soustruh SN 320
dobrý den, demontáž spojky není nijak složitá. Já zas potřeboval vyndat kolo zpětných otáček (to úplně vpravo na stromečku nad spojkovou sestavou. 1) demontáž vloženého kola, je potřeba nalevo vyndat velkou vnitřní seegrovku a červíka zajištěného matkou, vyklepnout tyčkou od motoru hřídel a kolo vypadne 2) Do hřídele stromečku si připravit jednoduchý stahovák) já vzal 10ku záv. tyčku, z levého kola vyndat pružnou pojistku a pod ní skovaného červíka, potom stahovákem vysunout hřídel a kola postupně vypadávají. Dále demontovat hřídeli ovládání spojek, prvně páku spouštění vpředu a dozadu vyšoupnout tyčku potom vidličku ovládání brzdy. Od motoru prvně kolo čerpadla! pokosme dá dostat na červíka v kole spojky pod ní jsou šroubky spoj. hřídele atd.
Poslední fotka je spojka motoru, kde já žádné gumové tlumiče nemám. Zvláštní?Tak se podařilo. Spojka je venku.
Na tu horní hřídel jsem použil tu závitovou tyč a maticí s podložkou z plocháče jí vylisoval. Šla dobře.
Ale hřídel kola zpátečky byla peklo. Ségrovku u ložiska zubeného kola jsem vyndal
Ale v litinovém nálitku žádný červík s maticí není, z nálitku jsem i barvu oškrábal, zda tam není zatřená a není. Viděl jsem fotku z jiného stroje, kde je, ale u mne nic. Nakonec jsem do hřídele od motoru místo zajišťujícího šroubu našrouboval dlouhý šroub a přes něj sem hřídel po mnoha silných úderech posupně vytloukl.
Vevnitř v ocelovém pouzdru, byla nateklá barva, asi jak rumuni stříkali převodovku po obrobení a pak do ní natáhli tu hřídel, šlo to opravdu špatně.
Jinak jsem tedy zjistil zlomené vypínací packy v levém koši spojky a u levého ložiska spojkové hřídele byl mezi jeho klecí a příložkou zapadlý červík z horní řadící páky, klec ložiska byla omlácená. Ložiska každopádně měním všechny. Zajímavé je že originál rumunská ložiska na spojkovém i horním hřídeli jsou ve vyšší přesnosti P5, ačkoli jsou "pouze" v převodovce.
Na tu horní hřídel jsem použil tu závitovou tyč a maticí s podložkou z plocháče jí vylisoval. Šla dobře.
Ale hřídel kola zpátečky byla peklo. Ségrovku u ložiska zubeného kola jsem vyndal
Ale v litinovém nálitku žádný červík s maticí není, z nálitku jsem i barvu oškrábal, zda tam není zatřená a není. Viděl jsem fotku z jiného stroje, kde je, ale u mne nic. Nakonec jsem do hřídele od motoru místo zajišťujícího šroubu našrouboval dlouhý šroub a přes něj sem hřídel po mnoha silných úderech posupně vytloukl.
Vevnitř v ocelovém pouzdru, byla nateklá barva, asi jak rumuni stříkali převodovku po obrobení a pak do ní natáhli tu hřídel, šlo to opravdu špatně.
Jinak jsem tedy zjistil zlomené vypínací packy v levém koši spojky a u levého ložiska spojkové hřídele byl mezi jeho klecí a příložkou zapadlý červík z horní řadící páky, klec ložiska byla omlácená. Ložiska každopádně měním všechny. Zajímavé je že originál rumunská ložiska na spojkovém i horním hřídeli jsou ve vyšší přesnosti P5, ačkoli jsou "pouze" v převodovce.
Nazdar(ND). No prosím, tak je to správně. Trochu mně mrzí, že sem dávám asi taky velký obrázky ale nedá mi to. na tom obrázku hřídele nejsou ty malé vnější pojistky? zvláštní to asi bylo hodně typů, teda. Po detailním zkoumání té spojkové hřídele mám skromný dotaz. na pravé (zpátečce) mám šest páček a na levé devět proč to tak je, to je takle originál? Kdo vi, vlastně, když to funguje, ale je mi to divné. To je vosel co se do všeho se... strká nos. Dík.
vloženka P. spojka L spojkaJá měl na obou stranách po 3x6 kusech, tedy 36ks celkem.
Packy mám 1,5 mm tlusté tedy 6x1,5=9mm. Drážka má 10mm.
Pokud jich tam je u tebe 9ks, pak jsou asi ze slabšího 1mm plechu?
Jinak by se tam nemohly vejít, pokud není drážka rozšířena.
Každopádně jsem musel pilníkem zahladit otisky lamel ve spojkových koších a obrousil jsem trochu všechny hrany u lamel. Hrany byly velice ostré a byly od nich posekané plochy jak ve spojkovém koši, tak na vnitřní hřídeli.
Packy mám 1,5 mm tlusté tedy 6x1,5=9mm. Drážka má 10mm.
Pokud jich tam je u tebe 9ks, pak jsou asi ze slabšího 1mm plechu?
Jinak by se tam nemohly vejít, pokud není drážka rozšířena.
Každopádně jsem musel pilníkem zahladit otisky lamel ve spojkových koších a obrousil jsem trochu všechny hrany u lamel. Hrany byly velice ostré a byly od nich posekané plochy jak ve spojkovém koši, tak na vnitřní hřídeli.
U suportu jsem odstrojil co se dalo. Dno bylo vyrezlé, čerpadlo i trubičky zanesené. Trubičky jsem koupil nové v metráži, ale podařilo se mi pročistit původní, tak je možná nechám. Suport byl zcela bez oleje. Pouzdra hřídele ozubeného kola podélného posuvu vydřená. Budou včetně hřídele a ozubeného kola nová. V přední části zapínání stroj. posuvu bylo olámané ozubené kolo a vydřené bronzové pouzdro vypínacího pastorku. Nastavování síly vypnutí posuvu bylo zaseklé a zdeformované.
Protistranné pouzdro půl matice bylo vydřené od šroubu. Už mám nové. Pozor nepasuje z S28.
Před jeho vylisováním je nutné vyšroubovat zajišťovací červík zezadu suportu.
Protistranné pouzdro půl matice bylo vydřené od šroubu. Už mám nové. Pozor nepasuje z S28.
Před jeho vylisováním je nutné vyšroubovat zajišťovací červík zezadu suportu.
Zajímavé informace. sestavení páček jasný, jen jsem uvažoval jestli ta slabší plechy nemají třeba jinej vypínací (měkčí) záběr. Noto je asi nesmysl, teď koukám. Kde se dají sehnat ty lamely a páčky, když nepasujou z 28ičky? Z demontáže suportové skříňky mám od teďka teda divoký sny, když jsem ji sundával, tak po demontáži vypouštěcího šroubku vyteklo celých (dvě kapky) ani se nedá říct že oleje. To bude taky švanda, už to vidím
Při kontrole převodovky posuvů jsem zjistil poškození ložisek. Budu tedy muset rozebrat i převodovku posuvů. "Výstupní" radiální ložiska posuvového hřídele a šroubu jsou narezlá a přidřená. Ostatní orezlé nejsou, ale zasekávají se. Ozubená kola jsou naštěstí v převodovce rychlostí i posuvů jako nová. Celkem je v soustruhu dle tabulky v návodě 91 ozubených kol (dvojkola jsou číslována samostatně), doufal jsem že na převodovku posuvů nedojde, ale bohužel....
Dobrý den, mám skromný dotaz. Na té omalovánce spojkové sestavy je vpravo nahoře kanálek přívodu mazání asi do vývrtu a odbočkami ke kluzným pouzdrům jednotlivých spojek a brzdy a teďka, odkud ten olej přiteče? Z ložiska vřetena nebo z nějaké trubky vedoucí z tělesa filtru, v těch mám dosti nepořádek, kam vedou z levé strany, kdyby někdo věděl podle originálu z výroby moc by to pomohlo Dík.
Ten vtok mazání je v ocelové vložce, která je zalisovaná v litině a u něj je sběrací žlábek, kterým olej stékající po stěně převodovky vtéká do vtoku. Přímo mi tam žádná trubička nevede. Když se ale podíváte na fotku, tak 2. trubka z leva z předu tam možná měla být naražená, směřuje tím směrem, bůch ví kdo to už přede mnou rozebíral. Momentálně to mám rozebrané, až to budu dávat zpátky, uvidím kam co vyjde.
Ano přesně tam má být připojená tuším druhá trubka od předu na levé straně olejového filtru, alespoň u osmadvacítky to tak je. Nasazené je to tam přes takové průhledné plastové cosi, stejně jako ostatní trubky v rozdělovači na filtru, což nepůsobí zrovna jako kvalitní spojení a dost často to také asi nedrží... U SN320 se podle fotek asi už poučili a použili klasických holendrů, pokud to už tedy někdo nepředělal.
Děkuju za další poučné příspěvky. U mně je teda ta dírka jen 4 mm a trubky, až na jednu co vede k mazání posuv. převodovky a výměnných koleček (ta je 6) pětky. Budu muset trubku zredukovat. Na všech obrázcích k tomuto stroji, co se zde na fóru dají vyhledat to nikdy není stejné. Takto nebudu dramatizovat. Hezký den všem.