Hobby portálovka
Zdravím
Potřeboval bych trochu kritiky či připomínek k návrhu.
Úkol je jasný - z jasně daných fyzických rozměrů (viz obrázek) vymlátit co největší pracovní prostor. Srandy kopec. Navíc nutno aby zvládala hliník (s nějakou alespoň trochu rozumnou tolerancí, řekněme 0,05). Srandy dva kopce... A rozpočet je cca 60.000,- na materiál. Už se nesměju...
No, dělal jsem co můžu. Jako základní plocha je hliníková 20mm litá frézovaná 70xx, ostatně vše co vyžaduje rovinnost pro lineáry je z lité frézované 70xx. A přímo na této desce je zespoda chycena kolejnice Y vozíků (snažil jsem se o co nejpřímější cestu materiál-stroj-nástroj).
Ovšem co by mě spíš zajímalo je názor na zadní umístění X vozíků. Dlouho jsem nad tím spekuloval, a i když tím porušuju onu co nejkratší cestu, přijde mi to jako dobrá cena za uchování kolejnic v relativní čistotě. Harmoniky nelze použít - zaberou spoustu prostoru navíc, a ten prostě není. Mrkněte na dimenzování materiálu hlavy. Stačí?
Jinak základ portálu je 25mm plnej 70xx hliník, ještě podepřenej čtyřmi 27mm širokými pásy.
Ještě je tam detail vedení kabeláže tělem boku portálu. Znamená to vybrání 10mm hloubky (z 20mm), čili poměrně citelné a plošné zeslabení, ale myslím že to by nemělo mít až příliš velký vliv na výsledný teoretický ohyb boku v zátěži.
Vozíky v Y ose nesoucí celý portál mají rozteč 300mm (stačí?), to zkosení boků dozadu je jen kvůli kabelům a úchytu motoru X. Deska portálu je přímo nad zadním vozíkem, Ytěžiště celého portálu je tak cca uprostřed mezi Y vozíky.
Jediný co tam asi už jen chybí jsou koncáky.
Pro kutily - celý stroj lze teoreticky sestavit i bez použití jiné frézky. Veškeré zafrézované drážky a zápustě jsou tam jen proto, že už frézku mám a můžu tak ušetřit nějaký ty milimetry, nebo to prostě jen udělat hezčí
Potřeboval bych trochu kritiky či připomínek k návrhu.
Úkol je jasný - z jasně daných fyzických rozměrů (viz obrázek) vymlátit co největší pracovní prostor. Srandy kopec. Navíc nutno aby zvládala hliník (s nějakou alespoň trochu rozumnou tolerancí, řekněme 0,05). Srandy dva kopce... A rozpočet je cca 60.000,- na materiál. Už se nesměju...
No, dělal jsem co můžu. Jako základní plocha je hliníková 20mm litá frézovaná 70xx, ostatně vše co vyžaduje rovinnost pro lineáry je z lité frézované 70xx. A přímo na této desce je zespoda chycena kolejnice Y vozíků (snažil jsem se o co nejpřímější cestu materiál-stroj-nástroj).
Ovšem co by mě spíš zajímalo je názor na zadní umístění X vozíků. Dlouho jsem nad tím spekuloval, a i když tím porušuju onu co nejkratší cestu, přijde mi to jako dobrá cena za uchování kolejnic v relativní čistotě. Harmoniky nelze použít - zaberou spoustu prostoru navíc, a ten prostě není. Mrkněte na dimenzování materiálu hlavy. Stačí?
Jinak základ portálu je 25mm plnej 70xx hliník, ještě podepřenej čtyřmi 27mm širokými pásy.
Ještě je tam detail vedení kabeláže tělem boku portálu. Znamená to vybrání 10mm hloubky (z 20mm), čili poměrně citelné a plošné zeslabení, ale myslím že to by nemělo mít až příliš velký vliv na výsledný teoretický ohyb boku v zátěži.
Vozíky v Y ose nesoucí celý portál mají rozteč 300mm (stačí?), to zkosení boků dozadu je jen kvůli kabelům a úchytu motoru X. Deska portálu je přímo nad zadním vozíkem, Ytěžiště celého portálu je tak cca uprostřed mezi Y vozíky.
Jediný co tam asi už jen chybí jsou koncáky.
Pro kutily - celý stroj lze teoreticky sestavit i bez použití jiné frézky. Veškeré zafrézované drážky a zápustě jsou tam jen proto, že už frézku mám a můžu tak ušetřit nějaký ty milimetry, nebo to prostě jen udělat hezčí
Naposledy upravil(a) Pipik dne 30. 12. 2018, 10:57, celkem upraveno 2 x.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
doplň ještě ty jasně dané rozměry, možná napiš i odhadovaný rozpočet na celou stavbu
a za mne, co si představuješ pod tou rozumnou tolerancí 0,05 mm ?
a za mne, co si představuješ pod tou rozumnou tolerancí 0,05 mm ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Proč jsou bočnice Y placka ? proč je krytování tak aby do toho padal bordel ,zvlášť když to jde udělat ještě jednodušejc ?
