Řezání závitů Plauert
Ahoj,rád bych zkusil říznout závit na starém soustruhu.Má sice zachovalou tabulku s počtama zubů na kolech,ale podle popisu se mění kola na -vřeteníku,vložené kolo,vpředu,vzadu,na vodícím vřetenu což je 5 kol já vidím na boku pouze 4 mohl by mi to prosím někdo vysvětlit? Děkuji
Ahoj. Vcera jsem poprve rezal zavit G1/2 na trubce na soustruhu ISO5. Tumlik ma na neho navod na svych strankach. Tim chci rict, ze s tim nemam zkusenosti, o to vic me to zajima. V mem pripade jsem pouzil jedno kolo na vretenik, jedno kolo na vodici sroub a libovolnym kolem jsem je propojil. U tebe je vazne sloupec navic proti memu navodu a taky ho moc nechapu. Kdyz sestavis kola na vreteno, lyru a vodici sroub, dosahnou na sebe? Tim chci rict, neni to kolo predepsano jen jako propojka aby mel soustruznik snazsi praci a neresil jak velka propojka se vejde? U me to predepsano neni a v navodu stoji neco jak propojte libovolnym kolem ktere dosahne.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
Ahoj,podle toho návodu na Tumlikovo jsem to zkoušel.Bohužel i když jsem dal kola podle tabulky stoupání nesedělo.Ten jednoduchý převod A,B,C jako máš ty udělat nemůžu,kola na vřeteníku a na vodícím vřetenu jsou od sebe odsazená.V textu na těch stránkách se píše že když v tabulce není zapsané kolo B,C může se do soukolí přidat jakékoli ozubené kolo,v příkladu ale uvádí b-40z c-40z.Znamená to tedy že se tam sice může dat jakékoli ozubené kolo ale obě musí mít stejný počet zubů aby byl převod 1:1? Já jsem tam dal každé jiné to je asi jediný důvod co mě napadá proč to nešlo.díky
řazení kol pro soustruhy se stoupáním vodicího šroubu ¼"
pokud je b a c proškrtlé, zkus to nařadit jen a-b-d, protože asi nebudeš mít moc stejných kol pro pozice b-c, b kolo je pak libovolné tak, aby na sebe kola dosáhla.
zkus to nějak porovnat se svojí tabulkoupokud je b a c proškrtlé, zkus to nařadit jen a-b-d, protože asi nebudeš mít moc stejných kol pro pozice b-c, b kolo je pak libovolné tak, aby na sebe kola dosáhla.
SN 20, SM 16 B, FN 25
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3755
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
máš to správně, v té tabulce je to celkem jasně napsané, teď se ti to nezdá protože tam máš sestavu pro posuv při soustružení někde kolem 0,25/ot takže ideálně 20-100-25-127 a proto to na sebe dosáhne, až budeš dělat závit kde bude kolo na šroubu třeba 60, tak do sestavy vložíš to vložené abys to posunul k sobě a budeš dělat, když ho tam nedáš tak se samozřejmě změní směr posuvuMartin993 píše: ↑9. 7. 2020, 7:16 P_20200709_105257.jpgP_20200709_105323.jpg Ahoj,rád bych zkusil říznout závit na starém soustruhu.Má sice zachovalou tabulku s počtama zubů na kolech,ale podle popisu se mění kola na -vřeteníku,vložené kolo,vpředu,vzadu,na vodícím vřetenu což je 5 kol já vidím na boku pouze 4 mohl by mi to prosím někdo vysvětlit? Děkuji

třeba závit 0,7 bys bez vloženého stejně nedal, potřebuješ k tomu ale ještě jeden čep a kluzné pouzdro
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
když už to čtu po 3 tak jsem to snad pochopil,pro jistotu jsem udělal takovej praso nákres (za který se omlouvám) kde jsem "simuloval"tumlik píše: ↑10. 7. 2020, 9:26máš to správně, v té tabulce je to celkem jasně napsané, teď se ti to nezdá protože tam máš sestavu pro posuv při soustružení někde kolem 0,25/ot takže ideálně 20-100-25-127 a proto to na sebe dosáhne, až budeš dělat závit kde bude kolo na šroubu třeba 60, tak do sestavy vložíš to vložené abys to posunul k sobě a budeš dělat, když ho tam nedáš tak se samozřejmě změní směr posuvuMartin993 píše: ↑9. 7. 2020, 7:16 P_20200709_105257.jpgP_20200709_105323.jpg Ahoj,rád bych zkusil říznout závit na starém soustruhu.Má sice zachovalou tabulku s počtama zubů na kolech,ale podle popisu se mění kola na -vřeteníku,vložené kolo,vpředu,vzadu,na vodícím vřetenu což je 5 kol já vidím na boku pouze 4 mohl by mi to prosím někdo vysvětlit? Děkujitím že je dané v tabulce tak ti ten směr půjde vždy stejně jak bude urřčitě na páce vyznačené
třeba závit 0,7 bys bez vloženého stejně nedal, potřebuješ k tomu ale ještě jeden čep a kluzné pouzdro


Vypada to dobre. Taky to tak z tabulky chapu. Nez jsem sel rezat zavit, tak jsem si dal misto noze tuzku a do hlavy kus kulatiny a zavit jsem si nejprve kreslil. Na prevodovce vodiciho sroubu jsem nechapal kvalty a kresleni pomohlo. Trochu nechapu jak vypada tva lyra. To velke kolo je na pevne osce nebo je ta oska posuvna? Ja mam jen jednu posuvnou matku s oskou a ta resi vsechno. Nepocita se se dvema oskami ma lyre.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
Pochopil jsi to správně. Jaký tam máš modul ozubených kol?
Lyra je ta "vidlice" co jde od ozubeného kola na vřetenu? Jsou tam dva šrouby ty povolíš a jde s tím hýbat do stran,jinak dolů jde taková drážka a v tom je přišroubovaná oska na který jsou ty dvě kola.Abych si tam mohl dát to vložené kolo musel jsem si vysoustružit druhou osku,takže jak píšeš počítáno s ní je,bohužel soustruh jsem koupil bez příslušenství a kola byla poskládána takto s jednou oskou.Mr. MR píše: ↑11. 7. 2020, 9:29 Vypada to dobre. Taky to tak z tabulky chapu. Nez jsem sel rezat zavit, tak jsem si dal misto noze tuzku a do hlavy kus kulatiny a zavit jsem si nejprve kreslil. Na prevodovce vodiciho sroubu jsem nechapal kvalty a kresleni pomohlo. Trochu nechapu jak vypada tva lyra. To velke kolo je na pevne osce nebo je ta oska posuvna? Ja mam jen jednu posuvnou matku s oskou a ta resi vsechno. Nepocita se se dvema oskami ma lyre.
To jsem rád,díky.Modul je 1.5
Jakým způsobem děláš závit? Naposledy jsem řezal závit ješte ve škole na sv18 to je něco jiného.U starých soustruhů zapneš posuvový šroub,zabereš "šponu",v zapichu za zavitem vypneš soustruh přehodiš směr posuvu,zapneš ,vrátis se před závit a znova?Diky
Zatím jsem na soustruhu vyřezal dva G1/2 závity v životě, nicméně oba funkční. Napíšu v bodech postup, alespoň mě můžou zkušenější doplnit a vysvětlit co dělám blbě, chtěl bych se to naučit.
U trubky se zápich nedělá, tam by to bylo na obtíž kvůli těsnění a ztenčení stěny.
V ruce jsem si na nabrousil radeco na úhel 55°, popravdě asi ne moc přesně.
Zařadil jsem pomalý kvalt.
Seskládal jsem kola pro 14 chodů na palec, podle tabulky to je 20 a 70 zubů a doplnil je dalším libovolným kolem aby na sebe dosáhly. V tabulce je to sloupec značený W jako Whitworth ale stoupání Gčka se udává stejně.
Zapnul jsem strojní posuv na vřeteníku a připojil dělenou matici suportu na vodící šroub. Zkontroloval jsem směr otáčení - reverzuje se u mne na vřeteníku
Místo nože jsem dal fix a poměřil jsem si, jestli mám nastaveno to co chci.
Suport jsem nechal v normální poloze, tedy nevytáčel jsem ho na 30°, to zkusím později.
Nastavil jsem si nůž kolmo k materiálu podle uhelníku a opatrně přes spojku projel první řez.
Přes spojku jsem zastavil a oddálil nůž od materiálu. (Tam je blbé, že nůž zastavuju v materiálu a tím dost trpí, je na to fígl? Zoušel jsem i zajízdy oddálit nůž ale nejsem schopen to dobře koordinovat.)
Přes spojku zpětným chodem jsem najel zpět na začátek. Nerozpojoval jsem matku od vodícího šroubu!
