Domácí výtah
Souhlasili byste se mnou, že situaci rotující matice na šroubu s pevnými konci odpovídá scénář /constrain type/ (4)?
(zdroj)
Ď, T.
EDIT ty RPM asi nedávají smysl, asi se týkají pouze rotujícího šroubu, max. RPM matice se odvozují jinak, viz následující post.
(zdroj)
Ď, T.
EDIT ty RPM asi nedávají smysl, asi se týkají pouze rotujícího šroubu, max. RPM matice se odvozují jinak, viz následující post.
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 30. 4. 2025, 6:25, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Také se mi nedaří najít maximální statické zatížení ocelové matice (dejme tomu MLF 40 AR) pro fixování šroubu, ve všech dokumentech nacházím tyto údaje pouze pro šroub. Věděl by někdo, jak na to?
-------
A zkouším si odvodit podmínky pro pohybovou matici. Vycházím z https://www.tuli.si/media/custom/upload ... d_Nuts.pdf, kapitola General sizing criteria a Bronze nut sizing.
Sílu s nějakým bezpečnostním faktorem a rozumnými rampami uvažuji 5000N, reálně 2000N.
Tlak na kontaktní plochu p pro matici HDL (příp. HAL) 40 AR (bronz, vysoká zátěž, vysoká rychlost, Ap = 6880 mm²) vychází 5000 / 6880 = 0.73 N/mm² příp. 2000 / 6880 = 0.29 N/mm².
Kluzná rychlost Vst pro Tr40x7 závit (úhel stoupání 3.5°) a posuv 15 cm/s vychází 147 m/min.
Když si to vynesu do přiloženého grafu, nepadá to úplně do pro matici komfortních zón (viz Area B a C v PDF výše). Na druhou stranu provoz bude mít dost daleko do kontinuálního, tak to snad bude v pohodě..? Docela by mě zajímalo, jak to řeší Aritco.
T.
-------
A zkouším si odvodit podmínky pro pohybovou matici. Vycházím z https://www.tuli.si/media/custom/upload ... d_Nuts.pdf, kapitola General sizing criteria a Bronze nut sizing.
Sílu s nějakým bezpečnostním faktorem a rozumnými rampami uvažuji 5000N, reálně 2000N.
Tlak na kontaktní plochu p pro matici HDL (příp. HAL) 40 AR (bronz, vysoká zátěž, vysoká rychlost, Ap = 6880 mm²) vychází 5000 / 6880 = 0.73 N/mm² příp. 2000 / 6880 = 0.29 N/mm².
Kluzná rychlost Vst pro Tr40x7 závit (úhel stoupání 3.5°) a posuv 15 cm/s vychází 147 m/min.
Když si to vynesu do přiloženého grafu, nepadá to úplně do pro matici komfortních zón (viz Area B a C v PDF výše). Na druhou stranu provoz bude mít dost daleko do kontinuálního, tak to snad bude v pohodě..? Docela by mě zajímalo, jak to řeší Aritco.
T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Lebo v tom chces vozit ludi
A navyse to zamurijes do baraku, tam to chces mat vecne. Ja som na 300 kg zavazie dal rezervu 5 ton a rit mi cvaka 4 drot, ci to vydrzi....
Okrem toho, skresli si nejaku joklovu klietku a zrataj hmotnost. Aby si neostal prekvapeny, jak kila naskakuju aj pri blbych joklikoch 40x40x3

Okrem toho, skresli si nejaku joklovu klietku a zrataj hmotnost. Aby si neostal prekvapeny, jak kila naskakuju aj pri blbych joklikoch 40x40x3
No právě, lidi (po jednom), ne slony 
Zatím nic neskresluji, nicméně např. tato konstrukce má podle Fusion 46kg. Takže si myslim, že koš i s případným motorem a další bižu by se měl vejít do stovky. Náklad taky.
T.

Zatím nic neskresluji, nicméně např. tato konstrukce má podle Fusion 46kg. Takže si myslim, že koš i s případným motorem a další bižu by se měl vejít do stovky. Náklad taky.
Proč zrovna pět, proč ne dvě, deset nebo padesát? To jsi aplikoval nějaký specifický bezpečnostní faktor nebo jak jsi k tomu dospěl? Kdybys takový faktor aplikoval na tu matici, taky by jim ten výtah mohl jezdit metr za hodinu (asi nadsazené, nepočítal jsem, každopádně hodně pomalu). Btw. v jednom komentáři psali, že mimo EU se tam dá nastavit až 30cm/s.
T.
Naposledy upravil(a) Thomeeque dne 1. 5. 2025, 10:06, celkem upraveno 1 x.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Sory, na chvilku jsem tento topic vypustil a zapomněl jsem zareagovat. Pěkné, vypadá to velmi solidně. To jsou ty řetězi s 2.7t limitem nebo jsem úplně mimo?
btw. narazil jsem na další zajímavou inspiraci, je tam toho dost vidět..
T.
btw. narazil jsem na další zajímavou inspiraci, je tam toho dost vidět..
T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Ahoj
Zajímavé video
Kouknul na video a jestli správně postřehl tak:
Zajímavá strojovna na stropu kabiny ale na mě zbytečně moc elektroniky
Kabina větší část vypadá i kolejnice z hliníku , tak asi lehké a výtah tedy asi nemá protizávaží
Lana jsou dvě navíjí se proti sobě zajímavé když se jedno utrhne pořád by mělo jedno zůstat
Kolejnice zvláštní ten tvar žlabu a jezdi v něm pogumovaná kolečka bude to tiché . Nemůžu si pomoci ale kolečka mi připomínají jak na online brusle
Nelíbí se mi to dřevo na úchycení kolejnic ! A ani jak jsou kolejnice celkově uchycené uchycení mi připadá velmi poddimenzované.
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Jen poznamku k bezpecnosti. Sam jsem vytahy nikdy nekonstruoval, ve skole nam tloukli do hlavy, ze pro lidi je koeficient bezpecnosti proste roven 10, v oduvodnenych pripadech jen 7, ale muselo se vic do hloubky pocitat.Thomeeque píše: ↑1. 5. 2025, 9:40 ...Proč zrovna pět, proč ne dvě, deset nebo padesát? To jsi aplikoval nějaký specifický bezpečnostní faktor nebo jak jsi k tomu dospěl? Kdybys takový faktor aplikoval na tu matici, taky by jim ten výtah mohl jezdit metr za hodinu (asi nadsazené, nepočítal jsem, každopádně hodně pomalu)....
Jednou v zivote jsem se podilel na konstrukci lanovky, tam byly koef. bezpecnosti pro lana (pro me prekvapive) jen kolem 3-5. Vetsi paradoxne pro tazna lana, nez nosna. Nejvyssi pro kombinovana a napinaci, tam to bylo i nad 5. Upinaci prvky lan opet vyssi bezpecnost.
Ja bych s tim, konstruovat vytah pro osoby, v cizim objektu, byl velmi opatrny. Ani s pisemnym disclaimerem. Fraze "Mohl a mel vedet".... prisita nedbalost. Zazil jsem to, neni to legrace, kdyz si nekdo ublizi, nebo zemre.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo