Puma píše: ↑6. 3. 2021, 12:14
Dobrý den, koupil jsem stolní soustruh. Zjevně dělaný doma, nebo spíš ve fabrice jako mimopracovní aktivita. Materiál je údajně ocelolitina. Myšleno zřejmě lože.
ne, je to svařenec a sešroubovanec z ocelových válcovaných profilů a z plechů
je to docela pěkně uděláno, rozhodně to provedením výrazně převyšuje podobné konstrukce
ocelolitina je něco jiného
Puma píše: ↑6. 3. 2021, 12:14
Jsem renesanční člověk, ale ne profesí soustružník. Soustruh soustruží, avšak jen v manuálním režimu. Motorový podélný posuv nefunguje, (příčný nemá) protože jeho pohon je řešen řemenicemi a poslední řemínek na menší řemeničce prokluzuje, protože nepřekoná odpor závitové tyče posouvající suport. Pokusím se přiložit fotky a i odkaz na video na trubce. Jako řešení mne napadlo poslední dvě řemenice nahradit ozubenými koly čím by přenos sil byl zajištěn stoprocentně a navíc dle mého laického úsudku byla li by ta kola promyšlena, tak by byl soustruh i obohacen o jistou možnost řezání závitů.
teoreticky ano, ozubenými koly se to řeší na profi strojích
dokonce to vypadá, že že takový byl původní záměr autora a ty řemínky se tam nějak připletly jako provizorium které už tam zůstalo
prakticky to narazí na to, že pokud bys chtěl používat strojní posuv pomocí toho šroubu co tam je pro běžné soustružení i pro řezání závitů, tak pro tyhle dva případy potřebuješ do cesty vložit další převod asi tak 1/10 nebo 1/20
protože
posuvy pro soustružení potřebuješ tak +- od 0,05mm/ot do 0,2mm/ot
posuvy pro běžné závity potřebuješ tak 1mm/ot až 2mm/ot
čili 10x tolik
na dospělých strojích se to řeší trochu jinak, tam je ten viditelný šroub podél lože využit jen pro řezání závitů a suport je úpři soustružení poháněn tyčí s podélnou drážkou (ta co je nejvýš pokud je jich tam víc), převodovkou v suportové skříní která pohání pastorek a ozubeným hřebenem podél lože
Puma píše: ↑6. 3. 2021, 12:14
Rád bych, aby celý můj příspěvek byl chápán jako prosba o pomoc, která by vedla ke konečnému řešení.

Co si myslím: Myslím si, že závit je výsledkem pohybu suportu vůči otáčkám vřetene. Tedy pokud se vřeteno otočí o jednu otáčku, přičemž se suport posune o 1,5 mm, tak získám závit se stoupáním 1,5 mm? Naměřil jsem na mém soustruhu posun suportu o 3mm na jednu otáčku vodícího šroubu. Takže bych teoreticky závit o stoupání 1.5 mm měl získat otočením vřetene o celou otáčku a závitové tyče suportu o půl otáčky. Je ta úvaha správná ? Pokud ano, pak by tedy zřejmě stačilo navrhnout ozubená kola (soukolí), jejichž volbou bych mohl měnit poměr mezi celou otáčkou vřetene a počtem otáček závitové tyče vodící suport, čímž bych definoval stoupání tvořeného závitu.
ano, tyhle úvahy jsou správné
mnohokrát se to tu řešilo, je to obvyklé téma začátečníků, speciálně na soustruhu typu "transmisák"
Puma píše: ↑6. 3. 2021, 12:14
Dále bych si chtěl upřesnit pojmy a p.

Modul ozubeného kola. Jde o poměr průměru kola k počtu zubů. Kolo se měří na největším průměru - až prostě přes zuby v mm?
ano, to lze, ale pak musíš ve výpočtu 2 zuby připočítat
najdi si pojmy hlavová, roztečná a patní kružnice a výška zubu (ta je rovná 2,25*m)
Dh= m*(z+2)
Dr= m*z
Dp= m*(z-2,5)
ty závorky na první pohled vypadají divoce, ale lze to snadno odvodit z výšky zubu
ještě existuje "korekce ozubení", tím se v tomto případě není třeba zabývat
Puma píše: ↑6. 3. 2021, 12:14
Pak by mé ozubené kolo na soustruhu (to pod dvěma menšími ozubenými kolečky) mělo modul 1,923, respektive tedy 1.3. Průměr kola jsem naměřil 84 mm a má 65 zubů. Tak už vím, není to největší průměr, ale průměr Dr a tedy správný modul ozubených kol na mém soustruhu je 1,25. Našel jsem i nějakou bakalářskou práci, která se zabývá soustruhem pro amatéry a je v ní i tabulka ozubených kol. Pak by případná další kola s různým průměrem a počtem zubů musela mít vždy tento modul ? Abych už moc nepsal, kde bych ta kola sehnal ?

Neznáte náhodou někdo ten soustruh ? Díky moc za každou reakci, postřeh, radu pomoc Snad se mi tam podařilo dát i ten odkaz na trubku. Doplněno později. Tak myslím, že jsem vypátral, že jde o SU 110/500 dle Urob si sám.IMG_20210301_221827.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=oalL7LMSbFk
viz výše
shodný modul musí mít kola, která do sebe zapadají v jednom soukolí
různá soukolí mohou mít různé moduly
moduly jsou normalizované, běžně 1, 1,25, 1,5, 2, .......
převodovky viz požadavek výše se už asi 200 let běžně řeší sadou výměnných kol a "lyrou" pro mezikolo
opět - mnohokrát se to tu řešilo, opakovat to nemá smysl, hledej
lze koupit polotovary kol (hotové ozubení, bez nebo s malou dírou, tu si vyrobíš/upravíš dle potřeby)
třeba
www.retezyolomouc.cz
modul si zvol tak, aby se ti tam potřebné velikosti kol vešly
soustruh popsaný v USS asi byl autorovi inspirací, ale tohle má značné odlišnosti
ten z USS měl zvlášť lože a vřeteník, tohle vypadá na svařenec (???)
i bych řekl, že tohle je udělaný líp
autor byl šikovnej
....
myslím že tohle je vhodnej kandidát na omotorování posuvů
pokud jsi hračička a vidíš do elektriky, najdi si tady téma "mazlík" anebo "ruské els"
viewtopic.php?t=11686&p=188022&hilit=ma ... Dk#p188022
na klíčové slovo mazlík tady vůbec vyběhne spousta zajímavých odkazů na tohle téma
máš tak na rok co číst
