Plošňáky z koupelny

postupy vyroby a nejake zajimave navrhy
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7221
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

8. 3. 2021, 10:47

Mex píše: 8. 3. 2021, 6:33 Jezdíš tím celkem pěkně svižně.
Díky :)

Pružinka je tam kvůli kompenzaci váhy pouzdra (zejména) a fixu. Původně jsem jí tam neměl, ale tlak byl příliš veliký a deformovalo to hrot. Kreslil jsem kdysi novým fixem ještě bez nadlehčování najednou 4 stejné motivy postupně jeden za druhým a bylo krásně vidět, jak se čára postupně rozšiřuje. Mám v plánu vyrobit držák s integrovanou pružinkou, toto je provizorium.

Dohledal jsem ostatní fotky, ty fleky jsou zjevně naleptání :( Nevím, co přesně se odehrálo, na jiných PCB to v takto velké míře nevidím. Možná se to stalo až při mytí (ono na první stopy leptu stačí hodně málo). Taky občas zůstane trošku kyseliny i po důkladném omytí mezi podložkou a cuprexem, typicky to pak vytáhne nahoru vrták při vrtání, to si musím ještě taky vychytat (příště to vyfoukám kompresorem).

Ještě jsou tam takové drobné kazíky, to by mohlo být možná požitým cuprexem, používám většinou nějaké starší odřezky nakoupené na radioburze (mám i fungl novou A4, ale jsem líný řezat :roll:). Jinak ano, už zase stříbřím, posledně jsem si z Čech přibalil stříbřící lázeň. Pak je na tom ještě pájitelný lak.

Brou, T.

Image1593188919075136147.jpg
Image6185188733531156060.jpg
Pozor, podsvětlení dost zkresluje rozměry (světlé plochy zvětšuje, tmavé zmenšuje).
Pozor, podsvětlení dost zkresluje rozměry (světlé plochy zvětšuje, tmavé zmenšuje).
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Mex
Příspěvky: 8519
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 3. 2021, 11:40

Dík za fotky.

Po tom namalování to vypadá jako z Photoshopu a ne jako reálný tišťák. Až skoro moc dokonale. Kreslí Ti to teda fakt parádně.

Když to vidím, tak to prostě musím zrealizovat. Už jsem si na to pořídil základní komponent - píst do koncernového motoru. Prostě bez spalovacích aut nelze dělat elektroniku. ;-)
Vysvětlím: mám nový píst (vadný), včetně ojničního čepu. A ten čep jezdí v pouzdře toho pístu tak parádně (minimální tření, ale téměř neměřitelné vůle), že jsem okamžitě pojal nápad tuhle sestavu použít pro odpružený hrot nebo odpružené pisátko.
Takhle přesně, a navíc z velmi tvrdých materiálů, to já svými technologiemi nikdy neudělám.

Co prosím používáš za leptací lázeň? A jak teplou a jak dlouho?
Určitě zkusím na fix alkalickou leptací lázeň. Ona je k běžným materiálům (kovy jiné než měď, textil, lidská kůže atd.) velmi přátelská, tak možná bude hodná i na ten fix.

A otázka číslo dvě na lubbeze: zkoušel jsi prosím to naředění nepájivé masky? A pokud ano, tak s jakými výsledky? A čím jsi to ředil - IPA, toluen nebo něco jiného?
Já mám s tou maskou furt problémy a štve mě to fest. Blbě to drží na tišťáku. Na mědi docela dobře, ale na laminátu špatně. A při mytí nevytvrzených ploch v IPA to dělá nepěkný povrch. Takový matný, místo aby to bylo krásně lesklé jako bez toho mytí. Jestli to svítím málo?

Už jsem z toho fakt nasratej, že skoro zvažuju potupně přejít na laminovací fóliovou masku.
Ideální by bylo sehnat profi masku, jakou používají výrobci PCB. Tam je postup jiný (natřít, předsušit, osvítit, vymýt, definitivně vytvrdit). Ale jednak mám pocit, že je to 2-složková záležitost, tak se s ní bude blbě dělat v malém. A pak ji nikde v malém v Číně nemůžu najít.
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 7221
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

13. 3. 2021, 2:15

Mex píše: 8. 3. 2021, 11:40 Dík za fotky.

Po tom namalování to vypadá jako z Photoshopu a ne jako reálný tišťák. Až skoro moc dokonale. Kreslí Ti to teda fakt parádně.
Rádo se stalo, dík za pochvalu! :) A sry, že zase odpovídám takhle pozdě.

Mex píše: 8. 3. 2021, 11:40 Když to vidím, tak to prostě musím zrealizovat. Už jsem si na to pořídil základní komponent - píst do koncernového motoru. Prostě bez spalovacích aut nelze dělat elektroniku. ;-)
Vysvětlím: mám nový píst (vadný), včetně ojničního čepu. A ten čep jezdí v pouzdře toho pístu tak parádně (minimální tření, ale téměř neměřitelné vůle), že jsem okamžitě pojal nápad tuhle sestavu použít pro odpružený hrot nebo odpružené pisátko.
To zní dobře, jsem zvědavý, jak to dopadne!

Mex píše: 8. 3. 2021, 11:40 Takhle přesně, a navíc z velmi tvrdých materiálů, to já svými technologiemi nikdy neudělám.
Jj, chce to udělat přesně, tam mám taky ještě rezervy.

Mex píše: 8. 3. 2021, 11:40 Co prosím používáš za leptací lázeň? A jak teplou a jak dlouho?
Určitě zkusím na fix alkalickou leptací lázeň. Ona je k běžným materiálům (kovy jiné než měď, textil, lidská kůže atd.) velmi přátelská, tak možná bude hodná i na ten fix.
https://www.gme.cz/leptaci-roztok-1000ml

Plastová miska, roztok podle návodu předehřeju na cca 50°C (to nijak neměřím, jen odhadnu dotekem), spoj nechám plavat leptanou plochou po hladině a občas to trochu pošťouchnu. Předehřívám horkovzduškou a tou to také občas přihřeju, čímž řeším i to "pošťouchnutí" (udělá to vlnky). Alternativně to nechám venku na slunci, pokud zrovna pořádně pálí a jen to občas popoženu po hladině. Trvá to na můj vkus právě docela dlouho, tak 15-20min a ten konec je takový ne úplně deterministický, vyndám, zkontroluju a zase vrátím to tam průměrně tak pětkrát, což možná způsobí nějaké kazy. Je to další nevýhoda té podložky, na které to nechávám přilepené kvůli následnému vrácení zpět na CNC (nevidím skrz), zřejmě tuto metodu opustím, vymyslím to jinak. Štětcem to nepopoháním, to by imho ten lak nedal. Napadá mě, jestli by před leptáním nešel nějak zapéct, aby byl odolnější..?

T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Mex
Příspěvky: 8519
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

13. 3. 2021, 3:20

Thomeeque píše: 13. 3. 2021, 2:15 Je to další nevýhoda té podložky, na které to nechávám přilepené kvůli následnému vrácení zpět na CNC (nevidím skrz), zřejmě tuto metodu opustím, vymyslím to jinak.
Díky za info. Takže používáš Edding a chlorid železitý na 50C. Oboje mám, tak i tuhle kombinaci někdy zkusím.

K té podložce:
Já používám kolíky.
Koupil jsem si za pár korun pytlík ložiskových jehel 1.5mm.
Při práci s PCB vždy používám spotřební podložku (dřevotřískovou desku ze staré skříně). Při vrtání i frézování obvodu jedu durch, tak to jinak nejde.

Někam doprostřed lehce provizorně chytnu ten kus cuprextitu. Najedu vřetenem do levého dolního rohu té desky (od oka) a vynuluju souřadnice.
Pak provrtám durch ten cuprextit a ještě 8mm té spotřební desky (mám ložiskové jehly o délce 12mm).
No a teď můžu kdykoli ten cuprextit sundat a zase ho na ty kolíky nasadit, souřadnice stále platí.
Navíc třeba při frézování pak stačí ten tišťák chytit jen lehce, jenom aby se nezvedal. Bočnímu uhnutí spolehlivě zabrání ty kolíky.

Jen jsem si musel koupit vrtáky 1.55mm. Už jsem to tady psal, že mi čínské karbidové vrtáky vrtají vždy těsně pod průměr. Takže do díry od vrtáku 1.5mm ten přesný kolík nedostanu.

Já dávám většinou 4 kolíky, a to většinou po obvodu. Takže pak mám odpad cca 5mm ze dvou stran desky (obvod jedu frézou 2mm).
Pokud bych chtěl extrémně šetřit, tak ty registrační díry můžu dát i doprostřed desky. Dřív jsem to tak i dělal.
Ale teď už ne, protože se ty díry zalepují maskou a blbě se čistí. Na okraji je při aplikaci masky zaslepím izolepou.
lubbez
Příspěvky: 1984
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

16. 3. 2021, 5:19

Tak jsem zkusil masku nepájivku naředit. Jde to. Natřel jsem hotová pošňák štětečkem a docela dobré. Protože dál při výrobě nebudu postupovat fotocestou, rovnou jsem celý spoj exponoval 20 minut mojí LED osvitkou a vrstvu vytvrdil. Protože mě nějak nic nebaví, válí se mi destička už týden na stole. Nepájivka je krásně vytvrzená. Jestli bude zítra bojovnost, tak bych plošky zkusil očistit fiber laserem.
Mex
Příspěvky: 8519
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

16. 3. 2021, 6:05

To je zajímavé. Díky, že ses podělil.
To jsi ředil IPA? A kolik jsi ho tam prosím dal?

Teď finišuju nějaký hořák, tak nemám moc šanci se k pokusům dostat. Chtěl bych to taky zkusit. Ale předpokládal jsem, že to po aplikaci dám na chvíli do trouby na takových 50C, aby se IPA odpařil.
lubbez
Příspěvky: 1984
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

16. 3. 2021, 9:03

Tak já to ředil C6000 :D. Momentálně to beru jako neodladěný projekt. Snad se zase nahodím do pracovního módu a pak bych to vyzkoušel všechno.
Mex
Příspěvky: 8519
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

16. 3. 2021, 11:03

Díky.

S jarním pracovním elánem to mám podobě. Nechce se mi vůbec nic, a už jen pomyšlení na práci mě unavuje.
No a jako obvykle na jaře se toho sešlo zase tolik, že nevím co dřív.
Odpovědět

Zpět na „plosnaky“