viewtopic.php?p=176157#p176157
viewtopic.php?p=176157#p176157
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak při představení frézky bych očekával že se autor díla zmíní o velikosti pojezdů. Takhle si musím vytvořit obrázek o velikosti frézky jen z údaje o rozteči vozíků. Tak mi vychází o oka velikost základní desky 1x2m. Z praxe vím, že rovinnost takové frézované desky bude kolem 0,2mm. Ale je to na router pořád dobrá hodnota a je to nepřesnost v ose Z v celém pracovním prostoru, pokuď podklad frézky bude mít rovinnost lepší. Horší je to s dosáhnutím přesnosti v rovině XY. Pokuď se podaří zafrézovat lineáry na nějakém profi CNC routeru, tak prosím, můžeme očekávat, že rovinnost v ose Y kolejnice bude tak zhruba 0,1mm. Jestliže se ale kolejnice bude dávat na volno, tak to může být i 0,3mm. Tak tolik jen k té geometrické přesnosti základních prvků. Jinak přesnost stroje a přesnost obrábění jsou dva rozdílné pojmy. Přesnost stroje výrobci udávají většinou na +-0,01mm. Ale už neřeknou, že to platí třeba na rozměr 300mm. Tedy na 600mm je to už 0,02 a na metru 0,03. Abych to zkrátil, u tvého stroje budeš spokojený s přesností těch +-0,05/200mm.
Rozměry dodány v původním příspěveku, viz poslední obrázek.
S rovinností jsem obeznámen, ale někdo je omezen rozpočtem a přístupem ke strojům, a tak dělám co můžu. Snažím se získat co nejvíc muziky za co nejméně peněz, a odejít pokud možno se ctí. Navíc jsem se snažil aby šel stroj postavit i bez použití jiné frézky, takový osobní příspěvěk ostatním kutilům.
Naposledy upravil(a) Pipik dne 30. 12. 2018, 11:14, celkem upraveno 1 x.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Věř mi že u mých ostatních dvou mašin to placky rozhodně nejsou, a nikdy bych to neudělal, kdybych nebyl silně nucen do opravdu úsporných rozměrů. Dotyčný akceptoval riziko co takové řešení nese a raději zvolil větší pracovní šíři, i přes fyzické ukázky co to může způsobovat.fmodel píše: ↑30. 12. 2018, 10:07 Proč jsou bočnice Y placka ? proč je krytování tak aby do toho padal bordel ,zvlášť když to jde udělat ještě jednodušejc ?
viewtopic.php?p=176157#p176157
Ty štětiny mě napadly taky a nejspíš je tam nahoru i dolu dám. To řešení co máš na obrázku je sice jednoduché, ale přenášíš hlavu pomocí dvou poměrně tenkých placek, kde bych trochu váhal o tuhosti v ose Z. I když věřím že dělka těch placek mezi těmi štětinami je nanejvýš pár milimetrů.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Zkoušel jsem simulaci a pří zadání reálného tlaku (dvě placky H profil ) je posunutí neměřitelné
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
.... hele ale kdyby to bylo nějak takhle, tak by nevznikala prakticky žádná mezírka mezi štětinama, na obou koncích by se uhnuté štětiny nemačkaly mezi bok a hlavu, a zároveň by bylo dobré spojení obou desek ve všech osách... Jen by ty štětiny musely být delší, což by asi nebyl konstručně problém.fmodel píše: ↑30. 12. 2018, 10:07 Proč jsou bočnice Y placka ? proč je krytování tak aby do toho padal bordel ,zvlášť když to jde udělat ještě jednodušejc ?
viewtopic.php?p=176157#p176157
Hmm, popřemýšlím nad tím...
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Jo takhle podobně to mám řešený .Jenom ty štětiny nešlo sehnat v tolika modifikacích tak jako dnes .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Nějak si nejsem jistý jak se dá vyrobit ten spodní modrý díl na koleně.
Jsou na něm dva vozíky, domek matice a ještě ta zelená bočnice.
Pokud to nebude opravdu přesné, do pravého úhlu a s drážkami na sesazení tak se to bude těžko srovnávat.
Nechat to pouze na šroubech znamená že se to určitě nepodaří dotáhnout přesně a vždy tam bude nějaká ta chyba.
Potom to bude různě uhýbat podle toho kde budou jaké síly.
Vedení bez přesné drážky taky nebude rovné, bohužel je to fakt.
Teď jsem montoval vedení 20 délky 400mm a rovinu to +/- vezme podle podkladu, ale v druhém směru je to zvlněné.
Sice se nejedná o milimetry, ale ono se to postupně všechno nasčítá.
Ve výsledku když pak na takovém stroji uděláš nějaký tvar nebude to odpovídat realitě.
A jak moc to bude chybovat záleží právě na tuhosti a přesnosti stroje.
Rozteč vozíků vlastně není zase tak důležitá, pokud budou použité přesné a předepnuté tak by "stačil" i jeden vozík.
Je to o jeho únosnosti a přenosu sil na základnu.
Opakovatelnost obrábění je většinou dobrá, ale dodržet požadovaný rozměr obrobku je už jiná.
Pak se ti k tomu přidají proměnné jako vřeteno, nástroj, obráběný materiál apod.
Jinak řečeno udělej to co nejlépe a pak se s tím budeš muset naučit pracovat.
Každý stroj potřebuje osobitý přístup a pak se na tom dají dělat všelijaké věci.
Jsou na něm dva vozíky, domek matice a ještě ta zelená bočnice.
Pokud to nebude opravdu přesné, do pravého úhlu a s drážkami na sesazení tak se to bude těžko srovnávat.
Nechat to pouze na šroubech znamená že se to určitě nepodaří dotáhnout přesně a vždy tam bude nějaká ta chyba.
Potom to bude různě uhýbat podle toho kde budou jaké síly.
Vedení bez přesné drážky taky nebude rovné, bohužel je to fakt.
Teď jsem montoval vedení 20 délky 400mm a rovinu to +/- vezme podle podkladu, ale v druhém směru je to zvlněné.
Sice se nejedná o milimetry, ale ono se to postupně všechno nasčítá.
Ve výsledku když pak na takovém stroji uděláš nějaký tvar nebude to odpovídat realitě.
A jak moc to bude chybovat záleží právě na tuhosti a přesnosti stroje.
Rozteč vozíků vlastně není zase tak důležitá, pokud budou použité přesné a předepnuté tak by "stačil" i jeden vozík.
Je to o jeho únosnosti a přenosu sil na základnu.
Opakovatelnost obrábění je většinou dobrá, ale dodržet požadovaný rozměr obrobku je už jiná.
Pak se ti k tomu přidají proměnné jako vřeteno, nástroj, obráběný materiál apod.
Jinak řečeno udělej to co nejlépe a pak se s tím budeš muset naučit pracovat.
Každý stroj potřebuje osobitý přístup a pak se na tom dají dělat všelijaké věci.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Ten spodní modrý díl bude mít drážky, zjednodušší mi to sezazení. Ve skutečnosti si udělám drážky skoro na všem. Ale ano, souhlas, sezazení by bez nich bylo nepřesnější. Ale jak píšeš - sesadit to lze i bez drážek, čili na koleně. Stačilo by dát bočnici zeshora na tu modrou, ne z boku, a kolmost vřetena (což je ona nepřesnost) tak bude záviset už jen sešroubování oranžového profilu portálu k zelené bočnici (kde si rovněž udělám drážky )
Druhý směr se srovná podle etalonu, neboli placky dostatečně široké aby se manipulací neprohnula do luku, s jednou stranou ofrézovanou (což mimochodem kupodivu dodá třeba Alfun tady v ČB už u běžných přířezů - posledně jsem to měřil, hodinky lítaly "jen" o 0,015, světe div se).
Moje řeč a svatá pravda. Akorát že v tomto případě ne já. Já na tom jen budu muset naučit někoho jinýho
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit
Tak už jezdí a už se poprvé podepsala fixou své "LinuxCNC"
S přesností - podařilo se nám naladit Xovou rovinnost s povrchem stolu 0,03mm, Y je dána přesností tloušťky desky, tam je to pod 0,01mm. Tato rovinnost je po celé ploše desky -> kupodivu není prakticky nijak prohnutá.
Matice jsou všechny předepnuté, opakovatelnost ve všech osách neměřitelná - ručka hodinek skončí vždy na naprosto stejné poloze, ať přijedu z kterékoli strany.
Tuhost jsem zatím neměřil, předpokládám teda že tam to zas až taková sláva nebude, ale nechám se překvapit.
Zatím nejsou projetá gufera v ložiscích, jezdíme jen 2600mm/m, ze zkušenosti dokážou dost klást odpor než se vyjedou. Očekávatelná rychlost pracovních posuvů by měla být kolem 7000mm/m.
Dneska jdem ladit rovinnost a kolmost vřetena - což bude docela sranda když nemáte patřičný etalon...
S přesností - podařilo se nám naladit Xovou rovinnost s povrchem stolu 0,03mm, Y je dána přesností tloušťky desky, tam je to pod 0,01mm. Tato rovinnost je po celé ploše desky -> kupodivu není prakticky nijak prohnutá.
Matice jsou všechny předepnuté, opakovatelnost ve všech osách neměřitelná - ručka hodinek skončí vždy na naprosto stejné poloze, ať přijedu z kterékoli strany.
Tuhost jsem zatím neměřil, předpokládám teda že tam to zas až taková sláva nebude, ale nechám se překvapit.
Zatím nejsou projetá gufera v ložiscích, jezdíme jen 2600mm/m, ze zkušenosti dokážou dost klást odpor než se vyjedou. Očekávatelná rychlost pracovních posuvů by měla být kolem 7000mm/m.
Dneska jdem ladit rovinnost a kolmost vřetena - což bude docela sranda když nemáte patřičný etalon...
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit