Vrtáky do hliníku
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Ciao,
jaké by jste mi doporučili vrtáky do hliníkových slitin typu 6082, 2017A, 7075 na díry o průměrech 5mm, 6,8mm, 8,5mm, 10,2mm, 12mm spíše hlubokých, tedy 3D-5D a to vše na frézce se slabým vřetenem 6000-24000ot/7,5kW. Nominální moment je při 12000ot. asi 6Nm, ale celkem bych o tom pochyboval. Vrtat budu s cykly a výtahnutím nástroje po 1D hloubky.
Takže potřebuji především vrtáky s dobrým povlakem, které snesu vysoké řezné rychlosti, protože při těch 6000ot to má tak 1,5kW zda li vůbec.
Máte nějaké konkrétní modely, které dobře znáte a můžete doporučit? I dražší TK, ikdyž nevím, zda normální HSSCo s dobrým povlakem nebude pro mé pčely lepší. Jo a nemám vnitřní chlazení, takýe mohu pouze zalít proudem emulze.
Díky
jaké by jste mi doporučili vrtáky do hliníkových slitin typu 6082, 2017A, 7075 na díry o průměrech 5mm, 6,8mm, 8,5mm, 10,2mm, 12mm spíše hlubokých, tedy 3D-5D a to vše na frézce se slabým vřetenem 6000-24000ot/7,5kW. Nominální moment je při 12000ot. asi 6Nm, ale celkem bych o tom pochyboval. Vrtat budu s cykly a výtahnutím nástroje po 1D hloubky.
Takže potřebuji především vrtáky s dobrým povlakem, které snesu vysoké řezné rychlosti, protože při těch 6000ot to má tak 1,5kW zda li vůbec.
Máte nějaké konkrétní modely, které dobře znáte a můžete doporučit? I dražší TK, ikdyž nevím, zda normální HSSCo s dobrým povlakem nebude pro mé pčely lepší. Jo a nemám vnitřní chlazení, takýe mohu pouze zalít proudem emulze.
Díky
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8325
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Kolik miliónů děr plánuješ vrtat, že potřebuješ do hliníku karbidové vrtáky? Normální HSS Co bez povlaku, tedy nějaké lepší provedení (vybrušované, ne ty úplně levné) a máš vyřešeno. S otáčkami to nepřeháněj, samozřejmě chladit emulzí.
Aleš Procháska
-
- Příspěvky: 1671
- Registrován: 27. 10. 2008, 9:06
- Bydliště: Martin,Slovakia
- Kontaktovat uživatele:
Na starej proma vrtacke co ma asi 700w motor som kedysik celkom produktivne vrtal 7-8mm diery do ocele, takze moderny hss vrtak ti to musi utiahnut aj 12tku. A to mi smykali remene a nie ze by motor nevladal...
Konkretny vrtak z hoffmanu asi hocijaky bude fungovat, 5D nieje ziadna extra hlbka predsa...
Konkretny vrtak z hoffmanu asi hocijaky bude fungovat, 5D nieje ziadna extra hlbka predsa...
Do 5083 staci bohate hss vrtak, 1,5kW by si potreboval tak na 25 mm priemer, ak vobec. Aj na ocel pouzivam sadu hss vrtakov a nestazuju sa. Mam aj tk vrtaky, ale este som ich nepotreboval. Emulzia je nejvic nejlepsi pritel!
Pouzivam tuto sadu a na hlinik je to asi vecne.
https://www.kovonastrojecz.sk/sada-vrta ... kou-rnhss/
Maju v ponuke aj vrtaky pre cnc, nejake na vyssie otacky. Ja mam tieto obycajne
Pouzivam tuto sadu a na hlinik je to asi vecne.
https://www.kovonastrojecz.sk/sada-vrta ... kou-rnhss/
Maju v ponuke aj vrtaky pre cnc, nejake na vyssie otacky. Ja mam tieto obycajne
vřeteno 5,5 kw HSD zacinam na 3000 a končím někde na 6000 u malejch průměrů na hlínu
HSSCo hnedé vybrušované z cnc shopu ..při optimální šponě....je to hukot a vrtáky jsou pořád ostré.....nebrousim.....vrtaj furt......maximalně měnim když sem vocas
to samé ocel....tam na měniči nějakou nicotnou zátěž pozoruju ale strop je někde o deset amper vejš
pouze zaplavené...když je to málo děr tak jen fixírka s emulzí
HSSCo hnedé vybrušované z cnc shopu ..při optimální šponě....je to hukot a vrtáky jsou pořád ostré.....nebrousim.....vrtaj furt......maximalně měnim když sem vocas
to samé ocel....tam na měniči nějakou nicotnou zátěž pozoruju ale strop je někde o deset amper vejš
pouze zaplavené...když je to málo děr tak jen fixírka s emulzí
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Nepíšeš jak hluboko budeš vrtat a jestli jsou díry průchozí.
