Brúseni nereze AISI 304

Technologicke postupy a měřidla v dílně
jergus.balaz
Příspěvky: 15
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

27. 6. 2020, 5:42

Zdravím všetkých.
Prosím Vás nemáte niekto skúsenosti s brúsením na guľato nereze AISI 304 / STN 17240, 17241 / W Nr. 1.4301. Potrebujem sa dostať na drsnosť pod Ra 0,2 a zatiaľ sa mi nepodarilo dostať pod Ra 0,35.
Ďakujem za každú radu.
FGSV32, FGS50/63, Elliot921, BPH20NA, BRH40A, SUI40, 2UD750, BHU40, BKOE 400x630
Uživatelský avatar
Dratenik
Příspěvky: 257
Registrován: 29. 10. 2013, 8:18
Bydliště: Severní Morava
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2020, 1:19

- záleží kolik ks ?
- záleží jak přesně ?

https://www.youtube.com/watch?v=EaRawMz8G1o

https://www.youtube.com/watch?v=jCrMxJH ... dex=3&t=0s tak nějak

+ tuhý stroj


- ještě se nabízí otázka má to svítit jak "psí gule" :) ?

https://www.klematcz.cz/elektrochemicke-lesteni.html - elektrochemicky leštit

http://www.svaziko.cz/galvanizace/lesteni.html
CNC: frézování 4-osy, Heidenhain iTNC530, soustruhy Heidenhain 4110, Fanuc Oi TC, 3x drátové řezačky, až Z+400, (+9let praxe)
CAD/CAM: SolidWorks 2015, HSMWorks 2016, MasterCam X5, X6, Kovoprog
kiko01
Příspěvky: 747
Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
Bydliště: Martin,Slovakia
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2020, 2:02

Dratenik píše:
29. 6. 2020, 1:19
- záleží kolik ks ?
- záleží jak přesně ?

https://www.youtube.com/watch?v=EaRawMz8G1o

https://www.youtube.com/watch?v=jCrMxJH ... dex=3&t=0s tak nějak

+ tuhý stroj


- ještě se nabízí otázka má to svítit jak "psí gule" :) ?

https://www.klematcz.cz/elektrochemicke-lesteni.html - elektrochemicky leštit

http://www.svaziko.cz/galvanizace/lesteni.html
No len tym dia hrotom ktory je zrejme odpruzeny asi presny konkretny rozmer nedosiahne, alebo len metodou pokus/omyl...

Ak to pan brusi tak mozno len vhodny material kotuca...
Uživatelský avatar
Dratenik
Příspěvky: 257
Registrován: 29. 10. 2013, 8:18
Bydliště: Severní Morava
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2020, 2:30

To chce zkouknout výkres, a promyslet viz otázky výše, kolik a k čemu to je, kolikrát je to přání konstruktéra v reálu to má jen dva významy, superpřesné uložení do raket KLD nebo vzhledová ebonitová tyč 8) Ale to ať posoudí ten kdo to vyrábí. Nezávidím mám tu jednu blechu 3x8mm kde je přání Ra0,1 Polish naštěstí formou leštění do zrcadlova.

figle s koncentrací emulze, a koutouči, mýdlem a jarem, nemusím brusičovi vysvětlovat, mám za to že hledá jinou variantu jak s tím vydrbat.
CNC: frézování 4-osy, Heidenhain iTNC530, soustruhy Heidenhain 4110, Fanuc Oi TC, 3x drátové řezačky, až Z+400, (+9let praxe)
CAD/CAM: SolidWorks 2015, HSMWorks 2016, MasterCam X5, X6, Kovoprog
ovi-ivo
Příspěvky: 784
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

29. 6. 2020, 9:10

Dratenik píše:
29. 6. 2020, 2:30

.....figle s koncentrací emulze, a koutouči, mýdlem a jarem, nemusím brusičovi vysvětlovat, mám za to že hledá jinou variantu jak s tím vydrbat.
No mě by ty figle celkem zajimaly.
Milan199
Příspěvky: 765
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 6. 2020, 10:24

AISI 304 je sviňa co se docela ráda zadírá. To bude dělat problémy i při tom broušení. Hodně bude záležet na koncentraci a typu kapaliny. Já používám Trim Microsol 515. Na tu 304 bych dal klidně i 7%.

Druhá věc je kotouč. Doporučil bych ti mikrokrystalický korund zrnitost tak 120. Po orovnání přejeď kotouč oživovačem na DIA kotouče //nebo alespoň bukovým špalíkem //, abys odstranil polovylomená zrna. Chladicí kapalinu nelej mezi kotouč a hřídel, ale na odvrácený průměr hřídele, abys si nevytvořil hydraulický klín.

Samozřejmostí je precizní vyvážení kotouče a slušná bruska.
jergus.balaz
Příspěvky: 15
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2020, 10:28

Dobrý večer, takže dám presnejšie info.
Stroj BHU40/1000 s vybrusovacím vretenom IBE 80 700, ide sa brúsiť nerezová rúra AISI 304, vonkajší priemer 125mm - ten sa neopracováva, vnútorný priemer 100H8 na celkovú hĺbku 460mm, povolená kužeľovitosť 0,01mm, povolená ovalita 0,01mm, drsnosť dosiahnutá len brúsením Ra 0,2 + následné honovanie, počet kusov v prvej várke 10. V rúrach budú behať piesty, čiže nepotrebujem lesk, ale potrebujem dosiahnuť čo najnižšiu drsnosť a teda najnižšie trenie. Zadanie nie je možné meniť, rúry pôjdu kusovo na 3D meranie + drsnomer.
Moja predstava je rozdeliť brúsenie na hrubovanie a dokončovanie. Skúšal som kotúče od Tyrolitu, Elbe, Winterthur. Málo pórovité zapaľujú povrch a zaliepa ich, viac pórovié mám ale iba s mäkkým pojivom a tie rýchlo opotrebuje. Chcelo by to niečo pórovité (takú 12stku) a tvrdé (Káčko). Ešte by bola varianta karbid kremíku, ale s tým mám minimálne skúsenosti.
FGSV32, FGS50/63, Elliot921, BPH20NA, BRH40A, SUI40, 2UD750, BHU40, BKOE 400x630
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 7215
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

29. 6. 2020, 10:39

Milan199 píše:
29. 6. 2020, 10:24
Chladicí kapalinu nelej mezi kotouč a hřídel, ale na odvrácený průměr hřídele, abys si nevytvořil hydraulický klín.
?? to se používá u takovejhle vyjebávek nebo to používáš jako standard?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Milan199
Příspěvky: 765
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 6. 2020, 10:41

Winter dělá hodně dobré brusivo z toho mikrokrystalického korundu. Doporučuji vyzkoušet, já ho chválím kudy chodím.
Winterthur je solidní na pojištění :)

Na to broušení trubek to chce hooooodně kapaliny aby odplavovala třísky. Klidně bych i zkusil přídavné čerpadlo a chladit zvenku / kvůli kruhovitosti /
Milan199
Příspěvky: 765
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 6. 2020, 10:52

fmodel píše:
29. 6. 2020, 10:39
Milan199 píše:
29. 6. 2020, 10:24
Chladicí kapalinu nelej mezi kotouč a hřídel, ale na odvrácený průměr hřídele, abys si nevytvořil hydraulický klín.
?? to se používá u takovejhle vyjebávek nebo to používáš jako standard?
Záleží na tom jak je obrobek "pružný". Tedy na dlouhé štíhlé hřídele, nebo tenkostěnné díly.
Od té chladicí kapaliny při broušení očekávám udržení stabilní teploty dílce / odvod tepla /, vyplavení nečistot z kotouče, a oplach odbroušených třísek. Takže spíše standard.

Na centerlessce dokonce používám kapalinu, kterou ofukuji proudem vzduchu. Funguje to skvěle, ale musíš to odsávat /aerosoly/ jinak to sežereš. :(
milan584
Příspěvky: 1686
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 6. 2020, 5:14

jergus.balaz píše:
29. 6. 2020, 10:28
Dobrý večer, takže dám presnejšie info.
Stroj BHU40/1000 s vybrusovacím vretenom IBE 80 700, ide sa brúsiť nerezová rúra AISI 304, vonkajší priemer 125mm - ten sa neopracováva, vnútorný priemer 100H8 na celkovú hĺbku 460mm, povolená kužeľovitosť 0,01mm, povolená ovalita 0,01mm, drsnosť dosiahnutá len brúsením Ra 0,2 + následné honovanie, počet kusov v prvej várke 10. V rúrach budú behať piesty, čiže nepotrebujem lesk, ale potrebujem dosiahnuť čo najnižšiu drsnosť a teda najnižšie trenie. Zadanie nie je možné meniť, rúry pôjdu kusovo na 3D meranie + drsnomer.
Moja predstava je rozdeliť brúsenie na hrubovanie a dokončovanie. Skúšal som kotúče od Tyrolitu, Elbe, Winterthur. Málo pórovité zapaľujú povrch a zaliepa ich, viac pórovié mám ale iba s mäkkým pojivom a tie rýchlo opotrebuje. Chcelo by to niečo pórovité (takú 12stku) a tvrdé (Káčko). Ešte by bola varianta karbid kremíku, ale s tým mám minimálne skúsenosti.
Dal bych to obrousit tomu vxxxxvi, co to "vymyslel" :roll:
Normální technologie totiž je, že se to obrousí pouze kvůli vstupní geometrií (drsnost povrchu se udělá "rozumná" - tak aby to nežralo ty první kameny na honovačce), přičemž povrch a finální rozměr se naopak udělá na honovačce - na dvě operace - geometrie hrubšíma kamenama a pak načisto, tak aby to bylo "správně" - ale aby zůstala textura po hrubých kamenech, ale mikropovrch byl takový jaký je třeba.
Vyjde to tak asi 20x :mrgreen: levněji, než se s tím onanovat :roll: na té brusce a ještě jako bonus to pak má texturu povrchu, jak má být.
Navíc, pokud si někdo "myslí", že když ta trubka bude uvnitř co nejhladší :shock: - že to je pro fci pístu a válce dobré, tak by měl jít dělat cokoli mimo strojařinu (zemní práce, hornictví, odvoz odpadu, neziskovky, politika....)
milan584
Příspěvky: 1686
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 6. 2020, 5:28

