Odlévání olova - balast do modelu
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Našel jsem vlákno s touto tematikou nicméně v něm už nefungují odkazy:
viewtopic.php?p=90462&hilit=lit%C3%AD+olova#p90462
Rád bych se zeptal na zkušenosti s litím.
Potřebuji odlít přibližně tvar v příloze.
Ještě mám dotaz: budu-li vkládát do formy wolframové tyče nebudou problémy s jeho smáčením?
viewtopic.php?p=90462&hilit=lit%C3%AD+olova#p90462
Rád bych se zeptal na zkušenosti s litím.
Potřebuji odlít přibližně tvar v příloze.
Ještě mám dotaz: budu-li vkládát do formy wolframové tyče nebudou problémy s jeho smáčením?
- Přílohy
-
- Balast hektor CS Train Drawing v2.pdf
- (198 KiB) Staženo 120 x
Naposledy upravil(a) Zdenek Valter dne 20. 4. 2025, 7:30, celkem upraveno 2 x.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj Zdeňku,
Samotným zaliatím sa wolfram zrejme nezmáča. Kedysi som takúto dilemu riešil pri odlievaní so železnými tyčkami, tak som ich ešte pred umiestnením do formy pocínoval. Niesom si istý ako je na tom wolfram, ale s dobrým tavidlom by to mohlo ísť. Potom už olovo bez problémov chytí. Ak ide o pevnosť, doplnil by som na tyčkách v mieste zaliata nejaké zárezy.
Samotným zaliatím sa wolfram zrejme nezmáča. Kedysi som takúto dilemu riešil pri odlievaní so železnými tyčkami, tak som ich ešte pred umiestnením do formy pocínoval. Niesom si istý ako je na tom wolfram, ale s dobrým tavidlom by to mohlo ísť. Potom už olovo bez problémov chytí. Ak ide o pevnosť, doplnil by som na tyčkách v mieste zaliata nejaké zárezy.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
O pevnost nejde, ale o hmotnostzverodoktor píše: ↑10. 4. 2025, 5:55 Ahoj Zdeňku,
Samotným zaliatím sa wolfram zrejme nezmáča. Kedysi som takúto dilemu riešil pri odlievaní so železnými tyčkami, tak som ich ešte pred umiestnením do formy pocínoval. Niesom si istý ako je na tom wolfram, ale s dobrým tavidlom by to mohlo ísť. Potom už olovo bez problémov chytí. Ak ide o pevnosť, doplnil by som na tyčkách v mieste zaliata nejaké zárezy.

Zářezy do wolframu to je docela obtížné.

Já musím vyřešit i to jak budu ty tyče (elektrody) dělit na potřebné délky.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
Když tam zaleješ TK frézy, tak mají wolframu dost. Cca 89 procent. Trochu kobaltu navíc:)))Zdenek Valter píše: ↑9. 4. 2025, 11:28 Našel jsem vlákno s touto tematikou nicméně v něm už nefungují odkazy:
viewtopic.php?p=90462&hilit=lit%C3%AD+olova#p90462
Rád bych se zeptal na zkušenosti s litím.
Potřebuji odlít přibližně tvar v příloze.
Ještě mám dotaz: budu-li vkládát do formy wolframové tyče nebudou problémy s jeho smáčením?
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Aha, tak to je iné. Každopádne sa obávam, že zmáčavosť wolfrámu olovom nebude žiadne terno. Všade čo som sa dočítal, wolfrám sa síce celkom dobre spájkuje natvrdo, ale na mäkko je to problém. Asi prvotná otázka je, či chceš odlievať 2-3 kusy alebo 100. Ak by som to mal robiť na kusovku, skúsil by som pocínovať wolfrám obyčajnou spájkou a nejakým lepším tavidlom. Možno bude fungovať aj klasická elektrotechnická spájkovacia pasta, ale ak by nie tak svojho času som používal na všetko kyselinu fosforečnú. Pri nej ten cín chytal na prakticky všetky kovy ktoré som skúšal.
No a ak by výsledok bol mizerný a cín by nechytal, alebo by si toho chcel robiť veľké množstvo, tak najjednoduchšou cestou by bolo pomedenie wolfrámu. Nemusí byť žiadna komplikovaná galvanická procedúra, postačí zhruba 5% roztok modrej skalice mierne okyselený kyselinou sírovou (vyhovie akumulátorová) a slabý DC prúd z baterky. Podrobnejších návodov je plný web. Medený povlak stačí tenký, nemusí byť ani extra kvalitný, v podstate bude iba tvoriť medzivrstvu aby sa povrch wolfrámu zmáčal roztaveným olovom.
Ak niesi kamarát s chémiou, alebo sa ti s tým nechce laborovať, použi bezprúdové niklovanie komerčným roztokom (robí trebárs elchemco).
Tak či onak, pred pokovením treba tyče očistiť a zdrsniť napr. šmirglom alebo ideálne opieskovať a odmastiť trebars mafrasolom alebo niečím podobným.
V každom prípade je dobre ak je forma aj s tyčami pred naliatím olova nahriata na cca 300 stupňov celzia.
Ak ide iba o to aby tie tyčky nevypadli z odliatku, v podstate sa nemusia sa olovom zmáčať, stačí ak olovo okolo nich zatečie a budú tým pádom v odliatku ukotvené mechanicky. Pravda je, že vzhľadovo tým odliatok zrejme utrpí, pretože zatekanie olova v mieste tých tyčí bude ovplyvnené práve povrchovým napätím.
P.S.: Staník, ak Zdenek potrebuje wolfrám iba na zvýšenie hmotnosti závažia, tým karbidom si až tak nepomôže. Hustota wolfrámu je 19, ale karbidu len okolo 14,5 čo v porovnaní s olovom kde hustota je 13g/cm3. Tam už nebude stáť ten rozdiel za tú námahu dostať iný materiál do vnútra odliatku.
P.S.2. Napadlo ma, že dakde som videl predávať wolframovú drť, tuším ako materiál na tryskanie. Neviem aká je jej dostupnosť v menšom balení, ale možno by bolo najjednoduchšie tú drť zmiešať s epoxidom a odliať to závažie rovno tak. Hmostnosť by nakoniec vďaka vysokému obsahu wolfrámu bola vyššia ako pri olove s tyčkami.
No a ak by výsledok bol mizerný a cín by nechytal, alebo by si toho chcel robiť veľké množstvo, tak najjednoduchšou cestou by bolo pomedenie wolfrámu. Nemusí byť žiadna komplikovaná galvanická procedúra, postačí zhruba 5% roztok modrej skalice mierne okyselený kyselinou sírovou (vyhovie akumulátorová) a slabý DC prúd z baterky. Podrobnejších návodov je plný web. Medený povlak stačí tenký, nemusí byť ani extra kvalitný, v podstate bude iba tvoriť medzivrstvu aby sa povrch wolfrámu zmáčal roztaveným olovom.
Ak niesi kamarát s chémiou, alebo sa ti s tým nechce laborovať, použi bezprúdové niklovanie komerčným roztokom (robí trebárs elchemco).
Tak či onak, pred pokovením treba tyče očistiť a zdrsniť napr. šmirglom alebo ideálne opieskovať a odmastiť trebars mafrasolom alebo niečím podobným.
V každom prípade je dobre ak je forma aj s tyčami pred naliatím olova nahriata na cca 300 stupňov celzia.
Ak ide iba o to aby tie tyčky nevypadli z odliatku, v podstate sa nemusia sa olovom zmáčať, stačí ak olovo okolo nich zatečie a budú tým pádom v odliatku ukotvené mechanicky. Pravda je, že vzhľadovo tým odliatok zrejme utrpí, pretože zatekanie olova v mieste tých tyčí bude ovplyvnené práve povrchovým napätím.
P.S.: Staník, ak Zdenek potrebuje wolfrám iba na zvýšenie hmotnosti závažia, tým karbidom si až tak nepomôže. Hustota wolfrámu je 19, ale karbidu len okolo 14,5 čo v porovnaní s olovom kde hustota je 13g/cm3. Tam už nebude stáť ten rozdiel za tú námahu dostať iný materiál do vnútra odliatku.
P.S.2. Napadlo ma, že dakde som videl predávať wolframovú drť, tuším ako materiál na tryskanie. Neviem aká je jej dostupnosť v menšom balení, ale možno by bolo najjednoduchšie tú drť zmiešať s epoxidom a odliať to závažie rovno tak. Hmostnosť by nakoniec vďaka vysokému obsahu wolfrámu bola vyššia ako pri olove s tyčkami.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
To si nemyslím, už proto, že větším plněním bys to závaží deformoval.
Za mne čím víc Wolframu tím lépe.
Nicméně díky zverodoktor jsem zadal "tungsten powder" do googlu a vypadlo mi například tohle:
https://www.unimagnet.cz/wolfram-prasko ... tJEALw_wcB
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
áha takže ano z čajny

Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5383
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.