Najel jsem příčným suportem podle nonia k materiálu + pár desetin na šponu, je celkem pakárna si zapamatovat kolik přidat. Podélným suportem jsem popojel o kousek (asi dvě desetiny, nepamatuju si přesně) doleva - měly by se líp odvádět špony než když se řežou obě strany závitu symetricky. Proto se má asi taky vytáčet suport.
Projel jsem další řezy, až šel našroubovat protikus.
Na závěr jsem závit jemně ohladil pilníkem, i když trubkáč le lepší nechat drsný, lépe pak drží těsnící vlákno nebo koudel proti shrnutí.
U mne je možné reverzovat otáčky polohou spojkové páky - doprava normální, doleva opačné, uprostřed neutrál. Opačné jsou rychlejší. Jak to bývá jinde nevím.
Závit jsem vyřezal zbytečně dlouhý, viz foto.
Omlouvám se všem, pro které je takový popis triviálnost.
U trubky se zápich nedělá, tam by to bylo na obtíž kvůli těsnění a ztenčení stěny.
V ruce jsem si na nabrousil radeco na úhel 55°, popravdě asi ne moc přesně.
Zařadil jsem pomalý kvalt.
Seskládal jsem kola pro 14 chodů na palec, podle tabulky to je 20 a 70 zubů a doplnil je dalším libovolným kolem aby na sebe dosáhly. V tabulce je to sloupec značený W jako Whitworth ale stoupání Gčka se udává stejně.
Zapnul jsem strojní posuv na vřeteníku a připojil dělenou matici suportu na vodící šroub. Zkontroloval jsem směr otáčení - reverzuje se u mne na vřeteníku
Místo nože jsem dal fix a poměřil jsem si, jestli mám nastaveno to co chci.
Suport jsem nechal v normální poloze, tedy nevytáčel jsem ho na 30°, to zkusím později.
Nastavil jsem si nůž kolmo k materiálu podle uhelníku a opatrně přes spojku projel první řez.
Přes spojku jsem zastavil a oddálil nůž od materiálu. (Tam je blbé, že nůž zastavuju v materiálu a tím dost trpí, je na to fígl? Zoušel jsem i zajízdy oddálit nůž ale nejsem schopen to dobře koordinovat.)
Přes spojku zpětným chodem jsem najel zpět na začátek. Nerozpojoval jsem matku od vodícího šroubu!
Najel jsem příčným suportem podle nonia k materiálu + pár desetin na šponu, je celkem pakárna si zapamatovat kolik přidat. Podélným suportem jsem popojel o kousek (asi dvě desetiny, nepamatuju si přesně) doleva - měly by se líp odvádět špony než když se řežou obě strany závitu symetricky. Proto se má asi taky vytáčet suport.
Projel jsem další řezy, až šel našroubovat protikus.
Na závěr jsem závit jemně ohladil pilníkem, i když trubkáč le lepší nechat drsný, lépe pak drží těsnící vlákno nebo koudel proti shrnutí.
U mne je možné reverzovat otáčky polohou spojkové páky - doprava normální, doleva opačné, uprostřed neutrál. Opačné jsou rychlejší. Jak to bývá jinde nevím.
Závit jsem vyřezal zbytečně dlouhý, viz foto.
Omlouvám se všem, pro které je takový popis triviálnost.
Připrav se, hrajem...
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
https://www.youtube.com/watch?v=HzjNAnEfvxc
poradím ti k tomu drobnej fígl
velkej průměr závitu G je vždy o něco menší než je vnější průměr příslušné trubky, u závitu G1/2 možná tak o +-1 mm
než začneš řezat závit, udělej si normálním nožem na konci té trubky válcovou plochu o průměru velkého pr. a délce toho závitu
pak se ti tam ten závit bude řezat mnohem líp
můžeš si to odměřit z hotové fitinky
...
(vím že by G závit měl být kuželový, ale to asi na tom Plauertu půjde nožem blbě)
velkej průměr závitu G je vždy o něco menší než je vnější průměr příslušné trubky, u závitu G1/2 možná tak o +-1 mm
než začneš řezat závit, udělej si normálním nožem na konci té trubky válcovou plochu o průměru velkého pr. a délce toho závitu
pak se ti tam ten závit bude řezat mnohem líp
můžeš si to odměřit z hotové fitinky
...
(vím že by G závit měl být kuželový, ale to asi na tom Plauertu půjde nožem blbě)
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;