Frekvencni menic vs asynchronni motor - otacky???

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

5. 4. 2007, 5:06

Zdravim.

V soucasne dobe jsem ve fazi, kdy chci pohon vreteno, jez je ss motor s prevodem pres ozubeny remen bez regulace, nahradit asynchronnim motorem.

Mam takovou predstavu, ze vreteno (hridel se sklicidlem) a motor bude v jedne ose.....spojeni bude (nejakou, zatim nevim jakou) spojkou.

Mam na to pripraveny menic s max frekvenci 200Hz. Motor bude pravdepodobne 2polovy kolem 100W.

Uz jeden cas jsem nad timto napadem laboroval....co me zajimalo, byla moznost se dostat nad "synchonni" otacky. Kdyz jsem se ptal, na konferenci HW serveru, byl jsem jednim clovekem napaden, ze jsem sebevrah, ze se musim drzet konstrukce motoru.
Presto vsechno si myslim, ze bych mohl "o neco" prekrocit magicke otacky motoru (pro upresneni, je stihly) 2800.

Zajimalo by me, co si o tom myslite?

Kdyz se podivam na konstrukci (loziskum vetsinou nedelaji problemy otacky 10 000), stator je hlinik, kotva klasicka nakratko, celkove se mi nezda, ze by se to melo "roztrhnout". Ve fabrice uz jsem jednou resil nedostupnost motoru (nebo prevodovky) a motor jsme dostali na 4200otacek.....bezi uz nejaky rok....malinko vice se hreje, jinak bez chveni apod.). Upozornuji, ze bych si asi netroufl jit na 10 000!
Provedl jsem zkousku bez zatizeni a 8200 otacek......motor byl absolutne v klidu.......skoro zadny hluk...proste nic (samozrejme bez ventilatoru)

Neni to moc velika blbost?

Navic me napada, co pouzivaji ve vretenech typu BFW 40 apod. (pocitam, po tom, co se tu zminil pupak ze je to skoro bezhlucne, ze to je take jen "motor s prodlouzenou hrideli")

Diky za nazory a zkusenosti

PS: zkusil bych asi 4000 otacek pro zacatek, pak by se videlo :-)
Prichy
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22924
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

5. 4. 2007, 5:22

motory v podstate stejne ale s drobnymi konstrukcnimi odchylkami se pouzivaji az na 400 Hz
u motoru ktery na to neni staveny bych jmenovite otacky nezvysoval o vic jak 10 - 20%
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

5. 4. 2007, 6:08

hmm, dekuji za nazor.

snazim se na internetu najit muj motor (fa dunkel motor). Zatim jsem nasel katalogy od siemens a presto, ze jsou na dvoupol otacky na stitku cca 2800 pri dvoupolovem motoru, katalog uvadi max otacky 4800-6000....samozrejme pri pouziti napeti vetsi frekvence....to jen pro upozorneni, aby nekdo nemyslel, ze to chci pri zapojeni do site :-) )
Prichy
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 4. 2007, 6:18

Bezne asynchronni motory lze pretacet zhruba o 50% jmen. otacek u dvoupolovych a o 100% u ctyrpolovych.Hodnota pretoceni je dana kvalitou vyvazeni rotoru.Samotna kotva je konstrukcne velice odolna odstredive sile.Nejvetsi slabina byva ve vyvazenosti rotoru.Pokud motor nezacne vibrovat,lze ho bezpecne provozovat pri 6000 ot./min.
Zkousel jsem bezny ASM 1500 ot. tocit na 9000 ot asi 4 hod a nebyl problem.
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

5. 4. 2007, 6:25

Pupak: z tuto reakci velice dekuji, jak je jasne, tajne doufam, ze se dostanu co nejvyse :-)
Jak rikam cca 8000 a chovalo se to klidne.......zatim jsem nesel velmi malo katalogovych listu, ale vypada to, ze konstrukce je vzdy minimalne bezpecne provozovatelna na cca 4500ot/min.

PS: jeste zvazuju, jak se to bude chovat v horizontalni poloze, kdyz tam vetsinou jsou jen radialni loziska.
Prichy
Monteg
Příspěvky: 1513
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

5. 4. 2007, 11:06

Pokud se tíče motoru Siemens udávají 120 až 130% nom. ot/min. bez uprav. Vyděl jsem už takovej přetočenej motor hřídel vybracema praskla hned za ložiskem a kotva rozšlehala celej stator. Myslím že odstředivá síla roste 4násobně k otáčkam? Takže bych to nechal přesně vyvážit možná jiná ložiska a pak děj se vule boží??? A nenechte se uchlácholit že to teď běží klidně ten motor běžel dva a pul měsíce a pak z ničeho nic.
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

6. 4. 2007, 5:42

Monteg: je to sice velice kvalitni moturek, presto diky za reakci a prihlednu k ni. Jestli to rozbije jen motor, tak to zas neni takova tragedie, spis jsem mel strach, o zdravi a zivot. Co se tyce katalogovych hodnot u podobnych motoru siemens, tak uz jsem psal, ze nejnizsi maximalni otacky tam jsou 4500.
Kdyby to opravdu neslo, tak bych tam dal zpet ten ss motor, kde jsou max otacky udany .....5000ot/min. Ovsem zase by mi vznil problem s regulaci, potazmo momentem pri nizkych otackach. (navic nema vlastni chlazeni, kdezto asynchronni motor ano)

Co se tyce odstredive sily, uvadel jsem, ze je motor velmi stihly......vnejsi prumer (i s zebrovanim na statoru) 75mm.....delka 200mm.