Pokud nemáš možnost vnitřního chlazení, tak zkus tyhle vrtáky :
https://www.pm-tech.cz/vrtaky-pm-hss-pmdrill/
Vrtákem 2,02 vrtám díry do hloubky 4,5 mm průchozí. Mám tam 5000 ot a posuv 800mm/min. Vrták vydrží cca 1 00 000 děr do materiálu EN AW 6082. Vrtám to bez výplachu //vyjíždění // a chladím to vzduchem // cca 0,5 Ba // s mlhou emulze. Chlazení pust "po materiálu", aby to třísky odfukovalo stranou.
Pokud nemáš možnost vnitřního chlazení, tak zkus tyhle vrtáky :
https://www.pm-tech.cz/vrtaky-pm-hss-pmdrill/
Vrtákem 2,02 vrtám díry do hloubky 4,5 mm průchozí. Mám tam 5000 ot a posuv 800mm/min. Vrták vydrží cca 1 00 000 děr do materiálu EN AW 6082. Vrtám to bez výplachu //vyjíždění // a chladím to vzduchem // cca 0,5 Ba // s mlhou emulze. Chlazení pust "po materiálu", aby to třísky odfukovalo stranou.
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Většinu děr mám slepých a asi tak 3D hlubokých. Nejde mi tak ani o to, že pořebuji tvrdokov. Jde mi o to, že se hliník sem tam lepí. I přes plné chlazení. Vidím to na vrtácích.
Teď naposled vrták 6,8 z CNCshopu. Je to nějaké kobalt. 20 děr bez problému a pak na jedné se zalepil a díra vypadala děsně. Proto hledám řešení pro mé vřeteno. Toho výkonu moc nemá, ale jakmile se začně vrtak lepit, tak se bez problému dokáže zastavit a to i přes to, že dělám cykly po 1 -1,5mm předepsanou rychlostí a vytahuji co 1D hloubku. Zalito emulzí.
Chtěl bych nějaký vrták, který může točit vysoké otáčky, protože podle tabulkovách 3200ot se to má tendenci zastavit. Opravdu znatelně klesnou otáčky při záběru. Bavíme se o vrtání na frézce. Je to Rattm motor a to mí bazové otáčky při 12000 a ne při 6000 nebo ještě měně jako u HSD nebo Hiteco.
Předpokládám, že pokud se mi začíná lepit materiál na vrták, tak je problém s přehřátím. Řezné podmínky dodržuji tabulkové.
Takže co, nemá smysl to řešit a vrtat stále ti mco mám? CNCShop a černý Alpin z Hornbachu:)
Díky
Teď naposled vrták 6,8 z CNCshopu. Je to nějaké kobalt. 20 děr bez problému a pak na jedné se zalepil a díra vypadala děsně. Proto hledám řešení pro mé vřeteno. Toho výkonu moc nemá, ale jakmile se začně vrtak lepit, tak se bez problému dokáže zastavit a to i přes to, že dělám cykly po 1 -1,5mm předepsanou rychlostí a vytahuji co 1D hloubku. Zalito emulzí.
Chtěl bych nějaký vrták, který může točit vysoké otáčky, protože podle tabulkovách 3200ot se to má tendenci zastavit. Opravdu znatelně klesnou otáčky při záběru. Bavíme se o vrtání na frézce. Je to Rattm motor a to mí bazové otáčky při 12000 a ne při 6000 nebo ještě měně jako u HSD nebo Hiteco.
Předpokládám, že pokud se mi začíná lepit materiál na vrták, tak je problém s přehřátím. Řezné podmínky dodržuji tabulkové.
Takže co, nemá smysl to řešit a vrtat stále ti mco mám? CNCShop a černý Alpin z Hornbachu:)
Díky
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8325
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Prostě zkus jinej vrták od jinýho výrobce. Na geometrii záleží, třeba je to tím. Nebo máš moc velký otáčky a tu emulzi to vycáká dřív než doteče dolů. Já dávám otáčky nižší než katalogové a nestává se mi to.
