Ahoj,
Chtěl bych se zeptat na váš názor jednoho způsobu uložení lineárního vedení..
Většinou se používá možnost doražení obou kolejnic vždy na jednu jejich boční plochu rovnoběžně frézovaných drážek v nějaké masivní základní desce + dále jednu řadu (pár) vozíku dorazit k vyfrézované hraně pohyblivé desky (druhý pár vozíku nemá definovanou polohu aby uložení nebylo přeurčené).
Při mé osové vzdálenosti kolejnic cca 600 mm nemám možnost v okolí obě drážky nechat vyfrézovat na jedno upnutí. Tak mě napadla možnost všechny 4 vozíky přirazit k rovnob. drážkám (na jedno upnutí) desky ( a přip. je pojistit šroubem s kužel hlavou v kombinaci s lož. válečkem).
Poloha jedné kolejnice by byla také definována buď drážkou nebo doražena na např. 4 kolíky v řadě. Druhá kolejnice bude "na volno" a vymezila by se po průjezdu té pohyblivé desky s vozíky, tím by se za postupného utahování šroubů zajistila rovnoběžnost kolejnic.
Původně jsem chtěl použít alu profil (těžká řada) s origo drážkou 15 mm kam přesně zapadla kolejnice, ale kvůli pochybám o rovinnosti drážky bych použil profily bez drážky a dal tam ty kolíky, příp. mezi kolejnice a profil dám ještě 10 mm desku. U těch profilů se mně ale líbí, že jsou eloxovány, čímž díky tvrdé vrstvě na povrchu nedojde k vymačkání hliníku.
Uchycení lineárního vedení
ofrezovani na jedno upnuti nezajisti soubeznost ploch, jen dojde jen ke zkopirovani geometrie stroje na obrobene plochy, to jen k tomuto urban legend, jina v tvem pripade je to burt, pac ta konstrukce bude tak gumova, ze si to nejak sedne, takze nejake dosedaci plochu jsou vyhozene penize
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Veru, počúvaj tu skúsených. Akonáhle to spojazdníš a bude to frézovať, nebude sa ti chcieť to prerábať a upravovať. Na drevo a plasty velké rezné síly nepósobia pokial budeš rozumne postupovať, ale pružná konštrukcia ti bude neustále vibrovat a chvieť sa, čo je v tomto prípade dóležitejšie.
Si myslím že keď máš vozíky, kúpiť kolajnicu vkuse bude lacnejšie ako celá podopretá tyč.
Si myslím že keď máš vozíky, kúpiť kolajnicu vkuse bude lacnejšie ako celá podopretá tyč.
Lineární vedení se nejčastěji upíná opřením jedné kolejnice o hranu a druhá kolejnice se nastavuje na přesnou vzdálenost (třeba hodinkama). Samozřejmě je možné mít opěrné hrany pro obě kolejnice, ale tohle bych předpokládal u sériové výroby a hlavně to klade dost vysoké nároky na přesnost stroje, co to bude obrábět. Já sám jsem teď šrouboval Hiwin 15, 980mm dlouhé. Jedno vedení jsem opřel o hranu a dotáhnul, pak jsem na kolejnici dal vozík s držákem hodinek. Hodinky jsem nastavil tak, aby kulička byla cca kolmo na broušenou drážku pro kuličky. Cca do hodiny jsem měl i druhou kolejnici ustavenou pod 0,01mm oproti druhé.
-
- Příspěvky: 1605
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
A vies si zmerat osobitne rozdiel roztece a rozdielnej vysky, co zrejme hodinkami na drahe guliciek netrafis (bude to vektor obidvoch zloziek) kedze neviem aka cast kruhoveho vyseku je na kolajnici - je to stvrt-kruh ?
Pokud mám dvě plochy obrobené při jednom upnutí do stroje, myslím tím do kvalitního a přesného obráběcího stroje, tak lze předpokládat, že výška obou obrobených podložek je stejná. Zrovna tak předpokládám, že samotná kolejnice lineárního vedení má taky přesné rozměry a troufám si říct, ža výrazně přesnější, než dokážu změřit. Jediný problém může být v prohnutí kolejnice. To je ale eliminováno přišroubováním k té podložce. První kolejnici přimáčknu ke hraně a dotáhnu definovaným momentem. V tu chvíli jsem si pořídil jednu výchozí přímku, ke které budu dorovnávat druhou. Na té první jezdí těžce předepnutej vozík na kterém ke přišroubovanej držák hodinek. Jedná se o dostatečně robustní spojení. Drážka pro kuličky svou přesností určuje kvalitu vedení, lze ji tedy považovat za ideální místo pro měření. Pokud hodinky nastavím řekněme pod úhlem 45° (ale není to podmínkou) jsem schopen měřit vzdálenost mezi oběma kolejnicemi. Protože jsou obě kolejnice identické a přišroubované na podložku o stejné výšce není ten úhel hodinek až tak důležitej, protože každá část kružnice by měla být robnoběžná s protější kolejnicí. Jedinej problém tady je, že první kolejnice je dotažená na definovaný moment a ta druhá je dotažená méně. Původně jsem uvažoval k měření použít i druhý vozík, ale měl jsem problém nastavit hodinky tak, aby byly kolmo k boční broušené ploše. Nejsem strojař a tedy mé řešení nemusí být optimální, ale když jsem na kolejnice dal všechny 4 vozíky a přišrouboval na ně stolek, tak pohyb po celé délce kolejnic byl bezproblémový.