Co jste dneska bastlili?
...se musím pochlubit
vrátila se k nám hlava z BMW 524 td r.v. 1987 kterou jsem před 22 lety svařoval - byla tehdy popraskaná klasicky mezi sedly do vody
teď to má nějaký problém na rozvodech, ale to co jsem tehdy vařil je funkční
kolik to má za tu dobu najeto netuším, zkusím se zeptat majitele

vrátila se k nám hlava z BMW 524 td r.v. 1987 kterou jsem před 22 lety svařoval - byla tehdy popraskaná klasicky mezi sedly do vody
teď to má nějaký problém na rozvodech, ale to co jsem tehdy vařil je funkční
kolik to má za tu dobu najeto netuším, zkusím se zeptat majitele
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8341
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Já jsem takový automobilista - konzument, ani jsem nikdy u žádného auta neměl sundanou hlavu, tak netuším kde to klasicky praská
Můžeš mi to prosím přiblížit?
Dík.


Aleš Procháska
tenhle problém byl typickej u první generace diesel motorů v osobákách, "TD"
tj. motorů s předkomůrkou
hlavy u téhle generace motorů praskaly ve dvou nejvíc tepelně namáhaných místech, v tom můstku mezi ventily (na fotce označeno žlutou elipsou) a od předkomůrky směrem k výfukovému ventilu
v tom úzkém místě mezi ventily je cca 10-20 mm (podle typu) pod povrchem chladící kapalina, u většiny typů je tam i vyvrtaný chladící kanálek rovnoběžně s povrchem, tak 6-8 mm pod povrchem (zrovna u tohohle BMW ne)
viz to červené Y
díky cyklickému tepelnému namáhání odlitek v tomhle místě praskne, trhlina se postupně šíří do hloubky až se potká s vodou
dokud trhlina není až do vody nic se neděje, v okamžiku kdy se trhlina potká s vodou začnou jít spaliny z válce do chladícího systému, auto se začne přehřívat, vyhazuje to přetlakem vodu z expanzní nádoby ven, žere to vodu atd atd
tenhle děj může podle konstrukce auta a namáhání trvat od třeba pouhých 80 000 km nájezdu (!!!, potkal jsem se takovým magorem) po mnoho set tisíc km
a pak nastoupíme my a tu hlavu zavaříme a zachráníme
v dobách kdy to bylo aktuální (cca před těmi 20 lety) jsme těch hlav tímhle způsobem poškozených svařovali i několik denně
dnešní generace diesel motorů, tj. motory s přímým vstřikem už tenhle problém nemají, tam jsou zas jiné potíže
.....
ještě je na té fotce jedna zajímavá věc označená zeleným obdélníkem
v tom obdélníčku je úzké místo mezi válcem a chladícím kanálem, mezi válcem a tím chladícím kanálem je asi 8 mm místa
podle obtisku těsnění už to tam taky "foukalo do vody", důvodem je o několik setin mm lokálně propadnutý odlitek hlavy a anebo blok anebo obojí
těsnění pak těch třeba 80 bar tlaku ve válci v okamžiku kdy to v něm bouchne neudrží a "pšoukne" to tudy do vody také
řeší se to přerovnáním dosedací plochy hlavy případně bloku
je vidět (chladící kanály pokryté rezem) že motor už díky výše popsanému taky žral chladící kapalinu a díky dolévání už jezdil na víceméně čistou vodu, tj. bez ochrany proti korozi
.....
důvodem demontáže v tomto okamžiku ale byla závada na rozvodech
znova vzniklé trhliny mezi sedly (to co jsme vařili) nejsou až do vody, zkoušeli jsme to
tj. motorů s předkomůrkou
hlavy u téhle generace motorů praskaly ve dvou nejvíc tepelně namáhaných místech, v tom můstku mezi ventily (na fotce označeno žlutou elipsou) a od předkomůrky směrem k výfukovému ventilu
v tom úzkém místě mezi ventily je cca 10-20 mm (podle typu) pod povrchem chladící kapalina, u většiny typů je tam i vyvrtaný chladící kanálek rovnoběžně s povrchem, tak 6-8 mm pod povrchem (zrovna u tohohle BMW ne)
viz to červené Y
díky cyklickému tepelnému namáhání odlitek v tomhle místě praskne, trhlina se postupně šíří do hloubky až se potká s vodou
dokud trhlina není až do vody nic se neděje, v okamžiku kdy se trhlina potká s vodou začnou jít spaliny z válce do chladícího systému, auto se začne přehřívat, vyhazuje to přetlakem vodu z expanzní nádoby ven, žere to vodu atd atd
tenhle děj může podle konstrukce auta a namáhání trvat od třeba pouhých 80 000 km nájezdu (!!!, potkal jsem se takovým magorem) po mnoho set tisíc km
a pak nastoupíme my a tu hlavu zavaříme a zachráníme

v dobách kdy to bylo aktuální (cca před těmi 20 lety) jsme těch hlav tímhle způsobem poškozených svařovali i několik denně
dnešní generace diesel motorů, tj. motory s přímým vstřikem už tenhle problém nemají, tam jsou zas jiné potíže
.....
ještě je na té fotce jedna zajímavá věc označená zeleným obdélníkem
v tom obdélníčku je úzké místo mezi válcem a chladícím kanálem, mezi válcem a tím chladícím kanálem je asi 8 mm místa
podle obtisku těsnění už to tam taky "foukalo do vody", důvodem je o několik setin mm lokálně propadnutý odlitek hlavy a anebo blok anebo obojí
těsnění pak těch třeba 80 bar tlaku ve válci v okamžiku kdy to v něm bouchne neudrží a "pšoukne" to tudy do vody také
řeší se to přerovnáním dosedací plochy hlavy případně bloku
je vidět (chladící kanály pokryté rezem) že motor už díky výše popsanému taky žral chladící kapalinu a díky dolévání už jezdil na víceméně čistou vodu, tj. bez ochrany proti korozi
.....
důvodem demontáže v tomto okamžiku ale byla závada na rozvodech
znova vzniklé trhliny mezi sedly (to co jsme vařili) nejsou až do vody, zkoušeli jsme to
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
obyčejnou AlSi5
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pouze v určité úzké skupině lidí, do které já, a kupříkladu prochaska, nepatříme.
Koupím hliníkové profily délky cca 60cm, nabízím 90,-Kč/kg.
A další projektík
Dostal se mi do ruky pořádnej ultrazvuk Tesla, vypadá to že jediný problém je vypouštěcí kohout. Povolit ho byl nadlidskej výkon, nahřátý a stejně byl nutnej metrovel švéďák
Má to výkon 300W, snad na měniče aspoň 200 dorazí
a je to krásná historická konstrukce, to by číňan koukal na tři trafa jak hovado, pět měničů, chladič a samo ventilátor mezaxiál 

Dostal se mi do ruky pořádnej ultrazvuk Tesla, vypadá to že jediný problém je vypouštěcí kohout. Povolit ho byl nadlidskej výkon, nahřátý a stejně byl nutnej metrovel švéďák



SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
-
- Příspěvky: 3425
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Mám jeden asi 30 rokov, a to som ho dostal už ako dosť používaný. Dodnes mu nieje vôbec nič a stále bezvadne funguje. K nemu sa vyrábal aj malý braček , tuším 60W s nádobkou asi 1 alebo 1,5 litra.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
A JAK SE MÁ ORLÍK ?zverodoktor píše: ↑1. 12. 2023, 8:41Mám jeden asi 30 rokov, a to som ho dostal už ako dosť používaný. Dodnes mu nieje vôbec nič a stále bezvadne funguje. K nemu sa vyrábal aj malý braček , tuším 60W s nádobkou asi 1 alebo 1,5 litra.