Přehřívání ložiska
Dobrý den všem. U nedávno pořízeného soustruhu se hřeje asi část kluzného ložiska - naznačeno šipkou. Cca po 20ti minutách provozu se toho místa skoro nedá dotknout, vše ostatní je studené. Olej do maznice (vpravo od šipky) průběžně leju a bere si ho to dost. Poradí, prosím, někdo, co s tím? Nebo to nechat být a jen dávat pozor, aby se to nehřálo až příliš?
Musíš taky napsat při jakých otáčkách, co to je za olej ...
Jestli je tam již vůle, zkus první nahradit tuhle mazničku kapačkou a možná zkusit olej s přídavkem teflonu.
Na mazání kluzně uloženého vřetene brusky na kulato používám :
https://novato.cz/sortiment/mazani/spreje/mega-olej-r
a pomohlo to.
Jestli je tam již vůle, zkus první nahradit tuhle mazničku kapačkou a možná zkusit olej s přídavkem teflonu.
Na mazání kluzně uloženého vřetene brusky na kulato používám :
https://novato.cz/sortiment/mazani/spreje/mega-olej-r
a pomohlo to.
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
V první řadě je potřeba zjistit jestli se jedná o mazání průtokem (kapací maznice) nebo s knotem a rezervoárkem pod ložiskem, tam jsou kapačky vyhozený peníze. Tam kam máš namířenou šipku je jen malá koncová část radiálního bronzového ložiska, takže jestli se hřeje zejména tato matice, tak je možný , že jsou pouze moc dotažena axiální ložiska nebo nějaké mezikroužky atp. , které bývají ukryta v této matici označené šipkou. Je pořeba zatím rozebrat alespoň tu koncovou část (kontra KM matice, axiály, koncovou matici se šipkou) , nehýbat maticí co je napravo od toho levého bronzového ložiska (uvnitř vřeteníku), tím by sis rozhodil nastavení radiální na což je zatím čas. Jestli na tom neudržíš ruku, tak je to zcela špatně i po celodenním provozu.
Díky. Nemám k tomu klíč, abych to povolil. Nemáš tip, kde sehnat? Ani nevím, jak se ten klíč jmenuje.Zbýňa píše: ↑23. 1. 2022, 12:44 V první řadě je potřeba zjistit jestli se jedná o mazání průtokem (kapací maznice) nebo s knotem a rezervoárkem pod ložiskem, tam jsou kapačky vyhozený peníze. Tam kam máš namířenou šipku je jen malá koncová část radiálního bronzového ložiska, takže jestli se hřeje zejména tato matice, tak je možný , že jsou pouze moc dotažena axiální ložiska nebo nějaké mezikroužky atp. , které bývají ukryta v této matici označené šipkou. Je pořeba zatím rozebrat alespoň tu koncovou část (kontra KM matice, axiály, koncovou matici se šipkou) , nehýbat maticí co je napravo od toho levého bronzového ložiska (uvnitř vřeteníku), tím by sis rozhodil nastavení radiální na což je zatím čas. Jestli na tom neudržíš ruku, tak je to zcela špatně i po celodenním provozu.
Zbýňa má pravdu. V tomhle místě by mělo být kuličkové axiální ložisko a bude moc dotažené. Předpokládám, že soustruh asi měl v ložiskách vůli a předchozí majitel ji vyřešil dotažením kontramatky na vřeteni.
Jestli se v provozu ložisko hodně hřeje, nedělá mu to dobře a životnost jde rychle dolů. Samotné přetažení ložiska mohlo způsobit, že je mechanicky poškozeno. To okem nepůjde poznat. Jednodušší by bylo vyměnit ho a dotáhnout ho s citem.
Jestli se v provozu ložisko hodně hřeje, nedělá mu to dobře a životnost jde rychle dolů. Samotné přetažení ložiska mohlo způsobit, že je mechanicky poškozeno. To okem nepůjde poznat. Jednodušší by bylo vyměnit ho a dotáhnout ho s citem.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
To ložisko nemusí být valivé,podle tvaru vřeteníku toje dosti starý krám (100 +),takže klidně může mít axiály třecí.Tyhle vykopávky nebývají citlivé na kvalitu oleje,jsou moc spokojené v podstatě s jakýmkoli olejem,který jim nabídneš,hlavně ho musí být dostatek( ne přebytek).Když mu budeš dávat klidně obyčejný motorový nebo převodový olej,ložiska budou rády-protože i ten dnešní nejobyčejnější olej je lepší,než to nejlepší,co dokázali vyrobit tenkrát.