Soustruh Svoboda JSO 4

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

13. 11. 2020, 7:58

Dneska už se k vidličce nedostanu ale tyčku jsem zkreslil. Doufám že neurazí že píšu přímo míry a nedohledavam odpovídající tolerance. K té tyčce asi jinak není moc co vysvětlovat. Přes díru průměru 5,3 a šroubek je spojena s tím presuvným kroužkem do kterého zabírá vidlička. Na druhé straně tyčky je kužel který vytlačuje ty tři kalené kolíčky které přes trojúhelníkové ramínka spínají spojku. Na mé tyčce jsou už trochu vymačkane žlábky od těch klíčků.

Teď bych měl zase dotaz já. Takovou plechovku spojku mám v ruce poprvé. Předpokládám že aby dobře fungovala, musí být nejlépe čistá, suchá popř dobře odmaštěná. Nějaké části lamel jsou lehce vylestěné od činnosti spojky, jiné nesou ještě stopy po broušení z fabriky. Mám ty vylestěné místa trochu zdrsnit smirkem nebo to nechat být. Díky a pokud je to příliš hloupý dotaz tak ho tu ignorujte. Jsem ještě mladý ucho a neviděl jsem ještě vše. Je to můj druhý soustruh, přičemž první MN-80 jsem ve středu prodal aby bylo místo na Svobodu.
Přílohy
16052974846123330933798702167597.jpg
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

14. 11. 2020, 10:35

Tady je vidlička s kamenem. Kdyby bylo ještě něco třeba, stačí se ozvat, pokud to teda nebudou rozměry ložisek vřeteníku :).
Jinak bych měl taky dotaz na majitele JSO 4 jaké jsou maximální otáčky soustruhu. Někde jsem četl že z hlediska stáří stroje a nástrojů v té době (resp. řezných rychlostí) to nebylo nic moc. Mám totiž v háji řemenice na klíňák na motoru a když bych ji dělal novou, mohla by se udělat větší a tím si trochu zvednout otáčky vřetene. Dík za odpověď, jinak stačí mi i odpověď že obrabíte noži s pajenymi plátky a jde to.
V budoucnu budu taky potřebovat opravit příčný posuv který je KO. Mám sice nějaké polámané části které jsou nejspíš z něho ale i tak kdyby to měl někdo rozdělané, pár fotek a slovní komentář by se hodil.
Přílohy
16053500807435532834710263351474.jpg
david.1
Příspěvky: 647
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09

15. 11. 2020, 1:55

Paráda,díky.Asi je to fšechno,ještě zavzpomínám,jestli nepotřebuju něco dalšího(nemám soustruh doma).
Tys prodal emenku? Mladej a hloupej!!! Doufám,že jsis nechal všechno příslušenství,co se dává na vřeteno?
Ad ložiska vřetene- ty jsem dělal,ale nefotil..I vřeteno brousil :? .
co se týká příčného posuvu,ten jsem taky dělal,je to už pár let,ale třeba si vzpomenu. Ten můj byl pravděpodobně nabouranej,protože BACHA! -nemá to žádnou spojku proti přetížení-když někde narazíš ,odnese to kuželové kolo náhonu od šroubu...Taky musí být obě páky řazení příčného/podélného posuvu na suportu dobře vymezené,aby tam nešlo nacpat oba posuvy najednou..Když to budeš mít rozebrané,vyndej i vodící šroub (venku se pěkně dá vyčistit, ohladit hrany vymačkané drážky -šroub slouží zároveň jako vodící tyč, JSO pětka už měla šroub a tyč rozdělené- a omrkni,jestli není projetý jak v drážce,tak v závitu,kdyžtak aspoň otočit,nebo lépe zregulovat a udělat novou matku-ta musí pěkně sedět,jinak bude problém se řazením matky.Když budeš mít rozebranej suport,tak hned oprav i šroub příčného posuvu s matkou a dej nové filcové stíráky.Taky možná bude chtít přeškrábnout vedení příčného suportu.. Ručím za to,že ani jedno nebude dobré.
ad otáčky: obrábíme vším možným a jde to. On by asi ani nebyl tolik problém zvednout otáčky,když budeš dobře mazat vřeteno a bude odpovídajícně vymezená vůle v ložiskách,ale není to emenka,kolik toho chceš točit na dva tisíce otáček?
Já měl spíš problém s plochým řemenem..Říkal jsem si,že dneska jsou lepší materiály než kůže,tak jsem si nechal poradit v Reku a dal jsem si udělat polyuretanovej GTI140 .Můžu napsat-katastrofa..Když nebyl napnutej,klouzal,padal.Mám tam 160 univerzálku a když byl napnutej podle předpisu,tak spadl dřív,než se vřeteno roztočilo,zabrzdit reverzem,jak jsem zvyklej z emenky třeba při řezání závitů bylo absolutně nemožný. Když jsem ho napnul,že byl jak struna,tak nepadal,ale zase se dost hřály ložiska na vřeteně.. Měsíc jsem se s tím po večerech trápil až mě vzal vztek,řemen jsem utrhnul a zahodil,nacpal tam koženej,kterej tam původně byl a bylo po problému..Tedy až na to,že ten původní měl spojku,a ta dělala hluk při běhu přes řemenice. Tak jsem udělal novej,koženej řemen slepenej přímo v mašině a je klid.. Jen pořád nevím,jak se původně řemen šponoval-nějak to jít muselo..
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

