3D tiskarna
Kámošovy tisky na Ultimakeru mě natolik uhranuly, že jsem si ho koupil taky. U2+ mám dva roky a minulý rok jsem koupil U3 extended. Na tom malém Ultimakeru jsem testoval nerezové trysky a chovají se jinak, než mosazné. Tedy přesněji zkoušel jsem jednu průměr 0,4mm a ta se chovala jinak, než stejná mosazná. Určitě by to šlo doladit. Já ale tisknu převážně z PET_G na malé a na velké z co-polyesteru n GEN a tak to neřeším. Tu U3 používám hlavně na dvoubarevný tisk, který vypadá naprosto perfektně a hlavně nastavení zdvihu trysek a offsetů je fakt uživatelsky přívětivé. Co není, tedy nebylo přívětivé je samozřejmě cena.
Ale i tady jsem měl kliku a U3 jsem měl za polovic.

Jedna z mala konstrukci bez pouziti regalovych alu profilu. Mam podobnou koncepci, ma sve mouchy ktere bych po zkusenosti se stavbou udelal jinak, ale co mohu doporucit:
Udelej opravdu masivni stolek, ja mam 20mm tyce a cinsky kulickac za petikilo. Cenovy rozdil oproti trapezum je naprosto minimalni a muzes pak zapomenout na vsechny ty saskarny s pruzinkama, bed levelingem, pinda sondami apod. Proste jednou seridis Z a mas na veky klid.
Pokud budes mit tezsi konstrukci tiskovych hlav, urcite pouzij sirsi remeny. Ja dal na rady pitomcu z fora rebelove kteri mne ubezpecovali ze cokoliv nad 8mm je naprosto zbytecne, overkill apod. a tak mi to dela pri zmene smeru tzv. duchy. Tisknu technicke veci takze to nicemu moc nevadi, jen to nevypada hezky.
Pokud jsi pouzil ty bile remeny remeny s ocelovymi kordy z ebay, vyhod je rovnou. Po par hodinach tisku vyssi rychlosti se mi kordy roztrhaly a remen pak urves rukou. Kup poradne remeny od gatese, usetris si spoustu zkouseni ruznych levnych sracek a stejne u nich nakonec skoncis.
Udelej opravdu masivni stolek, ja mam 20mm tyce a cinsky kulickac za petikilo. Cenovy rozdil oproti trapezum je naprosto minimalni a muzes pak zapomenout na vsechny ty saskarny s pruzinkama, bed levelingem, pinda sondami apod. Proste jednou seridis Z a mas na veky klid.
Pokud budes mit tezsi konstrukci tiskovych hlav, urcite pouzij sirsi remeny. Ja dal na rady pitomcu z fora rebelove kteri mne ubezpecovali ze cokoliv nad 8mm je naprosto zbytecne, overkill apod. a tak mi to dela pri zmene smeru tzv. duchy. Tisknu technicke veci takze to nicemu moc nevadi, jen to nevypada hezky.
Pokud jsi pouzil ty bile remeny remeny s ocelovymi kordy z ebay, vyhod je rovnou. Po par hodinach tisku vyssi rychlosti se mi kordy roztrhaly a remen pak urves rukou. Kup poradne remeny od gatese, usetris si spoustu zkouseni ruznych levnych sracek a stejne u nich nakonec skoncis.
No pochybyjem ze nejaky gulickat vyriesi problem s prehnutou podlozkou ked sa zahreje, to prave riesi sonda, omeria vysku v 6 bodoch, apotom pocast tlace kompenzuje znemou vysky zetka pocas pohybu hlavy, super vec.
Akurat to vyhotovenie sondy je take.....
Akurat to vyhotovenie sondy je take.....
Pokud to mas bytelne udelane, vubec nic se neprohyba. Seridis bed jednou, pri stavbe tiskarny a muzes to pustit navzdy z hlavy.
Kdyz je ale kontrukce tak chatrna ze s ni pohne i kus nahrateho tistaku, pak se to musi resit tou komedii se sondama, krivit vytisk podle toho jak je zrovna rozhasena geometrie tiskarny apod.
Kdyz je ale kontrukce tak chatrna ze s ni pohne i kus nahrateho tistaku, pak se to musi resit tou komedii se sondama, krivit vytisk podle toho jak je zrovna rozhasena geometrie tiskarny apod.
Tak jsem zkousel hejbat s tou tiskarnou a zjistil jsem ze ty male lineary jsou moc male
vymenil jsem je za poradne 15mm siroke. Ale pri zmene smeru to stejne zavibruje. Zkousim to jen pokusne, az to pujde pres driver tiskarny tak tam je urcite nejaka rampa rozbehu a dobehu, to ted nemam, navic ten motor na moment ztrati kroky pri te zmenu smeru. Ted mam remeny takto:
Pomohlo by, kdybych to udelal takto?
Tou vymnenou linearu se to dost zlepsilo, cele je to mnohem tuzsi, navic jsem musel predelat i osu X. Dle zdejsich rad udelam osu Z na kulickace, jen budu muset pocekat nez pridou. Napadlo me, dat i osu Y na kulickace, misto remenu. Dal bych 4 srouby vzdy pod/nad linear a honil je jednim silnejsim motorem s poradnym driverem propojeny vzajemne remenem. Myslim ze rychlost by se dala dosahnout stejna jako s remenem, je to tak realne?
Jak psal "t256" ohledne tech remenu, je nejaky eshop kde objednat? nejak jsem nic nenasel, a je to porad GT2? abych nemusel menit kola atd...
Jinak s tim serizovanim bedu si myslim take, ze kdyz bude vse kvalitnne a pevne udelane, tak se seridi jednou a bude to sedet na veky. To me u te cinske tiskarny stvalo nejvic, to ladeni, sloupl jsem vytisk a dalsi uz to tisklo blbe... Ale tam je to celkove o tom provedeni, jinak by to samozrejme nemohli prodavat za 100$...

