Soustruh RAMO A30 - francouzský elegán
Zdravím všechny,
chtěl jsem si pořídit soustruh pro malou dílnu a jako mnozí jsem se dostal do bodu, zda koupit starší, rozměrnější a hmotnější z dřívější domácí produkce a nebo nový subtilní z číny. Nový je nový, ale soustruh bez hmoty k utlumení vibrací má taky omezené možnosti. Takže nakonec jsem se rozhodl pro starší, ale přiznám se nechtěl jsem zase tunového mamlasa.
Hledal jsem tedy malý, stabilní, tuhý soustruh, s točným průměrem ca 250 až 300 mm a točnou délou 500 až 700 mm za přiznivou cenu, což se zdálo skoro nemožné, pokud neuvažuji SM16, která má malý točný průměr a ceny se posouvají nahoru.
Hledal jsem u nás v ČR, ale nedalo mi to, podívat se i starší zahraniční produkci. No nakonec jsem ho našel v Polsku přes vyhledávač Maschienensucher.de. Zaujal mne jednak nízkou cenou, ale zároveň moderním designem, přestože byl vyrobený už v roce 1975. Ale čím více jsem si ho prohlížel, tím více se mi začal zamlouvat, až jsem se rozhodl, že pro něj do toho Polska zajedu. Koupil jsem ho za 41 000 Kč + doprava ca 2000 Kč.
Jedná se o soustruh RAMO A30 francouzké výroby, velmi kvalitně zpracovaný, s litinovým podstavcem a širokým ložem (230 mm). Točný průměr 300 mm, točná délka 500 (nebo 700). Váha stroje ca 700 kg. Strojní podélný i příčný posuv. Otáčky 53 až 2000 ot/min.
Výrobce zkrachoval v devadesátých letech, protože jeho výrobky byly drahé. Po renovaci jsem pochopil proč, dělali to prostě poctivě a nemohli pak už v divoké konkurenci asi obstát. Vlastnit ve francouzkých dílnách značku tohoto soustruhu bylo prestižní záležitostí.
Můj soustruh má jen jednu nevýhodu, nemá trapézový šroub pro řezání závitů. Samozřejmě tyto soustruhy jsou jím standartně vybaveny, ale ten můj byl z výroby vybavený systémem POLYBUT pro sériovou výrobu a s řezáním závitů se to nekombinovalo. No je to taková vada na kráse, ale mě to nevadí. Kolik zase těch závitů velkých průměrů řežeme že ... Na druhou stranu má novou elektroinstalaci a automatickou brzdu vřetena, což je výhodné svižnou práci.
Provedl jsem renovaci a musím říct, že práce s ním je paráda, pro své potřeby jsem s ním spokojený. Je tichý, tuhý, kompaktní, má moderní design, malé rozměry.
Myslím si, že tento soustruh je ideální řešení pro každého kutila.
Kdyby jste na něj někde narazili a znali ca jeho stav, neváhejte ho koupit !
V případě potřeby poskytnu jakékoliv další informace.
Tomáš
chtěl jsem si pořídit soustruh pro malou dílnu a jako mnozí jsem se dostal do bodu, zda koupit starší, rozměrnější a hmotnější z dřívější domácí produkce a nebo nový subtilní z číny. Nový je nový, ale soustruh bez hmoty k utlumení vibrací má taky omezené možnosti. Takže nakonec jsem se rozhodl pro starší, ale přiznám se nechtěl jsem zase tunového mamlasa.
Hledal jsem tedy malý, stabilní, tuhý soustruh, s točným průměrem ca 250 až 300 mm a točnou délou 500 až 700 mm za přiznivou cenu, což se zdálo skoro nemožné, pokud neuvažuji SM16, která má malý točný průměr a ceny se posouvají nahoru.
Hledal jsem u nás v ČR, ale nedalo mi to, podívat se i starší zahraniční produkci. No nakonec jsem ho našel v Polsku přes vyhledávač Maschienensucher.de. Zaujal mne jednak nízkou cenou, ale zároveň moderním designem, přestože byl vyrobený už v roce 1975. Ale čím více jsem si ho prohlížel, tím více se mi začal zamlouvat, až jsem se rozhodl, že pro něj do toho Polska zajedu. Koupil jsem ho za 41 000 Kč + doprava ca 2000 Kč.
Jedná se o soustruh RAMO A30 francouzké výroby, velmi kvalitně zpracovaný, s litinovým podstavcem a širokým ložem (230 mm). Točný průměr 300 mm, točná délka 500 (nebo 700). Váha stroje ca 700 kg. Strojní podélný i příčný posuv. Otáčky 53 až 2000 ot/min.
Výrobce zkrachoval v devadesátých letech, protože jeho výrobky byly drahé. Po renovaci jsem pochopil proč, dělali to prostě poctivě a nemohli pak už v divoké konkurenci asi obstát. Vlastnit ve francouzkých dílnách značku tohoto soustruhu bylo prestižní záležitostí.
Můj soustruh má jen jednu nevýhodu, nemá trapézový šroub pro řezání závitů. Samozřejmě tyto soustruhy jsou jím standartně vybaveny, ale ten můj byl z výroby vybavený systémem POLYBUT pro sériovou výrobu a s řezáním závitů se to nekombinovalo. No je to taková vada na kráse, ale mě to nevadí. Kolik zase těch závitů velkých průměrů řežeme že ... Na druhou stranu má novou elektroinstalaci a automatickou brzdu vřetena, což je výhodné svižnou práci.
Provedl jsem renovaci a musím říct, že práce s ním je paráda, pro své potřeby jsem s ním spokojený. Je tichý, tuhý, kompaktní, má moderní design, malé rozměry.
Myslím si, že tento soustruh je ideální řešení pro každého kutila.
Kdyby jste na něj někde narazili a znali ca jeho stav, neváhejte ho koupit !
V případě potřeby poskytnu jakékoliv další informace.
Tomáš
Naposledy upravil(a) Tomas999 dne 2. 5. 2019, 8:00, celkem upraveno 3 x.
Mám z tohoto soustruhu nožový suport s tím rychloupínačem. Ten mám namontovaný na svém Plauertu (suport používám jako 3tí osu pro frézování). Kdybys trpěl přebytkem těch držáků, nebo si naopak z nedostatku nechával nějaké vyrobit, tak bych taky nějaký uživil.
Pozeram, ze nemas zapojeny vyvod z nortonky na zavitovu tyc. Cize zavity sa na nom zatial zjavne rezat nedaju. Ako nevyzera zle, ale ked ja neviem, mam odpor ku vsetkemu francuzkemu zelezu. No ked si s nim spokojny, tak ziadny disputat.
Naposledy upravil(a) fofo dne 2. 5. 2019, 9:22, celkem upraveno 1 x.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Když si přečteš, co píše v pilotním příspěvku, tak zjistíš, že tvé dva posty jsou k ničemu.
Nečteš, nevíš. Jak říkal Bolek.
Mám jich 10, myslím, že je to tak akorát. Něco to stálo ... zatím neuvažuji o dalších. Můžu ti poslat výkres, kdyby jsi se dostal do bodu, kdy už se bez nich neobejdeš.
Ano, v mém případě je to trochu nevýhoda, ale jak už jsem psal, řezání závitů není pro mě prioritou. Nicméně, kdybych moc chtěl mohl bych to dodělat, pod tím černým víčkem je šestihraná hřídel pro napojení trapézového šroubu 30x6, pak nechat udělat půlmatky, a mechanismus zapínání. Plus ještě nechat vyrobit novou sadu ozubených kol, myslím že stačí pro metrické závity.
Takto soustruh vypadá v originále:
Mě zaujal jednak ten litinový podstavec. Celý je odlitý z jednoho kusu, včetně vany pro špóny a pod vanou je ještě nádrž pro chladící kapalinu. Je to docela komplikovaný odlitek, ale perfektně plní svůj účel. Dneska už by to nikdo nedělal. Nevím, kam vám padají špóny, ale mně i díky tomu krytu z 90 % padají do jednoho místa - do vany. Dílna čistá, jen zametu trochu co padá pod nohy.
Zajímavostí je řazení ozubených kol. Ovladače vypadají spíše jak přepínače u elektroskříně, žádné velké páky, ale kupodivu řadí lehce, hladce a přesně. Myslím, že stojí zato ocenit francouzký strojírenský um. Možná drobná zkušenost, ale pochopil jsem, že francouzi tu strojařinu umí taky, jenom asi nejsou tak draví jako němci. Asi opravdu netráví tolik času jenom ve fabrice, když ví, že jsou i mnohem příjemnější věci, jak již zde bylo podotknuto

Proti gustu žádný dišputát hlavní je, že to dělá radost !!! Někomu se líbí Lancia, někomu RAMO. SM 16 mi přijde podstaně lépe vymyšlené. Co je v té obří bíle bedně ? Na svorkovnici a 2 stykače mi to přijde docela veliké.
Souhlasím, že je spousta jiných dobrých strojů. Každý si pak nějak pozvolna oblíbí to své
V té bílé bedně je samozřejmě elektroinstalace. Soustruh byl určen pro výuku studentů, a tak asi zřejmě z bezpečnostních důvodů bylo nutné v pozdějších letech elekroinstalaci předelat na nový elektrotechnický standart pro točivé stroje. To proběhlo odhadem někdy na konci 90. let, protože elektrika je fakt nová s moderními přístroji.
Faktem ale je, že mně velikost bedy vadila, kvůli zástavbě v dílně. Brousil jsem si zuby, že tu elektriku přehážu, ale nakonec mi bylo líto do tak poctivé práce šahat a kdo ví jak dlouho bych to předělával. Dneska jsem rád, že jsem do toho nešel. Jenom jsem bednu ořezal po obvodě, zkrátil o 70 mm a znova zbodoval céóčkem. Pak jsem ju přihodil co nejblíže k soustruhu.
Je tam plno ochran, včetně teplotní. Když je pod nulou, tak soustruh se rozsvítí červeně a nejede
. Pak 2 systémy brzdy vřetena - původní nožní a pak brzda na motoru 2,2 kW. Vřeteno se roztáčí rozběhem motoru, ne přes spojku. Brzda motoru zajistí okamžité zastavení vřetena. To vše je samozřejmě propojeno přes koncové spínače, aby se to nebilo dohromady. Pak pumpa, světlo, testování světla, oddělovací trafo, 2 bezpečnostní stop spínače.

V té bílé bedně je samozřejmě elektroinstalace. Soustruh byl určen pro výuku studentů, a tak asi zřejmě z bezpečnostních důvodů bylo nutné v pozdějších letech elekroinstalaci předelat na nový elektrotechnický standart pro točivé stroje. To proběhlo odhadem někdy na konci 90. let, protože elektrika je fakt nová s moderními přístroji.
Faktem ale je, že mně velikost bedy vadila, kvůli zástavbě v dílně. Brousil jsem si zuby, že tu elektriku přehážu, ale nakonec mi bylo líto do tak poctivé práce šahat a kdo ví jak dlouho bych to předělával. Dneska jsem rád, že jsem do toho nešel. Jenom jsem bednu ořezal po obvodě, zkrátil o 70 mm a znova zbodoval céóčkem. Pak jsem ju přihodil co nejblíže k soustruhu.
Je tam plno ochran, včetně teplotní. Když je pod nulou, tak soustruh se rozsvítí červeně a nejede
