3f asynchronní motor - vzduchová mezera
Dostal se mě do rukou starý 3f asynchronní motor u kterého místy drhne rotor. Z nějakého důvodu hází o 0,12 i když vlastní hřídel hází jen 0,02. Proto bych chtěl zkusit rotor stočit a zajímalo by mě jaká je přibližně maximální přípustná vzduchová mezera. Nevím jaký vliv na motor bude mít její zvětšení. U stykačových cívek to vím, tam roste spotřeba, takže se víc hřeje atd ......
Zníži sa magnetizačná indukčnosť a zvýši sa magnetizačný prúd, takže o niečo klesne účinník (to isté, čo sa stane s tým stykačom). A tiež sa zníži moment motora. Ak to stočíš o pár stotín, tak sa nič strašné nestane, ale zbytočne by som to nepreháňal. Si si istý, že to meriaš správne? Určite nie je hriadeľ ohnutý? Pochybujem, že ten rotor vyrobili "do vajca"
Tos C45-2000
Vyndal bych rotor a v nějakém provizorním stojánku změřil, jestli opravdu háže, kde přesně a o kolik.
A pak zkusit ten rotor trochu srovnat v lisu. Nebo možní i jen ve svěráku (podle velikosti toho motoru).
A mimochodem když drhne jen místy - není třeba problém naopak se statorem?
A pak zkusit ten rotor trochu srovnat v lisu. Nebo možní i jen ve svěráku (podle velikosti toho motoru).
A mimochodem když drhne jen místy - není třeba problém naopak se statorem?
Měřil jsem to v soustruhu ve špičkách. Stator nevím jak změřit, respektive nemám jak. Samotnému je mě to divný, ale opravdu to vypadá jako když háže jen plášť rotoru, ale ještě se na to jednou podívám.
Kdož ví co ten motor za těch cca 72 let zažil.
Kdož ví co ten motor za těch cca 72 let zažil.
Zde se hodí lihovka.
Omalovat jak rotor, tak stator, složit a zatočit.
Hned bude vidět zda se jedná o jeden bod, celou otáčku a kde.
Omalovat jak rotor, tak stator, složit a zatočit.
Hned bude vidět zda se jedná o jeden bod, celou otáčku a kde.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Nějak nechápu, jak to jako myslíš.Zx1974 píše: ↑30. 12. 2020, 1:58 Dostal se mě do rukou starý 3f asynchronní motor u kterého místy drhne rotor. Z nějakého důvodu hází o 0,12 i když vlastní hřídel hází jen 0,02. Proto bych chtěl zkusit rotor stočit a zajímalo by mě jaká je přibližně maximální přípustná vzduchová mezera. Nevím jaký vliv na motor bude mít její zvětšení. U stykačových cívek to vím, tam roste spotřeba, takže se víc hřeje atd ......
Pokud je rotor s klecí na hřídeli našišato (pouze v jednom místě na rotoru dře), tak jaksi je vůle (mezera) v tom místě, co to dře, NULA. Takže když to podle ložisek v lunetě přetočíš (odtočíš pouze ten "nádor") tak bude v místě bývalého "nádoru" vůle odpovídající tomu, kolik jsi odtočil. Všude jinde pak bude vůle daná deformací rotoru, (sice větší než správná, ale nejspíš zanedbatelně - tj o těch třeba 0,12 ) což opět by neměl být sebemenší problém změřit hodinkama.
Přece to nebudeš přetáčet - opravovat zase našišato , přesně podle šišatýho rotoru - aby se ta vůle zvětšila všude.
Pokud ta vůle v tom místě toho nádoru bude po opravě (třeba) 0,2, tak rozhodně nebude větší než všude jinde a nebude ani větší než se obvykle dělá.
Nepředpokládám, že bys s tím, co máš k dispozici, měl být schopen naměřit nějaký rozdíl v účinnosti nebo skluzu.
Tohle ovšem platí pouze pokud ten šmajdung je skutečně pouze těch 0,12 a stator není nabořený (podle mě bude, protože šmajdung 0,12 by měl v běžné mezeře pohodlně "zmizet" - mezera bývá větší.
Podle mě ovšem bude nabořené čelo (jedno nebo obě) a nebo celý stator včetně paketu - jak to nejspíš někomu upadlo .
Pak platí, že se to chovat bude podle toho, jak to je hodně šišatý (celý - tj. v pxxxli).
Jinak taky by bylo pro příště dost dobré zkusit napsat co to je za motor - jak je velký - protože házení rotoru o 0,12mm motoru 0,08kW a u motoru 400kW asi nebude mít úplně stejný vliv - motory nebudou mít stejnou mezeru.