Jinak s tim serizovanim bedu si myslim take, ze kdyz bude vse kvalitnne a pevne udelane, tak se seridi jednou a bude to sedet na veky. To me u te cinske tiskarny stvalo nejvic, to ladeni, sloupl jsem vytisk a dalsi uz to tisklo blbe... Ale tam je to celkove o tom provedeni, jinak by to samozrejme nemohli prodavat za 100$...
Soustruh Magdeburg D30, CNC frézka home-made, 3D tisk home-made,...
Remeny jsem kupoval tady uzimex.cz. Srouby na XY jsou blbost, pri pojezdech 200mm/sec by u sroubu se stoupanim 5mm musel mit motor 2400 ot/min a arduino by muselo davat 250000 pulzu/sec coz je oboje uplne mimo realitu. Ty vedeni dej nejlehci jake sezenes, pokud jsi mel nejaky problem s malyma, bude to nejspis spatnym ulozenim nebo serizenim geometrie. Lineary jen na tom hlinikovem plechu nejsou moc dobry napad, dej si na vedeni hodinky a zkus zatlacit prstem z druhe strany do toho plechu... Cim tezsi budes mit pohyblivy mechanismus, tim mensi budes moct dat zrychleni a budes bojovat s tim ghostingem vzniklym pruznosti remenu.
Ty lineáry mají únosnost jen několik tun. Nebude to málo pro tu tiskovou hlavu, která klidně může mít i několik stovek gramů?

Neblbni a přemýšlej. U 3D tisku jde na osách X a Y o dynamiku (rychlost a akceleraci), u osy Z o přesnost. Motat šroubem na osách X a Y je jistě možné, ale zřejmě to nebude zrovna optimální řešení.
Na ose Z jistě můžeš použit kuličkový šroub. Ale je otázkou, co to přinese. Přednost kuličkáče proti trapézovému šroubu je eliminace backlash a případně větší životnost. Ale u 3D tisku se backlash nemá moc jak uplatnit. Osa Z jede při tisku pořád jen jedním směrem, navíc gravitace vůli sama vymezuje. A vzhledem k minimálním pohybům osy Z ani životnost nebude asi limitem.
Samozřejmě rozdíl může být v tom, jestli je tam trapéz ca 0.5 USD nebo kuličkáč za 50 USD. Pak je možné, že ten trapéz brousí Číňanka někde v garáži rukama. Ale není to principiální rozdíl mezi přesností s kuličkáčem a trapézem.
400mm cinsky kulickac koupi za 400,- Kc i s postou. Trapez s matkou stoji kolem kila. Ale kdyz vidim jak na forech porad nekdo fnuka ze ma trapez krivy, ze v nem ma vule a Z nekdy sjede vlastni vahou a nekdy ne apod, rekl jsem si ze mi to za pitome tri usetrene kila nestoji dal jsem tam nejlevnejsi kulickac z ebay a od stavby a serizeni se o ose Z nevim. Nejspis by to jelo dobre i s trapezem, ale proste jsem nemel naladu to riskovat zkouset.
O tech sroubech s vetsim stoupanim jsem taky chvili uvazoval, ale nepodarilo se mi je sehnat za "cinskou" cenu tak jsem to nakonec zavrhnul.
O tech sroubech s vetsim stoupanim jsem taky chvili uvazoval, ale nepodarilo se mi je sehnat za "cinskou" cenu tak jsem to nakonec zavrhnul.
mám na dvou tiskárnách gt2 řemeny s ocelovým kordem - kevlarové- přesně jako máš na foto a nalítaly už stovky ne´é li tisíce hodin a jsou stále jak nové . nikdy v nich nic neprasko prostě se o ně nestarám . mám na nich ty pružinové napínače a to je honím na hodně malých rolnách .