Křížení konstrukce kmenové pásové pily - posuv do řezu
- jova
- Příspěvky: 2543
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Zdravím.
Řeším u bratránka následující problém. Má pásovou pilu na dřevo, na zem je připevněná cca 20m dlouhá dráha, na levém pojezdovém jeklu je přivařený hranol 2x2cm jako vedení pro rolny, druhý jekl na pravé straně je rovný. Na těch jeklech jezdí vlastní pila, je to v podstatě konstrukce ve tvaru obráceného U. Problém téhle konstrukce je, že jí po těch jeklech tahá motor 1,5kW se šnekovou převodovkou, který je pouze na levé straně a zabírá ozubeným kolem do podél nataženého řetězu. Díky tomu „jednostrannému tahu“ se při řezu celá ta konstrukce, díky proměnnému odporu na pile, kroutí a různě kmitá. Výsledkem je pak zubatý řez, který připomíná povrch pilníku.
Zatím mě napadá jediná možnost, jak to řešit a to dát další pohon na druhou stranu, aby ta konstrukce s pásem byla tažená z obou stran. Zvažuji možnosti:
Jeden motor na konec dráhy, hřídel vyvést na obě strany. Namontovat na ní dvě ozubená kola a 2 řetězy, které by šli přes celou dráhu.
Dokoupit druhý motor s převodovkou, namontovat ho na stejné místo napravo, natáhnout další řetěz, vyhodit původní jednoduchý měnič a dát tam dva v zapojení master/slave s čidlem otáček na master.
Koupit servo na 230V s převodovkou a signál pro jeho otáčení step, brát ze snímače na prvním motoru, dir od signálu pro ten původní driver. Pohyb by byl opět stejný jako v původním provedení.
Ještě by tu byla varianta, od toho prvního motoru natáhnout řetěz někam na vršek toho Učka pily, hřídelí převést na druhou stranou a zase svést dolů, opět na nově natažený řetěz.
Nenapadá vás ještě někoho další varianta? Případně jak by jste to řešili vy?
Řeším u bratránka následující problém. Má pásovou pilu na dřevo, na zem je připevněná cca 20m dlouhá dráha, na levém pojezdovém jeklu je přivařený hranol 2x2cm jako vedení pro rolny, druhý jekl na pravé straně je rovný. Na těch jeklech jezdí vlastní pila, je to v podstatě konstrukce ve tvaru obráceného U. Problém téhle konstrukce je, že jí po těch jeklech tahá motor 1,5kW se šnekovou převodovkou, který je pouze na levé straně a zabírá ozubeným kolem do podél nataženého řetězu. Díky tomu „jednostrannému tahu“ se při řezu celá ta konstrukce, díky proměnnému odporu na pile, kroutí a různě kmitá. Výsledkem je pak zubatý řez, který připomíná povrch pilníku.
Zatím mě napadá jediná možnost, jak to řešit a to dát další pohon na druhou stranu, aby ta konstrukce s pásem byla tažená z obou stran. Zvažuji možnosti:
Jeden motor na konec dráhy, hřídel vyvést na obě strany. Namontovat na ní dvě ozubená kola a 2 řetězy, které by šli přes celou dráhu.
Dokoupit druhý motor s převodovkou, namontovat ho na stejné místo napravo, natáhnout další řetěz, vyhodit původní jednoduchý měnič a dát tam dva v zapojení master/slave s čidlem otáček na master.
Koupit servo na 230V s převodovkou a signál pro jeho otáčení step, brát ze snímače na prvním motoru, dir od signálu pro ten původní driver. Pohyb by byl opět stejný jako v původním provedení.
Ještě by tu byla varianta, od toho prvního motoru natáhnout řetěz někam na vršek toho Učka pily, hřídelí převést na druhou stranou a zase svést dolů, opět na nově natažený řetěz.
Nenapadá vás ještě někoho další varianta? Případně jak by jste to řešili vy?
Naposledy upravil(a) jova dne 13. 3. 2025, 6:35, celkem upraveno 1 x.
1. Alfa a omega podobnejch hobymašin je ostrá a kvalitně nabroušená pila s dobrým šraňkem
2. Vyprd bych se na druhej motor a udělal boční delší vedení do trojúhelníka, něco jako maj stolařský pily
3. Pokud ani toto nepomůže, tak bych celý vedení předělal (koukni jak to maj profi pily)
2. Vyprd bych se na druhej motor a udělal boční delší vedení do trojúhelníka, něco jako maj stolařský pily
3. Pokud ani toto nepomůže, tak bych celý vedení předělal (koukni jak to maj profi pily)
- jova
- Příspěvky: 2543
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Bohužel se nejedná o hobby výrobek, ale o výrobek této firmy: http://www.svoma.cz/produkty/kmenova-pasova-pila-sn-95 Na těch fotkách je vidět to jednostranné vedení i ten řetěz po kterém se to tahá. Z mého pohledu, zrovna tohle při těch rozměrech dost podcenili. Když tam řeže špejle ze smrku, jako na tom videu na trámy, tak dobrý, ale zrovna tam má jasan 60-80cm v průměru a tam už to zlobí dost i když jsem sundal rychlost posuvu na minimum.
Koukám Pilous, to má řešené úplně stejně: https://www.pilous.cz/drevo/pasove-pily ... ke/ctr-800
Koukám Pilous, to má řešené úplně stejně: https://www.pilous.cz/drevo/pasove-pily ... ke/ctr-800

-
- Příspěvky: 12
- Registrován: 22. 1. 2021, 9:01
Ahoj spíš si pohlídat nabroušení, rozvod, druh pily na měkké - tvrdé dřevo.
Říkat pásovce katr, je jako stojanová vrtačka a frézka ( jen drobné rýpnutí nic ve zlém)
Říkat pásovce katr, je jako stojanová vrtačka a frézka ( jen drobné rýpnutí nic ve zlém)
- jova
- Příspěvky: 2543
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
Co já vím, tak tam nějakou bandasku s vodou na té pile má a vodu tam pouští. Jaké má pásy a na jaké dřevo netuším, až tak do detailu jsme to neprobírali. Mě osobně se to zdá díky tomu vedení na čtyřhranu strašně „vaklavé“ co jsem koukal z boku, tak ty rolny jsou ještě o 1-2mm širší a když za to na druhé straně vezmu jen rukou, tak se to kříží v řádu cm (ta strana s řetězem stojí, ta druhá se dá posouvat dopředu dozadu o několik cm). Když se k tomu ještě přidá pružnost těch jeklů na zkrut, tak se nedivím, že to dělá co to dělá.
Podle mne je hlavní problém v malé tuhosti mostu, který spojuje obě strany. Ty jekly jsou velmi slabé (od pohledu to vypadá tak na max 100x100 a kdoví jaká stěna). Navíc to není zavětrované. Takže se to bude kroutit, ať budeš mít dole vedení jaké chceš. To vyřeší buď oboustranný pohon nebo vyztužení celé konstrukce. Ta by měla být krabicová, což evidentně není.jova píše: ↑12. 3. 2025, 9:29 Bohužel se nejedná o hobby výrobek, ale o výrobek této firmy: http://www.svoma.cz/produkty/kmenova-pasova-pila-sn-95 Na těch fotkách je vidět to jednostranné vedení i ten řetěz po kterém se to tahá. Z mého pohledu, zrovna tohle při těch rozměrech dost podcenili. Když tam řeže špejle ze smrku, jako na tom videu na trámy, tak dobrý, ale zrovna tam má jasan 60-80cm v průměru a tam už to zlobí dost i když jsem sundal rychlost posuvu na minimum.
Koukám Pilous, to má řešené úplně stejně: https://www.pilous.cz/drevo/pasove-pily ... ke/ctr-800![]()
- jova
- Příspěvky: 2543
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
To je taky můj dojem. Ten rozměr jeklu 100x100 by tuším odpovídal. Nějak extra jsem to nezkoumal. Bohužel u té konstrukce nejsou výztuhy, nebo jiné uzavření možné. Ty přední nejdelší sloupy jsou použité pro posuv pily nahoru a dolů a nedá se na ně nic dodatečně přidělat. Osobně jsem došel k názoru, že nejlepší bude druhý řetěz na druhou stranu a spojit to mechanicky horem a pohánět jedním motorem.miv píše: ↑12. 3. 2025, 8:07 Podle mne je hlavní problém v malé tuhosti mostu, který spojuje obě strany. Ty jekly jsou velmi slabé (od pohledu to vypadá tak na max 100x100 a kdoví jaká stěna). Navíc to není zavětrované. Takže se to bude kroutit, ať budeš mít dole vedení jaké chceš. To vyřeší buď oboustranný pohon nebo vyztužení celé konstrukce. Ta by měla být krabicová, což evidentně není.
