Autobaterie

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Odpovědět
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5234
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

29. 10. 2020, 9:21

To Pavlík: to je mám obavu nepochopení principu 18650, pokud si je používal bez ballanceru. Vadi jim pod i přebytí !!! S balancerem jsou věčné, prakticky jediné závady (pokud vyjimešně nezemře článek výrobní vadou) jsou při paraelním zapojiování, díky rozdílnému vnitřímu odporu článků.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 9:29

Jo jo, ta nabíječka, kterou jsem měl, nabíjela současně dva články, každý samostatně, ale protože byla opravdu primitivní, tak je nabíjela tak, že indikace ukázala nabití a články byly dosti teplé, což je špatně!!! Nenabíjel jsem je ve skupině, takže balancer nebyl potřebný. Přebíjení článkům samozřejmě velmi vadí, právě tak, jako nadměrné vybití, to je jasné.
A teď, v tom akupacku, kde jsou zapojeny sériově už balancer je, takže je to tak, jak to má být...
Paralelně jsem je nedával, tam to opravdu chce parametrově stejné články, teď jsem trochu váhal u toho akupacku, zda nedat paralelní články kvůli vyšší kapacitě, ale nelíbí se mi to a jak píši, kapacita je výborná i bez paralelních článků...
Ta nabíječka Lii-500S články nabije a jsou úplně chladné, tak jsem spokojený...
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

29. 10. 2020, 10:13

Chlapi poraďte mi :D
Koupil jsem dvě elektrické čtyřkolky. :(
Ale nemám vytápěnou garáž (je zděná mimo dům), proto musím vyndat akumulátory a dát je přes zimu do tepla a nabíjet.
Tak se to všude radí a vlastně to tak i dělám ohledně akumulátorů z traktoru, sekačky atd.
Jedná se o akku bloky kde je v každém 6x12v/20Ah + 6x12V/52Ah - tzn. 2x6 akumulátorů
Ani prodejce mi neporadil jak na to (Hecht) a ty bloky jsou dost drahé proto uvažuji je co nejdéle používat.
Mám k tomu dvě originální nabíječky 72V/3.0A + 72V/7.5A
Nedokázali mi odpovědět zda originální nabíječka má funkci udržování - v návodu je ..... po nabití a rozsvícení zelené kontrolky odpojit.
----
Otázka: Lze nějak nabíjet všechny akumulátory najednou a nebo musím po jednom - to je ta otázka? :D
Samozřejmě by se mi líbilo kdyby to šlo nabíjet (najednou celý blok) a ta nabíječka měla i funkci udržování.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5234
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

29. 10. 2020, 10:46

To pavlík:do tohoto mini pouzrda bys 2 sady stejně nedostal. Naposledy jsem delal tu samou 14.4V Budeš spokojený, kapacita oproti MiMh je skoro nekonečná. Bosch naštěstí nepoužívá složitou diagnosti před připojením aku na nabíječe jako např. Ryobi, to je peklo.

To mikiki: kup si nejlacinější ss klěšták a budeš mít stále aktuální přehled co nabíječka provádí.

To all lasery. Dawe má pravdu !! Řešíte dávno neplatný zákonen do roku 2016 novela. A nekoukejte tolik na filmy s Brusem Wilissem nebo Segalem, nikdo jiný v době dokonalých kolimátorů tyhle hračky stejně nepoužívá :-)
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 11:02

to mikki: já to vše řeším tak, že zkraje listopadu vyndám všechny akumulátory z traktoru, sekaček, aku zahradního nářadí, v garáži v domě (je tam udržováno tak 12 až 15°C) mám polici, kde to vše naskládám a napojím na příslušné nabíječky a vše to pustím a nechám to, až nabíječky indikují ledkou nabitý stav a pak to postupně odpojím a nechám to odpojené být, potom někdy tak na konci března to znovu nabiju a dám do sekaček a nářadí. Dělám to tak už celé dlouhé roky a žádný problém není. Trvalé dobíjení bych nenechal, je to zbytečné a té baterce to stejně moc nepomůže. Nabíjet články jednotlivě nebo najednou bych neřešil a nechal bych to na nabíječce, solidní výrobce to jistě má dobře udělané...

