Uprava BF20 a stavba noveho stroje

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

4. 5. 2009, 4:09

Stul se jeste bude dodelavat,ale s vanou nepocitam.Po stranach jsou zavity na pripadne oplechovani,ale spis se pojede jen se sprayovym chlazenim.To uz si rozhodne majitel.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1038
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

4. 5. 2009, 5:36

Velmi dobrý nápad, s tím otočením vřetene o 90 stupňů.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

4. 5. 2009, 7:11

Pouzil jsem to na F6 a i kdyz se to vyuzilo malo,tak kdyz to bylo potreba,tak to zase opravdu bodlo. S jinym strojem nebyla sance.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1038
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 7:45

Já plánuju pohyb osy Z pouze na pinole, protože nechci vláčet celý vřeteník pořád nahoru a dolů (bude mít řádově desítky kilo), kde podobná finta samozřejmě nepůjde použít. Ale tohle mě trochu nalomilo, abych to možná ještě přehodnotil.

Pupáku, prosím Tě, kolik řádově váží Tvůj pojezd osy Z s vřetenem, a jaký moment má KM který to tahá? Já plánuju použít 4 Nm, což mi při stoupání 5 mm vychází že by to mělo zvednout 500 kg. Teoreticky, samozřejmě. Ale většina krouťáku zmizí s roustoucíma otáčkama, a část síly padne na zrychlení. Připadá mi, že tady nemají cenu žádné výpočty, to chce zkušenosti.

Nechce se mi tomu vřeteníku dávat nějaké protizávaží přes kladku alá panelákový výtah :-)
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 8:04

Tady je jeste jeden neprijemny problem.Pokud je Z-osa dobre udelana , tak odpor motoru a sroubu je tak maly,ze pri vypnutem motoru vreteno sjede vlastni vahou dolu.To v pripade,ze je v nem nastroj nemusi byt zrovna zadouci.Nabizi se pouziti brzdy,ale ja to resim zvysenym predpetim lozisek a silne predepjatym sroubem. V teto kombinaci spolu s vahou osy a vretene kolem 15 kg s tim na 5mm sroubu cvici motor 1.9Nm v pohode. 4Nm jsou dost velka rezerva i pro tezsi osu. Nicmene vetsim momentem motoru nic nezkazis a dynamice to jen prospeje.
Takze v mem pripade jsou naroky na moment motoru vlivem brzdeni osy o neco vetsi,nez byva zvykem.Pruziny a protizavazi se mi take moc nelibi.
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 8:29

Tak to predepnuti musi byt brutalni. Jak dlouho to vydrzi ? nez se to vysype ?
Ja mam skusenosti se srouby od 25mm nahoru , a kdyz 25 sroub predepnu brutalne 5stovek , tak s nim i lehke vreteno spadne jak zrala hruska.
Predepla loziska )odpor zanedbatelny(, na nich ma nejvetsi odpor prachovka pokud tam nejaka je :)

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 8:50

Tady nejde o zadny brutalni predepnuti. Hlavni brzda je vetsinou samotna predepjata matice,ktera jde opravdu hodne ztuha a spolu s pridrznym momentem motoru udrzi klidne 40 kg.5mm stoupani neni zase takova naklonena rovina,aby to jezdilo samo.Horsi je to u vetsich stoupani,tam se bez brzdy clovek neobejde. Mam nekolik sroubu s dvojitou silne predepjatou matici a se sroubem prsty skoro neotocim na 12mm prumeru zakonceni,takovy to ma odpor.Mirne predpeti v loziscich dela taky svoje.
Kdyz je to nekdy na hrane,tak staci malo a vreteno stoji.Je treba si uvedomit,ze stoupani sroubu zvysuje ucinek brzdne sily dost silne.
Take nektere krokace maji silny pridrzny moment.Ty jsou na Z-osu vhodnejsi,nez typy,ktere se toci hladce bez zjevneho odporu.Chce to proste nekdy dost laborovani,aby clovek dosahl sveho a nebylo to na ukor jednotlivych komponentu osy.
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 8:59

No mas pravdu jen z casti. Ty silne predepnute srouby co s nimi nejde tocit s velkym stoupanim zahod. Jsou tam kurna kulicky to se musi tocit i kdyby to bylo silne predeple, jinak je neco hodne spatne. 5mm stoupani neni zadna rarita ani u vetsich stroju.
Drzet na 5mm sroubu 40kg predepjetim valivych casti je co do zivotnosti pekna blbost.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 9:13

Ja prece netvrdim,ze sroub ma drzet 40 kg. Jen odhaduji,ze pri odporu,ktery matice klade,by to klidne 50 kg udrzelo.Ohledne tech sroubu jsi ale vedle ty. Sroub 25mm s 5mm stoupanim s dvojitou matici se silnym predpetim jde hodne ztuha.Jsou to vsechno nove srouby THK,Schneberger,Kuroda,zadna Cina. Pokud ma sroub chodit presne pri vysoke dynamicke zatezi,tak predpeti musi byt opravdu citelne.Tyhle srouby jsou stavene pro poradne axialni sily a nic nez 20 zavitu kulicek s poradnym predpetim presne polohovani nezajisti.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

5. 5. 2009, 9:23

Já mám servo z osy z, u kterého nejde ve stavu vypnutý otáčet osou. Takže se musí prodávat motory s brzdou, která zafixuje vřeteník při vypnutém proudu. Jen jsem na ně na internetu zatím nenarazil.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 9:32

Serva s brzdou jsou bezna vec.Je to take nejlepsi reseni tohoto problemu,ale u KM je situace jina. Tam musi pridrzny moment motoru a soucet vsech pasivnich odporu ve vedeni a sroubu stacit k udrzeni vretene,pripadne cele osy. Pokud ne,tak musi nastoupit protivaha,nebo pruzina.Pripadne nejaka el. brzda podobna te na servech.U mirne predepjatych vedeni a sroubu,je dost velky problem 10-15 kg ubrzdit.
Jsou ale krokace s tak velkym pridrznym momentem,ze udrzi hodne.
Konkretne S-D 3Nm je dokonala brzda.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

5. 5. 2009, 9:43

Ty serva s brzdou musí mít kablíky navíc pro tu brzdu? Já si to představuji jako elektromagnet, co mi odtahuje čelisti mechanické brzdy od hřídele. Jak dojde šťáva, tak přes pružiny se čelisti brzdy sevřou na hřídeli.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

5. 5. 2009, 9:49

Predstavujes si to spravne.Tak nejak to funguje.Mechanicky na ruznych podobnych principech,ale vzdy se to odblokuje elmg. Alespon to,co jsem zatim videl.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

5. 5. 2009, 9:55

No, to by nemusel být až takový problém, tohle zkonstruovat ke KM. Takový mezičlánek mezi spojkou a KM.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

6. 5. 2009, 5:46

To urcite ne. Ja jsem hlavne upozornoval na fakt,ze pri uvaze o potrebnem momentu motoru pro Z-osu,je dobre zahrnout skutecnost potreby brzdeni vretene,coz muze na vyslednou hodnotu potrebneho momentu mit zasadni vliv.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“