Dobrý deň, Objednal som si driver "H2 Compact CNC Controller" ktorí mi príde cca v pondelok a rád by som k nemu našiel vhodné motory aby ten driver nezhorel.
Technické parametre:
* Step/Dir systém, LPT port, pohon krokových motorov,
* 4D (4 motory), kompaktná konštrukcia,
* 2 fázové, bipolárne, micro-step riadenie,
* Nastavitelný microkrok: 1; 1/2; 1/8; 1/16,
* Zaťažiteľnosť na fázu max. DC 35V, 3,5 A,
* Tichá prevádzka,
* 100kHz - max. krokovacia frekvencia,
* 4 stupňové nastavenie prúdu,
* 5 vstupov,
* 1 relé (max. 230V, 3 A
* 2 bity s TTL signálom, napríklad na riadenie otáčok vretena z Machu,
* Napájanie z jedného zdroja (integrovaný spínaný zdroj pre digit. časť),
* Ochrana proti prehriatiu
Na stránke stránke http://www.microcon.cz/ som našiel motor SX23-2727 je to 2.7Nm motor za slušnú cenu. Usudzujem že motor by bol vhodný k driveru iba v prípade sériového zapojenie aby neprekročil odber 3.5A. Nejak som si nevšimol ako je to s napájaním motora, na drivery je napájanie 35V je to vhodnépre tento motor ? V prípade ak motor nieje vhodný, viete mi doporučiť nejaký vhodný Motor pre tento Driver ?
Ďakujem
Vhodnosť motorv k "H2 Compact CNC Controller"
Motor v sériovom zapojení má vyššiu indukčnosť a tým pádom nižšie najvyššie otáčky. Pokiaľ ti stačí krútiaci moment motora a netreba rýchle prejazdy, môžeš motor použiť. 

Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Mašina je malá cca obrábanie o niečo väčšie ako A4 (350 x 240mm) takže aj keby tie otáčky neboli nejak extra vysoké si myslím že by to stačilo, ale v prípade že si spravím potom niečo konštrukčne väčšie, tak by to bol asi problém ten čas obrábania ak by to šlo pomali. Dá sa nejak zistiť ako rýchlo mi spraví jednu otáčku pri zapojení Paralelnom a Sériovom ? Možno by mi tá rýchlosť postačovala, len nemám nejak tú predstavu o pohybe.
asi takto: s tím H2 controllerem se běžně používá zdroj 35V (kvůli použitým obvodům Toshiba). Ty motory SX23-2727 jsou už poměrně silné motory a na mašinku Vašich rozměrů (pokud nebudete chtít jezdit opravdu rychle) jsou dle mého názoru předimenzované, což ale ničemu nevadí.
Píšu to hlavně proto, že s tímto H2 driverem nejste ani schopný využít motory naplno, právě kvůli omezení na 35V. Když se podíváte do momentové charakteristiky tohoto motoru (právě tato charakteristika vypovídá "nejvíc" o dynamických vlastnostech motoru) zde: http://www.microcon.cz/pdf2009/20-21.pdf tak si všimnete, že pro dosažení hnacího momentu cca 2Nm potřebujete napájecí napětí 48V. Pokud jej budete provozovat pouze na 35V, tak dosažitelný moment motoru bude pouze cca 1,3Nm (oboje platí pro sériové zapojení vinutí motoru).
Druhá věc je otázka, zda cívky motoru zapojit sériově nebo paralelně. Když zcela vynecháme teorii, tak lze obecně tvrdit: Při sériovém zapojení vinutí motoru jím teče nižší proud než při paralelním zapojení. Zajímavější je ale chování momentu v závislosti na otáčkách. Sériové zapojení vinutí má při rozběhu a obecně nízkých otáčkách motoru vysoký moment, který však při zvyšování otáček KM rychle klesá. Naopak při paralelním zapojení vinutí motoru je rozběhový moment skoro o polovinu nižší, ale se zvyšujícími se otáčkami již dále téměř neklesá, tudíž toto zapojení je vhodnější pro dosažení vysokých rychlostí otáčení KM.
Vždy je třeba při volbě motoru vycházet právě ze znalosti(odhadu) zatížení motoru strojem a dále pak požadované rychlosti a především zrychlení stroje. Takže potřebujete přepočítat požadovanou rychlost posuvu na potřebné otáčky za minutu(sekundu) u KM. Pokud nepoužijete žádnou převodovku a pohon bude přenášet pohybový šroub, tak to přepočítáte jednoduše ze znalosti stoupání šroubu.
