Nortonka VOLMAN MN 13(15)
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
Zdravím,
dáváme do kupy soustruh Volman MN13 ale v nortonce chybí páka, která posouvá dvě ozubená kola, a tím nastavuje poměry otáček (šroub/tyč : vřeteno). Tudíž sháním kterékoliv informace o této páce a ozubených kolech kterými posouvá ( i počet zubů kola na té drážkované hřídeli pomůže) . Na obrázku je vidět současný nevyhovují stav - bez páky a tudíž bez možnosti volit rychlosti posuvů a velikosti stoupání závitů při řezání závitů.
Děkuji za rady
dáváme do kupy soustruh Volman MN13 ale v nortonce chybí páka, která posouvá dvě ozubená kola, a tím nastavuje poměry otáček (šroub/tyč : vřeteno). Tudíž sháním kterékoliv informace o této páce a ozubených kolech kterými posouvá ( i počet zubů kola na té drážkované hřídeli pomůže) . Na obrázku je vidět současný nevyhovují stav - bez páky a tudíž bez možnosti volit rychlosti posuvů a velikosti stoupání závitů při řezání závitů.
Děkuji za rady
Spočítat jsi je nezkoušel?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Myslím,že ti tam toho chybí nejspíš trochu víc. Pokud přesuneš kola z jedné strany na druhou, tak se to jen rozpojí, protože na druhé straně jsou kola menší.
Měl by tam být takový houpající se mechanizmus, který se přesouvá a aretuje z venku do řady dírek.
Takto to spíše vypadá, že to někdo spojil jen tak na tvrdo bez možnosti řazení.
Měl by tam být takový houpající se mechanizmus, který se přesouvá a aretuje z venku do řady dírek.
Takto to spíše vypadá, že to někdo spojil jen tak na tvrdo bez možnosti řazení.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
kdybys použil strejdu googla, hned první odkaz by ti vypadnul sem na fórum. A hned bys věděl, že to je napadené a zkurvené kutilem. Mrkni sem a hned budeš vědět, co ti chybí a co je dokurvené viewtopic.php?t=27859
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
Samozřejmě, že ta páka co posouvá dvě ozubená kola, kterou jsem zmínil, by se dala nazvat i houpacím mechanismem. Že takto nejde řadit vím, a také jsem to naznačil a právě proto hledám konktrétnější info o tomto houpacím mechanismuPetr68 píše: ↑20. 11. 2020, 6:26 Myslím,že ti tam toho chybí nejspíš trochu víc. Pokud přesuneš kola z jedné strany na druhou, tak se to jen rozpojí, protože na druhé straně jsou kola menší.
Měl by tam být takový houpající se mechanizmus, který se přesouvá a aretuje z venku do řady dírek.
Takto to spíše vypadá, že to někdo spojil jen tak na tvrdo bez možnosti řazení.
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
milan.83 píše: ↑20. 11. 2020, 8:32 kdybys použil strejdu googla, hned první odkaz by ti vypadnul sem na fórum. A hned bys věděl, že to je napadené a zkurvené kutilem. Mrkni sem a hned budeš vědět, co ti chybí a co je dokurvené viewtopic.php?t=27859
Googla jsem použil a zjistil jsem, že tam chybí páka co posouvá dvě úplně jiné ozubená kola.
Na základě toho, že tam chybí páka co posouvá dvě ozubená kola jsem založil tohle téma.
Přiložený odkaz znám, bohužel se tam nic o těchto chybějících dílech nepíše takže to mi opravdu nepomůže
a co třeba zkusit napsat těm lidem, co tu MN13 řešili? Dozajista budou mít fotky z rozborky.
Jen ještě doplním.. Otevři si ten odkaz a přečti si poslední post (je ode mě). Pak hned budeš, že k soustruhu existuje návod. A když ho otevřeš, budeš o něco moudřejší. Zjistíš, že hledat počet zubů je věc jedna, věc druhá je, že se soustruhy dělaly ve dvou provedeních - dva typy šroubů. A každé provedení podle té dokumentace umělo jiný počet závitových posuvů (45 vs. 48). A ty nepíšeš, které provedení máš. Pak i sebelépe myšlená rada může být špatná, jestli každé provedení má v nortonce jiná kola.
Jen ještě doplním.. Otevři si ten odkaz a přečti si poslední post (je ode mě). Pak hned budeš, že k soustruhu existuje návod. A když ho otevřeš, budeš o něco moudřejší. Zjistíš, že hledat počet zubů je věc jedna, věc druhá je, že se soustruhy dělaly ve dvou provedeních - dva typy šroubů. A každé provedení podle té dokumentace umělo jiný počet závitových posuvů (45 vs. 48). A ty nepíšeš, které provedení máš. Pak i sebelépe myšlená rada může být špatná, jestli každé provedení má v nortonce jiná kola.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
Jedná se o MN13 tudíž těch rychlostí je 45 a stoupání vodícího šroubu je 6mm.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
můj názor: v tom odkazu od milana je varianta 48, kdy 8x3x2 (převody, ten střed třeba ABC a pak asi půlení reduktorem, je tam ten přesuvník, který má pevné kolo na té drážkované hřídeli, ale kolo v nejzažší poloze nedosáhne na největší kolo nortonky.
Jestliže tvůj případ má 45 , tak to znamená, že to kolo co tam je patří k tomu přesuvníku, není to žádný bastl, jen ti chybí ta vidliíčka s přesuvníkovým kolem, které se podle těch dírek oddaluje od jednotlivých převodů a zabírá do toho menšího dvojkola, které je na té drážkované hřídeli, jakmile dojedeš do krajní polohy, tak osmá (i když je převodů jen 7) dírka na tom předním krytu by měla značit, že vyjede to přesuvníkové kolo ze záběru a natvrdo se spojí ten velký převod, který teď máš na tom obrázku zařazený
pak by bylo 7x3x2 je 42 a ten poslední natvrdo (velké kolo na drážkované hřídeli+největší norotnka) jsou ty tři do 45 a s reduktorem se neuvažuje, takže bych řekl, že ten přesuvník bude trochu jinej než v tom odkazu s rychlostmi 48
Jestliže tvůj případ má 45 , tak to znamená, že to kolo co tam je patří k tomu přesuvníku, není to žádný bastl, jen ti chybí ta vidliíčka s přesuvníkovým kolem, které se podle těch dírek oddaluje od jednotlivých převodů a zabírá do toho menšího dvojkola, které je na té drážkované hřídeli, jakmile dojedeš do krajní polohy, tak osmá (i když je převodů jen 7) dírka na tom předním krytu by měla značit, že vyjede to přesuvníkové kolo ze záběru a natvrdo se spojí ten velký převod, který teď máš na tom obrázku zařazený

pak by bylo 7x3x2 je 42 a ten poslední natvrdo (velké kolo na drážkované hřídeli+největší norotnka) jsou ty tři do 45 a s reduktorem se neuvažuje, takže bych řekl, že ten přesuvník bude trochu jinej než v tom odkazu s rychlostmi 48
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
začal bych tím, jestli je ta moje teorie správná, tedy počet dírek vůči převodům, je jich tam 7 a nebo 8?
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
Ujasněme si fakta - tabulka pro palcové míry (dle manuálu) počítá s 9 možnostmi volby jezdce (to je ta chybějící páka) . Zatímco tabulka pro míry metrické jich má jenom 8. Tudíž logicky, těch 48 rychlostí (více než 45) musí nabízet skříň s větším počtem dírek. Nebo mi někdo nějak podloženě vysvětlete, proč by měla jednou "osmidírková varianta" nabízet 45 rychlostí a podruhé 48.
K mému případu -
Dírek 8, vodící šroub stoupání 6mm, těch sedum koleček ve stromečku je očividně špatně poněvadž jich tam má být osum (osum dírek).
To kolečko natvrdo, které tam je teď, tam také takto být nemůže. Otáčky se vždy musí přenášet přes "dorovnávací" kolečko (kolečko na páce, které se naklápí podle nastavení páky a tím zapadá do toho stromečku koleček) protože kdyby se v této poslední poloze toto kolečko vyřadilo, změní se směr otáček!
K mému případu -
Dírek 8, vodící šroub stoupání 6mm, těch sedum koleček ve stromečku je očividně špatně poněvadž jich tam má být osum (osum dírek).
To kolečko natvrdo, které tam je teď, tam také takto být nemůže. Otáčky se vždy musí přenášet přes "dorovnávací" kolečko (kolečko na páce, které se naklápí podle nastavení páky a tím zapadá do toho stromečku koleček) protože kdyby se v této poslední poloze toto kolečko vyřadilo, změní se směr otáček!
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
ano, to máš pravdu, to jsem si neuvědomil, prve jsem se díval jen na ty tvé fotky, teď jsem koukal na ten řez a je to jasně vidět, že to spojení natvrdo se tam nekonáHonza Okoral píše: ↑21. 11. 2020, 10:45 Ujasněme si fakta - tabulka pro palcové míry (dle manuálu) počítá s 9 možnostmi volby jezdce (to je ta chybějící páka) . Zatímco tabulka pro míry metrické jich má jenom 8. Tudíž logicky, těch 48 rychlostí (více než 45) musí nabízet skříň s větším počtem dírek. Nebo mi někdo nějak podloženě vysvětlete, proč by měla jednou "osmidírková varianta" nabízet 45 rychlostí a podruhé 48.
K mému případu -
Dírek 8, vodící šroub stoupání 6mm, těch sedum koleček ve stromečku je očividně špatně poněvadž jich tam má být osum (osum dírek).
To kolečko natvrdo, které tam je teď, tam také takto být nemůže. Otáčky se vždy musí přenášet přes "dorovnávací" kolečko (kolečko na páce, které se naklápí podle nastavení páky a tím zapadá do toho stromečku koleček) protože kdyby se v této poslední poloze toto kolečko vyřadilo, změní se směr otáček!
divná je i ta tabulka s 9 dírkama pro 1/4, to by znamenalo, že při těch 45 je tam někde 5 stupňů 5x9 místo 6 v řezu (ABCxdvě polohy té redukce) což je ale blbost vzhledem k tomu, že ty kola ABC budou asi stejné u obou variant
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
-
- Příspěvky: 8
- Registrován: 19. 11. 2020, 8:51
Třeba pak při těch 9 pozicích existují nějaké rozdílné pozice nastavení které mají ve finále stejnou rychlost suportu. (příklad - pozice 4 na jezdci a pohon tyčí je co se týče rychlosti suportu stejné jako pozice 8 na jezdci a použití vodícího šroubu) Jak řikám, přijde mi divné že by těch osum dírek mělo více variant. Ta tabulka s 9 a 8 dírami opravdu v manuálu k tomuto soustruhu je.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
ano, já vím, koukal jsem do něj, v tvé variantě metriky 6mm je tam 8x6 posuvů jen s využitím ABC a dvou sad výměnných kol, v té tabulce pro 1/4 palec je 9 pozic pro ABC, tedy 9x3=27 a pak dvě pozice kde je uvedena PÁKA 2x9=18 v součtu pak 45. Páka je myslím ten reduktor posuvů se kterým jsem uvažoval už v mém prvním postu, ale v manuálu jej nikdo neřeší, zřejmě se ta redukce používá při tom nemetrickém provedení pro závityHonza Okoral píše: ↑21. 11. 2020, 12:24 Třeba pak při těch 9 pozicích existují nějaké rozdílné pozice nastavení které mají ve finále stejnou rychlost suportu. (příklad - pozice 4 na jezdci a pohon tyčí je co se týče rychlosti suportu stejné jako pozice 8 na jezdci a použití vodícího šroubu) Jak řikám, přijde mi divné že by těch osum dírek mělo více variant. Ta tabulka s 9 a 8 dírami opravdu v manuálu k tomuto soustruhu je.
jestliže tedy pro metrické se uvažuje ta páka reduktoru posuvů(vlevo na vřeteníku) vždy 1:1 a je tam ještě třeba 1:4 (nevím, já ten soustruh neznám) tak pokud koukám do tabulky na pozici běžce pro posuvy 9, tak vrchní 0,32 je čtyřnásobek A(0,08) a spodní 0,16 je čtyřnásobek C(0,04)....čtyřnásobek B (0,02) je ti k prdu, protože to je vlastně A(0,08)

u závitů je to pak némlich to samé
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění