Co jste dneska bastlili?

Odpovědět
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

9. 4. 2018, 11:48

Pěkná motokára. Jsem zvědavej na životnost pohonu.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3344
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

9. 4. 2018, 11:49

a co taková low cost verze
kola z kočárku pár latí a řídilo se za provázky /přední průběžná osa v deskách a šroub jako středový čep/
brzdilo se botama o přední kola
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
lh-cnc
Příspěvky: 61
Registrován: 1. 6. 2015, 8:50

9. 4. 2018, 11:57

A potom tá radosť, keď si narazil a pricviklo Ti nohu medzi prednú nápravu a rám... a vysvetľovanie doma, prečo máš zordaté a roztrhané nové plátené tenisky :D
Uživatelský avatar
Pepa z depa
Příspěvky: 1778
Registrován: 2. 12. 2012, 9:31
Bydliště: Hostěradice (Znojemsko)

9. 4. 2018, 12:14

kenybz a lh-cnc .. jo přesně jen prkna a kolečka z kočárků, největší hi-tech tam byl šroub osy řízení, ten se musel šlohnout nějakému tatínkovy z dílny a ty nohy fakt bolely skřípnuté mezi káru a přední osu .. au :D :D ale milé vzpomínky a to jim teď taky dáš tou aku-károu, holt jiná doba, ale neva, je super
Žiju abych tvořil, tvořím abych žil. www.PePeSysel.cz
máša: vřeteno voda 1,5kW, měnič Delta, 2Nm 3f 60V krokáče, Yako drivery, lineáry a kuličkáče Hiwin,
vynikající Gravos GVE-64 na 125kHz, rám 8mm ocel vylita plastbetonem, vše na masivním litinovém stole.
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 2907
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

9. 4. 2018, 12:24

kenybz píše:a co taková low cost verze
kola z kočárku pár latí a řídilo se za provázky /přední průběžná osa v deskách a šroub jako středový čep/
brzdilo se botama o přední kola
Tehdy to bylo high-tech :D . Taky jsem to kdysi měl. A v zatáčce padaly občas kolečka, protože byly zajištěný v drážce na ose jen nůžkovou pružinou, která se otevírala stiskem knoflíku uprostřed kolečka :D . Akdyž člověk vzal ostrou zatáčku, taky ty vnitřní kolečka spadly....
Jo, to jsem byl ještě mladej a hezkej. :D
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3344
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

9. 4. 2018, 1:00

tak tak ten šrůbek zehnat to byl největší problém ten gdyž sa pak povolil to byla pak dobrá tlama
zase ukuvrtačková kára má výhodu nemůže to rozjet šusem z kopce a pak si nabít hubu :D
mě tata pak posvařoval z jeklíků šlapací to sa semňů nigdo v ulici nebavil až potom jak jsem ostatní děcka zvélz a pujčil jim to tak jsme byli zase kamarádi
dopadlo to tak že nás na tom jezdilo víc i 4 a zdaní osa z půlcólové trubky praskla mnohokrát
tata sa furt divil jak to že to dycky uletí :D
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

9. 4. 2018, 5:13

Už jen málo z nás si pamatuje, že nejlepší byly kolečka z "košatiny" (kočárek pletený z proutí). Měly lité alu disky a vydržely neskutečné namáhání. Řídilo se jen nohama, to byl adrenalin. Volanty měli jen ti, co nejezdili ligu. Brzda byla naprostou nutností! Trasa dlouhá třičtvrtě kilometru a asi 60 metrů převýšení. Místy slušný padák a v půlce asi 50 metrů skoro rovina, tam se rozhodovalo. Kdo měl namazáno, projel v pohodě. Brzda byly řešena jako hranolek přitahovaný přes páku zezadu k zadní nápravě a opíral se o základní prkno zespodu. Vratná pružina byla nahrazena "zavařovačkou". V zimě, když zamrzlo po oblevě a byl na cestě led, tak místo koleček se namontovaly vyřazené brusle a to byly fičáky. Jen ty brzdové páky byly kapánek delší, aby dosáhly na zem. Když byl jen sníh, každý měl svůj úsek a před večerem jej ometl od posypové škváry a už se zase jezdilo na saních. Večer cesta jak sklo a ráno, jak šli lidi do práce, měli ruce, nohy v luftě... Dopoledne to s koňským povozem posypali a večer stejná situace... Njn, nebyly auta, takže bylo poměrně bezpečno, chodci uskočili (byli zvyklí chodit po kraji cesty)... V TV nebylo nic a počítače nás nezaměstnávaly....
Uživatelský avatar
shaolin
dezinfo trol
Příspěvky: 1258
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

9. 4. 2018, 7:01

Ani som netušil akú debatu tá kára rozprúdi a to som ešte zvažoval či to tu mám vobec zverejniť... :)

Priznám sa že som sa pri tom ozaj vrátil o pár desiatok rokov nazad a mal z toho radosť viac ako synator .. ;)
My sme sa za mladi malokedy dostali ku poriadnej oske, lebo ta z kočíka bola tenká a stále sa kolieska ohýbali. Veĺakrát sme mali miesto koliesok iba večšie ložiská z kovošrotu, ostrúhali konce lati čo tvorila nápravu , zaistili klincom a to potom bol rachot keď sme fičali dole ulicou

Životnosť motorčeka je otázna, už teraz sa ozýva nejaká momentová spojka pri prudkom pridaní a na brzdu už pedál je, len musím vymyslieť buď kotúč dozadu alebo obyčajné V-ečka na rafik. Motorček je super, lebo nemá tu modernú vnútorný brzdu a tak po ubratí plynu sa volne točí a tým aj brzdí. Synator chce kapotáž ako ,džíp a vo farbe Mc Queena - červenej.
Ešte prívesný vozík pre jeho mladšiu sestru ...

Chb...keby si šiel letos do Tatier na dovolenku, tak mi tú sedačku pribal ...;)
To že niekto nerozumie tomu čo píšem, neznamená že som troll :)
atlan
Příspěvky: 3382
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

9. 4. 2018, 8:14

Z tej fotky to nieje vidno.Ackermanov trojuholnik ti nieco vravi?
http://www.autorubik.sk/clanky/geometria-kolies/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 488
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

9. 4. 2018, 8:40

Ešte že tá kára nemusí na STK. A k tej geometrii. Dva krát som bol na STK. Dva krát na kontrolu geomertie a až pri výmene predných ložísk som zistil, že ma pravej strane dolného ramena mám guľový čap ktorý patrí na stranu pravú. Tak som potom tým mojím odborníkom poslal pozdrav s odporúčaním opetovného zaškolenia na stolicu a oprášil som fotrov starý dobrý prípravok s ktorým nastavil x škodoviek.
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
dvoracek.a
Příspěvky: 120
Registrován: 4. 12. 2017, 3:07
Bydliště: Libeř
Kontaktovat uživatele:

10. 4. 2018, 7:00

když se bavíte o těch kárách tak mě napadlo že se taky pochlubím co jsme postavily
je to vpodstatě taky minikára jen trochu vylepšená :D
P1100240 (2).JPG
a takhle to vypadá když se naní jede https://www.youtube.com/watch?v=uqj2xzcEzK8
a video ze závodů které pořádáme https://www.youtube.com/watch?v=NzV2w4W7XME
děti mohou jezdit už od 4 let(teda když to tatínkům maminky dovolí :D )
cnc routr 125x400 cm + truhlářské stroje
www.facebook.com/truhlarnadvoracek
ok1in
Příspěvky: 215
Registrován: 13. 6. 2017, 6:31
Bydliště: Slaný

10. 4. 2018, 7:15

Teda, to je docela fofr - připomnělo mi to dětská léta na kopci z Lázní Jeseník k nádraží, to byly jízdy... :wink:
Komunikace, telemetrie, automatizace, pohony...
Uživatelský avatar
shaolin
dezinfo trol
Příspěvky: 1258
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

10. 4. 2018, 7:35

Tak toto je iný level káry...ale zasadil si mi chrobáka do hlavy na budúci projekt... mohol by si tu dať nejaké detaily zo stavby káry?
K tomu Ackermanovmu trojuholníku...snažil som sa pri návrhu čo to dohĺadať (inak dobrý link si poslal) a skončil som pri zjednodušenej schéme riadenia ktorá túto vlastnosť aspoň trochu napodobňuje, prikladám foto. Zbiehavosť kolies vzhĺadom na to že je to zadný náhon je 1mm meraný na rafikoch predných kolies. Záklon a príklon zvislých čapov som vzhĺadom na konštrukčnú rýchlosť neriešil... :)
Přílohy
images.png
images.png (5.53 KiB) Zobrazeno 4132 x
To že niekto nerozumie tomu čo píšem, neznamená že som troll :)
dvoracek.a
Příspěvky: 120
Registrován: 4. 12. 2017, 3:07
Bydliště: Libeř
Kontaktovat uživatele:

10. 4. 2018, 7:50

tak tohle schéma řídících klik můžu spolehlivě říct že nefunguje
skoro správné je v 1/3rozvoru od zadní nápravy ale pak se to musí vyzkoušet a to tak že se kára postaví na zem dá se plnej rejd a na půloblouku se zjistí kam dojede(ale musí se sundat vždy jedno přední kolo) a kára by měla dojet pokaždé na stejné místo
a co se týče odklonů a záklonů rejdového čepu tam je to ještě složitější protože to se navzájem ovlivňují a ještě záleží jak daleko je od sebe bod otáčení rejdového čepu a styk pláště(ideál je ve stejném místě ale nezbývá tam na to místo takže je to kompromis)
a ty odklony a záklony jsou docela znát i při nízkých rychlostech když je to blbě tak ta kára nezatáčí a hrne se ven z oblouku
ve slalomu se jezdí tak 25-30km/h a na přejezdech se to rozjede tak do 50-60km/h ale najdou se tu a tam slalomy kde se nebrzdí vůbec a to je pak fofr se tam vůbec trefit protože kužely jsou od sebe vzdálené jen 3metry
cnc routr 125x400 cm + truhlářské stroje
www.facebook.com/truhlarnadvoracek
Uživatelský avatar
shaolin
dezinfo trol
Příspěvky: 1258
Registrován: 11. 9. 2011, 7:17

10. 4. 2018, 8:12

No je to docela veda s tou geometriou. To si neviem ani predstaviť ako to nastavujú na autách po búračke. Keď som kupoval Sharana, tak som ich viacero skúšal a jeden bol doslova neudržatelný na ceste. Pri podrobnom skúmaní už bolo jasné že bol asi silno havarovaný lebo nielen že nesedeli plechy a špáry medzi nimi ale bolo vidno že ani kolesá niesú v strede zadných oblúkov.... dobre že už poisťovne netolerujú opravy aut naťahovaním karosérie a podobne. Ale veĺa aut takto polepených jazdí po cestách a ohrozujú seba a ostatných účastníkov...
To že niekto nerozumie tomu čo píšem, neznamená že som troll :)
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“