Jsem sam trochu zvedavy, jak se to bude chovat :-)

Nepisete, jak to bylo pretocene.........porucha menice ci podobna zalezistost?? (jaky prikon mel motor?)
Prichy
Monteg
Příspěvky: 1513
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

6. 4. 2007, 6:08

Nom. 2840ot./min. 550W na cca 8200ot./min. měnič vydržel mél rozum a při skratu motoru zapracovala ochrana a odpojil se. Dotyčný měl štěstí že by zrovna sehnutí a měl jen odřená záda kdyby stál tak to dostal přímo do prsou. Kotva prolítla sádrokartonovou příčkou a čelním sklem u auta skončila na zadním sedadle.
koriolanus
Příspěvky: 2
Registrován: 25. 3. 2007, 12:40

6. 4. 2007, 6:26

Nejak mi neni jasny, proc asynchronni trifazovy motor je tak choulostivy na pretoceni, ackoliv jeho kotva je velmi kompaktni a ulozeni lozisek v odlitku, zatimco napr. rucni truhlarska frezka toci 30000ot/min, kotvu ma vinutou a ulozeni lozisek taky nic moc, mnohdy v plastu.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

6. 4. 2007, 6:33

Promin,ale tahle prihoda by se spis hodila na 1. duben. Delal jsem ve zkusebne motoru 1/2 roku a za tu dobu jsem testoval snad 100 ks ruznych motoru.Test na roztrzeni rotoru jsme delali na 15 motorech od 650W do 4kW.Roztaceli jsme to ss seriovym motorem.I 4 kw AS motor s rotorem o prumeru 25cm vydrzel 14 tis ot/min po dobu 6 hod bez nejmensich problemu.K havarii doslo az pri zhruba 18 tis. ot. U nekolika motoru doslo k zadreni loziska a naslednemu prasknuti hridele.Nikdy ale nedoslo k tomu,aby rotor vyletl z motoru.Nekolikrat prasklo celo a pod,ale tohle mi opravdu pripada trochu pritazene za vlasy.Kdyz se podivam na kvalitu komutatorovych motoru,ktere toci 22-25 tis. ot,na jejich nevyvazene rotory,nezalakovana a nevypalena vinuti a srovnam to s odstriknutou kotvou u AS motoru,je tam riziko roztrzeni rotoru temer zanedbatelne.
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

6. 4. 2007, 7:04

Já bych se toho taky nebál. Zapojit, a otestovat. Pokud se to bude chovat klidně, tak je to OK. Jinak nechat lépe vyvážit a musí to vydržet hodně velké přetočení. Podívat se co tam je za ložiska a pokud nebudou vyhovovat pro větší otáčky, tak je nahradit za lepší. Také nevěřím, že by rotor mohl vypochodovat tak snadno ven.
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

6. 4. 2007, 7:33

For All: opet diky za nazory a dodani odvahy :-).....taky mi prave neni moc jasny, proc by so to melo stat. Jedna z veci, ktera me bez patricnych znalosti ted napada, je mezera mezi statorem a rotorem u ss a as motoru.
( v navaznosti na rozkmitani a pripadnou "bouracku" techto dvou dilu)

Dalsi vec, kterou jsme holt na stredni tak nerozebirali je elektricka cast teto zalezitosti.....nebo lepe receno fyzikalni cast. Cili pohyb poli atd. To mi proste neni moc jasne. (jak to bude se skluzem apod, ktery dle toho co si pamatuji neni porad stejny)

Co se tyce lozisek, tak zde (zase vice mene jako laik - "nestrojar") vyjadrim tak, ze jsem prolezl dospune katalogy vyrobcu lozisek a nenasel jsem loziska, u kterych byly max. povolene otacky rapidne pod 10 000.

Jedna velika pravda je, ze ty "sracky" v bruskach apod. toci daleko vice a to provedeni se neda ani nahodou srovnat s tim, jak je vyroben tento "prumyslovy" motor.

Vsem diky za veskere informace......az vyrobim drzak, tak se pokusim i nejak popsat, jak jsem dopadl :-) ( video by asi moc nepomohlo, teplotu jsem schopen zmerit, skoda, ze nejsem schoen merit chveni, aby byly fakt najaka data.)

Pokud se vratim k vretenu, co ma pupak na F4 (BFW 40) tak take dost silne pochybuju, ze tam je nejaky extra motor (vzhledem k cene a nekonecnemu snizovani nakladu na vyrobu.....ach ti manageri :-D )
Prichy
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

6. 4. 2007, 7:44

No,BFW40 ma rotor kvalitne zalakovanej,vypalenej a hlavne dokonale vyvazenej.To evidentne neni zadna Cina,nebo alespon Cina hooodne kvalitni.Jedina chyba je absence ventilace.
Jinak kvalitni motor na spindl koupis na Ebay.Da se koupit AC servo 200W,ktere toci i 40 tis. za 150Euro.Chce to jen trochu stesti.
Uživatelský avatar
RadekCX
Příspěvky: 622
Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
Bydliště: Č.Budějovice
Kontaktovat uživatele:

6. 4. 2007, 8:12

Mam takovej pocit, ze ty materialy pouzite na statoru budou rychle protestovat proti vyssim frekvencim jak cca 100Hz - zacne se to presycovat a hrat jak svina - osobne si myslim ze vic jak 70Hz je uz spatne. To by ostatne odpovidalo i tem dovolenym otackam 130% nominalu.
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
prichy
Příspěvky: 762
Registrován: 29. 7. 2006, 11:05
Bydliště: Sokolov

6. 4. 2007, 8:13

Jednou mozna,.....to vis, ze by se hodilo, zatim si na to "holka" nevydelala :-)

(navic za 150euro bych sel asi do toho, co mas ty.....bude to spis znouze cnoct....teda, pokud se to povede)
Prichy
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“