Vreteno - "vzduchové, alebo vodné" ?
Ak je na výber, aké chladenie vretena je v reálnom živote praktickejšie - chladenie vzduchom, alebo vodou? Chladenie vodou je zrejme účinnejšie, ale podľa mňa je komplikovanejšie, stroj má svoj vodný okruh, teda pravdepodobne je vyššia šanca na možnosť poruchy (?)
Ak sa bavíme o malých CNC frézkach o výkone do cca 3 kW, tak všimol som si, že napr. európski/americkí výrobcovia viac preferujú vzduchové chladenia, ale napr. takí číňania dávajú prioritne všade vodu... Ako to s tým je?
Ak sa bavíme o malých CNC frézkach o výkone do cca 3 kW, tak všimol som si, že napr. európski/americkí výrobcovia viac preferujú vzduchové chladenia, ale napr. takí číňania dávajú prioritne všade vodu... Ako to s tým je?
Každá mince má dvě strany.
Vodní chlazení vyžaduje další zařízení // čerpadlo / chladič // a nějaké hadičky na pohybující se vřeteno. Je tedy složitější. Plášť vodou chlazeného motoru je robusnější - motor je tedy při srovnatelné velikosti těžší ale zase tišší. Clazení pak funguje i při nižších otáčkách nebo stojícím motoru.
Vzduchové chlazení je jednodušší na instalaci, ale je hlučnější a při nižších otáčkách neúčinné až nefunkční. Také se docela zanáší prachem // dřevo //.
Myslím, že by ses měl zabývat tím CO chceš obrábět. V druhé řadě bych řešil JAK je vřeteno uložené a jaké má těsnění ze strany nástroje.
Vodní chlazení vyžaduje další zařízení // čerpadlo / chladič // a nějaké hadičky na pohybující se vřeteno. Je tedy složitější. Plášť vodou chlazeného motoru je robusnější - motor je tedy při srovnatelné velikosti těžší ale zase tišší. Clazení pak funguje i při nižších otáčkách nebo stojícím motoru.
Vzduchové chlazení je jednodušší na instalaci, ale je hlučnější a při nižších otáčkách neúčinné až nefunkční. Také se docela zanáší prachem // dřevo //.
Myslím, že by ses měl zabývat tím CO chceš obrábět. V druhé řadě bych řešil JAK je vřeteno uložené a jaké má těsnění ze strany nástroje.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 23055
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jeste bych dodal ze kapalinou chlazena/temperovana vretena jsou tepelne stabilnejsi. Projevi se to na presnosti obrabeni a i zivotnosti komponent vretena. Ale tohle uz je vyssi divci kdyz se honi mikrony po cele dilne.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Som v branži CNC začiatočníkom a o zložitejšej problematike viem prd. Roky prichádzajú, mládi je v prdeli, nuž chcem si na nejaké experimentovanie v starobe s drevom, obstarať hobby mašinku. Vreteno tak 2,2 kW, ale kvôli údržbe ma to viac ťahá ku vzduchovému chladeniu. Zneistel som však, keď som videl, že na čínskych je vodné už od 1,5 kW. Mailoval som si s nimi, či by šlo osadiť aj vzduchom chladené vreteno, no väčšina číňanov mi povedala, že oni používajú len vodné...
Jestli to máš na dřevo, tak klidně chlazení vzduchem. Zejména na nějakém hobby plotru. Stejně budeš honit otáčky a nějaké setiny tě nemohou zajímat.
Obrábím většinou hliník a asi tak 80% vřeten mám vzduchem chlazených.
Obrábím většinou hliník a asi tak 80% vřeten mám vzduchem chlazených.
Naposledy upravil(a) Milan199 dne 30. 10. 2025, 8:58, celkem upraveno 1 x.
Mohl bys prosim prilozit nejaky Tvuj 2D obrazek jak ulozeni tech valcovych vreten resis Ty?
Cetl jsem od Tebe ze ty cinske drzaky jsou spatne, tak jestli bys nezverejnil nejake Tvoje lepsi, funkcnejsi, reseni.
diky moc
Ty objímky z Ali skutečně moc nedrží. Na to by ale stačilo dát dvě za sebou. Problém je, že základna s dírou moc "neběží". To se ale dá přefrézovat. Tedy dodo.
Ty elektrovřetena upínám pomocí objímek do přesně obrobeného lůžka.
Mimochodem tohle je ten Vevor pr65 s ER 16 co jsem nedávno na něj dával recenzi. Zatím hodnotím velmi dobře.
Pokud se týká uložení.
Má li to být vřeteno na přesné práce, musí to vypadat nějak takhle : Přední sestava je ze dvou párovaných losoúhlých ložisek, které zachytávají radiální i axiální sílu. To by mělo být co nejblíže nástroji, aby se minimalizovala teplotní roztažnost hřídele.
