Co jste dneska bastlili?

Odpovědět
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3346
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

27. 11. 2023, 8:23

Krása veliká to se musí uznat no a složitost tuším vyvážila dostupnost materiálu za dobrou cenu.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
ovi-ivo
Příspěvky: 1198
Registrován: 12. 4. 2015, 9:41
Bydliště: kůsek od Hodonína

27. 11. 2023, 8:52

kenybz píše: 27. 11. 2023, 8:23 Krása veliká to se musí uznat no a složitost tuším vyvážila dostupnost materiálu za dobrou cenu.
JO TAKY SI MYSLÍM DĚLALO SE Z TOHO CO BYLO DOSTUPNÝ.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7391
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

29. 11. 2023, 10:50

...se musím pochlubit :D
vrátila se k nám hlava z BMW 524 td r.v. 1987 kterou jsem před 22 lety svařoval - byla tehdy popraskaná klasicky mezi sedly do vody
teď to má nějaký problém na rozvodech, ale to co jsem tehdy vařil je funkční
IMG_20231129_104604.jpg
IMG_20231129_110250.jpg

kolik to má za tu dobu najeto netuším, zkusím se zeptat majitele
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9334
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

29. 11. 2023, 10:53

Bravo 👏 :)
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8341
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

29. 11. 2023, 10:57

Já jsem takový automobilista - konzument, ani jsem nikdy u žádného auta neměl sundanou hlavu, tak netuším kde to klasicky praská :-) Můžeš mi to prosím přiblížit? :-) Dík.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22905
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 11. 2023, 11:56

Mazec
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7391
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

29. 11. 2023, 12:37

tenhle problém byl typickej u první generace diesel motorů v osobákách, "TD"
tj. motorů s předkomůrkou
hlavy u téhle generace motorů praskaly ve dvou nejvíc tepelně namáhaných místech, v tom můstku mezi ventily (na fotce označeno žlutou elipsou) a od předkomůrky směrem k výfukovému ventilu
v tom úzkém místě mezi ventily je cca 10-20 mm (podle typu) pod povrchem chladící kapalina, u většiny typů je tam i vyvrtaný chladící kanálek rovnoběžně s povrchem, tak 6-8 mm pod povrchem (zrovna u tohohle BMW ne)
viz to červené Y
díky cyklickému tepelnému namáhání odlitek v tomhle místě praskne, trhlina se postupně šíří do hloubky až se potká s vodou
dokud trhlina není až do vody nic se neděje, v okamžiku kdy se trhlina potká s vodou začnou jít spaliny z válce do chladícího systému, auto se začne přehřívat, vyhazuje to přetlakem vodu z expanzní nádoby ven, žere to vodu atd atd
tenhle děj může podle konstrukce auta a namáhání trvat od třeba pouhých 80 000 km nájezdu (!!!, potkal jsem se takovým magorem) po mnoho set tisíc km
a pak nastoupíme my a tu hlavu zavaříme a zachráníme :D
v dobách kdy to bylo aktuální (cca před těmi 20 lety) jsme těch hlav tímhle způsobem poškozených svařovali i několik denně
dnešní generace diesel motorů, tj. motory s přímým vstřikem už tenhle problém nemají, tam jsou zas jiné potíže
.....
ještě je na té fotce jedna zajímavá věc označená zeleným obdélníkem
v tom obdélníčku je úzké místo mezi válcem a chladícím kanálem, mezi válcem a tím chladícím kanálem je asi 8 mm místa
podle obtisku těsnění už to tam taky "foukalo do vody", důvodem je o několik setin mm lokálně propadnutý odlitek hlavy a anebo blok anebo obojí
těsnění pak těch třeba 80 bar tlaku ve válci v okamžiku kdy to v něm bouchne neudrží a "pšoukne" to tudy do vody také
řeší se to přerovnáním dosedací plochy hlavy případně bloku
je vidět (chladící kanály pokryté rezem) že motor už díky výše popsanému taky žral chladící kapalinu a díky dolévání už jezdil na víceméně čistou vodu, tj. bez ochrany proti korozi
.....
důvodem demontáže v tomto okamžiku ale byla závada na rozvodech
znova vzniklé trhliny mezi sedly (to co jsme vařili) nejsou až do vody, zkoušeli jsme to
IMG_20231129_110408.jpg
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Dawe
Příspěvky: 2875
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 11. 2023, 3:47

testone> Pekny. Jakym dratem to normalne varite? Obyc AlSi5, nebo neco lepsiho?
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7391
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

29. 11. 2023, 3:58

obyčejnou AlSi5
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

29. 11. 2023, 4:22

Jo, tahle machrovina je velice žádaná. Vařit a rovnat hlavy je práce, která nemá konce a je po ní velká poptávka.
Uživatelský avatar
Habešan
Příspěvky: 1136
Registrován: 12. 12. 2013, 2:25
Bydliště: Čechy
Kontaktovat uživatele:

29. 11. 2023, 5:36

Pouze v určité úzké skupině lidí, do které já, a kupříkladu prochaska, nepatříme.
Koupím hliníkové profily délky cca 60cm, nabízím 90,-Kč/kg.
Uživatelský avatar
Meki
Příspěvky: 564
Registrován: 20. 4. 2020, 11:37
Bydliště: Trojanovice

29. 11. 2023, 5:44

Britt píše: 29. 11. 2023, 4:22 Vařit a rovnat hlavy je práce, která nemá konce a je po ní velká poptávka.
A ještě odvrtávat zalomené žhavičky :D
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6056
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

1. 12. 2023, 7:39

A další projektík :)
Dostal se mi do ruky pořádnej ultrazvuk Tesla, vypadá to že jediný problém je vypouštěcí kohout. Povolit ho byl nadlidskej výkon, nahřátý a stejně byl nutnej metrovel švéďák :mrgreen: Má to výkon 300W, snad na měniče aspoň 200 dorazí :wink: a je to krásná historická konstrukce, to by číňan koukal na tři trafa jak hovado, pět měničů, chladič a samo ventilátor mezaxiál :lol:
Přílohy
20231201_203000.jpg
20231201_203035.jpg
20231201_203010.jpg
20231201_203040.jpg
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
zverodoktor
Příspěvky: 3425
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

1. 12. 2023, 8:41

Charon píše: 1. 12. 2023, 7:39 A další projektík :)
Dostal se mi do ruky pořádnej ultrazvuk Tesla...
Mám jeden asi 30 rokov, a to som ho dostal už ako dosť používaný. Dodnes mu nieje vôbec nič a stále bezvadne funguje. K nemu sa vyrábal aj malý braček , tuším 60W s nádobkou asi 1 alebo 1,5 litra.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7039
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

1. 12. 2023, 9:41

zverodoktor píše: 1. 12. 2023, 8:41
Charon píše: 1. 12. 2023, 7:39 A další projektík :)
Dostal se mi do ruky pořádnej ultrazvuk Tesla...
Mám jeden asi 30 rokov, a to som ho dostal už ako dosť používaný. Dodnes mu nieje vôbec nič a stále bezvadne funguje. K nemu sa vyrábal aj malý braček , tuším 60W s nádobkou asi 1 alebo 1,5 litra.
A JAK SE MÁ ORLÍK ?
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“