to elbarto: jistě lasery, jak píši výše, nejsou od 1.8.2017 zakázaným doplňkem zbraně, je to k ničemu, ale lze to legálně používat mimo nočního lovu zvěře, tam se to nesmí, k těm brokovnicím je to také jasné, vlastnit a použít je a to i k ochraně života, zdraví nebo majetku lze, neplatí, jak píše kolega výše, že by je mohli mít pouze myslivci, sportovci a sběratelé...
Naposledy upravil(a) pavlík dne 29. 10. 2020, 11:13, celkem upraveno 1 x.
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

29. 10. 2020, 11:09

Díky za odpovědi.
Prostě asi vždy nabiji konkrétní akumulátor, pak nechám měsíc v klidu .....- změřím a případně dobiji.
Jen mne štve to, že je jich 16ks :D
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 11:24

Jo, s akumulátory je to vždy opruz, je třeba je prostě udržovat, já to mám vyřešené tak, že mám naplánovaný v diáři a tabulkách 3x za rok tzv. AKUDEN, to je den, kdy podle tabulky, kde je seznam všech akumulátorů i s poznámkou kde je najdu a čím je nabít a kde nabíječ hledat (ono je to včetně foťáků, blesku, nářadí dílenského i zahradního, baterek, a dalších věcí asi 20 řádků tabulky a navíc mám sklerózu :D), tak v ten akuden vše seberu a dám na nabíječky a nabíjím, s tím, že u toho tak trochu i přemýšlím a to, co vím, že je nějak a něčím nabíjené, tak pochopitelně nenabíjím.
Je to ale opruz! :shock:
Dawe
Příspěvky: 2892
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 10. 2020, 11:33

pavlík píše: 29. 10. 2020, 8:55 ...protože mi odešel úplně jeden akupack k vrtačce Bosch a druhý akupack k ní pomalu umírá. Zatím jsem předělal jeden akupack, zkušenost je výborná, vrtačka jede j...
Dodatek: jinak pozor na to, máte-li v sérii více článků, tak je opravdu zapotřebí vyrovnávací obvod (balancer) použít, jinak tím, že se každý článek trochu liší, tak některé dostávají zabrat a ničí se. ...
Take jsem si predelaval par akupacku pro akuvrtacku. Napr. puvodni NiMH pro skvelou Makitu 6349D.
Jenze jsem misto Li-Ion pouzival 3.3V LiFePO4 , take v pouzdre 18650 a to od prukopnika v jejich vyvoji : firmy A123. Maji sice malicko mensi energetickou hustotu oproti ostatnim lithiovym clankum, ale jinak same benefity. Pro lehoucke naradove akupacky jsem pouzival A123 clanky 1.1Ah 30A/60A v konfiguraci 1P5S. Tyhle clanky nejen ze umi dodavat fakt slusne proudy, ale jsou i daleko odolnejsi jak proti prebijeni nad i vybijeni pod prahove napeti, tak i vysokym spickovym proudovym odberum.
Tim se zasadne zjednodusuje design tech akupacku oproti Li-Ion a Li-Pol. Neni defakto potreba zadny hlidaci obvod ani balancer. U te Makity napriklad staci pouze zvysit maximalni nabijeci napeti original nabijecky o 1V na 19V....coz je zmena jednoho zpetnovazebniho odporu. A pak uz staci jen vymenit ty stare NiMH za nove LiFePO4 a hotovo jest. Fakt to vydrzi a nehori ;)
Delal jsem ze stejnych clanku A123 pozdeji, kdyz se osvedcily v naradi, taky akupacky do zavodnich motorek a aut - je tam velice vyrazna uspora hmotnosti oproti Pb aku. Pochopitelne delane uz lip a bez tavnyho lepidla :D No a v motorkach samozrejme taky zadny balancer neni a dobijeni do nich pere 13.5-16V podle nalady, ale vsechny LiFePO4 akumulatory behaji porad uz nejakych cca 6let.
Jen je skoda, ze je to dnes, po takove dobe, s LiFePO4 dostupnosti porad tak spatne jako kdysi, mozna horsi.

