Pár postřehů k pneumatice.

komponenty ktere lze doporucit na stavbu stroje, a to s oduvodnenim proc, plynoucim z konkretni praxe
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 3. 2025, 8:15

Protože po operaci nemůžu moc stát, tak se zabavuji drátováním / letováním. A taky jsem se konečně dostal k nastudování // a snad pochopení // pneumatických terminálů od Festa. Jedná se o tohle provedení // typ 10 // :
term.png
Celé to je docela vykoumaná stavebnice, kde jde kombinovat mnoho druhů ventilů, oddělit tlaky // až 4 zóny // a dokonce ovládat i vakuum. Z hlediska ovládání jsou buďto konektory pro jednotlivé ventily, nebo Canon 25 // obojí přímo 24V //, nebo několik "busů". Bohužel ETC je až k té novější řadě.
*****************************************
Bohužel jsem dostal debilní nápad dva terminály rozebrat a poskládat si je podle svého. No a ono to nefungovalo ! Protože není úplně jednoduché ani to pneumatické schema // oddělené pracovní a ovládací tlaky, reverzní tlaky, odfuky ... // , tak jsem se samosebou domníval, že jsem něco posral a blbě zapojil. Takže jsem začal laborovat s terminálem, do kterého jsem se nerýpal. Jenže nechodil taky. Leželo to tu už několik let a bůhví co se s tím dělo předtím.
******************************************
Nakonec jsem rozebral jeden ventil // typ M // a zjistil jsem, že je zalepený / zatuhlý dlouhou nečinností. Stačilo potom terminál prostříknout WDčkem, po chvíli jsem pustil ovládací tlak na maximum // 10 Ba // a terminál poklepal silonovou paličkou. No a všechno se rozchodilo. Prostříkl jsem to ještě jednou a nechal znovu "cvakat".
******************************************
Stejný problém byl i s redukčním ventilem, který tu také byl notně uleželý. Prostříkat, poklepat.

Tyhle terminály ušetří hromadu fitinek, "hadičkování" a drátování. No a taky místa. Kdybych měl nahradit terminál na obrázku jednotlivými ventily, sežralo by to navíc tak 80 fitinek a na desce by to zabralo min 0,5x 0,5 m.

Na druhou stranu, pokud bych chtěl ekvivalent terminálu na obrázku nahradit novějším typem VTUG s ETC nebo ETN/IP ovládáním, tak mi v kapse ubude tak 25k.
jean
Příspěvky: 933
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

16. 3. 2025, 4:50

To museli byt zle skladovane alebo nieco take. Mam tu festa aj starsie ako 10 rokov a bez problemu to chodi.
ok1in
Příspěvky: 215
Registrován: 13. 6. 2017, 6:31
Bydliště: Slaný

16. 3. 2025, 4:53

Nebo předtím neměli odlučovač bordelu před vstupem do terminálu...
Komunikace, telemetrie, automatizace, pohony...
Uživatelský avatar
gekonko
Příspěvky: 382
Registrován: 24. 10. 2014, 11:23
Bydliště: Bratislava

16. 3. 2025, 4:56

wd nie je dobra volba, na pneu je zvlast vazelina
t256
Příspěvky: 2950
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 3. 2025, 5:16

Kdysi jsem resil mazani tohohle s technikem z festa. Pry to ma trvalou tukovou napln ktera by mela vydrzet po dobu cele zivotnosti ventilu. Takze by mel stacit cisty vzduch. Pokud je ale ve vzduchu voda nebo olej (v tvem pripade i wd40), to mazivo se vyplachne a pak to funguje blbe nebo vubec. Chlap rikal ze neni problem kdyz se bude vzduch mazat olejem, ale pak uz se s tim nesmi prestat. Ja tam liju obycejny hydraulicky nebo motorovy podle toho co je pri ruce a neni s tim roky zadny problem. Jen pokud jsou teploty kolem nuly a min, nekdy to zatuhava, takze musim zatopit.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 3. 2025, 5:24

gekonko píše: 16. 3. 2025, 4:56 wd nie je dobra volba, na pneu je zvlast vazelina
No to bych to musel rozebrat a to je u těchto ventilů docela pakoška. Proto jsem použil to WD s teflonem. Naprosto netuším co se s tím dělo dříve. Dovezli jsme to z dojčlandu, kde se rušila celá linka. Údajně nikdy neběhala.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 3. 2025, 5:37

t256 píše: 16. 3. 2025, 5:16 Kdysi jsem resil mazani tohohle s technikem z festa. Pry to ma trvalou tukovou napln ktera by mela vydrzet po dobu cele zivotnosti ventilu. Takze by mel stacit cisty vzduch. Pokud je ale ve vzduchu voda nebo olej (v tvem pripade i wd40), to mazivo se vyplachne a pak to funguje blbe nebo vubec. Chlap rikal ze neni problem kdyz se bude vzduch mazat olejem, ale pak uz se s tim nesmi prestat. Ja tam liju obycejny hydraulicky nebo motorovy podle toho co je pri ruce a neni s tim roky zadny problem. Jen pokud jsou teploty kolem nuly a min, nekdy to zatuhava, takze musim zatopit.
Jsem k těm "doživotním" náplním hodně skeptický. U vřetenových ložisek je životnost při domazávání olejem násobně delší nežli s tou "doživotní" náplní. Pneumatiku domazávám také. Používal jsem olej Mega od Novata, ale dost zdražil a tak kupuju WD40 s teflonem.
jean
Příspěvky: 933
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