jo a ještě jedna poznámka - normálně se tyhle trubky vůbec nebrousí (samozřejmě pokud je vstup trubka na válce, ne nějaký šišoid z šroťáku) - rovnou se to honuje - protože by to nikdo nezaplatil a navíc - když to bude dlouhý, tak by to ani vůbec nešlo vyrobit - si zkus obrousit třeba trubku dlouhou 6 :lol: m s dírou průměr 50.
Samozřejmě předpokládá to pořádnou honovačku, vhodnou hlavu a kameny, včetně obsluhy, co něco umí.
Ovšem jako obvykle - bez výkresu a znalosti fce dílce, je to obvyklé mlácení prázdné slámy.
jergus.balaz
Příspěvky: 15
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2020, 7:08

Milan199 píše:
29. 6. 2020, 10:41
Winter dělá hodně dobré brusivo z toho mikrokrystalického korundu. Doporučuji vyzkoušet, já ho chválím kudy chodím.
Winterthur je solidní na pojištění :)

Na to broušení trubek to chce hooooodně kapaliny aby odplavovala třísky. Klidně bych i zkusil přídavné čerpadlo a chladit zvenku / kvůli kruhovitosti /
Ja ich kotúče milujem, to sa nedá porovnať s ničím iným. Trochu sa toho mikrokryštálu obávam, pretože on je vhodný na tvrdý materiál, kedy sa sám ostrí, ale pri tejto húževnatej nerezi ten kotúč proste oderie. Na hrubovanie som skúšal 53A60 F15VPMF zatiaľ asi naj.
Chladenie pôjde cez vretenník prúdom dnu, z vonku bude prídavný oplach rúry a ešte uvažujem o pridaní trubky na to vybrusovacie vreteno a bude priamo striekať vodu na kotúč zo zadnej strany, len tam je to natesno s pravým dorazom.
FGSV32, FGS50/63, Elliot921, BPH20NA, BRH40A, SUI40, 2UD750, BHU40, BKOE 400x630
jergus.balaz
Příspěvky: 15
Registrován: 24. 6. 2020, 8:41
Kontaktovat uživatele:

30. 6. 2020, 7:18

milan584 píše:
30. 6. 2020, 5:28
jo a ještě jedna poznámka - normálně se tyhle trubky vůbec nebrousí (samozřejmě pokud je vstup trubka na válce, ne nějaký šišoid z šroťáku) - rovnou se to honuje - protože by to nikdo nezaplatil a navíc - když to bude dlouhý, tak by to ani vůbec nešlo vyrobit - si zkus obrousit třeba trubku dlouhou 6 :lol: m s dírou průměr 50.
Samozřejmě předpokládá to pořádnou honovačku, vhodnou hlavu a kameny, včetně obsluhy, co něco umí.
Ovšem jako obvykle - bez výkresu a znalosti fce dílce, je to obvyklé mlácení prázdné slámy.
Normálne sa robia tieto valce z ocele, nie z potravinárskej nereze. Výkres ani funkciu nemôžem zverejniť.
FGSV32, FGS50/63, Elliot921, BPH20NA, BRH40A, SUI40, 2UD750, BHU40, BKOE 400x630
HellGrip
Příspěvky: 463
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

30. 6. 2020, 8:48

jergus.balaz píše:
30. 6. 2020, 7:08
Milan199 píše:
29. 6. 2020, 10:41
Winter dělá hodně dobré brusivo z toho mikrokrystalického korundu. Doporučuji vyzkoušet, já ho chválím kudy chodím.
Winterthur je solidní na pojištění :)

Na to broušení trubek to chce hooooodně kapaliny aby odplavovala třísky. Klidně bych i zkusil přídavné čerpadlo a chladit zvenku / kvůli kruhovitosti /
Ja ich kotúče milujem, to sa nedá porovnať s ničím iným. Trochu sa toho mikrokryštálu obávam, pretože on je vhodný na tvrdý materiál, kedy sa sám ostrí, ale pri tejto húževnatej nerezi ten kotúč proste oderie. Na hrubovanie som skúšal 53A60 F15VPMF zatiaľ asi naj.
Chladenie pôjde cez vretenník prúdom dnu, z vonku bude prídavný oplach rúry a ešte uvažujem o pridaní trubky na to vybrusovacie vreteno a bude priamo striekať vodu na kotúč zo zadnej strany, len tam je to natesno s pravým dorazom.
Ahoj,
z kade kupuješ tie Winterácke kotúče? Díki
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“