Li-ion Battery v motorkách:

Odpovědět
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5209
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

20. 3. 2025, 9:19

Udělal jsem si radost v podobě Africa Twin Sport Adventure. Je naprosto užasná. Po zimě je baterka už velmi vláčná a k mému překvapení zjištuju, že manuál nekecal a je tam opravdu Li-ion velikosti 2 krabiček cigaret. Moderní stroje chytají na první otočku a asi není třeba víc. Na krytu či baterce žádné varování. Mazal jsem za par kaček koupit lion nabíječku od Cteku. Zvědavost mi nedala a ptám se Honda service co s ní udělá standard nabíječka a udajně jí zabije. Když se připojí, tak nabíjení opravdu bohužel začně, to jsem testnul, zničit jí nikdo asi uplně nchce baterka Japan origo stoji 15 litrů. Jaké jsou vaše zkušenosti auto/moto mitři ?
lubbez
Příspěvky: 3334
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

20. 3. 2025, 3:57

Ducati Diavel - taky lithiovka a naprosto běžně jí dobíjím normální nabíječkou. :D Jo a stále OK.
t256
Příspěvky: 2950
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

20. 3. 2025, 4:03

No tak jestli tim "standard nabíječka" nemysleli nabijecku olovenych akumulatoru :-)
Uživatelský avatar
jenicek
Příspěvky: 1737
Registrován: 17. 9. 2018, 9:35
Bydliště: Vedle Trautenberka

20. 3. 2025, 8:30

No tak primárně je potřeba vědět, jestli v ní je elektronika nebo ne. Pokud není, je to jistá smrt s rizikem výbuchu baterky, musí se použít nabíječka k tomu určená.
Pokud v ní elektronika je, pak lze použít blbou nabíječku, ale chce to změřit napětí naprázdno aby se po odlehčení nezvedlo moc napětí.
Dawe
Příspěvky: 2854
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

20. 3. 2025, 9:03

Aftermarketove (Skyrich, Shido, Shorai, Fullbat, GC,...) muzes nabijet uplne stejne jako Pb, koneckoncu alternator jim v motorce dela totez. A je jedno jestli to jsou LFP bez BMS a nebo chemie LCO, LMO, NMC s BMS. Ta aku je proste delana jako zamenna za Pb.
Jen neni moc dobre zapinat desulfataci a nebo pouzivat nejakou starsi trafo nabujecku s jednocestnym usmernenim (jak se to delalo driv). Kazda novejsi nabijecka ale bude ok.

U nove koupene moto ti musi rict bud navod a nebo prodejce jak ji nabijet. Ja bych si tipnul ze to bude totez jako ten aftermarket. Jestli se ptas jen preventivne, tak vez, ze ty Li aku se venku z masiny nabijet prakticky nemusi. Mivaji obvykle tak male samovybijeni, ze po zime prijdes a toci normalne. Jak nastartuje tak po chvili jizdy by se ti ta mala mela dobit a bude zas ok. Muzes si pak zmerit na jake napeti to v CV rezimu dobiji, imho stejne jako Pb, 13.6-14.4V ve zvysenych otackach
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5209
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

21. 3. 2025, 9:01

Kluci díky za postřehy. Nabíječky beru od slušného dodavatele za pusu, tak baterku vzhledem k její ceně budu asi rozmazlovat. U motorek je to možná méně patrné, ale v případě aut je origo baterka dost jinde životností, alespon u koncernu. U KIA či Hyunda mi už prvovýroba přijde jako dost šmejd a a nepřežila 5 roků. Origo VW 10-12 roků, náhrady a je uplně jedno značka 3-4 roky. Ono si 2 naprosto parametrově identické stačí dát na váhu.
lubbez
Příspěvky: 3334
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

21. 3. 2025, 9:26

Moc bych to nehrotil. :lol: Mám Diavela od svých šedesátin, tedy 10 let. No a s baterkou se moc nese...ru. Sem tam (1x-2x) přes zimu dobiju normální nabíječkou a stále dobré. U aut to řeším stejně, tady preferuju značku Varta a opět život okolo 8 let. Při cenovce 5-6 tisíc není co řešit a vždy vyměňuju ještě před smrtí a hlavně před zimou.
jean
Příspěvky: 933
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

21. 3. 2025, 11:12

Elbarto, znackove akumulatory vydrzia vela aj z druhovyroby. Fiamm, Banner. A zalezi, ako je o ne postarane. Napr. na mojom bakelite mam agm 90Ah, ale to auto ma vysoku kludovu spotrebu a za 2-3 tyzdne je ta baterka vycucana, ak sa auto nepouziva. Uz ma ten moderny nezmysel s dobijanim podla potreby. Tak tu baterku sem tam ozivim nabijackou a uz zije vyse 4 roky. Predosly majitel na to sral a menil baterku co 2-3 roky. Starsie auta mam benzinove a tam bazerky vydrzia nezmysel. Capko ma tento rok 19 a baterku som menil raz. 12 rokov vydrzala origo a fiamm bude mat tento rok 7.
Fifík
Příspěvky: 721
Registrován: 4. 4. 2013, 9:28

21. 3. 2025, 1:20

Tohle je ta baterka, kde u studené motorky musíš nejdřív rozsvítit světla, aby baterka odběrem ožila a až pak jde startovat?
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5209
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

22. 3. 2025, 6:23

To Jean: není to pravda, žádna Bannerka profi nevydržela přes 5-6 a váha to same cca 1/2 origošky.

To Fifik: času máš dost, po aktivaci a bootování systému, čekáš na okno televizky odkliknutí souhlasu smluvních podmínek. Ano, nedělám si srandu 15 vteřin. Když se zabiješ advokáti Hondy řeknou, souhlasil si s podminkami používání motorky před jizdou, peklo. Při každém startu :-(

Motorky na denní ježděni nebo objetí světa jsou pouze 2. BMW GS a Honda Afica Twin Adventure Sport. Sorry kamarádi s Duknama, ale je to tak. GSko je na město zbytečně široké a modely 24 a 25 z mého pohledu už hodně plastové. Pro skutečné srdcaře zbývá poslední možnost a jak jinak než v Dakar barvách :-)
Co je Japan peklo je infotainment. Světelnost skvělá v plném slunci, ale logika ovládání, samurajové asi myslí prostě jinak. Sednu do koncernu nebo na GSko a všechno je naprosto dokonale intuitivní. U Samurajského stroje není absolutně v ničem logika, stovky možností nastavení a na všechno dle bible složitě rozklikáváš mega složitou strukturu. Grafika dílku je čato negovaná, jednou je dílek plus jdnou minus, skutečné peklo.

Prostě legenda :-)
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“