edit: popis a datasheet tech clanku je napr. ZDE
Přílohy
Prototypy Makita
Prototypy Makita
Prototypy Makita
Prototypy Makita
Prototypy Makita
Prototypy Makita
Nabijec upraveny s prepinacem LiFePO4 x NiMH
Nabijec upraveny s prepinacem LiFePO4 x NiMH
Naposledy upravil(a) Dawe dne 29. 10. 2020, 2:06, celkem upraveno 3 x.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 11:39

Zajímavé, já jsem články LiFePO4 nikdy nepoužil, vím, že existují, ale praxi a zkušenost s nimi nemám žádnou...
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

29. 10. 2020, 5:06

Prolítnul jsem tohle vlákno a mám 3 malé poznámky:

- u skladování olověných akumulátorů je dobré je trvale udržovat nabité, u 12V baterky někde mezi 13.5-13.7V
Mám na baterky napojený jednoduchý napěťový zdroj o tomto napětí (úplně triviální zapojení), a baterky jsou pak nesmrtelné.
Protože Pb baterky mají dost velké samovybíjení, tak se to vyplatí. Jsem šetrnej, tak to mám nastavené jen v době nízkého tarifu. Ale jde o prd, skoro nic to nežere. Nicméně spínaná zásuvka byla hned vedle, tak proč ne.

- naopak LiIon akecy nejsou rády dlouhodobě plně nabité
Takže nabít tak na 70% a zapomenout na ně. Mají malé samovybíjení, takže klidně můžou ležet bez nějaké další péče.

- je tady zmínka, že paralelní zapojení LiIon nedělá dobrotu kvůli rozdílnému vnitřnímu odporu
Řekl bych, že to tak úplně není. Jen pokud má jeden článek výrazně nižší vnitřní odpor než druhý, a pokud to fest zatěžuju, tak většinu zátěže nese ze začátku ten tvrdší článek. Ale tím se víc vybije a samo se to srovná. Takže bych z paralelního zapojení nedělal strašáka, zcela běžně se to ve velkém používá.
Milan199
Příspěvky: 3363
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 10. 2020, 6:10

Mex píše: 29. 10. 2020, 5:06 - naopak LiIon akecy nejsou rády dlouhodobě plně nabité
Takže nabít tak na 70% a zapomenout na ně. Mají malé samovybíjení, takže klidně můžou ležet bez nějaké další péče.
Nijak to nezpochybňuji ! Jenom se v každém návodu dočtu něco jiného :

Škoda Citigoe iV - dobíjet pokud možno po každé jízdě na 100 % . V zimě při odstavení nejdéle po měsíci.

Elektrokolo Crusis - udržovat na 75 % odstavení neřeší.
Elektrokolo Leader fox - dobíjet na 100 % - alespoň jednou za zimu dobít.
Sekačka Stiga - dobít po každém použití

Ve firmě je kupa aku nářadí Milwaukee - dobíjet na 100 % dokonce nechávat v zapnuté nabíječce při skladování.

Dobrozdání kámoše co prodává / servisuje Sanyo a repasoval mi baterii : vybití a přebití hlídá elektronika a ostatní je marginální. Baterii víc škodí vysoké odběry.

Pár otázek jsem kladl výše, ale nic. Tak nevím ...
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 6:11

to Mex: Je to tak, já tak dobíjím auto a záložní autobaterii, určenou pro krizové situace, mám koupený (nechtělo se mi to dělat) malý dobíječ/vybíječ https://www.tipa.eu/cz/nabijecka-akumul ... /d-162763/ , sám si to řídí a drží baterku v autě (instaloval jsem si kvůli tomu do motorového prostoru konektor) i tu druhou plně nabité, připojuji to na ně tak 2x za měsíc. Střídá se režim pomalého nabíjení a následného malého vybíjení, což baterce prospívá
DSC_5296 - kopie.JPG
Ano, to paralelní zapojení lion je běžně aplikováno, ono to určitě funguje a články se nějak srovnají, zejména jsou-li stejně staré a pokud možno ze stejné výrobní série, jak píši, uvažoval jsem o tom, ale nepoužil jsem to, protože mám ty další články a balancér na druhý akupack a navíc se ukázalo, že to ani není v u těch mých akupacků potřebné a navíc by se to ani prostorově nevešlo...
Naposledy upravil(a) pavlík dne 29. 10. 2020, 6:28, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

29. 10. 2020, 6:22

to Milan 199: vidíš, já jsem měl dojem, že to vyplynulo z uvedeného, takže:
- tak kapacita určitě klesá při nevhodném režimu používání, to je přebíjení a přílišné vybíjení a nevhodná nabíječka,
- ano s tím, jak se článek tím nevhodným režimem degraduje, tak klesá i účinnost procesu uložení energie, je to obdoba paměťového efektu u NiCd
- u takových načatých článků samovybíjení asi vzrůstá, protože i nabité články, nechané delší dobu ležet, vykazují nižší napětí než články nové
- pokud nejsou články zahřáté například špatným nabíjením, tak by samodestrukce nastat neměla, lepší články mají proti tomu i ventil, který přetlak odfoukne ze článku ven...
Dawe
Příspěvky: 2892
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 10. 2020, 6:32

Milan199> Milane to by bylo na hodne dlouhou debatu, to poradne probrat.
Zkusim jen strucne moje zkusenosti. Ty protichudne informace o skladovani se objevuji, protoze on to neni nijak silny faktor. Li-Ion ma hodne pomale samovybijeni v jakemkoliv stavu. Pri strednim SOC je sice nejmensi, ale rozdil je jen par procent. V praxi na tom urovni nabiti pri skladovani defakto nezalezi. Tvuj dotaz ohledne starnuti a degradace.- to by bylo nutne jit do konkretnich clanku a take konkretnich aplikaci. Lisi se to dle kvality a technologie clanku (Li clanku je asi pet zakladnich druhu) a taky dle charakteru zateze v aplikaci. Zakladni pravidlo je samozrejme dodrzovat nabijeci ch-ku. Li-Ion a pol pri nabijeni zabiji hlavne prepeti. Chybu nabijecky, jako je ujete vrchni napeti o 0.2V, kterou NiCd a NiMH prezily, LiIon neprezijou.
Ja mam letitou zkusenost napr. s Li-Pol plochymi clanky Cellevia, 1350mAh, ktere maji papirovou vydrz kolem 200 nabijecich cyklu pro 1A const. vybijeni, pricemz do te doby si maji drzet 80% kapacity. A to v me aplikaci splnuji ci prekonavaji, prestoze ma aplikace ma RMS odber 1.2 az 3A dle rezimu provozu. Validoval jsem ty clanku v 12.6V akupacku (1P3S) a po 200 cyklech byla porad nad 85%.
Az nekdy pri 350cyklech se daly clanky povazovat za opotrebovane, ale nikoliv kvuli nizke kapacite (porad mely cca 70% coz by stale vyhovovalo), ale kvuli tomu, ze tem clankum s vekem take klesa schopnost dodavat proud. Nelinearne se s vekem totiz zvysuje jejich vnitrni odpor. Az uz clanek nedoda v nejakem funkcnim transientu dost proudu a konec..
A tohle je pro radu aplikaci to skutecne kriterium opotrebeni aku - (urcite to znas, kdyz telefon pri prijmu hovoru s napul nabitou starou aku proste chcipne, laptop s nabitou starou aku pri nahlem zatizeni treba hrou taky naraz chcipne, nebo chcipne i kdyz je zbyvajici indikovana kapacita stale 20%... atd.). Fakt to je hodne obsahle, to je tak k pivu ;)
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 3363
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

29. 10. 2020, 6:55

Děkuji za info - postupně sbírám střípky informací.
Ke všem bateriím používám origo nabíječky // tak doufám že není jejich úkolem mě brzo donutit k upgrade //

Primárně mi jde o to, zda by bylo možné LiIon baterie, které už nemohou makat jako pohon využít třeba jako záložní zdroj. V případě baterie z auta mi nějakých 25-30 kWh přijde jako hodně solidní zdroj. Dost jsem googlil, ale opravdu věcných nformací je pomálu.
Ono to bude jak píše Dawe : není to jednoduché a je to na dlouhou diskusi.
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“