A ještě jedné věci bych se docela bál. I při oboustranném pohonu se to stále může kývat dopředu/dozadu, protože rovina pilového listu není v ose tahu. To bych dopředu zkontroloval také.jova píše: ↑12. 3. 2025, 9:20To je taky můj dojem. Ten rozměr jeklu 100x100 by tuším odpovídal. Nějak extra jsem to nezkoumal. Bohužel u té konstrukce nejsou výztuhy, nebo jiné uzavření možné. Ty přední nejdelší sloupy jsou použité pro posuv pily nahoru a dolů a nedá se na ně nic dodatečně přidělat. Osobně jsem došel k názoru, že nejlepší bude druhý řetěz na druhou stranu a spojit to mechanicky horem a pohánět jedním motorem.miv píše: ↑12. 3. 2025, 8:07 Podle mne je hlavní problém v malé tuhosti mostu, který spojuje obě strany. Ty jekly jsou velmi slabé (od pohledu to vypadá tak na max 100x100 a kdoví jaká stěna). Navíc to není zavětrované. Takže se to bude kroutit, ať budeš mít dole vedení jaké chceš. To vyřeší buď oboustranný pohon nebo vyztužení celé konstrukce. Ta by měla být krabicová, což evidentně není.
Vsechny tyhly pily to maji udelane takto, v tom bych problem nehledal. I pasovky s sirokymi listy maji pohon na jedne strane. Potiz bude ve spatne nabrousenem nebo rozvedem pasu, zadne ryhy bys na rezu mit nemel. To cukani je dusledek, ne pricina. Kup si jeden pas na vyzkouseni s navarenymi platky a profi nabrouseny a uvidis.
Pilky s uzkymi pasy jsou hobby pily vsechny, ac se vyrobce snazi tvrdit cokoliv. 80cm tvrde drevo na tom pujde rezat podobne dobre jako frezovat ocel na 4060 z aliexpresu. Proste to na takove veci neni stavene. Tyhle pily byly puvodne urcene pro farmare nekde v Kanade ktery to ma 50km na nejblizsi pilu, tak si tohle za par $ koupi a smidli si na tom pro svou potrebu.
Po prevratu to k nam zacly dovazet firmy jako woodmizer a protoze to bylo levne, dela se na tom i vyroba. Spousta firem jako Pilous to s vetsim nebo mensim uspechem zkopirovala a vyrabi, protoze na tom prakticky nic neni. Ale rezivo podle toho vypada, je to jak kdyz hada zenes. Ze tyhle pily s uzkymi pasy rezou blbe je spis vlastnost nez cokoliv jineho. Jenze vyrobit a provozovat pasovku se stejnyma dimenzema treba s 90mm sirokym pasem uz neni tak jednoduche a levne, ale zase vysledek rezani tomu odpovida. Musis mit odlite a obrabene kola, masivnejsi ram, pasy se srankem se nepouzivaji, musi se valcovat a vyklepavat apod. Problem u tech pasovek vetsinou nebyva ze je jedna vec hodne spatne, ale milion veci spatne jen trochu, pak se to vyscita a vysledek je totalne nahovno. Majitel pak odstrani jeden maly problem, nepomuze to, vysere se na nej a jde odstranovat druhy... Takovy pristup samozrejme nefunguje, musi se odstranit vsechny drobnosti najednou a pak to pojede jak ma.
Pilky s uzkymi pasy jsou hobby pily vsechny, ac se vyrobce snazi tvrdit cokoliv. 80cm tvrde drevo na tom pujde rezat podobne dobre jako frezovat ocel na 4060 z aliexpresu. Proste to na takove veci neni stavene. Tyhle pily byly puvodne urcene pro farmare nekde v Kanade ktery to ma 50km na nejblizsi pilu, tak si tohle za par $ koupi a smidli si na tom pro svou potrebu.
