Chlazení vodniho vřetene když je na dílně někdy pod nulou
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
U škodovek neodcházely hadičky, ale součásti z hliníku. To bylo ale s klasickým Fridexem Stabil a Spolana, potom už dělali i Fridex pro hliník a dněsní nemrznoucí kapaliny pro něj nejspíš také budou. Naopak líh kupodivu některé plasty nesnáší.
Myslím, že panika z Fridexu je zbytečná. Profi stroje s vřeteny o výkonu 8-25 kW, které servisuji, běžně používají jako chladící médium právě nemrznoucí směs do aut. Přičemž se pro rozvod používají stejné hadice, jako pro rozvody stlačeného vzduchu. Řešili jsme různé závady, někdy odejde čerpadlo, někdy čidlo průtoku, občas řešíme proražený chladič. Nikdy jsme však neřešili hadice či spojky sežrané chladivem. Naopak - párkrát se už řešilo, že místo chladiva používalo zákaznictvo vodu - údajně destilku, což vedlo k tomu, že se chladící kanálky vřeteny ucpaly takovým hnusným šlemem.
Oni tu destilku mohli klidně použít a stejně jim tam tem šlem vznikl. My používáme demineralizovanou vodu (čistší destilka) a stejně nám občas v nádržích vznikne. Ony stačí aby se ti tam při plnění dostali spóry něčeho co je schopné fungovat i v demi vodě, CO2 a N2 si to veme ze vzduchu a nějaký zdroj energie, teplo, nebo světlo a už to jede. Sice se to tvoří pomalu, ale po pár letech to ty hadičky může klidně ucpat. V elektrárnách a teplárnách se do okruhů přidávají látky, jenž jednak brání korozi a potom je tyhle breberky nemají moc rády. Zcela speciální situace je u okruhu co jde do chladících věží, protože tam se musí co tři měsíce do okruhu nacpat spousta chlornanů a už nevím čeho ještě, protože jinak by jim chladící věže zarostly.
Dokonce Mirkovi Vostárkovi prý něco podobného jednou vyrostlo v kyslíko-vodíkové svářečce.
Takže bych zákazníky nepodezíral z lajdáctví.,
PS: podotýkám že nám tam ty potvory pravidelně vyrostou pouze v létě a to přestože používáme tmavé nádrže. Takže zdrojem energie světlo být nemůže.
Dokonce Mirkovi Vostárkovi prý něco podobného jednou vyrostlo v kyslíko-vodíkové svářečce.
Takže bych zákazníky nepodezíral z lajdáctví.,
PS: podotýkám že nám tam ty potvory pravidelně vyrostou pouze v létě a to přestože používáme tmavé nádrže. Takže zdrojem energie světlo být nemůže.
Elektrochemik holdující strojařině
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Doma: HOLZMANN 1222P, Holzstar DB 450, RP2300FCXJ, KITin1900HF
Práce: Gravos - GV30 s vřetenem Isel 750W, M3K 260, GV21 2A; StepFour - Precise 760; Comagrav - Zonda; CNC Singular - Airbrush; Felixprinters - Felix 3.1
Pro chlazení vodou chlazených vřeten určitě používejte destilovanou vodu do chladičů aut. Můžete zvážit přidání malého množství „Fridexu Eko“ což je nejedovatá/netoxická koncentrovaná chladicí kapalina. Pozor je nevhodná pro styk s pozinkovanými materiály a lakem! Do CNC stroje používám ředění 1:5 což zajistí stroj proti mrazu do -5°C a hlavně zafixuje destilovanou vodu proti výskytu řas, zlepší antikorozivní vlastnosti chladiva a pomůže čerpadlu snížením pěnivosti. Pozor koncetrovaný Fridex Eko je hořlavina!
Zásadní rozdíl proti 98% jiných nemrznoucích kapalin je složení které je: monopropylenglykol .. Neobsahuje fosfáty, dusitany, aminy. Je biologicky odbouratelný. Nenarušuje pryžové součásti chladicího systému.