Aleš Procháska
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Chápu, že díky vysokým otáčkám můž edojít k vysátí díry ještě pře tím, než se provede cekl. Jenže to moje vřeteno vážně nemá žáden výkon v nížších otáčkách a výrobce jasně říká, otáčky pod 6tis NENENE. Mám dodatečné chlazení, takže s tím problém není, že je to díky chlazení vřeten.
přes to mně zajímaj jak se to s povlaky na vrtácích a jaký je rozdíl mezi vrtání s TK a HSS. S povlakem i bez...
Díky
přes to mně zajímaj jak se to s povlaky na vrtácích a jaký je rozdíl mezi vrtání s TK a HSS. S povlakem i bez...
Díky
K tomu vřetenu. Asi nemáš úplně dobře nastavený měnič. Ty motory od RatmMotor se mi jeví jako dobré a mám jich spoustu. Nejsilnější mám 2,2 kW a vrtám s ním 8 díry do 15142 QT.Mrosconi píše: ↑27. 11. 2024, 11:11 Chápu, že díky vysokým otáčkám můž edojít k vysátí díry ještě pře tím, než se provede cekl. Jenže to moje vřeteno vážně nemá žáden výkon v nížších otáčkách a výrobce jasně říká, otáčky pod 6tis NENENE. Mám dodatečné chlazení, takže s tím problém není, že je to díky chlazení vřeten.
přes to mně zajímaj jak se to s povlaky na vrtácích a jaký je rozdíl mezi vrtání s TK a HSS. S povlakem i bez...
Díky
K těm vrtákům. Vrták musí mít geometrii naprosto přesnou, jinak to stojí za ..... Při stavbě brusky na vrtáky jsem použil kleštiny s běžnou přesností a nešlo to. Musel jsem překonstruovat upínací hranol a použít kleštiny s nejvyšší přesností. Bylo to hodně znát.
Zkouška je jednoduchá. Vyvrtej díru a změř ji. Pokud bude třeba vrták 6 mm "dělat" díru 6,1 je to blbě. Nesymetricky nabroušená řezná část tlačí špičku vrtáku do strany. Protilehlá fazetka dře o bok díry. Vzniká tam teplo a hliník se na fazetku nalepuje, čímž se to ještě zhorší. Trochu to potlačí chlazení / mazání, ale jen trochu. Taky by vrták neměl být zbytečně dlouhý. Problém pak je v počátečním "navrtání". Pokud vrták uhne při počátku zavrtávání, tak ho to pak cpe do strany a je to zase .... . První část vrtání nežli se chytne fazetka dělej asi polovičním posuvem. Předvrtat to krátkým tuhým nástrojem je jistota. O nějakých černých vrtákách nemá smysl ani uvažovat. Zkus koupit kvalitní HSS třeba to co jsem ti doporučil nebo od Vrbovského vrtáky ProJahn.
Nežli začneš vrtat zkontroluj, zda vrták nehází u kleštiny ani na konci. Předpokládám, že vřeteno máš kolmo a robvnoběžné s osou Z. Taky upnutí motoru může být problém. Ty objímky z Ali mají mnohdy geometrii jako když pes chčije a není to ani moc tuhé. Minimálně by to chtělo dvě za sebou.
Chladicí kapalina musí mít minimálně 12% // raději 15% // koncentraci. Když vyplachuješ / vyjíždíš nech vrták chvíli venku odpočinout aby se ochladil. Pokud máš možnost chladit stlačeným vzduchem pomocí programu, dej si někde vedle trubičku a zatímco budeš chladit vrták // cca 0,5 až 1 sec // vyfoukej z díry špony, aby se pak zalila kapalinou.
Vyjíždět bys měl co nejméně, protože to "zaříznutí" do materiálu je pro nástroj dost stres.
Existují upínače s rotačním přívodem - což by ti umožnilo použít vnitřní chlazení a to už je jiná liga. Ale chce to taky své.
Povlaky mohou zvýšit životnost vrtáku, ale takové to žluté na levných vrtákách je jen ozdoba. Zbytečně bych ty povlaky nepřeceňoval. Dokud nemáš ťip-ťop geometrii je zbytečné se na to upínat.
- Mrosconi
- Příspěvky: 2077
- Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
- Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
- Kontaktovat uživatele:
Díky "Mílo" za super článek. Mýslím si, že problém bude zejména v té geometrii vrtáku, které přebrušuji na primitivní brusce za 1.000Kč z Hornbachu. Taková ta plastiková hračka z předdefinovaným tvarem. Navíc je to vše vychozené, takže určitě může být problém v přesností upnutí nástroje při broušení.