16. 3. 2025, 6:52

Chlap rikal ze neni problem kdyz se bude vzduch mazat olejem, ale pak uz se s tim nesmi prestat.
Ano, tak to povedali aj nam. V tomto pripade dozivotna napln je ozaj dozivotna. Na niektorych linkach je 30 rocna pneumatika a stale to ide.
t256
Příspěvky: 2950
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 3. 2025, 7:33

Pouziva se to na linkach ktere pracuji s vybusninama. Tam je jakykoliv olej ve vzduchu nemyslitelny z hlediska bezpecnosti. Vcelku s tim neni problem.
WD40 bych tam nelil, to je vicemene petrolej.

S olejem to funguje pekne i kdyz tam jde ve velkem mnozstvi, jednou se mi pokazil domazavac a 1/4 litrovku oleje to tam vzdy vykapalo za hodinku (jelo to takhle kdovi jak dlouho nez si toho nekdo kompetentni vsiml) a ventily stale v pohode :-) Na techto ventilovych terminalech je zajimave, ze k sepnuti staci opravdu malinky proud, snad jen 10-20mA, takze nejsou potreba zadne vykonove spinaci prvky. Staci jen jakykoliv tranzistor. Dost to zjednodusi ridici system, narozdil treba od hydrauliky kde byvaji civky jak prase.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

16. 3. 2025, 9:07

Odpor cívky jsem naměřil 960 ohm. Mělo by tam tedy téci 0,025 A. Také to má na vstupu Canon 25.

Pístky ventilů byly zatuhlé a potřeboval jsem to nějak rozchodit bez rozborky. K tomu to WD posloužilo docela dobře. S výbušninami nedělám tak je mi to buřt :) .

Na mazání ventilů a pneuválců používám ten Megaolej od Novata spoustu let. Obsahuje PTFE tak mi to na ty pohyblivé díly přijde vhodné.

Tyhle nové WD specialist obsahují PTFE také a tak mi to přišlo vhodné na tu jemnou mechaniku ventilů. Myslím, že to pár let poslouží. Je to tohle balení :
https://www.prumex.cz/wd-40-specialist- ... -ml-sprej/
t256
Příspěvky: 2950
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

16. 3. 2025, 9:46

No, vzhledem k tomu jake tajnosti dela vyrobce tohoto predrazeneho petroleje s jeho slozenim, tipuju ze tam toho PTFE nebude ani co by se za nehet veslo.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

17. 3. 2025, 1:25

t256 píše: 16. 3. 2025, 9:46 No, vzhledem k tomu jake tajnosti dela vyrobce tohoto predrazeneho petroleje s jeho slozenim, tipuju ze tam toho PTFE nebude ani co by se za nehet veslo.
To máš jistě pravdu. Koukal jsem na oba zmíněné produkty i do technických listů a o nějakém konkrétním údaji o obsahu nebo formě PTFE ani zmínka. Jenom vzletné kecy o vynikajících vlastnostech. Zkusím se mrknout pod mikroskopem a poptat v laborce. Docela mne to zajímá.
t256
Příspěvky: 2950
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

17. 3. 2025, 6:08

Osobne bych se bal hlavne vlivu dlouhodobeho pusobeni tehle smesi kdovíceho na plasty. Kdysi jsem se dival co v tom vlastne je a prislo mi, ze nekdo slil dohromady vsechny ropne produkty a rozpoustedla co nasel ve firme :-). Nejake prostriknuti pri rozchozeni asi nebude mit velky vliv, ale pokud by to tam bylo porad, nejspis by doslo k vyplavovani zmekcovadel, rozleptavani gumy apod.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

17. 3. 2025, 7:05

To jsou asi důležité připomínky.
Já jsem to WD nemohl, dokud z toho smrděl petrák. // nesnáším ho od vojny // Používám ho tak nějak v dílně, tu na šroubek, tu podstříknout svěrák.

Na běžný provoz pneumatiky používám to Novato. Snad je to syntetika - to se taky nedozvíš.
Uvidím co mi řeknou z laborky a co bude pod mikroskopem.
Milan199
Příspěvky: 3339
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

19. 3. 2025, 10:18

Můj původní úmysl byl upozornit na možnost, že se tyhle filigránské ventilky nemusí hned při nefunkčnosti vyhodit, nebo rozebírat. Dají se zprovoznit prostříknutím jemným olejíčkem a poklepáním. No a debata zklouzla na vhodnost použití WD40.
****************************************************************************
Protože z materiálových listů se nic kloudného nedá zjistit, poprosil jsem kámoše v laborce.

WD40 je nějaká modifikovaná nafta. To provedení s PTFE skutečně teflon obsahuje.

Ten Mega olej je syntetika a obsah PTFE je asi trojnásobný. // taky cena //

Tuk na trvalé mazání ventilů a válců prodává Festo i Stránský-Petržík // asi i ostatní - nedíval jsem se //
U místního prodejce mi doporučili silikonový tuk Weicon. Popravdě mne to zarazilo, protože silikonové oleje mi přijdou dobré pouze jako separátory a nebo na čelní sklo auta někomu, kdo vás dost sere.
Odpovědět

Zpět na „Co lze použít na stavbu stroje“