Př. pro oblíbený trapéz 16x4 je stoupání 4mm na otočku, takže pokud chcete posuv řekněme 1200mm/min, což je 60mm/s, tak toto číslo vydělíte stoupáním šroubu a máte potřebné otáčky KM, zde 60/4 = 15ot./s. No a s tímto číslem 15ot./s se podíváte do momentové charakteristiky a zjistíte jaký moment je Vám vybraný KM ještě schopen poskytnout. Avšak pozor, tento moment stačí pouze pro ustálený stav, tj. motor je již roztočený na tyto otáčky. Aby se Vám motor na tyto otáčky vůbec rozběhl, potřebujete moment motoru úměrně větší této hodnotě(čím rychlejší rozjezd, tím je potřeba větší moment KM) a toto platí podobně i pro zastavení/brzdění motoru. Požadavek na rozběhový/brzdící moment u motoru lze snížit v software pomocí snížení rychlosti akcelerace motoru, což má ale samozřejmě vliv na celkovou pracovní rychlost stroje.
Píšu to hlavně proto, že s tímto H2 driverem nejste ani schopný využít motory naplno, právě kvůli omezení na 35V. Když se podíváte do momentové charakteristiky tohoto motoru (právě tato charakteristika vypovídá "nejvíc" o dynamických vlastnostech motoru) zde: http://www.microcon.cz/pdf2009/20-21.pdf tak si všimnete, že pro dosažení hnacího momentu cca 2Nm potřebujete napájecí napětí 48V. Pokud jej budete provozovat pouze na 35V, tak dosažitelný moment motoru bude pouze cca 1,3Nm (oboje platí pro sériové zapojení vinutí motoru).
Druhá věc je otázka, zda cívky motoru zapojit sériově nebo paralelně. Když zcela vynecháme teorii, tak lze obecně tvrdit: Při sériovém zapojení vinutí motoru jím teče nižší proud než při paralelním zapojení. Zajímavější je ale chování momentu v závislosti na otáčkách. Sériové zapojení vinutí má při rozběhu a obecně nízkých otáčkách motoru vysoký moment, který však při zvyšování otáček KM rychle klesá. Naopak při paralelním zapojení vinutí motoru je rozběhový moment skoro o polovinu nižší, ale se zvyšujícími se otáčkami již dále téměř neklesá, tudíž toto zapojení je vhodnější pro dosažení vysokých rychlostí otáčení KM.
Vždy je třeba při volbě motoru vycházet právě ze znalosti(odhadu) zatížení motoru strojem a dále pak požadované rychlosti a především zrychlení stroje. Takže potřebujete přepočítat požadovanou rychlost posuvu na potřebné otáčky za minutu(sekundu) u KM. Pokud nepoužijete žádnou převodovku a pohon bude přenášet pohybový šroub, tak to přepočítáte jednoduše ze znalosti stoupání šroubu.
Př. pro oblíbený trapéz 16x4 je stoupání 4mm na otočku, takže pokud chcete posuv řekněme 1200mm/min, což je 60mm/s, tak toto číslo vydělíte stoupáním šroubu a máte potřebné otáčky KM, zde 60/4 = 15ot./s. No a s tímto číslem 15ot./s se podíváte do momentové charakteristiky a zjistíte jaký moment je Vám vybraný KM ještě schopen poskytnout. Avšak pozor, tento moment stačí pouze pro ustálený stav, tj. motor je již roztočený na tyto otáčky. Aby se Vám motor na tyto otáčky vůbec rozběhl, potřebujete moment motoru úměrně větší této hodnotě(čím rychlejší rozjezd, tím je potřeba větší moment KM) a toto platí podobně i pro zastavení/brzdění motoru. Požadavek na rozběhový/brzdící moment u motoru lze snížit v software pomocí snížení rychlosti akcelerace motoru, což má ale samozřejmě vliv na celkovou pracovní rychlost stroje.
Takhle já tím nechtěl říct že ta SX23-2727 je špatná volba, navíc teď za tu akční cenu 850Kč bez DPH. Co vím, tak kolegové zde na fóru si pochvalovali motory z CNCShopu, konkrétně tyto: http://www.cncshop.cz/57sth76s-krokovy- ... otor-1-9nm . Bohužel microcon neuvádí momentovou charakteristiku k modelu SX23-1020, tudíž nedokáži posoudit, v každém případě by musel běhat jen v paralelním zapojení. Ta SX23-1412 je fajn kousek, ale zase pro 48V, při 35V hádám že ochabne na úroveň SX23-1012...
No tie motorčeky vyzerajú celkom zaujímavo, 1.9Nm nízka indukčnosť cena o 25cz viadc na jednom kuse čo je v podstate nič s tým že by som ich využil na plno pri paralelnom zapojení. Len pri otvorení tej dokumentácie som našiel "rated voltage 2V" predpokladám že je to asi troška iné napätie ako sme sa bavili napr o 35/48V pri motore SX23-2727. Príde mi to troška malé tak by som poprosil troška upresnenie ďakujem 

- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22890
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
na to neber ohledy to je teoreticka hodnota (pro staticke mereni)
motory se napaji pomoci driveru coz je vpodstate promenlivy zdroj proudu ktery pro svuj zivot potrebuje tech 35... voltu ve
motory se napaji pomoci driveru coz je vpodstate promenlivy zdroj proudu ktery pro svuj zivot potrebuje tech 35... voltu ve
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)