Předepisování drsnosti? Jiné určení kvality povrchu?

a dalsi nekonvencni metody obrabeni a deleni
Odpovědět
kalupo
Příspěvky: 31
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

19. 3. 2020, 1:31

Zdravím borci,

chtěl bych se zeptat jak řešíte výkresech, když máte například nějaký výpalek obdélníkového tvaru kde požadujete po té kontuře co byla pálena, aby tam nebyl opal například od laseru. Řešíte to předepsáním drsnosti nebo nějakou poznámkou na odkaze či nad popisovým polem?
Někdy tam není ani potřeba žádná přesnost a drsnost povrchu je zkousnutelná a jde spíše o vizuální hledisko.

Nikde jsem nic nenašel jak by to mělo být třeba na výkresech předpisováno, jsou samozřejmě normy které specifikují jak by měla pálená hrana vypadat. Ale myslím, že někteří kdo vlastní stroje pro řezání materiálu o ní ani neví.

Je to tedy někde specifikované jak to předepsat na výkrese nebo to děláte čistě podle sebe nějakou tou poznámkou?

Díky za odpovědi.
Permonik
Příspěvky: 238
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

19. 3. 2020, 6:12

Ono v praxi se počita, že hrany od laseru, vodního paprsku jsou nepohledové. Tudiž s vysokou drsnoti povrchu.
Někteří výrobci uvaději Ra 6,3-12,5, za určitých podmínek by šlo 3,2-6,3.

Pokud chceš pěkný povrch, musiš volít jinou technologii. Prostě drsnost bude většinou cca 6,3, tak je to zbytečne psát.

Mám prototypovku a pokud mi přijde plech, tak maximalně ojehlím tímhle: https://www.google.com/search?q=dremel& ... TlCfH24ndM
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
kalupo
Příspěvky: 31
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

20. 3. 2020, 7:09

Děkuji Ti za odpověď.

Přesně jak říkáš akorát to dělá málo lidí (proč by to taky dělali, že?). Já třeba z vlastní zkušenosti pokud to jde (většinou se jedná o vnější obvod), to přejedu i pěkně flexou nějakou 80 kotoučem (když je to pálená hrana třeba tloušťky 5+ mm) a pak to odjehlím rounovým kotoučem. U měnších tlouštěk jej používám zrovna a účel to splní dokonale (ale je potřeba dávat pozor a mít to trochu v ruce). Pokud to nejde (není to na obvodu ale jedná se o nějakou drážku nebo útvar "uvnitř" plechu), tak používám přesně něco podobného jak si poslal ty nebo malý pásový pilník a to funguje taky skvěle.

Šlo mi spíše jak jsem psal o to vizuální hledisko, protože v práci často navrhujeme přípravky, třeba z nerez oceli, a když máte plotnu a vše je na ní přišroubováno (většinou frézováné díly), tak jediné co tam hned bije do očí jsou nevzhledně opálené hrany na té plotně. A zase to nechávat frézovat a tím to zbytečně prodražovat to mi zase příjde moc zbytečné. Tak mě zajímalo jestli se někdo setkal s nějakým takovým požadavkem na výkrese přímo od zákazníka.
Permonik
Příspěvky: 238
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

20. 3. 2020, 11:20

https://www.google.com/search?q=p%C5%99 ... p3J8xUdfgM

Mysliš jako tu spodní desku? Na které jsou přípevněn rukojeti a další věci?
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
kalupo
Příspěvky: 31
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

20. 3. 2020, 12:42

Přesně tak, někdy to jde na frézu stejně, takže to můžou líznout. Ale někdy jsou případy, že není potřeba ani velká přesnost polohování jednotlivých komponent a stačí pouze předpálit otvory, které se pak jen na sloupovce zahloubí. Ale toto byl jen jeden ze zmiňovaných případů, setkáváme se s tím častěji u dalších součástí.
Permonik
Příspěvky: 238
Registrován: 19. 2. 2015, 7:34
Bydliště: Mošnov
Kontaktovat uživatele:

20. 3. 2020, 2:56

Tak v tomhle případě by bylo na zvažení zda není lepší to hodit hodit na frézu a objet obdov, udělát kapsy a díry. Než to dát na palení a pak doladovat povrch?
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
kalupo
Příspěvky: 31
Registrován: 13. 9. 2019, 3:57

21. 3. 2020, 10:10

Ano máš pravdu samozřejmě, že by to z frézky byl top výrobek. Ale, pokud se kolikrát majitel dívá na každou korunu a v případě, že to je přípravek, u kterého není nutná přesnost polohování jednotlivých komponent (přípravek, do kterého jen ženské něco vkládají a poté do toho jen něco šroubují ručně nebo pájí), tak to prostě neprojde. Protože ať chceš nebo ne, tak většina firem když už to jde na frézu tak dělají, že stráví na programu fůru času a není to jen tak, takže si to nechají zaplatit.

Ale znáš to každý by chtěl hodně muziky za málo peněz. Já dovedu pochopit, že někdo to chce zaplatit, já bych taky nechtěl vlastnit Frézku a dělat na ni práci pouze za "děkuji máte to pěkné". Někdo to ale pochopit neumí, že všechno má své pro a proti.

A mě osobně to prostě štve, když to vypadá jak to vypadá. Ale jak jsem říkal toto je jen jeden z typů výrobků. Další jsou například nějaké vypálené rámečky jako výztuhy do, do kterých je něco navlečeno (takový jako by hranatý tunel je k rámečku přivařen přivařen pěkným kouťákem na TIGu, což se potom vymoří, takže to vše vypadá moc krásně až zase na ten opal.

Ale jo prostě budu vypisovat poznámku na odkaz nebo nad popisové pole a uvidíme co se z toho vyvine. Protože tady zase budeme narážet na to, já jsem myslel a vždyť to vypadá dobře. No hold každý má o různých věcech a kvalitách jiné představy.

Ale díky za odpovědi :-).
Uživatelský avatar
0xDECAFF
Příspěvky: 123
Registrován: 19. 1. 2016, 11:42

22. 3. 2020, 10:06

Předpis podle (ČSN EN) ISO 9013, otázka je ale kolik z místních menších firem bude znát a umět interpretovat.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6070
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

22. 3. 2020, 10:21

kalupo píše:
19. 3. 2020, 1:31
Je to tedy někde specifikované jak to předepsat na výkrese nebo to děláte čistě podle sebe nějakou tou poznámkou?
Já to neřeším, protože tím, že když pošlu výkresy do firmy kde řežou laserem už nějak implicitně předpokládám, že to uříznou laserem :-)
Aleš Procháska
Odpovědět

Zpět na „plazma plyn voda laser EDM“