Po prevratu to k nam zacly dovazet firmy jako woodmizer a protoze to bylo levne, dela se na tom i vyroba. Spousta firem jako Pilous to s vetsim nebo mensim uspechem zkopirovala a vyrabi, protoze na tom prakticky nic neni. Ale rezivo podle toho vypada, je to jak kdyz hada zenes. Ze tyhle pily s uzkymi pasy rezou blbe je spis vlastnost nez cokoliv jineho. Jenze vyrobit a provozovat pasovku se stejnyma dimenzema treba s 90mm sirokym pasem uz neni tak jednoduche a levne, ale zase vysledek rezani tomu odpovida. Musis mit odlite a obrabene kola, masivnejsi ram, pasy se srankem se nepouzivaji, musi se valcovat a vyklepavat apod. Problem u tech pasovek vetsinou nebyva ze je jedna vec hodne spatne, ale milion veci spatne jen trochu, pak se to vyscita a vysledek je totalne nahovno. Majitel pak odstrani jeden maly problem, nepomuze to, vysere se na nej a jde odstranovat druhy... Takovy pristup samozrejme nefunguje, musi se odstranit vsechny drobnosti najednou a pak to pojede jak ma.
Ahojte. Nejaký čas prevadzkujem svoju uhlovú pílu co som tu prezentoval. Je to sice preklopná kotúčová píla s ručným posuvom no stretol som sa s vibraciami a rezonanciami pri pilení aj ja.
Večšinou to bolo spôsobené otupenými zubami v kombinácii s rýchlosťou posuvu. V mekkom čerstvom dreve sa to prejaví zvýšeným “chlpatením” no pri suchom dreve a aj čerstvom tvrdom dreve to už ide do rezonancií. Drevo totiž nieje homogénne a má tvrdšie amekšie oblasti. A prave tupšia píla alebo pás sa v tvrdších oblastiach nedokáže zahryznút do dreva a odskakuje. O to viac o čo je večší priemer dreva. Okrem toho sa na každý druh dreva použiva iný pás s odlišnym poctom zubov. Mekkému drevu stačí menší pocet s večším vyhadzovaním, zatiaľ čo tvrdé potrebuje zubov viac a kratších.
Nezdá sa to ale kôra či samotne drevo obsahuje piesok, malé kamienky či hlinu ktorá dokáže rýchlo zaobliť konce zubov na pase a je postarané. Niekedy sa to stane aj minutu po nasadení pásu. Preto vymysleli kotúčový predrez na pasových polach aby sa predľžila životnosť píloveho pásu. Tupší pás naviac potrebuje nižšiu rýchlosť posuvu .
Tak ako ti tu písali viacerí sústreď sa na:
- kvalitu pasu
- profesionalne šrankovanie a brúsenie. Ak sa to zle urobí, tak reže len pár najvyšších a najširších zubov. A tie sa rychlo otupia a pas zacne skákať. Pri skakaní potom občas režú aj ostatne zuby, tak sa zdá že pás je ok no rozvibruje to celý stroj. Tupé zuby sa prehrievajú a stratia svoje vlastnosti materialu.
- čisté drevo
- urob si predrez
Práve kvôli tymto nevýhodam pásových píl som volil uhlovú pílu a aj tak sa často stretávam že sa plátky na kotúči poškodia a chýbajú im rohy. Prebrúsenie vsak je hracka v domácich podmienkach. Teraz mám asi 6 zubov (z24) veľmi odstiepených a sú na vymenu, no ostatne po nabrusení stále režú. Kazdopadne ich dám vymenit, lebo cítim že to nieje ono. To len pre predstavu čo vseličo môže byť v dreve a pílový pás sa otupí či poškodí rýchlejšie ako plátok na píle.
Vpodstate si to prirovnajte k frézovanie s tupým nástrojom. Ani tuhší stroj ani lepšie vedenie neodstránia problém. Vibrácie su len vysledkom ako tu pisal tušim niekto predomnou.
Večšinou to bolo spôsobené otupenými zubami v kombinácii s rýchlosťou posuvu. V mekkom čerstvom dreve sa to prejaví zvýšeným “chlpatením” no pri suchom dreve a aj čerstvom tvrdom dreve to už ide do rezonancií. Drevo totiž nieje homogénne a má tvrdšie amekšie oblasti. A prave tupšia píla alebo pás sa v tvrdších oblastiach nedokáže zahryznút do dreva a odskakuje. O to viac o čo je večší priemer dreva. Okrem toho sa na každý druh dreva použiva iný pás s odlišnym poctom zubov. Mekkému drevu stačí menší pocet s večším vyhadzovaním, zatiaľ čo tvrdé potrebuje zubov viac a kratších.
Nezdá sa to ale kôra či samotne drevo obsahuje piesok, malé kamienky či hlinu ktorá dokáže rýchlo zaobliť konce zubov na pase a je postarané. Niekedy sa to stane aj minutu po nasadení pásu. Preto vymysleli kotúčový predrez na pasových polach aby sa predľžila životnosť píloveho pásu. Tupší pás naviac potrebuje nižšiu rýchlosť posuvu .
Tak ako ti tu písali viacerí sústreď sa na:
- kvalitu pasu
- profesionalne šrankovanie a brúsenie. Ak sa to zle urobí, tak reže len pár najvyšších a najširších zubov. A tie sa rychlo otupia a pas zacne skákať. Pri skakaní potom občas režú aj ostatne zuby, tak sa zdá že pás je ok no rozvibruje to celý stroj. Tupé zuby sa prehrievajú a stratia svoje vlastnosti materialu.
- čisté drevo
- urob si predrez
Práve kvôli tymto nevýhodam pásových píl som volil uhlovú pílu a aj tak sa často stretávam že sa plátky na kotúči poškodia a chýbajú im rohy. Prebrúsenie vsak je hracka v domácich podmienkach. Teraz mám asi 6 zubov (z24) veľmi odstiepených a sú na vymenu, no ostatne po nabrusení stále režú. Kazdopadne ich dám vymenit, lebo cítim že to nieje ono. To len pre predstavu čo vseličo môže byť v dreve a pílový pás sa otupí či poškodí rýchlejšie ako plátok na píle.
Vpodstate si to prirovnajte k frézovanie s tupým nástrojom. Ani tuhší stroj ani lepšie vedenie neodstránia problém. Vibrácie su len vysledkom ako tu pisal tušim niekto predomnou.
To že niekto nerozumie tomu čo píšem, neznamená že som troll 

- R - stick
- Site Admin
- Příspěvky: 867
- Registrován: 9. 6. 2007, 3:45
- Bydliště: Vysoké Studnice 70 58821 Velký Beranov
- Kontaktovat uživatele:
Jak už tady padlo - problém není v konstrukci pily ale v kvalitě a broušení pilových pásů a v rychlosti posuvu. A taky samozřejmě v kvalitě řezaného materiálu.
Broušení pily je to nejdůležitější - nejlepší je nechat si pily brousit u dodavatele. Dále je důležitá čistota řezaného materiálu - jakmile je povrch zahnojený pískem, bahnem a bordelem, tak jde ostří velmi rychle do kytek. Tady to chce buď předřez, anebo kmen pečlivě čistit - stlačeným vzduchem, nebo vapkou, případně ocelovým kartáčem. A když už není zbytí, tak dbát, aby pila tou zahnojenou částí vycházela ven z řezu. A bacha na železo v kmeni, nebo na upínky - stačí lehce škrtnout pásem - a ostrost pily je v hajzlu .... Sice s ní v pohodě přeřízneš hřebík (nebo zarostlé pletivo) a ani to nepoznáš - jenomže pila po tomto kontaktu ztrácí ostrost.
A to už nemluvím o kulkách nebo střepinách z granátu - jednou se mi takto podařilo přeblafnout zarostlou kramli .... Přeřízl jsem ji, ale pila šla okamžitě do šrotu.
Dále je důležitá posuvová rychlost - nesmíš jet moc rychle, ale ani moc pomalu. V tomto mi hodně pomáhá to, že mám na své pásovce ruční posuv a prostě to už v ruce cítím. Důležité je také chlazení a mazání pásu - na to je barel na pile, do kterého dáváš vodu a saponát - na plný barel asi půlku flašky.
Dále je důležité jaký materiál řežeš a jakou pilu na to použiješ. Toto si dohledej na stránkách výrobce - třeba Pilous to má dost dobře zpracované, takže podle materiálu používej pilu, která je na to určena. A dost podceňovaná je vlhkost materiálu - z čerstvé těžby se řeže nejlépe. Problém je, když ležel delší dobu na skládce a je zavadlý - v takovém případě se pila kroutí, vlní a vůbec nejde do řezu. Naproti tomu, pokud je materiál suchý, tak už to jde dobře. Nejhorší sračkou v tomto směru je topol - to je absolutní svinstvo, vlákna nejdou oddělit, chlupatí se a matlá se a prostě se celkově hnusně řeže. Kór když jsou ve dřevě velké suky - to je pak někdy pravé peklo ...
Broušení pily je to nejdůležitější - nejlepší je nechat si pily brousit u dodavatele. Dále je důležitá čistota řezaného materiálu - jakmile je povrch zahnojený pískem, bahnem a bordelem, tak jde ostří velmi rychle do kytek. Tady to chce buď předřez, anebo kmen pečlivě čistit - stlačeným vzduchem, nebo vapkou, případně ocelovým kartáčem. A když už není zbytí, tak dbát, aby pila tou zahnojenou částí vycházela ven z řezu. A bacha na železo v kmeni, nebo na upínky - stačí lehce škrtnout pásem - a ostrost pily je v hajzlu .... Sice s ní v pohodě přeřízneš hřebík (nebo zarostlé pletivo) a ani to nepoznáš - jenomže pila po tomto kontaktu ztrácí ostrost.
A to už nemluvím o kulkách nebo střepinách z granátu - jednou se mi takto podařilo přeblafnout zarostlou kramli .... Přeřízl jsem ji, ale pila šla okamžitě do šrotu.
Dále je důležitá posuvová rychlost - nesmíš jet moc rychle, ale ani moc pomalu. V tomto mi hodně pomáhá to, že mám na své pásovce ruční posuv a prostě to už v ruce cítím. Důležité je také chlazení a mazání pásu - na to je barel na pile, do kterého dáváš vodu a saponát - na plný barel asi půlku flašky.
Dále je důležité jaký materiál řežeš a jakou pilu na to použiješ. Toto si dohledej na stránkách výrobce - třeba Pilous to má dost dobře zpracované, takže podle materiálu používej pilu, která je na to určena. A dost podceňovaná je vlhkost materiálu - z čerstvé těžby se řeže nejlépe. Problém je, když ležel delší dobu na skládce a je zavadlý - v takovém případě se pila kroutí, vlní a vůbec nejde do řezu. Naproti tomu, pokud je materiál suchý, tak už to jde dobře. Nejhorší sračkou v tomto směru je topol - to je absolutní svinstvo, vlákna nejdou oddělit, chlupatí se a matlá se a prostě se celkově hnusně řeže. Kór když jsou ve dřevě velké suky - to je pak někdy pravé peklo ...
Po skúsenostiach s topoľom som sa niekde dočítal že drevo obsahuje vapenaté kryštály a že práve to spôsobuje rychle ničenie ostrosti píly.
Ak niekto zvažuje pasovku na doma, doporučujem zvážiť uhlovú pilu. Prevádzkové náklady su len elektrika, režem už roky stale s tým istým kotúčom.
Super vec je že sa dá pila použiť ako fréza a z materiálu kľudne odobrať 1mm- napr.pri zistení že sa pocas rezania uvolnilo v kmeni pnutie a skrutil sa, alebo pri vrtuľovitých suchých fošniach ich ľahko človek prerovná do roviny a pod.
Jedina nevyhoda je rez hrubky 5mm a o to viac pilín a menej výrobkov. Je to vsak blbuvzdorný stroj
Sme na cnc fôre, tak toto by nemal byť problém …. https://youtube.com/shorts/cTCdMgkP4CM? ... uFUZYx30bF
Ak niekto zvažuje pasovku na doma, doporučujem zvážiť uhlovú pilu. Prevádzkové náklady su len elektrika, režem už roky stale s tým istým kotúčom.
Super vec je že sa dá pila použiť ako fréza a z materiálu kľudne odobrať 1mm- napr.pri zistení že sa pocas rezania uvolnilo v kmeni pnutie a skrutil sa, alebo pri vrtuľovitých suchých fošniach ich ľahko človek prerovná do roviny a pod.
Jedina nevyhoda je rez hrubky 5mm a o to viac pilín a menej výrobkov. Je to vsak blbuvzdorný stroj

Sme na cnc fôre, tak toto by nemal byť problém …. https://youtube.com/shorts/cTCdMgkP4CM? ... uFUZYx30bF
To že niekto nerozumie tomu čo píšem, neznamená že som troll 
