1. 10. 2018, 8:23
Nepoužívám a neznám výrobky Siemens, protože tuhle firmu nemám rád. Ale že by jejich měniče byly tak mizerné a neuměly brzdit motor bez brzdného odporu, to se mi snad až nechce věřit.
Měnič řídí frekvenci pro motor stále, tedy při rozjezdu, běhu a pak i při dojezdu. Po nastavené rampě zvyšuje a snižuje výstupní frekvenci. V běžném provozu nevypne motor tak, že by prostě odpojil výstupy (i když i tohle umí, ale v praxi se to většinou nepoužívá). Takže motor při snižování frekvence pracuje v generátorovém režimu, a ten generovaný výkon je třeba někde umořit. Nejsnažší je to na brzdném odporu, ale je to možné udělat i na výstupních tranzistorech měniče.
Třeba na frézce mám nějaký historický měnič Emerson, který vůbec neumí připojit brzdný odpor. A vřeteno, roztočené na 24000 RPM, zastaví spolehlivě do sekundy. Když mu zkrátím rampu, tak už vypadává na Overvoltage, ty tranzistory už to nedokáží spálit (resp. řídicí elektronika není ochotna do nich pustit větší proud). Pokud to vřeteno vypnu odpojením výstupů měniče (signálem Enable), tak se točí setrvačností aspoň 10 sekund.
Pro skalární řízení se taky používá označení V/f, tedy nějaké výstupní frekvenci odpovídá nějaké výstupní napětí. Používají se různá vylepšení jako je zvýšení napětí v malých otáčkách, kdy pak graf závoslosti napětí na frekvenci není lineární, ale různě modifikovaný. Ale v principu si měnič stále mele svou, pouští tam své 3 sinusovky a kašle na to, co dělá motor. Měnič o motoru v podstatě nemusí nic vědět.
U vektorového řízení musí měnič znát charakteristiku motoru. Proto před startem musí provést test motoru, ideálně staticky (kdy motor stojí) i dynamicky (kdy si ho roztočí, což nemusí být vždy možné udělat). Tím si měnič spočítá fyzikální model daného motoru, a za chodu je pak schopen z posunů a hodnot proudů a napětí zpětně odečíst skutečné otáčky, a realizovat tak virtuální zpětnou vazbu. A taky je schopen tvarovat rotační magnetické pole tak, aby motor co nejlépe sledoval nastavené požadavky.
Není to snadné, proto jsou taky v kvalitě vektorového řízení mezi různými měniči docela velké rozdíly (zpoždění regulace na změnu zátěže, dosažený moment). I měniče jedné firmy mají často v nových řadách produktů o dost lepší parametry, než starší modely.