Kart E2N par nejasností
Dobrý den všem. Před časem jsem si pořídil také Karta E2N 750 a ve chvílích volna se ho snažím uvést do obstojného stavu, aby pak co nejdéle spolehlivě sloužil. Příspěvky zde na fóru mi jsou v mnoha věcech velkou inspirací - dík všem tazatelům a hlavně i těm co se odpovědí snažili pomoct.
Nákup v zahraničí, spíš náhoda, takže "na rychlo" jako správný zajíc v pytli. Stav dle vnějšího vzhledu celkem nadějný, ale vnitřek šasi byl jedna velká olejová koule - takže velká výzva. Při krátkém spuštění jen odzkoušeny funkce. Zjistil jsem prasklé rohy vany na emulzi, kterou se kdysi na stroji při práci evidentně nešetřilo a vypadalo to chvíli jako snad jediná příčina. Po demontáži všeho možného příslušenství a vyčištění vnitřku šasi, se však celkem rychle ukázaly i další úniky oleje - z vřeteníku, Nortonky a to soustruh jenom "stál". A tak zatím dál postupně rozebírám, čistím a připravuju odstranění nalezených nedostatků...
Když jsem řešil zmenšení vůle na příčném posuvu, poprvé jsem narazil v nalezených návodech k E2N na odlišné konstrukční řešení tvaru matice s trapézem než je na E2N u mě. Chvíli jsem sháněl stejnou novou náhradní, ale bez úspěchu. Až když jsem teď začal řešit konstrukční "záhadu" mazání suportu převodovky, tak jsem si konečně všiml, že mám doma trochu jiný celý suport E2N než jsem viděl různě rozebíraný na internetu. Můj E2N je výroben 1976 a suport se konstrukcí ovládání tak podobá spíš typu E3N. Také řešením trapézu příčného posuvu i konstrukcí převodovky suportu. Do převodovky suportu jsem nahlédl jen ze zvědavosti (když už bylo rozebrané skoro vše, tak ať je jasno). Bylo tam na převodech sucho a trochu mastné dno. No což mechanicky byl funkční, tak se akorát zas seznámí s olejem že... Jenže pak mi došlo, že nevidim jak by se tam ten olej ve složeném stavu normálně mohl dostat. Na různých místech na netu jsem narazil jen na foto / video převodovky starších typů E2N. Tam od "komůrky" s olejovou náplní pod plnícím šroubem vede několik trubiček nad různá místa převodů. Z E3N foto rozebraného suportu jsem žádný zatím nenašel. U mě je celým řešením mazání jen jedna trubička do malé plechové vaničky až pod převody těsně nade dnem a to je vše. Nepřišel jsem na princip jak by se měl odtud olej dostat zpět na převody směrem do horní části skříně - leda že mi tam něco chybí?? Když z vaničky olej přeteče, tak jen na dno a okolo průběžných hřídelí rovnou pryč ze skříně... Nechce se mi vše uzavřít jen "naolejováním" v rozebraném stavu s následným složením - zalepením na tmel. Nemá náhodou někdo s tímto zkušenost či vysvětlení? Foto zkusím připojit.
Nákup v zahraničí, spíš náhoda, takže "na rychlo" jako správný zajíc v pytli. Stav dle vnějšího vzhledu celkem nadějný, ale vnitřek šasi byl jedna velká olejová koule - takže velká výzva. Při krátkém spuštění jen odzkoušeny funkce. Zjistil jsem prasklé rohy vany na emulzi, kterou se kdysi na stroji při práci evidentně nešetřilo a vypadalo to chvíli jako snad jediná příčina. Po demontáži všeho možného příslušenství a vyčištění vnitřku šasi, se však celkem rychle ukázaly i další úniky oleje - z vřeteníku, Nortonky a to soustruh jenom "stál". A tak zatím dál postupně rozebírám, čistím a připravuju odstranění nalezených nedostatků...
Když jsem řešil zmenšení vůle na příčném posuvu, poprvé jsem narazil v nalezených návodech k E2N na odlišné konstrukční řešení tvaru matice s trapézem než je na E2N u mě. Chvíli jsem sháněl stejnou novou náhradní, ale bez úspěchu. Až když jsem teď začal řešit konstrukční "záhadu" mazání suportu převodovky, tak jsem si konečně všiml, že mám doma trochu jiný celý suport E2N než jsem viděl různě rozebíraný na internetu. Můj E2N je výroben 1976 a suport se konstrukcí ovládání tak podobá spíš typu E3N. Také řešením trapézu příčného posuvu i konstrukcí převodovky suportu. Do převodovky suportu jsem nahlédl jen ze zvědavosti (když už bylo rozebrané skoro vše, tak ať je jasno). Bylo tam na převodech sucho a trochu mastné dno. No což mechanicky byl funkční, tak se akorát zas seznámí s olejem že... Jenže pak mi došlo, že nevidim jak by se tam ten olej ve složeném stavu normálně mohl dostat. Na různých místech na netu jsem narazil jen na foto / video převodovky starších typů E2N. Tam od "komůrky" s olejovou náplní pod plnícím šroubem vede několik trubiček nad různá místa převodů. Z E3N foto rozebraného suportu jsem žádný zatím nenašel. U mě je celým řešením mazání jen jedna trubička do malé plechové vaničky až pod převody těsně nade dnem a to je vše. Nepřišel jsem na princip jak by se měl odtud olej dostat zpět na převody směrem do horní části skříně - leda že mi tam něco chybí?? Když z vaničky olej přeteče, tak jen na dno a okolo průběžných hřídelí rovnou pryč ze skříně... Nechce se mi vše uzavřít jen "naolejováním" v rozebraném stavu s následným složením - zalepením na tmel. Nemá náhodou někdo s tímto zkušenost či vysvětlení? Foto zkusím připojit.
Ahoj, nevím jestli se to lámalo s nějakým rokem výroby nebo se tam tyhle suporty dostaly v rámci např. generálek, ale taky už jsem se setkal s dvěma typy suportových převodovek. Tahle co máš je napohled stejná s EMU-250, kde je mazání řešené vazelínou - alespoň v mojí to tak bylo a tak jsem to i zachoval. Ta trubička maže pouze šnek náhonu posuvu - občas tam žduchnu trochu oleje, kterým mažu kluzná vedení. Z té vaničky přebytek hned vyteče do vany se šponama.
Děkuju za reakci - taky jsem zvažoval použití vazelíny (tu s molybdenem co se používá třeba do poloos, nebo převodů na flexe) jako jedno z řešení abych to mohl vůbec začít skládat. Dík za fotky - k EMU jsem taky nikde nic nevyštrachal. U mě v suportu je jistota, že z vaničky se olej na žádný převod nedostane - jen dno a pouzdra průchozích tyčí. Navíc celá skříň včetně víka byla zalepená něčím velmi podobným Hermetiku a uvnitř žádný zbytky vazelíny. Stroj prošel nějakou tovární údržbou r. 1988 - všechny části s olejem měl "oblemcaný" ve stejným stylu tím samým zatvrdlým tmelem. Pořád doufám, že mi jen něco z dobře vymyšleného principu uniká... U oleje bych předpokládal jen vzlínavost - nepoužívalo se i něco co se samovolně odpařuje a může to mít konzervační či mazací účinek? Jinak pokud by někdo potřeboval něco na E2N přeměřit dokud je rozebraný či foto detailu rozebrané části, tak kromě vřetene jsem byl snad už všude, stačí mi napsat.
Manuál k emu.... viewtopic.php?t=10031
Tam určitě nic nevyvzlíná a rozstříknout se nemá zkama. Možná je to popsané v tom maďarském manuálu, ale já jsem si tam bohužel nepočetl a vazelínu jsem použil po zralé úvaze - lepší něco než nic.
Mimochodem, mám doma dva maďarské stroje a o dobře vymyšleném principu bych si dovolil polemizovat
Ne že by byly vyloženě špatné, ale jen každý z nich má nějaký detail, kterým "to zabili" a člověk kroutí hlavou, proč tím tak zprznili jinak celkem hezký stroj.
Mimochodem, mám doma dva maďarské stroje a o dobře vymyšleném principu bych si dovolil polemizovat

Tak princip mazání převodovky suportu svého E2N (stejně tak E3N) jsem už zřejmě zjistil. Po opakovaném dumání nad svou rozdělanou převodovkou, naklápění a otáčení soukolím, jsem tam nakonec ze zoufalství ještě prostrčil za tímto účelem demontovanou tyč "náhonu" a zkusil jí točit postupně na všechny řazené varianty posuvu. I když se do té doby všechny ozubené kola při roztáčení z "vrchu" jevili jako pevně ukotvená v ose, tak při náhonu od průběžné osy se jeden převod ukázal i jako planetový. Jedno z malých ozubených koleček se kromě vlastní rotace začalo na raménku otáčet i okolo osy hřídele většího kola a tím dojde i k letmému smočení pár zubů na jeho výseči ve zmiňované plechové vaničce. V mém případě díky stálé a pevné poloze raménka při bádání a rotaci všech ozubených koleček i při rozpohybování na všechny polohy pák mi ten planetový převod jaksi unikal... Překlad návodu E3N zatím nedopadl, ale podařilo se mi aspoň najít obsáhlou debatu o E3N (opravy, renovace, zkušenosti) na zahraničním fóru včetně spousty fotek. Zde jsem s pomocí překladače pochopil, že E3N má dokonce značenou samostatnou polohu na páce volby typu posuvu u suportu, která je určená na promazání suportu před prací. Údajně pak v návodu stojí, že se má vždy před započetím práce ten den doplnit olej do prostoru pod vrchní šroub, pak zařadit polohu pro mazání, spustit stroj po nějakou dobu (minuta??). V této poloze by se planetový převod měl otáčet ještě rychleji než při běžném používání posuvu a tím i lépe "rozstřikovat", olej. Následně by se měl někdy již během práce ještě vypustit nahromaděný steklý olej ze dna suportové převodovky. Na svém E2N žádnou polohu takto značenou nemám. Už mi tak dává smysl těsnění tmelem víka převodovky a zároveň tuším i možné závady - děravá plechová vanička (viděl jsem prorezlou u dna) a špatně nastavená její výška (malá plocha z ozubeného kolečka se dotne jen letmo hladiny oleje). Pro kontrolu bude nutné demontovat i bok převodovky.
Když jsem už konečně narazil netu i na nějaké detailnější foto různých rozebraných částí E3N, tak jsem si jej i zkopíroval. Fotek je hafo - na konkrétní dotaz proberu archiv a v případě úspěchu rád přepošlu či vložím do tématu.
Když jsem už konečně narazil netu i na nějaké detailnější foto různých rozebraných částí E3N, tak jsem si jej i zkopíroval. Fotek je hafo - na konkrétní dotaz proberu archiv a v případě úspěchu rád přepošlu či vložím do tématu.
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 2. 3. 2025, 9:48
Dobrý den, měl bych spíše dotaz jestli možnost sehnat cely soustruh klidně E2N nebo novější E3N?mr.freezer píše: ↑14. 12. 2015, 7:52 Nazdar vospolok, zakupil som si z madarska E2N 750 v celkom dobrom stave za necelych 1000 euro. Je to moj prvy sustruh a dokonca vobec prvy sustruh, na ktorom som robil. Chcel by som Vas poprosit, ci nemate nejake napady, ako dorobit nonius aj na velke kolo pozdlzneho posunu, aspon na 1mm presne. Dalej otazka ako vytiahnut nadrz na chladiacu emulziu? Naco sluzi vypinac na konci lozi vpravo? Ako zistit presnost sustuhu, teda na kolko su vysuchane loze?? stiahnut obrobok na celu dlzku posunu a pomerat? Kolko je povolena nepresnost? Ak by ste niekto chceli diely na tento, alebo ine madarske sustruhy, tak otec kazdy tyzden chodi sluzobne po madarsku, tak kludne piste a dako sa dohodneme na dovoze.
-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 2. 3. 2025, 9:48
Hledám spíše E3N než E2N a hlavně aby měl aspoň výměna kola a lunety jelikož v Česku nemám nikdo kola na výměnu a ani lunety jen soustruhy proto jsem se ptal jestli neumí někdo dovést cely soustruh a hezky v lepším stavu
Z času na čas sa na bazoši objaví p.Supek 0940 856 306 , ktorí vozí sustruhy Kart z maďarska. Určite si prihadzuje k cene... ale za opýtanie nič nedáš. Alebo to skúsiš sám... Na maďarských stránkach je ich dosť -eszterga E3N. Majú okolo 700 kg , to do dodávky napakuješ, len tie kilometre. Ale treba vedieť maďarsky!Pedro- pier píše: ↑15. 3. 2025, 10:22Hledám spíše E3N než E2N a hlavně aby měl aspoň výměna kola a lunety jelikož v Česku nemám nikdo kola na výměnu a ani lunety jen soustruhy proto jsem se ptal jestli neumí někdo dovést cely soustruh a hezky v lepším stavu

-
- Příspěvky: 3
- Registrován: 2. 3. 2025, 9:48
Super dekuji moc ja nasel prodejce v Maďarsku a anglicky si normalne psal a i německy některé prodejciBoris22 píše: ↑16. 3. 2025, 1:59Z času na čas sa na bazoši objaví p.Supek 0940 856 306 , ktorí vozí sustruhy Kart z maďarska. Určite si prihadzuje k cene... ale za opýtanie nič nedáš. Alebo to skúsiš sám... Na maďarských stránkach je ich dosť -eszterga E3N. Majú okolo 700 kg , to do dodávky napakuješ, len tie kilometre. Ale treba vedieť maďarsky!Pedro- pier píše: ↑15. 3. 2025, 10:22Hledám spíše E3N než E2N a hlavně aby měl aspoň výměna kola a lunety jelikož v Česku nemám nikdo kola na výměnu a ani lunety jen soustruhy proto jsem se ptal jestli neumí někdo dovést cely soustruh a hezky v lepším stavuZ angličtinou alebo nemčinou toho moc nevybavíš..B