Zadní sestava je dvojice radiálních ložisek stažených přes podložku za vnitřní kroužky. Vnější kroužky jsou rozpínány vlnovcovou podložkou. Ta musí být ve víku suvně, aby eliminovala tepelné roztažnosti pláště a kotvy. Zadní sestava by mohlo být i jedno ložisko zase tlačené vlnovcovou podložkou.
To co je na obrázku bych tedy označil RR+CC // R=radiální C=kosoúhlé radiální E=kosoúhlé axiální //
Milnimální slušné uložení je tedy R+CC
Skutečně profi je CC+ECC
Odpovím ti stejně jko ti číňani - používám výhradně vodní.
Ano, potřebuješ "chlazení". Dávám to záměrně do uvozovek, pak to chlazení obnáší pidičerpadýlko za 60,- z alíku (takové to malé černé cca 4,2W na 5V nebo 12V), pak potřebuješ cca půllitrovou zavírací pixlu třeba od kafe, je to úplně buřt, a pokud bude mít hadička aspoň 3-4metry v součtu (čili tam i zpět dohromady), tak nepotřebuješ ani žádný extra chladič, to 2.2kw vřeteno naprosto v pohodě uchladí.
Datasheet vyžaduje trapných 4L/m, což to čerpadýlko naprosto v pohodě splňuje.
Chceš vodní, pač jak tu přesně popsal - je prakticky nehlučné (naprázdno je slyšet i svistot vzduchu kolem matice) a je chladné i při nízkých otáčkách, což je vcelku podstatné, a navíc se nezanáší.
Údržba prakticky nulová, ten litr destilky s fridexem vydrží v pohodě i dva tři roky. Občas jen juknout jestli to teče a neskřípl sis někde hadičku, toť vše. Lze vyřešit průtokovým čidlem za 80,-
Vzduchové - je to hrozně hlučný a při nízkých otáčkách se to neuchladí, musíš ho čas od času čistit, jestli budeš mít emulzi nebo mlhu tak i dost blbě čistit. To ti za tu "jednodušší" instalaci nestojí
Ano, potřebuješ "chlazení". Dávám to záměrně do uvozovek, pak to chlazení obnáší pidičerpadýlko za 60,- z alíku (takové to malé černé cca 4,2W na 5V nebo 12V), pak potřebuješ cca půllitrovou zavírací pixlu třeba od kafe, je to úplně buřt, a pokud bude mít hadička aspoň 3-4metry v součtu (čili tam i zpět dohromady), tak nepotřebuješ ani žádný extra chladič, to 2.2kw vřeteno naprosto v pohodě uchladí.
Datasheet vyžaduje trapných 4L/m, což to čerpadýlko naprosto v pohodě splňuje.
Chceš vodní, pač jak tu přesně popsal - je prakticky nehlučné (naprázdno je slyšet i svistot vzduchu kolem matice) a je chladné i při nízkých otáčkách, což je vcelku podstatné, a navíc se nezanáší.
Údržba prakticky nulová, ten litr destilky s fridexem vydrží v pohodě i dva tři roky. Občas jen juknout jestli to teče a neskřípl sis někde hadičku, toť vše. Lze vyřešit průtokovým čidlem za 80,-
Vzduchové - je to hrozně hlučný a při nízkých otáčkách se to neuchladí, musíš ho čas od času čistit, jestli budeš mít emulzi nebo mlhu tak i dost blbě čistit. To ti za tu "jednodušší" instalaci nestojí
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 
Normálně tam i patří destilka s fridexem
...a jelikož jsem byl před měsícem v Unihobby a na dotaz "kde máte fridex" na mě dva prodavači debilně koukali že netuší co to chci (stane se), tak ano, obyč nemrznoucí směs do chladiče auta.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 
Dvě objímky, samo vyráběné, pač ty odlévané z číny mají jednak de...ilní tvar, a jednak jsou s rovinama v ři..i. Na homo domo strojek víceméně stačí, ale chceš-li to mít aspoň trochu lepší, tak objímky nechat vyrobit na profi mašině, není to kdovíjak složitej díl do raketoplánu ale je dobrý když bude geometricky správně.
Ten blbec, kterej to vyrobil, pač mu zapoměli říct že to nejde vyrobit 
Ja myslim, ze kvuli te vyrazne jednodussi implementaci je porad pro hobby stroje do tech 2.2kW, ktere nebezi v provozu, lepsi chladit vzduchem. Pomale otacky se daji resit externim ventilatorem skrz vreteno. Jak jsem to delal u Teknomotoru, jen s kulatym adapterem. Muj nazor.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo