Zohrievanie krokovych motorov

beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

16. 7. 2009, 5:26

Mam jednu otazku, pri studovani problematiky krokovych motorov som zistil, ze hlavnym omedzenim vykonu krokoveho motora je jeho teplota, preto si kladiem otazku, musi byt KM trvale napajany menovytym prudom, t.j. aj v dobe ked prave nevykonava ziadny krok? Je mozne znizit hodnotu prudu na nejaku pridrznu hodnotu napr. 1/10 hodnoty menovitej a takto podstatne znizit tepelne stratay na KM? Usetrena "teplota" by sa takto dala pouzit na podstatne zvysenie vykonu KM. Ma stym niekto nejake skusenost? U bipolarneho zapojenia by bolo najjednoduchsie zapojit do serie s vinutim paralelny RC clen.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

16. 7. 2009, 5:51

Nemusí. V stave nečinnosti - státie na mieste , dokážu lepšie drivery znížiť prúd prechádzajúci motorom na 50-60 % z menovitej hodnoty. 1/10 by bola málo . RC člen sa nepoužíva . Ináč táto problematika tu už bola riešená . 8)
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

16. 7. 2009, 8:20

Podla mojho, velkost potrebneho pridrzneho prudu je silne zavisla od trecich sil vo vedeni. Zrejme pri lin. vedeni a gul. matici bude potrebnych 0.6 prudu menoviteho, ale pri traperzovej skrutkovici ,kde su trecie sily ovela vacsie, bude stacit ovela mensi, mozno aj nulovy, lenze to by uz asi neudrzalo polohu pripadneho mikrokroku, preto uvazovanych 0.1 prudu menoviteho.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

16. 7. 2009, 8:33

Ano omezeni vykonu krokoveho motoru je dane i jeho tepelnymy ztratami. Velice jednoduchou metodou snizeni teploty je opravdu snizeni proudu kdyz motor stoji. Pokud jste uvazoval takto zjednodusene tak predchozi prispevek obsahoval odpoved. Pokud jste uvazoval v trochu hlubsich souvislostech tak je vykon dan nejen momentem (ktery je v urcite zavislosti s proudem a dokonce v nejake oblasti je tato zavislost linearni) ale i otackami (notoricky znamy vztah: vykon je dan soucinem momentu a uhlove rychlosti). Otacky jsou zase docela zavisle na napajecim napeti. Omezenim zde rychle prestava byt proud, ale rychlost zmneny proudu (dana napetim -> notoricky znamy vztah: napti se rovna indukcnost krat derivace proudu podle casu) ktera s sebou nese ztraty jine (hysterezni, virive proudy) tyto ztraty se velice rychle vyrovnaji Jouleovym a zacnou prevazovat.

Takze uz to ze do motoru (at uz jakkoliv) vnutite rychle pozadovany proud jej zahriva a nejake snizovani proudu pri kazdem kroku je bezvyznamne - technicky velice spatne proveditelne a i kdyby se vam to povedlo tak by to vedlo k dalsimu zvysovani teploty motoru (dalsi ztraty).

Snad jsem Vas prilis nezklamal, ale zivot je boj takze smele do toho :-)
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

17. 7. 2009, 6:28

V istom momente zistite ze KM proste nevyhovuje a potom je na mieste riesit servo. Otazka je .. dostali ste sa uz na moment kde KM prestava vyhovovat ? (vacsinou bude ale problem nevyhovujuceho KM inde ako v jeho prehrievani..)
Uživatelský avatar
ferguson
Příspěvky: 461
Registrován: 20. 8. 2008, 7:51
Bydliště: Žilina

17. 7. 2009, 9:51

CZ_Pascal píše: proud jej zahriva a nejake snizovani proudu pri kazdem kroku je bezvyznamne - technicky velice spatne proveditelne a i kdyby se vam to povedlo tak by to vedlo k dalsimu zvysovani teploty motoru (dalsi ztraty).
preco znizovat prud pri kazdom kroku? ja som myslel, ze on potrebuje znizit prud na motor, s ktorym sa nic nerobi. napriklad pri frezovani nejakej dlhej drazky, kedy Z os zide do zaberu a dlho sa s nou uz nic nerobi. tak by sa mohol znizit prud, aby sa tak nehrial (aspon ja som rozmyslal nad tymto problemom).
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1029
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

17. 7. 2009, 11:47

Já mám drivery od www.jmf.cz a tam lze pomocí trimerů nastavit tři hodnoty proudu, mezi nimiž lze volit pomocí 2-bitové kombinace (4. hodnota proudu je nulová). Ty 2 bity mám vyvedené přímo na LPT piny, takže si sám softwarově volím proud, jaký potřebuju (nevím jak je to v Machu, mám vlastní soft). Když osa jede, tak dám maximální proud, když stojí, tak přídržný, případně můžu osu úplně odbudit a hýbat s ní ručním kolečkem.

Podle mě je snižování proudu při stání motoru nutné, protože když bych tam pral 48 V x 4 A, tak to je skoro 200 W tepla (elektrikáři nechť mě případně opraví) a to už je problém uchladit, a při profi nasazení by se to projevilo i na účtu od E-ONu :-)
martyxxx
Příspěvky: 191
Registrován: 16. 10. 2008, 9:19
Bydliště: Praha

17. 7. 2009, 12:20

Tak já to tedy trochu opravím :D . Při 48V / 4A tam 200W ztráta nebude. Řekněme, že takový motor bude mít v závislosti na konkrétním typu něco kolem 2 - 6V na cívce. Takže ztrátový výkon na motoru bude podstatně menší, když bude motor stát, tak 10 - 25W. Těch 48V je tam proto, aby se dosáhlo dostatečného proudu při vyšších otáčkách - vinutí je indukčnost, takže proud roste exponenciálně při připojení napětí a rychlost nárustu je úměrná velikosti přiloženého napětí. Nicméně je vhodné, při zastavení motoru na delší dobu, snížit proud a drivery to taky podporují. Krokový motor na rozdíl od serva totiž jede pořád na maximální proud, protože nemá zpětnou vazbu a neví se tedy jak je zatížený.
Naposledy upravil(a) martyxxx dne 17. 7. 2009, 1:03, celkem upraveno 2 x.
PBr
Příspěvky: 1002
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

17. 7. 2009, 12:25

Na motore sa urcite nevytopi 200W, 48V je predpokladam napatie na vstupe drivera. Na vinuti motora je podstatne nizsie napatie pri plnom prude. Ale inak suhlas, znizovat prud treba, to,ze na aku hodnotu, treba asi vyskusat, urcite to bude menej na trapeze, kedze je samosvorny.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

17. 7. 2009, 4:32

ferguson píše:preco znizovat prud pri kazdom kroku? ja som myslel, ze on potrebuje znizit prud na motor, s ktorym sa nic nerobi. napriklad pri frezovani nejakej dlhej drazky, kedy Z os zide do zaberu a dlho sa s nou uz nic nerobi. tak by sa mohol znizit prud, aby sa tak nehrial (aspon ja som rozmyslal nad tymto problemom).
Protoze snizeni proudu pri zastavenem motoru vykon motoru nijak nezmneni. Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji. To ze se snizuje proud kdyz motor stoji je samorjema vec a netreba o ni diskutovat. Umozni potom motor docasne pretizit (vykonove nikoliv proudove) coz vede k jeho ohrevu. Otazka byla na zvyseni vykonu motoru v souvislosti s teplotou. A opravdu tepelne ztraty pri vysokych otackach KM (tedy oblasti vyssiho vykonu KM) prevysuji ztraty Jouleovy (tedy ty kterych se zbavuji kdyz snizim proud motoru ktery stoji).

Takze jak jsem psal výše. Pokud byla otazka zamerena na proste snizeni motoru pri zastaveni tak dostal odpoved hned v prvnim prispevku. Pokud uvazoval vice do hloubky dostal odpoved v dalsim prizpevku :-)
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

17. 7. 2009, 7:47

CZ_Pascal píše:Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji.
Neprestrelils trosku ?

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

17. 7. 2009, 8:54

Radek-B píše:
CZ_Pascal píše:Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji.
Neprestrelils trosku ?

RADEK
No možná jsem totálně přestřelil, ale jelikož výkon se rovná součinu úhlové rychlosti a momentu tak si troufám tvrdit že stojící motor má nulový výkon.

Pokud bysme chtěli slovíčkařit tak uznávám že motor má kromě výkonu na hřídeli i tepelný výkon, ale (zřejmě mylně) jsem nabyl dojmu že právě tohoto "výkonu" se chtěl tazatel zbavit ?

Ale teď vážně: možná se na to dívám z jiného úhlu pohledu. Nastiňte ten svůj ať se každý nebavíme o něčem jiném. V čem jsem přestřelil ??
martyxxx
Příspěvky: 191
Registrován: 16. 10. 2008, 9:19
Bydliště: Praha

17. 7. 2009, 9:25

Má pravdu předsedo :D , stojící motor má nulový MECHANICKÝ výkon, příkon ovšem nulový není a to chtěl tazatel původně řešit, tak.
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

17. 7. 2009, 9:33

Aha, mluvime o mechanickem , tak to jo.

R
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
beldy
Příspěvky: 43
Registrován: 15. 5. 2009, 10:37

17. 7. 2009, 10:51

Staviam malu portalovu frezu, s malymi motormi z tlaciarni. Ako driver hodlam pouzit TA8435H. Ten sice umoznuje skokovu zmenu prudu asi o 60percent, na vstupe REF-IN, ale to pre zamyslanu vec nestaci. U tohto obvodu sa nastavuje prud motora zmenou "meracich" odporov na vyvodoch NFA a NFB. Zamyslam to previest takto: ako odpory pouzijem hodnoty ktore zabezpecia prud 0.1 menoviteho. Tie tam budu furt. Paralelne k nim budem cez MOSFET-y pripajat pracovne odpory, ktore zabepecia menovity prud, pripadne este o nieco vacsi. Tie MOSFET-y sa budu otvarat pomocou signalu STEP cez nejaky MKO ktory signal STEP predlzi na pozadovanu dobu. Pozadovana doba sa urci bud skusmo alebo vypoctom. Mala by byt taka, aby nezhorsovala vlastosti KM pri rozbehu. Od nejakej hodnoty frekfencie signalu STEP bude MKO uz trvale otvoreny a teda pracovat s menovitym prudom ( samozrejme ak sa mu ho podari dosiahnut z inych dovodov). Ak zhrniem, zmensovanie prudu medzi jednotlivymi krokmi bude pri stojacom KM a nizkych otackach, pri vyssich nie, ale tam sa na zmensovani prudu podielaju ine faktory( hlavne prechodove javy na indukcnosti KM).
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“