. 4. 2016, 7:12

FildaS píše:Ahoj,
Našel jsem že u nás ve feroně mají tu stejnou trapézovou tyč. Musel bych však vymyslet to uchycení. Není to jako hřídel, ale celá závitovka. Kdybyste kdokoliv měl nějaké rady budu z ně rád.
na to zapomeň
válcované trapézové šrouby co se běžně prodávají ve Feroně, Bau.... atd (vyrábí je mj.Valenta ve Všetatech) jsou z hlediska přímosti, házivosti atd. vhodné např. do truhlářského svěráku , na hever a na podobné nenáročné použití
k tomu jsou taky určeny
aby ses tady pak nerozčiloval, co ti to prodali za šmejd
ten tvůj původní šroub by musel být v sakra katastrofálním stavu, aby se vyplatilo ho vyměnit za výše zmíněný
.....
ten šroub je na soustruhu určen pro tažení suportu při řezání závitů
nějaká nepřesnost vzniklá lokálním opotřebením by se ti projevila třeba v okamžiku, kdy bys dělal třeba půl metru dlouhý závit v nějakých tolerancích
to asi dělat nebudeš
to že má suport (matice) na tažném šroubu třeba i několik mm vůle je normální, to je dáno principem, nijak to nevadí
při řezání závitu při vracení se na začátek se mj. z tohoto důvodu VŽDY MUSÍ vyjíždět ze záběru
nic ve zlém, ale možná by bylo lepší se na té mašině trochu naučit dělat a pak teprve začít uvažovat o nějakých zásadních opravách
abys v počátečním (pochopitelném) nadšení neudělal víc škody než užitku
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
FildaS
Příspěvky: 13
Registrován: 30. 3. 2016, 9:17

6. 4. 2016, 7:49

No můj plán je se naučit. Zjistit tím nedostatky a pak případně řešit opravy. Zatím to nechám tak. Uvidíme co bude dál.. Každopádně mám z něj radost.. :D
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

6. 4. 2016, 9:30

FildaS píše:Ahoj,
Díky za rady. Tak jsem vyčistil, promazal, seřídil a pohrál si se supportem a jede perfektně. Bez vůlí a jiných špatností. Chystám se n ty ložiska, ake vypadá to, že ty už někdo čistil hrál si s nimi. V maznicích je nová vazelína. Vše jede bez klepání. Vůlí
To není dobré :roll: nějaké vůle být musí. Např. ložiska vřetene by se bez vůle špatně mazala, přehřívala a na konec zadřela. :wink:
Taktéž si nemyslím, že do mazniček ložisek vřetena patří vazelína, nýbrž olej :wink:
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
mirek42
Příspěvky: 188
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

6. 4. 2016, 12:02

Zcela jistě na mazání vřetene byly původně použity kapací maznice.Co se týče šroubu,tak tipuji,že má stoupání v palcích.
FildaS
Příspěvky: 13
Registrován: 30. 3. 2016, 9:17

6. 4. 2016, 2:05

Aha aha tuž tak rozeberu a uvidím. Jako takhle. Dle mého to vřeteno jede dobře nic ztuha nic neklepe. Ty zásobníky na olej tedy vyčistim a dám olej. Jaký bude ok? Jinak je tam v palcích to je no, ale nanto moje soustružení to bude supr.
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1419
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

6. 4. 2016, 2:21

koukám že tam někdo nacpal Stauferky ...ty jsou samozřejmě na vazelínu kdy se dávkuje dotahováním. Doporučuji ti si udělat jako první výrobek mazničky nové ,nebo by jsi musel ty Stauferky "přetriskovat" .Bude v nich určitě díra do vrat ,že než se rozkoukáš a mašinu zapneš olej proteče. A při každe kontrole zda tam je oil šroubovat víčko dolů ...to si párkrát řekneš ještě tam určitě je a... Na jednom soustruhu je mám z hliníku ,přesná víčka(nešroubovací,jen nasazená) a v nich dirka kterou přelepuji izolačkou ,když vypnu . Olej mi pak tolik neutíká a chvíli vydrží .
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7398
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

6. 4. 2016, 3:23

http://www.zbozi.cz/hledani/?q=kapac%C3 ... %20maznice" onclick="window.open(this.href);return false;
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
FildaS
Příspěvky: 13
Registrován: 30. 3. 2016, 9:17

6. 4. 2016, 3:37

Díky moc v tomhle stavu sem ho koupil. Pomalinku začnu pracovat na opravách ty kapací maznice seženu :)
ladis1973
Příspěvky: 92
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

6. 4. 2016, 10:17

Sháněj rychle. Luko už je přestalo vyrábět. Koupil jsem před týdnem poslední dva kusy, co měli ve fabrice skladem v mém rozměru.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“