Určitě by bylo fajn ten upínač s možností vnitřního chlazení. To si myslím že by pomohlo nejvíce.
Geometrie mašiny i vřetene je v pořádku. Mám to proměřené na všechny strany a kolmost je dobrá. Navíc je to nejtuhší mašina kterou jsem postavil a nic nikde necinká, nedrnčí... prostě je tuhá.
Nejsmylsluplnější je tedy ta geometrie. Zkusím nová vrták. Je fakt, že když jsem v jedné díře narazil na šroubek 10.9 (uprava hliníkového stolu z lité 5083) tak jsem díky těm vysokým otáčkám ten vrták uvařil. Pak jsem jej nabrousil a je fakt, že to při vjíždění do díry /poklračování začalo cinkat, takže to asi je tou špatnou geometrií po mím broušení. Takže brusku do koše a nebrusit:(
Mám poměrně velký proud emulze (160l/min), takže to valí ze všech stran a ještě ofuk kolem vřetene, takže pokud vrtám na sucho a mám krátké špony, tak se to odfoukne dost daleko.
Problém nastal teď při vrtání na sucho, protože mám rozdělané krytování a nemůu jinak než s olejničkou. První problém nastal až když jsem narazil na ten šroub. Takže to nebyl ani tak problém geometrie, ale těch otáček. No a druhá, že jsem musel nasucho.
Takže když to tak shrnu, vlastně to ani nemusí být velký problém, a když pustím chlazení, bude to zase v cajchu.
Je ale fakt, že se mi to tak či onak na vrták lepí, protože vidím takový ten matný hliníkový film na kobaltovém (hnědémú vrtáku.
Každopádně díky za radu.
Fajn den:)
Určitě by bylo fajn ten upínač s možností vnitřního chlazení. To si myslím že by pomohlo nejvíce.
Geometrie mašiny i vřetene je v pořádku. Mám to proměřené na všechny strany a kolmost je dobrá. Navíc je to nejtuhší mašina kterou jsem postavil a nic nikde necinká, nedrnčí... prostě je tuhá.
Nejsmylsluplnější je tedy ta geometrie. Zkusím nová vrták. Je fakt, že když jsem v jedné díře narazil na šroubek 10.9 (uprava hliníkového stolu z lité 5083) tak jsem díky těm vysokým otáčkám ten vrták uvařil. Pak jsem jej nabrousil a je fakt, že to při vjíždění do díry /poklračování začalo cinkat, takže to asi je tou špatnou geometrií po mím broušení. Takže brusku do koše a nebrusit:(
Mám poměrně velký proud emulze (160l/min), takže to valí ze všech stran a ještě ofuk kolem vřetene, takže pokud vrtám na sucho a mám krátké špony, tak se to odfoukne dost daleko.
Problém nastal teď při vrtání na sucho, protože mám rozdělané krytování a nemůu jinak než s olejničkou. První problém nastal až když jsem narazil na ten šroub. Takže to nebyl ani tak problém geometrie, ale těch otáček. No a druhá, že jsem musel nasucho.
Takže když to tak shrnu, vlastně to ani nemusí být velký problém, a když pustím chlazení, bude to zase v cajchu.
Je ale fakt, že se mi to tak či onak na vrták lepí, protože vidím takový ten matný hliníkový film na kobaltovém (hnědémú vrtáku.
Každopádně díky za radu.
Fajn den:)
160L/min snad nie, to su skoro 3 litre za sekundu.
Milan199, zaujala ma ta info o koncentracii emulzie, mne sa subjektivne zda, ze masina je s podobnou koncentraciou “spokojnejsia”. Ale typek, co sa nam stara o emulziu tvrdi, ze to nemame davat tak vysoko.
Milan199, zaujala ma ta info o koncentracii emulzie, mne sa subjektivne zda, ze masina je s podobnou koncentraciou “spokojnejsia”. Ale typek, co sa nam stara o emulziu tvrdi, ze to nemame davat tak vysoko.
Záleží jakou jakost a jakou technologii děláš. Na strojích kde se obrábí 7075 stačí koncentrace jako pro ocel // 5 až 8% //. Na 6082 se držím síše těch 12 až 15%. Pokud se tam závituje závitníkem tak určitě těch 15%. Na frézování závitů stačí méně. Samosebou záleží na typu kapaliny a množství třeba EP přísad.
Ta vyšší koncentrace z hlediska obrábění ničemu neškodí. Leze to ale do peněz, protože se toho více "vynosí" se šponama. Taky by ta vyšší koncentrace mohla už být dráždivá při styku s pokožkou.