dokonce je nejedovatý:
Propylenglykol lze použít:
jako zvlhčovadlo v medicíně, kosmetice, potravinách, zubních pastách, ústních vodách a tabákových výrobcích
v elektronických cigaretách poskytujících vypařovaný nikotin
jako lékařský a sexuální lubrikant ("osobní lubrikant")
jako emulgátor v Angostuře a pomerančových nápojích z kategorie bitters
jako rozpouštědlo pro potravinářské barvy a ochucovadla
jako potravinářské aditivum (smáčedlo, zvlhčovadlo) označené jako E1520
jako nosič pro vonné oleje
jako bezpečnější nemrznoucí chladicí směs
jako rozpouštědlo pro fotografické chemikálie, např. vývojky
v generátorech kouře pro tvorbu umělého kouře při tréninku hasičů a pro divadelní účely
v čističích rukou, antibakteriálních kapalinách a solných roztocích
v kryotechnologiích
jako hydraulická kapalina (např. v lisech)
jako chladicí médium v kapalinových chladicích systémech
k regulaci vlhkosti v humidorech na doutníky
jako smrtící a uchovávací kapalina v pastích, obvykle pro chytání střevlíků
k léčbě ketózy u zvířat
jako hlavní součást deodorantů
k odmrazování letadel[3]
jako součást ultrafialových tetovacích inkoustů
http://www.fichema.cz/monopropylenglyko ... 45049.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zásadní rozdíl proti 98% jiných nemrznoucích kapalin je složení které je: monopropylenglykol .. Neobsahuje fosfáty, dusitany, aminy. Je biologicky odbouratelný. Nenarušuje pryžové součásti chladicího systému.
dokonce je nejedovatý:
Propylenglykol lze použít:
jako zvlhčovadlo v medicíně, kosmetice, potravinách, zubních pastách, ústních vodách a tabákových výrobcích
v elektronických cigaretách poskytujících vypařovaný nikotin
jako lékařský a sexuální lubrikant ("osobní lubrikant")
jako emulgátor v Angostuře a pomerančových nápojích z kategorie bitters
jako rozpouštědlo pro potravinářské barvy a ochucovadla
jako potravinářské aditivum (smáčedlo, zvlhčovadlo) označené jako E1520
jako nosič pro vonné oleje
jako bezpečnější nemrznoucí chladicí směs
jako rozpouštědlo pro fotografické chemikálie, např. vývojky
v generátorech kouře pro tvorbu umělého kouře při tréninku hasičů a pro divadelní účely
v čističích rukou, antibakteriálních kapalinách a solných roztocích
v kryotechnologiích
jako hydraulická kapalina (např. v lisech)
jako chladicí médium v kapalinových chladicích systémech
k regulaci vlhkosti v humidorech na doutníky
jako smrtící a uchovávací kapalina v pastích, obvykle pro chytání střevlíků
k léčbě ketózy u zvířat
jako hlavní součást deodorantů
k odmrazování letadel[3]
jako součást ultrafialových tetovacích inkoustů
http://www.fichema.cz/monopropylenglyko ... 45049.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fakt se omlouvám a raději už mlčim, abych nerušil vaše profesní kruhy.
-
- Příspěvky: 618
- Registrován: 10. 2. 2009, 6:21
Keby som chcel pouzit chladiacu kvapalinu do auta, aku farbu pouzit? Vreteno je cinsky vodnik, okruh je plastove hadice, plastova nadoba a jedna 60mm dlha mosadzna trubka.
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
Tak jeden již zaniklý jihočeský výrobce CNC center a soustruhů používal klasický, český Fridex G48.
Nyní servisuji italské mašiny, které jako náplň pro kapalinové chlazení vřeten používají nemrzku certifikovanou pro Alfy Romeo. Takže zase ,,fridex´´, jen italský.
Samozřejmě - hadice jsou běžné PU, stejné jako na vzduch, přičemž neexistuje, že by to něco chemicky poškodilo.
Nyní servisuji italské mašiny, které jako náplň pro kapalinové chlazení vřeten používají nemrzku certifikovanou pro Alfy Romeo. Takže zase ,,fridex´´, jen italský.
Samozřejmě - hadice jsou běžné PU, stejné jako na vzduch, přičemž neexistuje, že by to něco chemicky poškodilo.
Já používám "solární kapalinu" do slunečních kolektorů. Neničí plasty, gumu, hliník ani měď. Perfektně nese teplo, vydrží -25 až +180°C. Teď jsme ji vyměňovali s kámošem v rychloběžné pilce. Je tam vřeteno Teknomotor 1,5kW, chladící systém uzavřený, čerpadlo Wilo a malý přetlak cca 1,5 m vodního sloupce. Hadice jsou modré 12mm na vzduch. Po cca 10 letech je původně světle žlutá kapalina trošíčku míň žlutá, ovšem je naprosto čirá a není v ní žádný bordel.
https://www.regulus.cz/cz/solarni-kapaliny Prodávají i po litrech, ale protože mám kolektory na střeše tak kupuju větší množství.
https://www.regulus.cz/cz/solarni-kapaliny Prodávají i po litrech, ale protože mám kolektory na střeše tak kupuju větší množství.