Tmel stroje
na SU-32 a teď vykružovacích nůžkách sundávám starý tmel, je toho vrstva, takový červenohnědý, skoro jako základovka. Nevíte někdo, jaké bylo složení, z čeho se dělal? Na soustruh jsem dával karosářský, ale přijde mi o dost měkčí, jak ten čssr původní.
používal se olejový tmel, opravdu se to jmenovalo Olejový tmel
ve vrstvě to schlo několik dní
pak ještě existoval Nitrotmel
obojí je dávno překonaná historie
dnes běžný karosářský polyesterový dvousložkový je někde úplně jinde
až na ten smrad
ve vrstvě to schlo několik dní
pak ještě existoval Nitrotmel
obojí je dávno překonaná historie
dnes běžný karosářský polyesterový dvousložkový je někde úplně jinde
až na ten smrad
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenkrát se tady nic jinýho sehnat nedalo, a třeba auta se dělaly právě tímhle olejákem, vetší nerovnosti hustým, a pak se naředil, a použil se jako dnešní plnič. Ředil se buď fermeží, nebo terpentinem. Víceméně to znám jen z vyprávění ještě z učňáku, protože za mě už byly i tady k dostání materiály pro lidi.
Samozřejmě že ty tmely dlouho schly, a tak to byla fajnová práce
Když se sem začaly z Rakouska po revoluci vozit rozumný materiály, tak z toho byli lakýrníci na větvi. Polyesterový tmely se najednou daly brousit za půl hodiny, akrylátový barvy se za 2 hodiny daly odmaskovat a ráno vyhodit z dílny, zázrak Já už jsem na první lakovnu nastupoval v 99, a to už se dělalo dnešníma materiálama, Glasurit a BODY. Ti co mě ale zaučovali, tak mi o tom vyprávěli, jaká to byla pakárna
Samozřejmě že ty tmely dlouho schly, a tak to byla fajnová práce
Když se sem začaly z Rakouska po revoluci vozit rozumný materiály, tak z toho byli lakýrníci na větvi. Polyesterový tmely se najednou daly brousit za půl hodiny, akrylátový barvy se za 2 hodiny daly odmaskovat a ráno vyhodit z dílny, zázrak Já už jsem na první lakovnu nastupoval v 99, a to už se dělalo dnešníma materiálama, Glasurit a BODY. Ti co mě ale zaučovali, tak mi o tom vyprávěli, jaká to byla pakárna
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
-
- Příspěvky: 3023
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ako píšu chlapi, bol to oleják.
Ako som spomínal v inom vlákne, pustil som sa do renovácie MN-80 z roku 1990. Na tomto stroji sa vrstva tmelu začala rozpukávať a odlupovať vo veľkých šupinách. Nie od liatiny, ale akoby medzi dvomi vrstvami tmelu. Tak som na skúšku dekel zo sústruhu namočil do teplého lúhu s Mafrasolom a ten červenohnedý tmel spod farby sa za hodinu úplne rozpustil.
Pohľadal som v knižnici knižku "Lepíme, tmelíme, lakujeme" z roku pána 1984 a tam pán Škeřík uvádza na kov v červenohnedom odtieni iba dva tmely: Olejový brúsny tmel GRANIT O5004 a TMEL SYNTETICKÝ BRUSNÝ S5015.
Ako som spomínal v inom vlákne, pustil som sa do renovácie MN-80 z roku 1990. Na tomto stroji sa vrstva tmelu začala rozpukávať a odlupovať vo veľkých šupinách. Nie od liatiny, ale akoby medzi dvomi vrstvami tmelu. Tak som na skúšku dekel zo sústruhu namočil do teplého lúhu s Mafrasolom a ten červenohnedý tmel spod farby sa za hodinu úplne rozpustil.
Pohľadal som v knižnici knižku "Lepíme, tmelíme, lakujeme" z roku pána 1984 a tam pán Škeřík uvádza na kov v červenohnedom odtieni iba dva tmely: Olejový brúsny tmel GRANIT O5004 a TMEL SYNTETICKÝ BRUSNÝ S5015.
Naposledy upravil(a) zverodoktor dne 30. 12. 2019, 9:25, celkem upraveno 1 x.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Ti co mě ale zaučovali, tak mi o tom vyprávěli, jaká to byla pakárna
tak ředily jsme to fermezi... vobcas to upadlo ze špachtle,nebo z vyrobku ..a než to voschlo tak sis skočíl na 1 pivko nebo 8... žadnej stres.... takze trochu pakarna...
horsi bylo kdyz jsi šopoval...bo si nejdriv udelal kamaráádum vyfuky na ziguliky ,120,embecka ..a kdyz se melo jit zinkovat most tak došel drat .. .
tak ředily jsme to fermezi... vobcas to upadlo ze špachtle,nebo z vyrobku ..a než to voschlo tak sis skočíl na 1 pivko nebo 8... žadnej stres.... takze trochu pakarna...
horsi bylo kdyz jsi šopoval...bo si nejdriv udelal kamaráádum vyfuky na ziguliky ,120,embecka ..a kdyz se melo jit zinkovat most tak došel drat .. .
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3611
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
ten červenohnědý se taky nějak jmenoval, určitě takový známý název, mám to na jazyku, ale nemůžu si vzpomenout
kytoval jsem s tím hodně od 85´jako mladej modelář trupy lodí, schlo to klidně i den a skoro vůbec to nešlo brousit, bylo to hodně tvrdé, zajímavé je, že tu vůni mám pořád v rypáku
....však já si vzpomenu
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Nitro ten tmel rozpouští.
No pakárna, ono se tak nespěchalo jako dneska. Dneska si to nedovedu představit. Plno lidí by nejraději ráno přistavila, a po práci odvážela.
No pakárna, ono se tak nespěchalo jako dneska. Dneska si to nedovedu představit. Plno lidí by nejraději ráno přistavila, a po práci odvážela.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Kto by rád sentimentálne zaspomínal môže: http://www.movychem.sk/ostatne-tmely/35 ... el-plastol
máš snad na mysli slavný, "tmel olejový brusný O 5004 Granit"?tumlik píše: ↑30. 12. 2019, 9:28ten červenohnědý se taky nějak jmenoval, určitě takový známý název, mám to na jazyku, ale nemůžu si vzpomenout
kytoval jsem s tím hodně od 85´jako mladej modelář trupy lodí, schlo to klidně i den a skoro vůbec to nešlo brousit, bylo to hodně tvrdé, zajímavé je, že tu vůni mám pořád v rypáku
....však já si vzpomenu
kdo nepoužíval, neuvěří.
v práci bych asi našel i originál lakovací předpis z Gottwaldova (MAS) tuším na R5, asi tak z roku 1950
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Ještě byl O 5001 Plastol, olejový tmel lakový. Byl spíš tak na nábytek, ale při 20 stupních Celsia šel brousit už za 10 hodin, takže byl rychloschnoucí. Ani ten nitrocelulózový nebyl pro nedočkavce, B5/10 hodin.
Zrovna nedávno jsem natíral regál olejovým lakem na lodě O 1109 a říkal si, jak by se dnes lidé a průmysl tvářili na barvu, která proti prachu schne 48 hodin. Ale zase pleška je ze 70. let a stále s tím jde natírat s lepším výsledkem než s některým dnešním Industrolem.
Zrovna nedávno jsem natíral regál olejovým lakem na lodě O 1109 a říkal si, jak by se dnes lidé a průmysl tvářili na barvu, která proti prachu schne 48 hodin. Ale zase pleška je ze 70. let a stále s tím jde natírat s lepším výsledkem než s některým dnešním Industrolem.
-
- Příspěvky: 3023
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ak to budeš striekať, mne sa výborne osvedčil tento:
https://www.farlesk.sk/c/auto-moto-tmel ... gJA3PD_BwE
Dá sa na jeden šup nastriekať vo vrstve hrubej aj 2-3 mm a perfektne sa brúsi krásne do hladka.
https://www.farlesk.sk/c/auto-moto-tmel ... gJA3PD_BwE
Dá sa na jeden šup nastriekať vo vrstve hrubej aj 2-3 mm a perfektne sa brúsi krásne do hladka.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...