Porucha na krokovém motoru.

Odpovědět
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 867
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 6:18

Potřeboval bych celkem rychle poradit. Jde o toto:

Na soustruhu mám na podélném posuvu KM Microcon SL34-2530 ( 3N, paralelní zapojení) který mi zrovna kiksnul. Resp. na signály z řídící desky reaguje, ale neví, na kterou stranu se má točit. (posuv má tendenci jet jednou doleva, jednou doprava, ale ve skutečnosti se nerozjede.)

Tuto poruchu znám - stávala se mi na příčném posuvu, a její příčina byla vždy nějaký přelomený drát. V tomto případě je ale motor na pevno - takže se nehýbe, a tudíž u jednotlivých vodičů není co přelomit.

Moje otázka zní: Je kikslý motor, nebo mám problém s řídící deskou? Je fakt, že už se mi jednou povedlo ten samý motor (akorát na druhé mašině) odkouřit - ovšem tehdy to vypadalo spíše na zadřená ložiska, ovšem myslím si, že přerušený drát v motoru je dost nepravděpodobné.

Díky předem.
Uživatelský avatar
cncp100
Příspěvky: 572
Registrován: 29. 12. 2006, 8:02
Bydliště: Lovosice
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 7:06

Může být spálené jedno vinutí. Záleží jakou máš řídící elektroniku. Může být špatný jeden výkonový spinač. Je více možností. Nemáš jiný na vyzkoušení??
kdo nic nezkusí, nic nezíská.
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

14. 11. 2009, 7:07

Nejrychlejší tip na dálku je najít jiný KM podobných parametrů a zkusit přepojit na driver, resp. jiný driver na tento KM. (Proto je výhodné mít na mašině stejné motory :)).

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 867
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 9:04

Jiný nemám (resp mám ten zadřený). No - asi to dopadne tak, že v pondělí expres objednám nový, no a pokud bude chyba v elektronice, tak budu mít záložní motor ....
Uživatelský avatar
cncp100
Příspěvky: 572
Registrován: 29. 12. 2006, 8:02
Bydliště: Lovosice
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 9:10

Tak vezmi laespoň multimetr a zkus výstupy z driveru. Jestli jsou ok.
kdo nic nezkusí, nic nezíská.
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 9:58

Jestli máš multimetr, tak proměř motor ohmetrem. Všechny vinutí musejí mít podobný odpor.
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 867
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2009, 11:38

Bohužel nic na měření nemám k dispozici - na to si budu muset zavolat známého. Zkusím to zítra. Dík za tipy.
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

15. 11. 2009, 12:14

Máš alespoň auto ? Stačí ti porovnat jednotlivá vinutí (všechny 4, každé zvlášť). Dá se to udělat celekm přesně i postupným připojováním na autobaterii v sérii s brzdovou žárovkou (22W). Měla by slabě žhnout a podle barvy vlákna to jde celkem přesně porovnat. Pokud se rozsvítí naplno, tak je na vinutí zkrat, pokud nesvítí vůbec, je přerušené. Třídil jsem touhle metodou malé odpory a krásně jde poznat 1 ohm od 0,5 ohmu.
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 867
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

16. 11. 2009, 11:14

Tak už vím na čem jsem - odešla mi řídící deska (mám tam odpálené nějaké výkonové integráče - či co je to za sajrajt - K tomu mi docházelo na prapůvodní verzi mašiny, když jsem v klidovém stavu protočil motor).

Takže pro mě již klasika - buď oprava, nebo výměna (to asi bude rychlejší). Díky všem za rady.

P.S. téma můžete smazat - má nulovou informační hodnotu.
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

16. 11. 2009, 11:40

Jestli ti odchází řídící elektronika, když při motoru v klidu s ním ručně zatočíš, tak je to konstrukční chyba. Pravděpodobně nedostatečně dimenzované ochranné diody. Musejí být na minimálně trojnásobek napájecího napětí (derivační špička na indukční zátěži) a většina těch amatérských konstrukcí co jsem viděl, je má dimenzované jen lehce nad napájecí napětí.
Uživatelský avatar
R - stick
Site Admin
Příspěvky: 867
Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
Kontaktovat uživatele:

16. 11. 2009, 9:12

Sice toto není amatérská konstrukce, ale jak píšeš, toto ta deska opravdu pořešené nemá. Je fakt, že v druhé mašině mě šlape bez problému, a v této už ji opravuji několikrát a to vždy se stejnou závadou (odpálené výkonové tranzistory). Pokaždé ale když mi kiksla, tak se posuv ani nehnul. Já jsem byl pro tento případ už vybaven (hromada náhradních součástek, stačí akorát přeletovat ....), ovšem tentokrát mě přechcala, protože ta závada opravdu vypadala, jako kdyby byl odpálený motor.

No v každém případě ji nahradím novějším typem.
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

17. 11. 2009, 1:17

Mozna by stalo za to vzit osciloskop a promerit to. Pak bud pridat nejake ochrane prvky (mozna by stacil vhodne zvoleny transil), nebo pouzit jine koncove tranzistory. Podle me prace tak na pul hodiny a do budoucna by byl klid ...
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“