Moje malá frézka na hlinik
- Martinhora
- Příspěvky: 993
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Jen dotaz. Podle čeho se budou rovnat lineáry? Možná jenom blbě koukám, ale nevidím tam nikde ref. hrany - jak u kolejnic, tak u vozíků.
Nerejpu - jen se ptám. Jenom si nedokážu představit, jak bych usazoval kolejnici bez ref. hrany.
Nerejpu - jen se ptám. Jenom si nedokážu představit, jak bych usazoval kolejnici bez ref. hrany.
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Jelikož je vedení předimenzované až až, je srovnané podle granitového pravítka a užity pevnostní šrouby. Vozíky už na hrany nedělám, protože pak nemám moc možností doladit geometři.
Původně měly být hrany všude, tak jak mám na jiných strojích, ale pro tentokrát jsem je vypustil. A narovinu, při obrábění základny jsem měl rezervu 3mm v Z. Hrana má běžné 5mm. Moc prostoru nezbylo a tak jsem to vypustil s byl rád, že jsem základnu zvládl obrobit na jedno upnutí.
Při síla h, které budou při obrábění působit nemám strach, že by se něco pohlo. Je to lehká mašina na obrábění dílů na mou tříkolku a to většinou 8mm frézkou.
V projektu je ale i ATC i větší základna a tam jsou i hrany.
Mimochodem dotažení podle granitového pravítka v přesnosti 00 mi přijde jako lepší řešení než hrana obrobená frézováním. To by musela být broušená na nějakém super přesným stroji, což nevidím reálné. Chápu sekundární smysl referenční hrany, ale jak říkám, nebylo jí potřeba. Je to v souladu s technickými pokyny výrobce.
Původně měly být hrany všude, tak jak mám na jiných strojích, ale pro tentokrát jsem je vypustil. A narovinu, při obrábění základny jsem měl rezervu 3mm v Z. Hrana má běžné 5mm. Moc prostoru nezbylo a tak jsem to vypustil s byl rád, že jsem základnu zvládl obrobit na jedno upnutí.
Při síla h, které budou při obrábění působit nemám strach, že by se něco pohlo. Je to lehká mašina na obrábění dílů na mou tříkolku a to většinou 8mm frézkou.
V projektu je ale i ATC i větší základna a tam jsou i hrany.
Mimochodem dotažení podle granitového pravítka v přesnosti 00 mi přijde jako lepší řešení než hrana obrobená frézováním. To by musela být broušená na nějakém super přesným stroji, což nevidím reálné. Chápu sekundární smysl referenční hrany, ale jak říkám, nebylo jí potřeba. Je to v souladu s technickými pokyny výrobce.
No vypadá to zajímavě. Už to chci vidět frézovat
Ze zvědavosti...
Co to váží ?
Rozjezdy ?
Jaké vřeteno plánuješ osadit ?
ATC bude klasický deštník ?
Ze zvědavosti...
Co to váží ?
Rozjezdy ?
Jaké vřeteno plánuješ osadit ?
ATC bude klasický deštník ?
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Kamodel.cz
Mach4
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Nějak tak to bude vypadat. Jen musím dořešit ty rolety. Minule to nějak nevyšlo, ale teď by to bylo asi v pohodě. Nějaké tipy? Předokenní rolety? Ono tam bude 30m/min rychlost a tak minimálně 12 otáček na návin. Takže pokud máte nějaké tipy, budu rád. Díky
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Je to asi 600kg. Je to hliník s keramzitovou vyplní. je to pro mobilní dílnu, takže každé kolo se počítá.
1000x320x320mm 30/30/15 m/min. Motory Leadshine 1kW, řízení UCCNC.
Rotační osa s možností soustružení 0-2000ot/min max 50Nm. přidržný moment. Pokud to bude vyhovovat, jinak musím dodělat převod.
Vřeteno obyčejné ER25 4kW.
Kdyby někdo stavěl podle mého projektu, tak je v plánu 7,5-11kW ATC vřeteno 125mm-150mm průměr.
ATC výměna z boku "Ruské kolo" ...to zase budu za rusofila, co:) Já budu mít bez výměny. Umím obrobit jen 1320mm délku, takže mi to prostě nevyšlo. Ale především by to nevešlo do "dílny".
V projektu je ATC s pracovními rozjezdy 750-800 v X.
To jsi mne nepochopil ! Pokud by ti kolejnice neběžely rovnoběžně, nebo byla jedna "vyklopená" do strany, vozíky se budou lámat proti sobě a je naprosto jedno jak jsou dimenzovány.
- Martinhora
- Příspěvky: 993
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Změř si odpor vozíků na kolejnici (myšleno sílu potřebnou k pohybu) - u každého to může být trochu jinak. Po smontování to musí být cca stejný.
Pokud je to zásadně větší - je někde problém. A pozor může to být i menší. Stalo se mi, že pod středem vozíku zůstala malá šponka.
Po dotažení se vozík roztáhnul a uvolnilo se to ....
Jinej způsob jak mít jistotu, že je vše OK mě nenapadnul.....
Pokud je to zásadně větší - je někde problém. A pozor může to být i menší. Stalo se mi, že pod středem vozíku zůstala malá šponka.
Po dotažení se vozík roztáhnul a uvolnilo se to ....
Jinej způsob jak mít jistotu, že je vše OK mě nenapadnul.....
- Mrosconi
- Příspěvky: 1978
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Neboj, pochopil. Jasně, vše musí být v tolerancích výrobce. To se vejdu.Milan199 píše: ↑6. 5. 2022, 3:53To jsi mne nepochopil ! Pokud by ti kolejnice neběžely rovnoběžně, nebo byla jedna "vyklopená" do strany, vozíky se budou lámat proti sobě a je naprosto jedno jak jsou dimenzovány.
Můj montážní postup je následující:
Komponenta, třeba takový vřeteník má obrobený tvar v přesností 0,1mm/celou délku. Takže vše mohu hravě použít za referenci. Nejdříve namontuji šroub a dotáhnu na moment. Pak namontuji 1. kolejnici a na hodinky proti domečku seřídím vzdálenost kolejnice od šroubu. Pakli že je to rovnoběžné, dotáhnu kraje. Ke kolejnici připevním granitové pravítko, které je delší než kolejnice. Přitáhnu kolejnici k pravítku a dotáhnu na moment. Mám tedy první kolejnici. Na hrubo nasadím druhou kolejnici a zkontroluji na hodinky krajní polohy. Nasadím všechny vozíky na kolejnici a bez měření připevním desku smykadla. První stranu, tu mou referenční dotáhnu na moment. Pak jezdím tam a zpět a dotahuji druhou stranu. nejdříve vozíky k desce a pak samotnou kolejnici. Tím mám zaručenou rovnoběžnost. Pak dotáhnu domek matice k desce smykadla. Poté najedu na jeden kraj a znovu dotáhnu pevný konec. Přejedu na druhou stranu a dotáhnu volný konec. Poslední je dotažení matice v jejím domku. Větší vůle mají díry v kolejnici, takže důležitější je pro mně osazení šroubu. Tam je vůle menší a tak nemám tolik možnosti. Na kolejnici mám skoro 0,75mm možná i více, kde můžu regulovat.
Pokud je to někomu nelíbí, chápu. Je to moje metoda a funguje mi dobře. Určitě neosazuji kolejnice podle hodinek. Jo, možná tak na 150mm rozteči, ale na něčem širším je to poměrně nepřesné, protože držák hodinek se mi houpe podle tvaru kolejnice. To už nedělám:)
Ten postup je v podstatě správný. Jenom bych doplnil, že je dobré zkontrolovat jak je na tom s průhybem kolejnice // hlavně do boku - na základnu je to podle obrobení //. Pak už víš, kam se ti bude "šponovat" a podle toho začít utahovat od středu nebo od krajů.
Na rovnání té referenční kolejnice používám ocelovou plotnu z plechu 5 mm s přesně obroušenými boky i na rozměr mezi kolejnicemi. Rozchod kolejnic kontroluji takovým spec úhelníkem s hodinkami - jinak naměříš prd.
Na rovnání té referenční kolejnice používám ocelovou plotnu z plechu 5 mm s přesně obroušenými boky i na rozměr mezi kolejnicemi. Rozchod kolejnic kontroluji takovým spec úhelníkem s hodinkami - jinak naměříš prd.