A ještě si chlapci uvědomte, že každý druh kolejnice a podkladového materiálu má předepsaný moment utažení. Když to "přetáhnete" je taky špatně. A závity pod kolejnice mají taky svá pravidla. O šroubech už ani nemluvě. Už se to tady nejednou popisovalo. Nějak si nedovedu představit, jak nepoteče 5 mm vrstva nějaké podlévací pryskyřice bez plniva (nebo s malým plněním) a na tom kolejnice třeba 20 mm, když při velkých momentech "teče" 11 523. Ale třeba se mýlím a v životě jsem to neviděl. Myslím tu podlévací hmotu.kiko01 píše: ↑15. 12. 2019, 4:02 bez referencnej hrany ako zabezpecis aby si mal jednotlive casti na seba rovnobezne/kolme? Napr. T-drazky stolu? vsetko spravis hodinkami, v pohode, a potom pride mensia kolizia/buracka a geometria je v pytli.... ak si niekedy utahoval skrutky momentakom tak vies ze pokial nepouzijes aspon 10.9 tak to moc nedrzi ak to utiahnes na predpisany moment a i tak aj ked utiahnes na krv tak tie bocne sily a vibracie a nedajboh nejaka mensia buracka a bude treba vsetko rozoberat?
Má budoucí portálka
Nepřipadá, je to půlkilovka (si myslím). Znám jinou, od stejného výrobce. V tom klipu je správný postup při rozmíchání základní složky, ale co se má dělat poté už tam není. Jde z toho udělat i takovou zmršeninu, jako je tvrdší montážní pěna. Když se to neumí, tak na to bych kolejnice opravdu nedoporučoval.
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Já netvrdím, že referenční hrana je k ničemu. Ba naopak. To jsme se nepochopili. Šlo o to, že by ta hrana měla zadržet vibrace a pomoct tuhosti. Já řekl, že plocha deska na Zko je k ničemu. Ani hrana nic nepomůže. Já hrany nemám, protože je nebylo jak udělat. Po roce je ale mašina stejně křivá jako na začátku. Takže hrana nehrana. Když ji mám jak vytvořit, tak to udělám. Nemůžu ale počítat, že mi to vylepší tuhost.kiko01 píše: ↑15. 12. 2019, 4:02 bez referencnej hrany ako zabezpecis aby si mal jednotlive casti na seba rovnobezne/kolme? Napr. T-drazky stolu? vsetko spravis hodinkami, v pohode, a potom pride mensia kolizia/buracka a geometria je v pytli.... ak si niekedy utahoval skrutky momentakom tak vies ze pokial nepouzijes aspon 10.9 tak to moc nedrzi ak to utiahnes na predpisany moment a i tak aj ked utiahnes na krv tak tie bocne sily a vibracie a nedajboh nejaka mensia buracka a bude treba vsetko rozoberat?
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Šrouby mám pevnostní 12.9. závit má 25mm hloubku a navic ještě zakontrovan maticí z druhé strany, protože je to v hliníkové desce. Utahoval jsem přes 40Nm.
Jak říkám, je to stejné křivé jako před rokem. Nic se nepohlo. Silové obrábění D100 a v klidu. Taktéž ten SmoothyCast se nepije, jak tady někdo tvrdil. Hold někdy je třeba něco vyzkoušet a nejen teoretizovat. Tak jak se mi tady vysmívají, že stavím jen na papíře...
Jak říkám, je to stejné křivé jako před rokem. Nic se nepohlo. Silové obrábění D100 a v klidu. Taktéž ten SmoothyCast se nepije, jak tady někdo tvrdil. Hold někdy je třeba něco vyzkoušet a nejen teoretizovat. Tak jak se mi tady vysmívají, že stavím jen na papíře...
Mariane, nic si z toho nedělej. Já zatím také stavím jen na papíře, protože konstrukční chyby mi pomůžete odhalit dříve, než zprasím nějaký materiál. Papír je téměř zdarma. A dnes to již není ani papír, ale jen počítačový čas.Mrosconi píše: ↑15. 12. 2019, 5:48 Šrouby mám pevnostní 12.9. závit má 25mm hloubku a navic ještě zakontrovan maticí z druhé strany, protože je to v hliníkové desce. Utahoval jsem přes 40Nm.
Jak říkám, je to stejné křivé jako před rokem. Nic se nepohlo. Silové obrábění D100 a v klidu. Taktéž ten SmoothyCast se nepije, jak tady někdo tvrdil. Hold někdy je třeba něco vyzkoušet a nejen teoretizovat. Tak jak se mi tady vysmívají, že stavím jen na papíře...
Josefe, my jsme takovou pryskyřicí podlévali kulovou dráhu na RK5000. Pokud ti to nic neříká, pak je to korečkové rypadlo a těch 5000 je hodinový výkon v kubících. Dráha průměr 33m, horní stavba cca 3000 tun. A jezdilo to na koulích podlitých tou pryskyřicí. Používá se to i na opravy hřídelí vysoce zatěžovaných. Co se týká odolnosti proti tečení, tak je to výrazně lepší než ocel. Ono to totiž neteče jako kovy, je to pružné.Josef píše: ↑15. 12. 2019, 5:28 Nepřipadá, je to půlkilovka (si myslím). Znám jinou, od stejného výrobce. V tom klipu je správný postup při rozmíchání základní složky, ale co se má dělat poté už tam není. Jde z toho udělat i takovou zmršeninu, jako je tvrdší montážní pěna. Když se to neumí, tak na to bych kolejnice opravdu nedoporučoval.
Míchací postup a postup podlévání je celkem dobře popsán, není to žádná raketová věda.
A navíc, když to nebude fungovat, tak to vyloupu a hodím do hnoje.