15. 11. 2020, 11:11

Tak jsem sundal a rozhodil suport. Docela dost mě potrápil kolik (pravděpodobně kuzelový) na uložení posuvoveho šroubu. Buď ho tam někdo narval kladivem a nebo zalepil. Na posuvu to neodneslo kuželové soukolí ale ozubene kolo co čouhá nahoru ze skříně směrem k příčnému posuvu a dutá hřídel na jejímž konci je malý pastorek a přepíná se s ní mezi příčným a podélným posuvem. Co se týče opravy kola, úsměv mě přešel když jsem spočítal, že modul je 1,25 a že si žádný polotovar nekoupím. Zítra to donesu do svářecí školy jestli se jim to podaří dovařit litino-niklovou elektrodou a pak pustím do akce jehlový pilník (pryč jsou jen dva zuby. Zbytek budu muset nějak vyrobit.
Příčný suport jsem ještě nerozebíral ale matka má malou vůli, vedení netuším ale zaškrabat to snad dokážu (už jsem tak "pošlechtil" MNku před prodejem). Jestli jsem to dobře pochopil z minulého příspěvku, posuvovy šroub je na obou stranách stejně opracovaný a jde otočit? Ještě jsem nezkoumal v jakém je stavu, přijde na něj řada. Opotřebení matky asi neumím vyhodnotit ale její případná výroba je zatím nad moje možnosti. Občas sem asi budu psát s prosbou o radu, jak jsem psal, stále se učím a navíc asi nikde jinde není "tolik" majitelů JSO 4.

Ještě k té MN-80. Musela jít pryč abych měl kam nastěhovat JSO4. Je vtipný že zaberou téměř stejné místo. Jinak mám ještě jednu nekompletní na které jsem se chtěl naučit škrabat a dát si ji dokupy. Chybí mi celý suport, koník a nějaké drobnosti ale doufám že se mi je podaří sehnat.
Reinkarnace
Příspěvky: 825
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

16. 11. 2020, 10:29

Dej nějaky fotky JSO4, ať se pokocháme poctivou strojařinou. :)
david.1
Příspěvky: 647
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09

17. 11. 2020, 7:55

zexner píše:
15. 11. 2020, 11:11
Tak jsem sundal a rozhodil suport. Docela dost mě potrápil kolik (pravděpodobně kuzelový) na uložení posuvoveho šroubu. Buď ho tam někdo narval kladivem a nebo zalepil. Na posuvu to neodneslo kuželové soukolí ale ozubene kolo co čouhá nahoru ze skříně směrem k příčnému posuvu a dutá hřídel na jejímž konci je malý pastorek a přepíná se s ní mezi příčným a podélným posuvem. Co se týče opravy kola, úsměv mě přešel když jsem spočítal, že modul je 1,25 a že si žádný polotovar nekoupím. Zítra to donesu do svářecí školy jestli se jim to podaří dovařit litino-niklovou elektrodou a pak pustím do akce jehlový pilník (pryč jsou jen dva zuby. Zbytek budu muset nějak vyrobit.
Příčný suport jsem ještě nerozebíral ale matka má malou vůli, vedení netuším ale zaškrabat to snad dokážu (už jsem tak "pošlechtil" MNku před prodejem). Jestli jsem to dobře pochopil z minulého příspěvku, posuvovy šroub je na obou stranách stejně opracovaný a jde otočit? Ještě jsem nezkoumal v jakém je stavu, přijde na něj řada. Opotřebení matky asi neumím vyhodnotit ale její případná výroba je zatím nad moje možnosti. Občas sem asi budu psát s prosbou o radu, jak jsem psal, stále se učím a navíc asi nikde jinde není "tolik" majitelů JSO 4.

Ještě k té MN-80. Musela jít pryč abych měl kam nastěhovat JSO4. Je vtipný že zaberou téměř stejné místo. Jinak mám ještě jednu nekompletní na které jsem se chtěl naučit škrabat a dát si ji dokupy. Chybí mi celý suport, koník a nějaké drobnosti ale doufám že se mi je podaří sehnat.
Nojo, to kolo pohonu jsem taky dělal. Nebylo špatné,ale mělo velkou vůli v zubech,Když dodáš stanmré na vzor (bude korigované-aspoň na mém bylo,takže polotovar,který bude v základu ti bude k ničemu) kvůli změření a nebudeš to chtít zítra,tak ti ho udělám.Vařit to elektrikou je blbost, muselo by být ohřáté aspoň do tmavě ruda,a pak to nechat to chladnout pomalu v popelu (nebo líp v peci,aby tam nevznikl tvrdý přechod mezi litinou a návarem. Jakmile se tam udělá, pilníkem ,natož HSS frézou do toho nesáhneš. A potom pořád mysli na riziko,že ten navařený zub může upadnout..(Když už něco takovýho,tak dovařit autogenem,litinou. To se potom i báječně opracovává,materiál je perfektně homogenní) Kolik to pak nadělá škody přijde na mysl až když je po všem..
Ad šroub příčného posuvu. Až to rozebereš ,zkus nejdřív okometricky omrknout šroub,pak i s mikrometry v paži. Když nebude moc vyběhaný v jednom místě, dá se původní matice z boku rozříznout a navrtat do ní dva závity na šrouby ke stažení.Šrouby tam můžeš dát imbusáky, je s nimi pohodlnější manipulace,když se matka vymezuje(to musíš na smontované mašině,dá se tam dobře dostat pod ložem. Tím si na chvíli pomůžeš. Pokud bude ovšem šroub víc projetý,tak obrousit ,aby měl povrch všude stejný průměr a závit zregulovat. Potom musíš vyřezat atyp. matku. K tomu už se ale já nehlásím.Nebo nový šroub,ale je to dost práce,takže se vyplatí poopravit ten orig.
Ad vodící šroub: konce nejsou stejné,ale je jednodušší ho upravit a otočit,než dělat novej. Není to jen o tom,že takhle dlouhé závity se obvykle frézují na spec. strojích(dneska na NC by se dalo těm rézkám konkurovat) ale hlavně o té drážce,která musí po celé délce běžet přesně v ose šroubu..Frézuje se samozřejmě do hotového závitu,z čekož je jasné,že původní šroub nezreguluješ.Ale chce ho to nejdřív důkladně očistit,nejlíp dráťákem (ne takovým tím copánkatým,ale s rovnýma štětinama!) třeba v úhlové brusce a pak změřit,na tenhle účel aspoň mikrometrem přes drátky(asi by stačily i třeba jehly z ložiska,jde o porovnání opotřebení závitu v jednotlivých částech,ne o zjištění rozměru). Ad matka k tomu: podle výsledku měření šroubu,lehká vůle v závitu moc nevadí._Je důležité hlavně aby celý mechanismus zamykání matky byl bez vůlí,jinak na tom nepůjde dělat..
ad příslušenství na MN- nepsaljsem to proto,že bych ho chtěl,ale proto,že se ti hodí k tomu Svoboďákovi,má to stejné ukončení vřetena..
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

17. 11. 2020, 9:31

david.1 píše:
17. 11. 2020, 7:55
zexner píše:
15. 11. 2020, 11:11
Tak jsem sundal a rozhodil suport. Docela dost mě potrápil kolik (pravděpodobně kuzelový) na uložení posuvoveho šroubu. Buď ho tam někdo narval kladivem a nebo zalepil. Na posuvu to neodneslo kuželové soukolí ale ozubene kolo co čouhá nahoru ze skříně směrem k příčnému posuvu a dutá hřídel na jejímž konci je malý pastorek a přepíná se s ní mezi příčným a podélným posuvem. Co se týče opravy kola, úsměv mě přešel když jsem spočítal, že modul je 1,25 a že si žádný polotovar nekoupím. Zítra to donesu do svářecí školy jestli se jim to podaří dovařit litino-niklovou elektrodou a pak pustím do akce jehlový pilník (pryč jsou jen dva zuby. Zbytek budu muset nějak vyrobit.
Příčný suport jsem ještě nerozebíral ale matka má malou vůli, vedení netuším ale zaškrabat to snad dokážu (už jsem tak "pošlechtil" MNku před prodejem). Jestli jsem to dobře pochopil z minulého příspěvku, posuvovy šroub je na obou stranách stejně opracovaný a jde otočit? Ještě jsem nezkoumal v jakém je stavu, přijde na něj řada. Opotřebení matky asi neumím vyhodnotit ale její případná výroba je zatím nad moje možnosti. Občas sem asi budu psát s prosbou o radu, jak jsem psal, stále se učím a navíc asi nikde jinde není "tolik" majitelů JSO 4.

Ještě k té MN-80. Musela jít pryč abych měl kam nastěhovat JSO4. Je vtipný že zaberou téměř stejné místo. Jinak mám ještě jednu nekompletní na které jsem se chtěl naučit škrabat a dát si ji dokupy. Chybí mi celý suport, koník a nějaké drobnosti ale doufám že se mi je podaří sehnat.
Nojo, to kolo pohonu jsem taky dělal. Nebylo špatné,ale mělo velkou vůli v zubech,Když dodáš stanmré na vzor (bude korigované-aspoň na mém bylo,takže polotovar,který bude v základu ti bude k ničemu) kvůli změření a nebudeš to chtít zítra,tak ti ho udělám.Vařit to elektrikou je blbost, muselo by být ohřáté aspoň do tmavě ruda,a pak to nechat to chladnout pomalu v popelu (nebo líp v peci,aby tam nevznikl tvrdý přechod mezi litinou a návarem. Jakmile se tam udělá, pilníkem ,natož HSS frézou do toho nesáhneš. A potom pořád mysli na riziko,že ten navařený zub může upadnout..(Když už něco takovýho,tak dovařit autogenem,litinou. To se potom i báječně opracovává,materiál je perfektně homogenní) Kolik to pak nadělá škody přijde na mysl až když je po všem..
Ad šroub příčného posuvu. Až to rozebereš ,zkus nejdřív okometricky omrknout šroub,pak i s mikrometry v paži. Když nebude moc vyběhaný v jednom místě, dá se původní matice z boku rozříznout a navrtat do ní dva závity na šrouby ke stažení.Šrouby tam můžeš dát imbusáky, je s nimi pohodlnější manipulace,když se matka vymezuje(to musíš na smontované mašině,dá se tam dobře dostat pod ložem. Tím si na chvíli pomůžeš. Pokud bude ovšem šroub víc projetý,tak obrousit ,aby měl povrch všude stejný průměr a závit zregulovat. Potom musíš vyřezat atyp. matku. K tomu už se ale já nehlásím.Nebo nový šroub,ale je to dost práce,takže se vyplatí poopravit ten orig.
Ad vodící šroub: konce nejsou stejné,ale je jednodušší ho upravit a otočit,než dělat novej. Není to jen o tom,že takhle dlouhé závity se obvykle frézují na spec. strojích(dneska na NC by se dalo těm rézkám konkurovat) ale hlavně o té drážce,která musí po celé délce běžet přesně v ose šroubu..Frézuje se samozřejmě do hotového závitu,z čekož je jasné,že původní šroub nezreguluješ.Ale chce ho to nejdřív důkladně očistit,nejlíp dráťákem (ne takovým tím copánkatým,ale s rovnýma štětinama!) třeba v úhlové brusce a pak změřit,na tenhle účel aspoň mikrometrem přes drátky(asi by stačily i třeba jehly z ložiska,jde o porovnání opotřebení závitu v jednotlivých částech,ne o zjištění rozměru). Ad matka k tomu: podle výsledku měření šroubu,lehká vůle v závitu moc nevadí._Je důležité hlavně aby celý mechanismus zamykání matky byl bez vůlí,jinak na tom nepůjde dělat..
ad příslušenství na MN- nepsaljsem to proto,že bych ho chtěl,ale proto,že se ti hodí k tomu Svoboďákovi,má to stejné ukončení vřetena..
Díky za cenné rady. Na soustruhu dělám po večerech protože při tom ještě dělám školu ale snažím se to neflákat. Dvě univerzalky s přírubama mi po MN80 zbyly (125, 3 a 4 čelisťová).
Ocelák s rovnýma drátama používám často, líbí se mi jak čistý a lehce zašedlý povrch dělá (nejsem leštič aby se vše blýskalo). Na první pohled ale drážka šroubu není moc opotrebovaná ale uvidí se až při měření.

Můžu se zeptat, kolik by zhruba mohla stát výroba toho kola? Jasný že zadarmo to nebude, sice si plánuju koupit děličku ale ještě nikdy jsem kolo nevyráběl a chtěl bych mít soustruh co nejdřív v kupě. Musel bych si dodat i materiál? Pozítří pojedu do slevarny kvůli té duté hřídelce s pákou na volbu podelneho a příčného posuvu tak bych tam snad nějaký kousek litiny navíc sehnal. Jinak moje kolo je nejspíš taky korigované, protože modul mi vyšel nějakých 1,2522 mm.
Ještě drobnost k té spojce jak jsem ji měl rozdělanou a meřil jsem ty části. Pořádně jsem vše očistil, vyměnil špatný ložiska, pořádně namazal a složil. Měl jsem při tom venku i páku kterou se to ovládá. Ta byla docela orezlá, tak jsem ji taky očistil a máznul vazelinou. Výsledek, spojka se samovolně rozpíná a nedrží sepnutá :-). Jako aretace asi fungovala správně zrezlá páka ovládání. Asi tam budu muset někde udělat aretaci přes kuličku s pružinou protože spojky se vzdát nechci. Tolik k fungujícím spojkám na JSO 4.
david.1
Příspěvky: 647
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09

18. 11. 2020, 12:47

Dělička je sice hezká věc,ale korigované kolo se na ní nevyrobí(pokud není speciální fréza,vyrobená jen na ten jediný konkrétní počet zubů). Ad materiál kola: to vyřešíme v SZ.Většinou je to tak,že jedno kolo je základní a to druhé vyráběli podle toho,jak se povedly navrtat díry,popř. jak moc snížili základnu suportu proti skříni,ať už ve výrobě,nebo při opravě.Ad spojka-nevím,nemám zkušenost,nevyjadřuju se..
Co ten napínák řemenu? -samozřejmě jsem nemyslel klíňáky,tam je to jasné,ale plochý řemen na pohon vřetena.
Reinkarnace
Příspěvky: 825
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

18. 11. 2020, 8:13

zexner píše:
17. 11. 2020, 9:31
Můžu se zeptat, kolik by zhruba mohla stát výroba toho kola? Jasný že zadarmo to nebude, sice si plánuju koupit děličku ale ještě nikdy jsem kolo nevyráběl a chtěl bych mít soustruh co nejdřív v kupě. Musel bych si dodat i materiál? Pozítří pojedu do slevarny kvůli té duté hřídelce s pákou na volbu podelneho a příčného posuvu tak bych tam snad nějaký kousek litiny navíc sehnal. Jinak moje kolo je nejspíš taky korigované, protože modul mi vyšel nějakých 1,2522 mm.
....
Popřípadě se zkus se zeptat "Jovy"
memberlist.php?mode=viewprofile&u=854
http://www.jova1.cz/dilna/zuby/zuby.html
Třeba Ti poradí.... :wink:
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

18. 11. 2020, 9:05

Na soustruhu jsem nenašel nic co by nějak souviselo s možným napnutím koženýho řemene ale všiml jsem si na úplně prvních fotkách tohohle vlákna že domky uložení hřídele s řemenicema jsou trochu podložený asi kvůli mírnému napnutí. Je to asi nejjednodušší způsob. Ještě mě napadlo využít nějaký válec typově z valečkového dopravníku, ten umístit na páku a šponovat přes něj řemen (třeba za pomoci pružiny).
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

18. 11. 2020, 9:28

Reinkarnace píše:
18. 11. 2020, 8:13
zexner píše:
17. 11. 2020, 9:31
Můžu se zeptat, kolik by zhruba mohla stát výroba toho kola? Jasný že zadarmo to nebude, sice si plánuju koupit děličku ale ještě nikdy jsem kolo nevyráběl a chtěl bych mít soustruh co nejdřív v kupě. Musel bych si dodat i materiál? Pozítří pojedu do slevarny kvůli té duté hřídelce s pákou na volbu podelneho a příčného posuvu tak bych tam snad nějaký kousek litiny navíc sehnal. Jinak moje kolo je nejspíš taky korigované, protože modul mi vyšel nějakých 1,2522 mm.
....
Popřípadě se zkus se zeptat "Jovy"
memberlist.php?mode=viewprofile&u=854
http://www.jova1.cz/dilna/zuby/zuby.html
Třeba Ti poradí.... :wink:
Díky za odkaz na hodně inspirující stránky, hned jsem pročetl několik témat. Zkusím se nejdřív domluvit s Davidem. Jinak fotky budou v budoucnu, teď bez suppotu to je o ničem. Každopádně můj soustruh bude nejspíš poválečný protože na štítku již není zmínka o nějakém Svobodovi ale Spojené továrny na obráběcí stroje, n.p. Olomouc. Takže je nejspíš z doby kdy panu Svobodovi znárodnily fabriku.
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

21. 11. 2020, 1:41

Tak jsem chtěl změřit vůle na vřetenu a popřípadě ji vymezit. Vyskytl se ale problém s vyšroubováním matice na předním pouzdru hned pod univerzalkou. Předpokládám že tyhle kluzně uloženy soustruhy to mají dělaný všechny stejně (beru to podle zkušeností z eMeNky) že se povolí matice pod sklicidlem, dotáhne se matice za ložiskem, tím se pouzdro vtáhne do kuželové díry a vymezi se vůle. Problém je že první matice, nejde povolit (šla ale jen kousek a hřídel už se v pouzdru ani nehne. Už nad tím chvilku hloubám ale jinou možnost nevidím. Přední matice skříní neprojde a musí jít přece udšroubovat.
Alespoň jedna dobrá zpráva. Navštívil jsem slévárnu a něco si přivezl :-)
Přílohy
1605966072923755617494185388314.jpg
Naposledy upravil(a) zexner dne 21. 11. 2020, 10:30, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 170
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

21. 11. 2020, 6:46

Pěkné. :idea: Mohu se zeptat, na kolik takový odlitek vyjde ? Co tě vedlo k tomu to neudělat z plného matroše ?
Kart EMU-250, FV24
zexner
Příspěvky: 15
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37

21. 11. 2020, 7:16

Tom Dvk píše:
21. 11. 2020, 6:46
Pěkné. :idea: Mohu se zeptat, na kolik takový odlitek vyjde ? Co tě vedlo k tomu to neudělat z plného matroše ?
Stálo mě to 5 minut modelování v počítači, 2 hodiny tisknutí modelu na 3D tiskárně, nějaké broušení a lakování. Ve slevarně jsem si dal kafe a předal model. Druhý den jsem dostal odlitek. Jako protiváhu jsem donesl nějaký starý brzdový kotouče které potom kuplovna spolkne. Beztak je hmotnost takového odlitku asi 10krát menší (takže úplně zanedbatelná) , než vtoková soustava jakéhokoliv odlitku co běžně dělají. Obecně jde říct, že jsem si to tam v minulosti odpracoval.
Uživatelský avatar
Tom Dvk
Příspěvky: 170
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

21. 11. 2020, 8:56

Tak to potom jo. :)
Kart EMU-250, FV24
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“