Lacny motor na vreteno?
Pri prechadzani internetom som natrafil na tento motor: http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... s_Inrunner
ktoreho parametre vysoko prekracuju poziadavky na vreteno CNC masinky.
Ved posudte: Max otacky 64800, max vykon 2.8 kW a to pri hmotnosti menej ako 0,5 kG !!! cena ludova, je vsak treba priratat regulator. Motor je synchronny, nepouziva uhliky a teda aj by mal byt spolahlivy. Je jasne, ze tych 2,8 KW je spickovy kratkodoby vykon, ale keby bol trvale zatazovany len na povedzme 20% aj to by robilo okolo 600W a to je podla mna dost.
ktoreho parametre vysoko prekracuju poziadavky na vreteno CNC masinky.
Ved posudte: Max otacky 64800, max vykon 2.8 kW a to pri hmotnosti menej ako 0,5 kG !!! cena ludova, je vsak treba priratat regulator. Motor je synchronny, nepouziva uhliky a teda aj by mal byt spolahlivy. Je jasne, ze tych 2,8 KW je spickovy kratkodoby vykon, ale keby bol trvale zatazovany len na povedzme 20% aj to by robilo okolo 600W a to je podla mna dost.
Já bych spíš řek, že skoro každej motor je vhodnější, než tohle. Tohle by se muselo asi rozskočit, když by to mělo zajet do masa. Je to evidentně modelářskej motor. Ikdyby se to točilo na 20% výkonu, tak budou buď moc velký točky, a nebo malej krouťák. A otázkou je chlazení. Přece jenom si to vezme takovejch 90A. A takovejhle zdroj, kterej by to dodal, rozhodně nebude levná věc. Takže to celkově zas tak levně nevyjde a budou s tím problémy.
www.tc-pipa.wz.cz
Ano, nemá to uhlíky a je to lehké. Tím však končí výhody, protože to je fakt motor do RC letadla. Tudíž je dělán tak, že jede tak 10 minut, pak klid. Použít by šel tak na balzu, dřevo a pod, jistě ne na trvalejší provoz, ale muselo by se dodělat účinné chlazení. Ovšem dalším problémem je regulace - ta bývá řízená z přijímače, šlo by to udělat třeba přes servotester - ale i ten regulátor je třeba účinně chladit. Prostě myslím, že těch komplikací kolem je moc.
Mimochodem - když jsme u těch špindlí - kousek od našeho stánku na BVV byli StepFour, tak jsem to tam očumoval. Co se týče konstrukce mašin, to bylo pro mě jedno veliký zklamání, ale líbilo se mi to vřeteno, zejména u té největší, kde měli i automatickou výměnu nástrojů. Používají poměrně neznámou (aspoň pro mě) značku Jaeger, ale ty parametry nevypadají zle!
http://www.alfredjaeger.de/en/startseite
http://www.alfredjaeger.de/en/startseite
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
No ce stýká modelářských motorů není to až tak tragický jak tady popisujete. Mám na vřetenu motor 1100 ot/v. Odběr naprázdno při 27 tis.otáčkách (při nezatíženém vřetenu) je cca 5 A (24V). Regulátor je třeba trochu předimenzovat cca 40A. Není třeba jej chladit - dokonce i po dvou hodinách běhu je studený. Při zátěži proud vzroste tak na cca 10-12 A (Zkoušeno na fréze 6mm do dřeva záběr 5mm). Motor je potřeba účině chladit. Mám tam inrunner na kterej sem udělal vodní chlazení. Může to běžet snad furt a je to jen vlažný. Největší problém v téhle kombinaci je vodní čerpadlo, který nemusí mít nějaký extra výkon, ale musí vydržet běžet delší dobu. To zatím řešim - čerpadla do ostřikovačů to nevydrží ....
- sysel
- Příspěvky: 655
- Registrován: 12. 6. 2007, 9:24
- Bydliště: Šenov u Ostravy
- Kontaktovat uživatele:
Tento motor z hobbycity jsem tady doma měl.... Byl v helikoptéře a nějak se upekl a to tak, až se odmagnetoval rotor, zbyl z toho obyč kus železa... Pokoušeli jsme se na další kus dělat díry do těch čel a nějaké jakoby ventilátory, ale moc úspěšné to nebylo... a myslím že chladit obal je celkem k ničemu...
Já plánuju na vřeteno taky modelářský motor, ale v každém případě outrunner, už kvůli toho že to je celkem setrvačník a nerozhodí ho jen tak každý zájezd do špony... Nehledě na to že outrunnery mají hřídel aspoň 10, nebo dokonce přírubu na kterou se dá něco našroubovat, tady toto má 6ku hřídel a myslím že by za chvilku uletěla jak mrkev... Viděl jsem 6ku hřídel ukroucenou v RC motorce...
Já plánuju na vřeteno taky modelářský motor, ale v každém případě outrunner, už kvůli toho že to je celkem setrvačník a nerozhodí ho jen tak každý zájezd do špony... Nehledě na to že outrunnery mají hřídel aspoň 10, nebo dokonce přírubu na kterou se dá něco našroubovat, tady toto má 6ku hřídel a myslím že by za chvilku uletěla jak mrkev... Viděl jsem 6ku hřídel ukroucenou v RC motorce...
5/2007 přístup na přestavěnou BF20
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
5/2009 dokončeno vlastní CNC
http://cnc.usysla.eu/
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
S tím chlazením nemůžu souhlasit. Vinutí v inrunnerech (střídavejch) je laicky řečeno klubko drátu zalepený v hliníkovém pouzdru a rotor je magnet. A teplo z vinutí se poměrně rychle přenáší na obal motoru. Stačí se třeba podívat na lodní modely - obal chlazen vodou (a tam jsou nějaký proudy!!. Motory mega EDF nebo F3A - na celém plášti žebrování .....sysel píše:Tento motor z hobbycity jsem tady doma měl.... Byl v helikoptéře a nějak se upekl a to tak, až se odmagnetoval rotor, zbyl z toho obyč kus železa... Pokoušeli jsme se na další kus dělat díry do těch čel a nějaké jakoby ventilátory, ale moc úspěšné to nebylo... a myslím že chladit obal je celkem k ničemu...
Já plánuju na vřeteno taky modelářský motor, ale v každém případě outrunner, už kvůli toho že to je celkem setrvačník a nerozhodí ho jen tak každý zájezd do špony... Nehledě na to že outrunnery mají hřídel aspoň 10, nebo dokonce přírubu na kterou se dá něco našroubovat, tady toto má 6ku hřídel a myslím že by za chvilku uletěla jak mrkev... Viděl jsem 6ku hřídel ukroucenou v RC motorce...
- RadekCX
- Příspěvky: 622
- Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
- Bydliště: Č.Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
diry do cel je hloupost - mezera mezi rotorem a statorem je naprosto minimalni a zadny vzduch tam proudit nemuze - navic nejvetsi prenos tepla z vinuti je do plastesysel píše:Tento motor z hobbycity jsem tady doma měl.... Byl v helikoptéře a nějak se upekl a to tak, až se odmagnetoval rotor, zbyl z toho obyč kus železa... Pokoušeli jsme se na další kus dělat díry do těch čel a nějaké jakoby ventilátory, ale moc úspěšné to nebylo... a myslím že chladit obal je celkem k ničemu...
Já plánuju na vřeteno taky modelářský motor, ale v každém případě outrunner, už kvůli toho že to je celkem setrvačník a nerozhodí ho jen tak každý zájezd do špony... Nehledě na to že outrunnery mají hřídel aspoň 10, nebo dokonce přírubu na kterou se dá něco našroubovat, tady toto má 6ku hřídel a myslím že by za chvilku uletěla jak mrkev... Viděl jsem 6ku hřídel ukroucenou v RC motorce...
k prehrati a odmagnetovani navic vetsinou dojde az po zastaveni kdy nebezi zadne vetrak nebo se model nepohybuje a neproudi kolem vzduch - teplo pak vyleze z vinuti ven a prehreje rotor
to vreteno z inruneru jsem mel/mam udelane a i jsem s nim frezoval - jen jsem k nemu musel dodelat zpetnovazebni regulator protoze pokles otacek ze zatizenim je velky
http://www.cncnet.info/gallery.php?modu ... erie_id=22
delaji se ale mod. regulatory pro heli, ktere podporuji governor mod a ty udrzuji konst. otacky
na ovladani regulatoru staci jakykoliv servotester - je treba dat pozor jen na jednu vec - nesmi motor vypadnout ze synchronu treba pri pretizeni - jinak regl vypne a je zle
vreteno z obezky by bylo asi lepsi a i to jsem mel rozpracovane - jen je treba komplet predelat vinuti a plechy a vnitrne je chladit - jinak je to ztracena varta
jen perlicka pro ty co tvrdi ze to nejde - jedna celkem znama firma vyrabejici RC modely nekolik let pouzivala nonstop CNC frezky s vreteny z mod. motoru - jen se obcas vymenily loziska
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
takovej napad, nezkousel jsi palivove cerpadlo z auta?Martinhora píše:No ce stýká modelářských motorů není to až tak tragický jak tady popisujete. Mám na vřetenu motor 1100 ot/v. Odběr naprázdno při 27 tis.otáčkách (při nezatíženém vřetenu) je cca 5 A (24V). Regulátor je třeba trochu předimenzovat cca 40A. Není třeba jej chladit - dokonce i po dvou hodinách běhu je studený. Při zátěži proud vzroste tak na cca 10-12 A (Zkoušeno na fréze 6mm do dřeva záběr 5mm). Motor je potřeba účině chladit. Mám tam inrunner na kterej sem udělal vodní chlazení. Může to běžet snad furt a je to jen vlažný. Největší problém v téhle kombinaci je vodní čerpadlo, který nemusí mít nějaký extra výkon, ale musí vydržet běžet delší dobu. To zatím řešim - čerpadla do ostřikovačů to nevydrží ....
Karel Slivka
Přístroj, který je pod proudem, vypadá stejně jako ten, který není, jen je jiný na dotek.
mé druhé CNC http://www.digisonic.cz/IMG_4925.jpg
Přístroj, který je pod proudem, vypadá stejně jako ten, který není, jen je jiný na dotek.
mé druhé CNC http://www.digisonic.cz/IMG_4925.jpg
Jestli se mohu zeptat, jaký je tam použit snímač na měření otáček?RadekCX píše:to vreteno z inruneru jsem mel/mam udelane a i jsem s nim frezoval - jen jsem k nemu musel dodelat zpetnovazebni regulator protoze pokles otacek ze zatizenim je velky
http://www.cncnet.info/gallery.php?modu ... erie_id=22
delaji se ale mod. regulatory pro heli, ktere podporuji governor mod a ty udrzuji konst. otacky
na ovladani regulatoru staci jakykoliv servotester - je treba dat pozor jen na jednu vec - nesmi motor vypadnout ze synchronu treba pri pretizeni - jinak regl vypne a je zle
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Teď to zrovna řešim. Jen mam strach co řekne na vodu. Přeci jen je stavěný na benzin nebo naftu - tim se maže a prakticky celej motor je utopenej v kapalině. Zkrátka to skusim a uvidí se. Furt je lepší praktická zkouška než teoretizování okolo tohodigisonic píše:takovej napad, nezkousel jsi palivove cerpadlo z auta?Martinhora píše:No ce stýká modelářských motorů není to až tak tragický jak tady popisujete. Mám na vřetenu motor 1100 ot/v. Odběr naprázdno při 27 tis.otáčkách (při nezatíženém vřetenu) je cca 5 A (24V). Regulátor je třeba trochu předimenzovat cca 40A. Není třeba jej chladit - dokonce i po dvou hodinách běhu je studený. Při zátěži proud vzroste tak na cca 10-12 A (Zkoušeno na fréze 6mm do dřeva záběr 5mm). Motor je potřeba účině chladit. Mám tam inrunner na kterej sem udělal vodní chlazení. Může to běžet snad furt a je to jen vlažný. Největší problém v téhle kombinaci je vodní čerpadlo, který nemusí mít nějaký extra výkon, ale musí vydržet běžet delší dobu. To zatím řešim - čerpadla do ostřikovačů to nevydrží ....
- RadekCX
- Příspěvky: 622
- Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
- Bydliště: Č.Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
je tam pouzita TLE4905 - je to HALL sonda s tvarovacem - snimaji se ctyri male magnety umistene na vlastnim rotoru vretena - snimane jsou pres stenu skrinevak píše:
Jestli se mohu zeptat, jaký je tam použit snímač na měření otáček?
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
- RadekCX
- Příspěvky: 622
- Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
- Bydliště: Č.Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
ja to zkousel - cerpadlo funguje dokud se toci - kdyz se to ale necha stat tak asi zoxiduje komutator a asi i loziska a cely motor zatuhne a prestane se tocitMartinhora píše:Teď to zrovna řešim. Jen mam strach co řekne na vodu. Přeci jen je stavěný na benzin nebo naftu - tim se maže a prakticky celej motor je utopenej v kapalině. Zkrátka to skusim a uvidí se. Furt je lepší praktická zkouška než teoretizování okolo toho
mozna ze by treba pomohlo misto vody pouzit treba fridex nebo neco podobneho
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
Palivové čerpadlo mi nepřijde jako vhodné, protože je stavěné na jiné medium, pokud vím, lze použít s úspěchem čerpadlo třeba ze zahradní fontánky. Předpokládá to však použití trubičky vhodného průměru, ne kapiláry. Jinak vodítko pro náročnější - jednostupňové odstředivé čerpadlo od GrundfosuMartinhora píše:Teď to zrovna řešim. Jen mam strach co řekne na vodu. Přeci jen je stavěný na benzin nebo naftu - tim se maže a prakticky celej motor je utopenej v kapalině. Zkrátka to skusim a uvidí se. Furt je lepší praktická zkouška než teoretizování okolo toho
http://www.grundfos.com/web/HOMECZ.NSF/ ... PEN-65KAWP
uchladí i vřeteno 24kW - samozřejmě v kombinaci s chladičem