Mariane, to ale podle výrobce vedení HIWIN nemáš pravdu. Když se podíváš na jejich doporučení pro uložení extrémně namáhaných konstrukcí, tak tam mají jako doporučení hranu plus ještě zajištění vedení z druhé strany opřením proti ní.
To znamená, že to tuhost vylepší.
-
- Příspěvky: 1672
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
Jo, asi kazda profi masina to tak ma, bohvie preco asi...
Ale ako vzdy si kazdy spravi stavbu stroja po svojom, uz sme si na to za tie roky zvykli

Moja prvotina je tiez k placi (ked sa na nu obcas pozriem ako lezi zaprasena v pivnici) a tiez by som ju teraz spravil celu inak ale holt bolo to adekvatne k vyrobnym a financnym moznostiam v tej dobe... A aj napriek tomu vsetkemu svoj ucel splnila uplne dokonale...
A jaká byla výsledná přesnost a tlumení té pružné hmoty? Ono i to zatížení na čtvereční milimetr tam tak hrozné nebude co?miv píše: ↑15. 12. 2019, 6:36
Josefe, my jsme takovou pryskyřicí podlévali kulovou dráhu na RK5000. Pokud ti to nic neříká, pak je to korečkové rypadlo a těch 5000 je hodinový výkon v kubících. Dráha průměr 33m, horní stavba cca 3000 tun. A jezdilo to na koulích podlitých tou pryskyřicí. Používá se to i na opravy hřídelí vysoce zatěžovaných. Co se týká odolnosti proti tečení, tak je to výrazně lepší než ocel. Ono to totiž neteče jako kovy, je to pružné.
Míchací postup a postup podlévání je celkem dobře popsán, není to žádná raketová věda.
A navíc, když to nebude fungovat, tak to vyloupu a hodím do hnoje.![]()
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Adekvátní době vzniku a finančním možnostem. Přesně tak to je. Kdybych našel někoho, kdo mi umí obrobit lože pro mašinu s rozjezdy 1600x900x700 a dá do dlouhé nudle garáže, co má 1,95 a nemá ani 380V, tak neřeším takové pitomosti. Bohužel bylo to přesně naopak. Ale taky jsem už něco na tom vytvořil a vím jak se to chová v duralu, oceli ...takže můžu říct, co mám špatně. To, že se to tak nedělá, vím od samého začátku. Ale i od toho tato diskuze je, aby jsme ji konfrontovali.
Vedení nám od TBI velikost 30. Přesnost H. Montované od hora.
Teď budu mašinu rozebírat, protože bude stěhování. Mělo být až za pět let, takže čára přes rozpočet, ale co už. Začal jsem tedy stavět novou. Už to nebude portál ale sloupová. Hold mám zase jiné priority. Řeším teď jak zalít lože. Je klasické ocelové a když to obdobím a pak zálohu,vrak se to může hnout. Tedy doufám že ne, ale moc tomu nevěřím. Nemám to ale jak zvednout na frézu,vzal nevím jak to udělat. Tam už hrany budou. Protilátky přes váleček.
Vedení nám od TBI velikost 30. Přesnost H. Montované od hora.
Teď budu mašinu rozebírat, protože bude stěhování. Mělo být až za pět let, takže čára přes rozpočet, ale co už. Začal jsem tedy stavět novou. Už to nebude portál ale sloupová. Hold mám zase jiné priority. Řeším teď jak zalít lože. Je klasické ocelové a když to obdobím a pak zálohu,vrak se to může hnout. Tedy doufám že ne, ale moc tomu nevěřím. Nemám to ale jak zvednout na frézu,vzal nevím jak to udělat. Tam už hrany budou. Protilátky přes váleček.
Výšková přesnost byla 2 milimetry. Dráha sice průměr 33 metrů, zatížená ale Josefe koulemi (nikoliv plošně). Průměr koulí byl 16 cm. Takže to zatížení bylo strašlivé. Tlumení nikoho nezajímalo. Pokud bys byl někdy na RK-čku, bylo by ti jasné pročJosef píše: ↑15. 12. 2019, 7:16A jaká byla výsledná přesnost a tlumení té pružné hmoty? Ono i to zatížení na čtvereční milimetr tam tak hrozné nebude co?miv píše: ↑15. 12. 2019, 6:36
Josefe, my jsme takovou pryskyřicí podlévali kulovou dráhu na RK5000. Pokud ti to nic neříká, pak je to korečkové rypadlo a těch 5000 je hodinový výkon v kubících. Dráha průměr 33m, horní stavba cca 3000 tun. A jezdilo to na koulích podlitých tou pryskyřicí. Používá se to i na opravy hřídelí vysoce zatěžovaných. Co se týká odolnosti proti tečení, tak je to výrazně lepší než ocel. Ono to totiž neteče jako kovy, je to pružné.
Míchací postup a postup podlévání je celkem dobře popsán, není to žádná raketová věda.
A navíc, když to nebude fungovat, tak to vyloupu a hodím do hnoje.![]()

Tak pánové. Varianta číslo 2. Na základě připomínek jsem poněkud zvětšili dimenze osy Z a provedl vyžebrování. Vozíky po stranách, ale tak, aby je bylo možné usadit hodinkami. Ta tenčí trubka uvnitř je pro kuličkový šroub zdvihu. Nekreslil jsem víčka, aby bylo vidět vnitřní žebrování. Zkrátil jsem osu na zdvih 300 mm. Vedení osy bude mít 400 mm. Takže nadčtvercový poměr. Bude to ještě vylito polymerem. Samotné to váží 108 kg, takže žádný drobek. S tím polymerem to bude mít počítám tak 160-170. To už bude klást jisté nároky na pohon zdvihu.