uchycení šroubu
nie je to tak trochu OverKill? na 1m dlzky z hladiska priehybu bude f poho vyhovovat priemer skrutky 20... roztacat 40 skrutku bude celkom zaber na motorbobik píše: Mám šroub průměr 40 délka 1000.

Sanest choice in the insane world:
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Počkej - jak chceš napínat šroub, když budeš mít jeden konec volný? Respektive mezi čím ho napneš? Normálně je to uloženo podobně jako na Bobíkově nákresu jen s tím, že používáme ještě navíc radiální ložisko na každém konci šroubu.teebee píše: Ale prave kvoli tomu napinaniu skrutky tam treba nechat jeden koniec volny = bez zachytavania axialnej sily, aby to malo kam "uhnut"
sorry moja chyba.. som pochopil napinanie akoze od ax. sily... a tu je rec o napinani = predopnutie... v tom pripade samozrejme treba kosouhle lozisko na oba konce.Pavel R píše:Počkej - jak chceš napínat šroub, když budeš mít jeden konec volný? Respektive mezi čím ho napneš? Normálně je to uloženo podobně jako na Bobíkově nákresu jen s tím, že používáme ještě navíc radiální ložisko na každém konci šroubu.teebee píše: Ale prave kvoli tomu napinaniu skrutky tam treba nechat jeden koniec volny = bez zachytavania axialnej sily, aby to malo kam "uhnut"
Sanest choice in the insane world:
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Beware the beast but enjoy the feast he offers
z akeho dovodu sa dava dvojica jednoradovych lozisk s kosouhlym stykom a nie len jedno dvojradove lozisko s kosouhlym stykom ? kvoli vyssej axial. unosnosti dvojice oproti jednemu dvojaradovemu, len ?
a dalej, v neprospech dvojice jednoradovych kuzelikovych oproti dvojici jednoradovych s kosouhlym stykom hovori cena a chulostivejsia montaz ?
dakujem za odpovede.
a dalej, v neprospech dvojice jednoradovych kuzelikovych oproti dvojici jednoradovych s kosouhlym stykom hovori cena a chulostivejsia montaz ?
dakujem za odpovede.
nemal som na mysli davat po dvojici lozisk na obe konce skrutky kvoli predpnutiu a tym znizeniu dilatacie. hovorim len o jednej dvojici lozisk (jednoradove kosouhle vs. jednoradove kuzelikove) resp. jedno dvojradove kosouhle pri pohone.....druhy koniec klasika, t.j. radialne lozisko.
Přesně tak, kvůli vyšší axiální síle, která vznikne od předpětí šroubu. Na obrázku vidíš, že dvouřadé ložisko s k.stykem zachycuje axiální síly z obou směrů.
Je dvouřadé ložisko s k.stykem vůbec vhodné pro pohybový šroub? Dělají se předepnutá?
Je dvouřadé ložisko s k.stykem vůbec vhodné pro pohybový šroub? Dělají se předepnutá?
- Přílohy
-
- lozisko.jpg (11.54 KiB) Zobrazeno 7627 x
nejak som ta nepochopil. preco by nemohlo dvojradove kosouhle lozisko vhodne pre gulickovu skrutku ? sak sam pises, ze zachytava axial. sily v oboch smeroch ( i ked menej nez dvojica ).
prepatie skrutky pri dvojici jednoradovych lozisk s k. stykom na jednom konci je predsa nic oproti predpatiu ktore cielime ak su dvojice na oboch koncoch. ale nie o tom bola moja otazka
prepatie skrutky pri dvojici jednoradovych lozisk s k. stykom na jednom konci je predsa nic oproti predpatiu ktore cielime ak su dvojice na oboch koncoch. ale nie o tom bola moja otazka
U dvojice lozisk je mozne nastavit predopnutie, jedno dvojradove ma predopnutie dane konstrukciou (ak sa vobec predopnute robia - ale to fakt neviem)pribehol píše:nejak som ta nepochopil. preco by nemohlo dvojradove kosouhle lozisko vhodne pre gulickovu skrutku ? sak sam pises, ze zachytava axial. sily v oboch smeroch ( i ked menej nez dvojica ).
Sanest choice in the insane world:
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Tak dají se použít dvouřadá ložiska s k.stykem, ale musí mít vnitřní kroužek dělený s definovanou štěrbinou. Stažením vnitřních kroužků vzniká ono předpětí. Se mi zdá, že to dvouřadé bude dražší, než dvě jednořadá. Zase má menší zástavbové rozměry.
Tady je odkaz na publikaci, kde jsou příklady použití ložisek u vřeten a šroubů.
http://www.schaeffler.cz/content.schaef ... tionen.jsp
Tady je odkaz na publikaci, kde jsou příklady použití ložisek u vřeten a šroubů.
http://www.schaeffler.cz/content.schaef ... tionen.jsp
Určitě to není tak jednoduché. Pro šrouby do půl metru stačí jen uložení u motoru radiálně-axiální a druhý konec volný. Od půl metru do metru u motoru axiálně radiální a na druhém konci radiální. Od jednoho metru oba konce radiálně axiální s předepnutím šroubu.
Je to jen příklad, určitě do uložení šroubu musíš promítnout průměry šroubů, předepnutí matice a požadovanou přesnost CNC. Taky tuhost rámu pro uložení šroubu.
Je to jen příklad, určitě do uložení šroubu musíš promítnout průměry šroubů, předepnutí matice a požadovanou přesnost CNC. Taky tuhost rámu pro uložení šroubu.
Čistější řešení to v žádném případě není. Kuličkový šroub má být předepjatý, v žádném případě by neměl být namáhán na vzpěr, což při Tvém řešení je. Navíc - i šroub, který je jen špatně napnutý, vyvolává při svém otáčení mnohem větší vibrace, než šroub správně napnutý. A vibrace = smrt matice. A nevím, oč to má být lacinější - vždyť zachytáváš stejně síly působící axiálně v obou směrech, jen s tím, že máš ložiska umístěna na jednom konci šroubu. Ono to možná funguje bez napínání šroubu, když máš mašinku s rozjezdy 500x500x70 mm, ale u větších strojů to neprojdepribehol píše:tak nejak mi pride cistejsie (a pritom lacnejsie) riesenie mat na jednom konci plavajuce ulozenie a na druhom pevne oproti predpnutiu na oboch koncoch